Werk & Studie alle pijlers

Meer discipline en structuur.. Hoe?

25-01-2012 14:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het afgelopen jaar heb ik steeds zo'n 20 tot 30 uur per week gewerkt. Daarnaast dus alle tijd om lekker te flierefluiten en dingen voor me uit te stellen...

Komende tijd ga ik beginnen met een vol-tijd opleiding, 24 uur per week verplicht les, plus huiswerk, opdrachten etc. Daarnaast blijf ik zo'n 20 uur werken, in de avonden en de weekenden. Ik zit daar ook in een commissie, waar ik ook vergaderingen en gesprekken voor heb.

Daarnaast doe ik ook vrijwilligerswerk, dat kostte de afgelopen tijd maar een uurtje per week, maar dat gaat de komende tijd ook weer meer worden.

Dan heb ik ook nog een hobby, waar ik niet te veel over kan uitweiden i.v.m privacy, maar dit slurpt ook tijd, in de zin dat ik minimaal 4 x per maand een hele dag kwijt ben..

Ik ben verschrikkelijk chaotisch van mezelf, en voor mijn werk, vrijwilligerswerk en hobby moet ik vaak allemaal dingen regelen, mensen na bellen, notities maken, die even herinneren, dat nog even doen et cetera et cetera... Ik merk dat het ik vaak het overzicht kwijt raak. In mijn privé-leven of administratie is dat niet erg, maar voor mijn hobby, vrijwilligerswerk en werk is het redelijk essentieel dat ik mijn to-do lijstjes netjes en op tijd afwerk. Dat was tot nu toe allemaal geen probleem omdat ik genoeg tijd had, maar ik merk nu al dat ik een beetje verzand in alle dingen die ik moet doen, en dat ik blijf uitstellen tot het laatste moment.

En daar wil ik vanaf! Ik wil overzicht kunnen houden, de boel netjes en geordend, en stoppen met uitstellen!

Hebben jullie tips, trucs, goede sites met advies, ideeën, of wil je vertellen hoe jullie het allemaal combineren?
Tip 1: wees realistisch. Plan dus niet te veel. Als je alles optelt wat jij van plan bent te gaan doen, denk ik eerlijk gezegd niet dat je dat lang gaat volhouden. Een opleiding en werk lijkt mij al meer dan genoeg, dan zit je incl. huiswerk al ruim boven de veertig uur. Als je daarnaast nog een huishouden hebt en af en toe wat vrije tijd, is je leven echt gevuld. Ik heb werkelijk geen idee hoe je dan ook nog vrijwilligerswerk, hobby en commissie in je leven wilt inpassen?!

Met dit moordende schema ga je het alleen redden als je voor al je activiteiten kneitergemotiveerd bent. Zeker als je dat vanuit zo'n relaxed leventje wilt gaan opstarten.
quote:Aureel schreef op 25 januari 2012 @ 14:29:

Tip 1: wees realistisch. Plan dus niet te veel. Als je alles optelt wat jij van plan bent te gaan doen, denk ik eerlijk gezegd niet dat je dat lang gaat volhouden. Een opleiding en werk lijkt mij al meer dan genoeg, dan zit je incl. huiswerk al ruim boven de veertig uur. Als je daarnaast nog een huishouden hebt en af en toe wat vrije tijd, is je leven echt gevuld. Ik heb werkelijk geen idee hoe je dan ook nog vrijwilligerswerk, hobby en commissie in je leven wilt inpassen?!

Met dit moordende schema ga je het alleen redden als je voor al je activiteiten kneitergemotiveerd bent. Zeker als je dat vanuit zo'n relaxed leventje wilt gaan opstarten.

Ooh, dit is wel even schrikken.

Is het echt zoveel? Ik hoopte dat het wel zou lukken.

Ik hoop alleen dat ik op school nog veel dingen kan doen. Ik ga naar het MBO dus ik moet overal verplicht aanwezig zijn, ook bij vakken die ik al eens heb gehad.. Helaas helaas, anders had ik wel wat lessen geskipt...

En die commissie op mijn werk, dat is dus vervelend, want ik moest verplicht er in van mijn manager, terwijl ik net had aangegeven dat ik overdag doordeweeks niet beschikbaar ben...

Vrijwilligerswerk idem.. Heb een halfjaar 'meegelopen' en nu ben ik officieel benoemd en kan ik beginnen. Als ik er mee stop dan heeft dat direct negatieve invloed op mijn cliënt.
Ik lees dat je sommige vakken al eens hebt gehad? Je moet er wel bij aanwezig zijn, maar dan kost het je waarschijnlijk wel minder moeite. MBO is op zich niet een heel hoog (lees: moeilijk) niveau en volgens mij ben je nog jong? Als je toch aan al die dingen vastzit, moet je het maar gewoon proberen.

Misschien klink ik nogal negatief maar ik zou dit echt geen twee maanden volhouden. Voor jou is dat wellicht anders. Maar mocht het niet lukken, besef dan dat het niet (alleen) aan jou (en je chaotische) karakter ligt. Je legt de lat wel heel hoog voor jezelf.

Ik heb zelf een deeltijdopleiding gedaan; dat was 1 dag per week school, huiswerk, en 32 uur werken. Dat redde ik net. Maar had verder geen andere activiteiten of verplichtingen en was ook nog alleen toen.
Misschien heb je iets aan dit topic:

Stoppen met uitstellen
Eens met Aureel. Volgens mij is het probleem niet dat je chaotisch bent, maar dat je veel hooi op je vork neemt. Ik ben heel georganiseerd en word al moe als ik zie wat je allemaal van plan bent. Werk en opleiding is al 44 uur, dan nog wekelijks 8 uur voor die hobby, een paar uur vrijwilligerswerk, huishouden en dat soort zaken...Wanneer denk je te gaan slapen ? Als ik jou was zou ik kijken of het allemaal niet wat minder kan. Beter een paar dingen heel goed doen dan een heleboel half.

Concrete tips: ik maak per week een lijstje met wat ik wil doen. Vervolgens kijk ik per dag wat haalbaar is. Aan het eind van de week vink ik af wat ik bereikt heb en maak ik een nieuw lijstje. En ik maak altijd een klus af voor ik aan de volgende begin: als je drie dingen tegelijk doet wordt het een chaos in je hoofd.
Een ouderwetse agenda. Een grote, met tijden erin. Zodat je vooraf kunt inplannen.

En misschien toch iets laten schieten? Want mensen nabellen of ergens aan herinneren is niet jouw probleem, maar het hunne. Nabellen zou niet nodig moeten zijn en als het wel nodig is, dan kan iemand anders dat ook best.

Verder; ´s Ochtends op tijd opstaan, bed meteen opmaken, een doekje op de badkamer leggen, na het tandenpoetsen wastafel nadrogen. Alles meteen opruimen. Scheelt een hoop poetsen en zoeken. In woonkamer en keuken manden/kisten neerzetten. Rommeltjes meteen in kisten mikken, administratie, tijdschriften, post in manden gooien.

Naast pc een bakje met rekeningen die betaald moeten worden, aan de andere kant een grote bak waarin je alles doet wat afgehandeld cq betaald is. Als je 1x per maand het bakje wegwerkt krijg je hooguit een keertje een herinnering en die overleef je wel.

Plan een vaste dag in de week voor boodschappen. Voordat je naar de winkel gaat, briefje maken en in gedachten nagaan; maandag... dinsdag... woensdag... wat eet je op die dagen? Alles opschrijven. Bijv. maandag zuurkool, aardappelen, worst. Dat is meteen ook voor dinsdag. Woensdag lasagna-bladeren, gehakt, mix. Denk (uiteraard) ook aan brood. De meeste soorten vleesbeleg kunnen in de diepvries, muv aspic-soorten.

Koop voldoende frisdrank, koffie, thee, en voor nood een paar flessen limonadesiroop.

Vrijwilligerswerk-Client (?). Is het mogelijk om dit te combineren met je hobby?

Probeer verder zoveel mogelijk zaken te vermijden die tijd kosten. Planten water geven mag dan een klusje van 3 minuten zijn, je moet het wel doen. Dus; planten het huis uit. Geen huisdieren aanschaffen (zelfs geen goudvissen).
quote:exces schreef op 25 januari 2012 @ 16:00:

Een ouderwetse agenda. Een grote, met tijden erin. Zodat je vooraf kunt inplannen.

En misschien toch iets laten schieten? Want mensen nabellen of ergens aan herinneren is niet jouw probleem, maar het hunne. Nabellen zou niet nodig moeten zijn en als het wel nodig is, dan kan iemand anders dat ook best.

Verder; ´s Ochtends op tijd opstaan, bed meteen opmaken, een doekje op de badkamer leggen, na het tandenpoetsen wastafel nadrogen. Alles meteen opruimen. Scheelt een hoop poetsen en zoeken. In woonkamer en keuken manden/kisten neerzetten. Rommeltjes meteen in kisten mikken, administratie, tijdschriften, post in manden gooien.

Naast pc een bakje met rekeningen die betaald moeten worden, aan de andere kant een grote bak waarin je alles doet wat afgehandeld cq betaald is. Als je 1x per maand het bakje wegwerkt krijg je hooguit een keertje een herinnering en die overleef je wel.

Plan een vaste dag in de week voor boodschappen. Voordat je naar de winkel gaat, briefje maken en in gedachten nagaan; maandag... dinsdag... woensdag... wat eet je op die dagen? Alles opschrijven. Bijv. maandag zuurkool, aardappelen, worst. Dat is meteen ook voor dinsdag. Woensdag lasagna-bladeren, gehakt, mix. Denk (uiteraard) ook aan brood. De meeste soorten vleesbeleg kunnen in de diepvries, muv aspic-soorten.

Koop voldoende frisdrank, koffie, thee, en voor nood een paar flessen limonadesiroop.

Vrijwilligerswerk-Client (?). Is het mogelijk om dit te combineren met je hobby?

Probeer verder zoveel mogelijk zaken te vermijden die tijd kosten. Planten water geven mag dan een klusje van 3 minuten zijn, je moet het wel doen. Dus; planten het huis uit. Geen huisdieren aanschaffen (zelfs geen goudvissen).

Hahah sorry, ik las dit even snel door, ben nu bezig met het avondeten, maar mijn hobby heeft te maken met muziek, harde muziek, en mijn cliënt is 89..

Ik kom er zo even op terug allemaal.
ik zou toch serieus dingen gaan schrappen of anders indelen.

Werk en opleiding zijn verplichte nummers, je vrijwilligerswerk ook, want men rekent op je, dus dat wordt inleveren op je hobby.
oja, zorg dat je met je schoolwerk altijd bij bent. Maak een strak schema voor opdrachten en leren en wijk er niet van af. Want als je op het laatste moment nog tig werkstukken moet afmaken, kom je gegarandeerd in tijdnood.
Oke, ik heb het allemaal even doorgelezen.

Ik was er ook vergeten bij te zeggen dat ik me ook heb ingeschreven voor het HBO en dus ook aan een toelatingstraject zou meedoen, waarbij ik in 4 vakken examen moet afleggen...

Ik denk dat ik dat sowieso maar schrap...

Voor de rest, ik vind het op m'n werk wel lastig, aan de ene kant kreeg ik een heel relaas van mijn manager dat ik het aan moet geven als het niet lukt te combineren met school, zodat we kunnen kijken naar aanpassingen/andere diensten etc, maar vervolgens ook weer doodleuk meedelen dat ik nu in die commissie zit en of ik (onder schooltijd) even langs wil komen voor een vergadering, en dat ik pro-actiever moet zijn en me meer moet laten zien in de organisatie :(
En wat betreft de lat hoog leggen.

Ik heb inderdaad weleens het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen, maar aan de andere kant dus ook weer dat ik op m'n werk tekort schiet.

En vandaag voel ik me ook zo nutteloos.

Werd pas om 11 uur wakker uit m'n coma, aangekleed, keuken opgeruimd, bed verschoont, email beantwoord, vriendin gebeld, wat dingen die ik nog moest uitprinten en kopieren, schoenen naar schoenmaker gebracht, boodschappen, eten gekookt voor straks.

En toch voelt dit als zo'n verschrikkelijk luie dag, alsof ik echt nog veel meer had kunnen doen
Oh en de praktisch tips, bedankt, ik sla dat allemaal ff op in een word documentje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven