Werk & Studie alle pijlers

Belastingvragen - Verzamel Topic 2

08-06-2007 20:41 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spui hier al je vragen met betrekking tot de belastingdienst!
Elk jaar krijg je als het goed is ergens in januari of februari een brief van de bestuurder van de VvE met daarin de opsomming van jouw aandeel in de reserves. (Je hebt technisch nl geen appartement gekocht, maar een aandeel in een pand met daarin ruimte voor jezelf: het appartementsrecht).

Dat aandeel wordt gezien als een stuk vermogensopbouw. Niet dat je er zelf iets mee kan, maar daaruit worden wel al jouw onderhoudskosten betaald aan je huis. Zoals vervangen van de dakgoten, schilderwerk en noem maar op. Dus strekt het jou ten voordeel: je had er anders zelf vermogen voor moeten opbouwen dmv sparen want een schilderbeurt hoest je niet zomaar op van je zakgeld over het algemeen.

Om reden van die vermogensopbouw moet het dus opgegeven worden in box 3.
dank je wel Tia Dalma, dat is duidelijk.

Heb inmiddels ook de belastingdienst gesproken en hetgene wat je kan aftrekken is de ingehouden bijdrage ZVW die op je jaaraangifte staat.

Groet, Tets
Wat ik me afvraag, de studiekosten voor de middelbare school van de kids, zou je die ook kunnen aftrekken? Of alleen voor jezelf ????
quote:Tets schreef op 03 maart 2008 @ 13:18:

dank je wel Tia Dalma, dat is duidelijk.

Heb inmiddels ook de belastingdienst gesproken en hetgene wat je kan aftrekken is de ingehouden bijdrage ZVW die op je jaaraangifte staat.

Groet, TetsHuh moet je die dan bij je ziektekosten optellen?
Hi Camille,

Inderdaad optellen bij je ziektekosten als je die gemaakt hebt. Er is wel een drempel dwz als je minder kosten hebt als die drempel komt het bedrag gewoon op 0 uit.

Groet, Tets
Hallo Jojanneke66;

Het thuiszorgverhaal van Zorgenpoppetje geldt ook voor mij.

Maar gelden die heffingskortingen ook wanneer je BOVEN de 5000 in het jaar hebt verdient?

Want als ik het nu voor mezelf uitreken zou ik geld terug moeten krijgen...met die kortingen dan he?

Klopt dat wel?

Zelfs als ik de 4,4% zorgverzekering van het jaarinkomen aftrek...

Groetjes en alvast heel erg bedankt!
Hallo,

Ik had eigenlijk dezelfde vraag als Hilma (22 febr.) over de kinderopvangtoeslag. Maar als ik het niet hoef in te vullen bij de IB waar dan wel. Moet ik dat doen bij het wijzigingsformulier? Maar daar staat volgens mij geen jaaroverzicht op. Wij hebben ons jaarloon niet helemaal juist ingeschat dus het is wel belangrijk dat we het ergens doorgeven.
quote:Tets schreef op 03 maart 2008 @ 12:59:

Goedemiddag,

Hier ook nog een vraag. Ik heb mijn aangifte over 2007 al ingevuld maar begrijp ik nu goed dat ik al mijn ziektekosten af mag trekken? Nu ben ik niet ziek geweest vorig jaar maar ik bedoel de kosten die ik betaald heb aan mijn ziektekostenverzekering. Basis en aanvullend? Is er iemand die precies weet hoe dit zit?

Alvast bedankt! TetsKlopt, basis, aanvullend, en het stukje wat je werkgever heeft betaald.
Oh wat is het toch ingewikkeld. Zit nog met wat vraagjes.

Als je de reiskosten (bij ziektekosten) opgeeft moet je volgens mijn collega het aantal kilometers van de enkele reis berekenen en niet retour. Lijkt me zeer vreemd.

Als ik de ziektekosten bijzondere uitgave invul komt er te staan dat ik (mijn zoon in dit geval) in wellicht in aanmerking kom als chronische ziekte.

Maaaaaaar wordt ADHD als chronische ziekte gezien?
quote:[message=1122483,noline]Camille schreef op 08 maart Als ik de ziektekosten bijzondere uitgave invul komt er te staan dat ik (mijn zoon in dit geval) in wellicht in aanmerking kom als chronische ziekte.

Maaaaaaar wordt ADHD als chronische ziekte gezien?

Uit de Helpfunctie van het programma:

Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte

Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 808 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

U was op 31 december 2006 jonger dan 65 jaar.

U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.

U gaf in 2007 voor uzelf meer dan 320 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.

Het gaat om uw daadwerkelijke uitgaven, dus voor de verhoging met 113%. Had u heel 2007 een fiscale partner die ook aan deze voorwaarden voldeed? Dan kunt u voor die fiscale partner ook 808 meetellen.

Verder geldt de vaste aftrek voor ieder kind onder de volgende voorwaarden:

Het kind was op 31 december 2006 jonger dan 27 jaar.

U of uw fiscale partner deed voor het kind in 2007 meer dan 320 aan specifieke uitgaven.

Het kind werd door u of uw fiscale partner voor minimaal 393 per kwartaal onderhouden of u of uw fiscale partner had recht op kinderbijslag voor het kind.
quote:sweety32 schreef op 05 maart 2008 @ 15:57:

Hallo Jojanneke66;

Het thuiszorgverhaal van Zorgenpoppetje geldt ook voor mij.

Maar gelden die heffingskortingen ook wanneer je BOVEN de 5000 in het jaar hebt verdient?

Want als ik het nu voor mezelf uitreken zou ik geld terug moeten krijgen...met die kortingen dan he?

Klopt dat wel?

Zelfs als ik de 4,4% zorgverzekering van het jaarinkomen aftrek...

Groetjes en alvast heel erg bedankt!

Ja hoor, de algemene heffingskorting heeft iedereen recht op, en ook de arbeidskorting heb je recht op.

En als je meer dan 4500 euro verdiend op jaarbasis ( inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking) en je hebt kinderen, dan heb je ook nog recht op de combinatie korting, en eventueel op de aanvullende combinatie korting.

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:Camille schreef op 05 maart 2008 @ 14:06:

Wat ik me afvraag, de studiekosten voor de middelbare school van de kids, zou je die ook kunnen aftrekken? Of alleen voor jezelf ????

Nope.

Alleen de studiekosten die je voor jezef of voor je fiscaal partner maakt die kun je opvoeren. Dan heb je alleen wel een drempel van 500 euro, m.a.w. alles wat daarboven komst is de aftrekpost.

JOjanneke
quote:tieger schreef op 08 maart 2008 @ 13:37:

[...]

Uit de Helpfunctie van het programma:

Vaste aftrek voor uitgaven wegens chronische ziekte

Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van 808 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

U was op 31 december 2006 jonger dan 65 jaar.

U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.

U gaf in 2007 voor uzelf meer dan 320 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.

Het gaat om uw daadwerkelijke uitgaven, dus voor de verhoging met 113%. Had u heel 2007 een fiscale partner die ook aan deze voorwaarden voldeed? Dan kunt u voor die fiscale partner ook 808 meetellen.

Verder geldt de vaste aftrek voor ieder kind onder de volgende voorwaarden:

Het kind was op 31 december 2006 jonger dan 27 jaar.

U of uw fiscale partner deed voor het kind in 2007 meer dan 320 aan specifieke uitgaven.

Het kind werd door u of uw fiscale partner voor minimaal 393 per kwartaal onderhouden of u of uw fiscale partner had recht op kinderbijslag voor het kind.

Als je voor je kind meer dan 320 euro aan ziektekosten hebt gemaakt, dan mag je inderdaad die 808 euro opvoeren.

Met die specefieke ziektekosten kun je het beste even een verdeling maken naar persoon. Want als jij een bril hebt gekocht, van stel 400 euro, waar je er 100 van vergoed kreeg van je ziektekosten verzekeraar, en de 23 euro aan huisapotheek per persoon, dan kom ook jij boven de 320 euro uit, en mag je voor jezelf ook die 808 euro opvoeren. Dat zou voor jullie beiden dan een extra aftrekpost zijn van 1616 euro :-)

JOjanneke
quote:jojanneke66 schreef op 08 maart 2008 @ 20:04:

[...]

Als je voor je kind meer dan 320 euro aan ziektekosten hebt gemaakt, dan mag je inderdaad die 808 euro opvoeren.

Met die specefieke ziektekosten kun je het beste even een verdeling maken naar persoon. Want als jij een bril hebt gekocht, van stel 400 euro, waar je er 100 van vergoed kreeg van je ziektekosten verzekeraar, en de 23 euro aan huisapotheek per persoon, dan kom ook jij boven de 320 euro uit, en mag je voor jezelf ook die 808 euro opvoeren. Dat zou voor jullie beiden dan een extra aftrekpost zijn van 1616 euro :-)

JOjanneke

Volgens mij gaat het niet zo makkelijk hoor. Dat bedrag van 23 euro voor je huisapotheek heb je al een keer mogen opvoeren, en mag dus niet nog een keer (ook al heb je meer uitgegeven). En ik vraag me af of de kosten van een bril wel onder chronische ziekte vallen.

Zal zo nog wel even zoeken...
quote:tieger schreef op 09 maart 2008 @ 12:16:

[...]

Volgens mij gaat het niet zo makkelijk hoor. Dat bedrag van 23 euro voor je huisapotheek heb je al een keer mogen opvoeren, en mag dus niet nog een keer (ook al heb je meer uitgegeven). En ik vraag me af of de kosten van een bril wel onder chronische ziekte vallen.

Zal zo nog wel even zoeken...Huisapotheek : te aftrek huisapotheek

U mag voor uw huisapotheek (zoals aspirine, laxeermiddelen, pleisters en verband) een vast bedrag van 23 per persoon per jaar meetellen. Als u bijvoorbeeld getrouwd was en een kind verzorgde dat jonger was dan 27 jaar, mag u dus 3 x 23 = 69 meetellen.

Hulpmiddelen

Uitgaven voor hulpmiddelen kunt u ook meetellen. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten die u in staat stellen de normale lichaamsfuncties uit te oefenen. Dit zou niet mogelijk zijn zonder gebruik van het hulpmiddel.

Uitgaven voor hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld:

brillen en lenzen (ook de onderhoudsvloeistoffen)

steunzolen

gehoorapparaten

kunstgebit en prothesen

blindengeleidehond

rolstoel, krukken, rollator en traplift

onderhoud, reparatie en verzekering van deze hulpmiddelen

JOjanneke
Hmmm, dus hoewel je (naar mijn idee) niet chronisch ziek bent als je een bril draagt, kun je dus wel gebruik maken van de chronisch zieken aftrek? Krom eigenlijk.

Ga dan toch nog eens even zoeken...
Jojanneke: dank je wel.
Een vraagje, weet niet of die al is geweest..

Net inkomstenbelastingaangifte 2007 gedaan, en ik schrok van het bedrag dat ik en mijn partner terug krijgen. Het is iets van 2500 euro. Klopt dit wel? Ik heb alles netjes en uiteraard naar waarheid ingevuld.

Omdat we fiscale partners zijn, kon ik aan het eind het bedrag 'verdelen'. Nu heb ik het zo verdeeld dat we dus op dit bedrag uitkwamen.

Kan ik iets fout gedaan hebben? Zo nee, wanneer kunnen we dit bedrag terug verwachten?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:La Vie en Rose schreef op 12 maart 2008 @ 21:27:

Net inkomstenbelastingaangifte 2007 gedaan, en ik schrok van het bedrag dat ik en mijn partner terug krijgen. Het is iets van 2500 euro. Klopt dit wel? Ik heb alles netjes en uiteraard naar waarheid ingevuld.

Omdat we fiscale partners zijn, kon ik aan het eind het bedrag 'verdelen'. Nu heb ik het zo verdeeld dat we dus op dit bedrag uitkwamen.

Kan ik iets fout gedaan hebben? Zo nee, wanneer kunnen we dit bedrag terug verwachten?

Tja, dat kan heel goed kloppen.

Maar zonder informatie is daar weinig over te zeggen :-)

Als je aangifte binnen is voor 1 april, dan heb je voor 1 juli een voorlopige aanslag, en rondom de dagtekening van die aanslag kun je ook het geld verwachten .

JOjanneke
Ok, thanks voor het antwoord..

Lekker op vakantie dus dit jaar...
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:La Vie en Rose schreef op 12 maart 2008 @ 21:27:

Kan ik iets fout gedaan hebben? Zo nee, wanneer kunnen we dit bedrag terug verwachten?Als jij niet werkt en je man wel krijg je ook iets van 2000 terug, dit had ik verleden jaar ook en ik wist eerst niet of dit klopte maar had te maken met het belasting vrije gedeelte dat je vroeger kon overdragen aan je fiscale partner en nu is dit er voor in de plaats gekomen. Klopt toch?
het andwoord op mijn vraag kon ik niet zo snel vinden op het forum dus stel ik hem maar even:

ik heb een vaste baan en heb voor ander bedrijf een website gemaakt. hiervoor heb ik een rekening gestuurd. waarschijnlijk (weet ik bijna wel zeker) heeft hij de kosten hiervan op het bedrijf gezet.

moet ik deze extra verdienste dan opgeven aan de belasting?

of is er een grens tot wanneer je het niet op hoef te geven en wanneer wel?

hoop dat iemand het weet. via de belastingsite kom ik ook niet echt verder.
Ik ben echt hopeloos met dir soort dingen. Dus een stomme vraag misschien, maar ik snap niet wat ik nou terugkrijg en/of moet betalen.

Een aantal jaren heb ik bericht gehad dat ik aangifte moest doen, dit ook gedaan en geld teruggekregen. Vorig jaar geen bericht gekregen en geen aangifte gedaan. Net heb ik voor 2007 maar even een elektronisch formulier ingevuld, en aan het einde staan bij het overzicht de volgende bedragen:

1. Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 348 euro

2. Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 6259

Wat betekent dit nou?

En weet iemand waarom ik voor 2006 en 2007 geen oproep kreeg om aangifte te doen, ondanks dat ik een belastbaar vermogen heb?
quote:nostradame schreef op 16 maart 2008 @ 13:58:

Ik ben echt hopeloos met dir soort dingen. Dus een stomme vraag misschien, maar ik snap niet wat ik nou terugkrijg en/of moet betalen.

Een aantal jaren heb ik bericht gehad dat ik aangifte moest doen, dit ook gedaan en geld teruggekregen. Vorig jaar geen bericht gekregen en geen aangifte gedaan. Net heb ik voor 2007 maar even een elektronisch formulier ingevuld, en aan het einde staan bij het overzicht de volgende bedragen:

1. Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 348 euro

2. Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 6259

Wat betekent dit nou?

En weet iemand waarom ik voor 2006 en 2007 geen oproep kreeg om aangifte te doen, ondanks dat ik een belastbaar vermogen heb?

Als je je aangifte invult, dan moet je invullen hoeveel je bruto verdiend hebt dat jaar.

Ook moet je invullen hoeveen loonbelasting er is afgedragen.

Aan de hand daarvan wordt er bekeken hoeveel inkomsten belasting je zou moeten betalen, en hoeveel er al is afgedragen.

Aan de hand van wat je hier schrijft,moest je gezien je inkomen 6259 euro betalen. Zoals ik het hier lees, heb je 348 euro te weining betaald, en moet je dat nog nabetalen.

Wat je er alleen niet bij vervemeld hebt, is of er rekening is gehouden met de heffingskortingen. Dat is namelijk een korting op het te betalen bedrag aan belastingen.

Als je nu een dat programmatje eens kijkt bij "overzicht"

Het bovenste veld is lichter gekleurd. Daar vind je een overzicht van de berekening. daarbij vind je ook een regel : te betalen of te ontvangen bedrag aan belastingen. Het bedrag wat daar staat, daar moet je naar kijken.

Heb je trouwens ook het gedeelte van de ziektekosten ingevuld?

JOjanneke
Dankje Jojanneke.

Ik moest arbeidskorting, loon en loonheffing invullen. Bedoel je dat? Gelukkig is het aangifteprogramma supergemakkelijk :-) Ook heb ik mijn ziektekosten (het vaste bedrag van duizendogwat min je ontvangen zortoeslag) afgetrokken. Weet je nog meer gangbare aftrekposten? Studiekosten heb ik niet gehad.

Ik snap nu dat ik nog 348 zou moeten betalen, dat had ik ook wel een beetje verwacht gezien het bedrag op mijn spaarrekening. Maar... ben ik verplicht aangifte te doen? Ik heb in tegenstelling tot voorgaande jaren geen uitnodiging gehad voor de aangifte van 2006 en 2007. De voorgaande jaren kreeg ik overigens geld terug doordat ik nog studeerde en dus minder verdiende, en bovendien studiekosten kon aftrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven