Werk & Studie alle pijlers

Belastingvragen - Verzamel Topic 2

08-06-2007 20:41 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spui hier al je vragen met betrekking tot de belastingdienst!
quote: Zorgenpoppetje reageerde woensdag 6 jun 2007 om 17:14

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij met zekerheid kan vertellen hoeveel belasting ik aan het eind van het jaar moet betalen over het geld dat ik dit jaar verdien.

Dit is mijn situatie:

- Ik werk voor de thuiszorg en verdien daar € 12.20 p.u. bruto. Dat bedrag krijg ik ook uitbetaald, er wordt dus niets ingehouden;

- In de € 12.20 zit € 0.87 toeslag doorbetaalde vakantie (ik krijg dus niet doorbetaald als ik vrij neem om op vakantie te gaan);

- Er zit ook € 0.90 vakantietoeslag in mijn uurloon;

Hier op dit forum heeft iemand mij eens gezegd dat ik van mijn jaarsalaris (ik houd dus elke maand goed bij hoeveel ik verdiend heb) 34.15% moet uitrekenen. Van dat bedrag moet ik € 1990,- loonheffingskorting aftrekken en ook nog € 1357,- arbeidskorting. Het bedrag dat dan overblijft is het bedrag dat ik aan belasting zal moeten betalen.

Nu zou ik willen vragen of die bedragen sowieso kloppen. Dat van die loonheffingskorting snap ik namelijk nog wel, maar waarom krijg ik arbeidskorting?

Ook heb ik opgevangen dat je over je vakantiegeld meer belasting moet betalen dan over je salaris. Is dat zo en hoeveel is dat dan? Anders moet ik de belasting op een heel andere manier gaan berekenen.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft waar ik ook van op aan kan, omdat ze bij de belastingdienst totaal niet behulpzaam zijn, en ik wel graag het belastinggeld alvast opzij wil zetten.

DANQ!

Zorgenpop

Als je dit op de hand uit zou willen rekenen, dan zul je eerst moeten bekijken hoeveel je denkt te gaan verdienen.

Over de eerste 17.319 euro die je verdient dit jaar, betaal je 33,65% belasting dit jaar.

Tussen de 17.320 en de 31.122 euro  die je verdient dit jaar, betaal je 41,4 % belasting.

Stel, je verdiend 16.000 euro bruto.

Daar neem je dan 33.65% van, dat is 5384 euro.

Dat is je te betalen bedrag aan belasting.

Daar gaan de heffingskortingen vanaf, en dat is de algemene heffingskorting, 2043 euro dit jaar, en de arbeidskorting dat is 1392 dit jaar.

Samen maakt dat 3435 euro.

Dan krijg je dus 5384-3435=1949 euro te betalen bedrag aan belastingen.

Vergeet alleen niet, dat omdat je je loon bruto krijgt, dat je ook een aanslag krijgt voor de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekerings wet, en die is 4.4% van je bruto loon.

Dat is dan 704,--in dit voorbeeld. ( dit bedrag kun je opvoeren in je aangifte bij de ziektekosten)

In totaal op een verdienste van 16000 bruto blijft dan 13347 euro over voor jou.

En op de vraag waar om of je arbeidskorting krijgt:

Simpel. Dat is een heffingskorting die bedoeld is om mensen te stimuleren om te gaan werken. Als het ware dus een beloning :-)

En dan nog de vraag over je vakantiegeld:

Alleen als je je vakantiegeld in één keer uitbetaald krijgt door een werkgever, en die werkgever moet loonheffingen inhouden, dan kan het inderdaad gebeuren dat dat bedrag "hoger" belast wordt als je normale loon

In jou situatie is dat niet van toepassing.

JOjanneke. ( behulpzaam werkend bij de belastingdienst...)

Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Hoi,

ik heb een vraagje. Dit jaar ben ik vergeten mijn belasting terug te vragen (had een bijbaan, daarvoor niet dus totaal niet aan gedacht). Nu vraag ik me af of ik dit later alsnog terug kan vragen of dat je maar 1 mogelijkheid hebt.

Groetjes Noli
quote:

Hoi,

ik heb een vraagje. Dit jaar ben ik vergeten mijn belasting terug te vragen (had een bijbaan, daarvoor niet dus totaal niet aan gedacht). Nu vraag ik me af of ik dit later alsnog terug kan vragen of dat je maar 1 mogelijkheid hebt.

Groetjes Noli

Je kan tot 5 jaar terug je teveel betaalde belasting terug vragen.

Dus nu tot 2002.

JOjanneke
quote:

Dus nu tot 2002.

JOjanneke

Wauw bedankt voor je supersnelle antwoord! Dat is goed nieuws, het ging toch om leuk bedrag. Kan ik dat ook op ieder willekeurig moment (nu je er toch bent ) of alleen in die maanden dat die formulieren gestuurd worden. (weet echt helemaal niets van belasting, sorry!)
quote:

quote: jojanneke66 reageerde

Dus nu tot 2002.

JOjanneke

Wauw bedankt voor je supersnelle antwoord! Dat is goed nieuws, het ging toch om leuk bedrag. Kan ik dat ook op ieder willekeurig moment (nu je er toch bent ) of alleen in die maanden dat die formulieren gestuurd worden. (weet echt helemaal niets van belasting, sorry!)

Kan op elk willekeurig moment, en dat kun je doen door het invullen van een T-biljet, of het aangifte programma'tje 2006 wat je kunt downloaden bij de belastingdienst.

JOjanneke.
Hoihoi,

Misschien dat iemand mij kan helpen.. ik wil volgend jaar misschien een post Hbo-opleiding gaan volgen. Nu hoorde ik dat je over het schoolgeld belastingeld terug kan krijgen. Weet iemand hoeveel procent dit is? Het eerste jaar kost zo'n 3500 en het tweede jaar 2800 euro. Hoeveel zou  ik dan terug kunnen vragen?

Ik zou dit heel graag willen weten, maar kan het nergens vinden..:(

Alvast onwijs bedankt!

X princess
quote:

Hoihoi,

Misschien dat iemand mij kan helpen.. ik wil volgend jaar misschien een post Hbo-opleiding gaan volgen. Nu hoorde ik dat je over het schoolgeld belastingeld terug kan krijgen. Weet iemand hoeveel procent dit is? Het eerste jaar kost zo'n 3500 en het tweede jaar 2800 euro. Hoeveel zou  ik dan terug kunnen vragen?

Ik zou dit heel graag willen weten, maar kan het nergens vinden..:(

Alvast onwijs bedankt!

X princess

Studiekosten verlagen je belastbaar inkomen, dus dat kun je opvoeren als aftrekpost.

Wat je terugkrijgt is afhankelijk van je inkomen, en in welke belastingschijf je valt.

Maar om je een indruk te geven van wat je op kunt voeren bij je aangifte kun je hier kijken.

Belasting teruggave kun je krijgen door aangifte te doen, en als je niet verplicht bent om aangifte te doen, dan kun je dat doen met een t-biljet.

JOjanneke
Hoi hoi,

ik heb ook een vraagje. Ik werk gewoon 10 uur per week in loondienst maar omdat ik deze uren erg weinig vind begin ik met een bijbaantje. Het is thuiswerk en het is onder een nul urencontract en ik krijg van hun dus ook mijn loon bruto gestort en ben dus zelf verantwoordelijk voor de belasting afdrage. Kan iemand mij nu vertellen hoe dat dus bij een 2e baantje gaat?

Moet ik bijvoorbeeld daar eens per jaar papieren voor invullen of hoe werkt zoiets? en is het zo dat je met een 2e baantje meer belasting af moet dragen?

en wat is belangrijk om te weten?

Alvast bedankt

groetjes mariekepiet
quote:

Hoi hoi,

ik heb ook een vraagje. Ik werk gewoon 10 uur per week in loondienst maar omdat ik deze uren erg weinig vind begin ik met een bijbaantje. Het is thuiswerk en het is onder een nul urencontract en ik krijg van hun dus ook mijn loon bruto gestort en ben dus zelf verantwoordelijk voor de belasting afdrage. Kan iemand mij nu vertellen hoe dat dus bij een 2e baantje gaat?

Moet ik bijvoorbeeld daar eens per jaar papieren voor invullen of hoe werkt zoiets? en is het zo dat je met een 2e baantje meer belasting af moet dragen?

en wat is belangrijk om te weten?

Alvast bedankt

groetjes mariekepiet

Of je nu 1,2, of 3 baantjes hebt, tegelijkertijd of achterelkaar, het is niet zo dat je over het 2e of 3e baantje meer belasting betaald.

Je moet over het totaal bedrag inkomsten belasting betalen.

Als je dat thuiswerk gaat doen, en je krijgt dat loon bruto, dan wordt je geacht om aan het einde van het jaar aangifte te doen, om inkomsten belasting te betalen en je inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet af te dragen.

JOjanneke
oke, das dus 1 keer per jaar. dan lijkt het mij verstandig om zelf geld aan de kant te zetten voor de belasting zodat ik dit straks niet in eens hoef op te hoesten maar hoe kan ik dan een beetje berekenen hoeveel ik af moet staan aan de belasting en wat ik dus aan de kant moet gaan zetten?

ja sorry hoor maar ik ben niet zo'n held op dit gebied, ik ben blij dat ik zelf mijn papieren niet hoef in te vullen maar dat dit voor mij word gedaan :-)

bedankt in ieder geval al voor je eerste antwoord
quote:

oke, das dus 1 keer per jaar. dan lijkt het mij verstandig om zelf geld aan de kant te zetten voor de belasting zodat ik dit straks niet in eens hoef op te hoesten maar hoe kan ik dan een beetje berekenen hoeveel ik af moet staan aan de belasting en wat ik dus aan de kant moet gaan zetten?

ja sorry hoor maar ik ben niet zo'n held op dit gebied, ik ben blij dat ik zelf mijn papieren niet hoef in te vullen maar dat dit voor mij word gedaan :-)

bedankt in ieder geval al voor je eerste antwoord Er vanuit gaand dat je niet meer gaat verdienen als ongv. 17.000 euro op jaarbasis : 35% is voldoende.

JOjanneke
Dank je wel JOjanneke
Hallo,

Ik ga sinds jaren weer aan de slag. Bij de overeenkomst zit een loonheffingsverklaring. Ik ken alleen de tariefgroepen van weleer.

Is het gewoon een kwestie van tekenen? Of is het voor elk gezin verschillend?

Bij voorbaat dank.
Compu, je moet invullen of je wel of geen heffingskorting wilt laten toepassen.

Wel toepassen: als je hiernaast geen andere inkomsten hebt die meer zijn dan wat je gaat verdienen met deze baan

Niet toepassen: als je hiernaast wel andere inkomsten hebt, waarbij je al heffingskorting laat toepassen.

Heffingskorting laat je dus altijd toepassen bij de baan/uitkering waar je het meeste verdiend.
Dankje Miepje, just in time, vanavond contract tekenen! :)

Wel jammer, ik kreeg soort van toeslag (huisvrouwen), omdat ik niet werkte, nu krijg ik die niet meer. Maarja, werk is belangrijk voor mij, anders ben ik geen leuke mama (denk ik).
quote:

Dankje Miepje, just in time, vanavond contract tekenen! :)

Wel jammer, ik kreeg soort van toeslag (huisvrouwen), omdat ik niet werkte, nu krijg ik die niet meer. Maarja, werk is belangrijk voor mij, anders ben ik geen leuke mama (denk ik).

Dat is de algemene heffingskorting. Die krijgt iedereen, dat wordt verrekend met de in te houden loonbelasting. Alleen als je niet werkt, betaal je geen loonbelasting en krijg je het rechtstreeks op je rekening gestort. Dan is het wat zichtbaarder, vandaar dat het vaak de aanrechtsubsidie wordt genoemd (voor vrouwen die thuis blijven). Maar onterecht dus, want iedereen krijgt het. Mits je of zelf werkt of je partner werkt.
Aha, nooit geweten! Bedankt Tijgertje.
Offe..grote Tijger dan. (Panthera tigris )
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Vandaag ontdekte ik tot mijn grote vreugde dat ik een bedrag van 1.852,00 euries heb mogen terug ontvangen van de belastingdienst. Dit betreft de teruggaaf IB 2006.

Ik ben een leek v.w.b. belastingen e.d. en aangezien ik sinds februari 2006 in het buitenland woon heb ik een speciaal biljet moeten invullen.

Nu weet ik dat het altijd om een voorlopige teruggaaf gaat en het bedrag heb ik inmiddels al doorgesluisd naar mijn spaarrekening omdat ik niet van plan ben het uit te geven totdat ik zekerheid heb. Misschien moet ik het volgend jaar wel terug betalen. Moet je trouwens dan ook rente betalen?

Mijn vraag is nu: wanneer krijg ik bericht of dit definitief is? Wordt dat pas volgend jaar? Mijn man heeft namelijk enkele weken geleden definitief bericht gehad over de aanslag van 2005.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Hallo,Wij hadden een tijdje terug gedoe met de belastingdienst: wij ontvingen begin mei een brief dat de elektronische handtekening niet in orde was, moesten vervolgens een tweetal formulieren invullen en terugsturen maar kregen dus niet de garantie dat onze aanvraag voor 1 juli zou worden behandeld. Wil jullie even melden dat we eind juni ons geld hebben gehad. Dus toch nog voor 1 juli .. gelukkig! Was even bang dat het drie jaar ging duren… en aangezien we vorig jaar een huis hebben gekocht kregen we veel terug.. Naja, dat zou ik even zeggen..
quote:

Hallo,

Wij hadden een tijdje terug gedoe met de belastingdienst: wij ontvingen begin mei een brief dat de elektronische handtekening niet in orde was, moesten vervolgens een tweetal formulieren invullen en terugsturen maar kregen dus niet de garantie dat onze aanvraag voor 1 juli zou worden behandeld. Wil jullie even melden dat we eind juni ons geld hebben gehad. Dus toch nog voor 1 juli .. gelukkig! Was even bang dat het drie jaar ging duren… en aangezien we vorig jaar een huis hebben gekocht kregen we veel terug.. Naja, dat zou ik even zeggen.. Leuk dat je nog even vertelt hoe het is afgelopen. Fijn dat je je geld al hebt ontvangen!
Ik heb ook een vraag: hopelijk is iemand genegen hem te beantwoorden.

Ik handel wel eens wat via marktplaats. Meestal zijn dan tweedehands spullen, soms koop ik eens wat op en verkoop dat met leuke winst door. Ik heb zo al flink verdiend. Nu zit er een flinke megaklapper aan te komen en ik vraag me af: wanneer moet ik dat gaan melden bij de BD? Er zijn vast min. en max. grenzen. Moet ik me ook perse bij de kvk in gaan schrijven?

Alvast bedankt!
up
quote:sosofie schreef op 28 juli 2007 @ 17:50:

Ik heb ook een vraag: hopelijk is iemand genegen hem te beantwoorden.

Ik handel wel eens wat via marktplaats. Meestal zijn dan tweedehands spullen, soms koop ik eens wat op en verkoop dat met leuke winst door. Ik heb zo al flink verdiend. Nu zit er een flinke megaklapper aan te komen en ik vraag me af: wanneer moet ik dat gaan melden bij de BD? Er zijn vast min. en max. grenzen. Moet ik me ook perse bij de kvk in gaan schrijven?

Alvast bedankt!

De grens tussen hobby en bedrijf is een grijsgebied, maar ga er maar vanuit dat de BD de voor hen gunstigste optie zal kiezen.

Je moet zowieso je neveninkomsten opgeven onder het kopje (inkomsten uit overige werkzaamheden) Dan ben je "freelance" Maar op een gegeven moment ziet men je als bedrijf en gaat die vlieger niet meer op.

Bel de belastingdienst ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar je wordt al gauw aangemerkt als "bedrijf" Bovendien moet je dan ook BTW betalen/heffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven