intelligentieverschil in relatie

26-01-2012 13:25 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg me af of er hier vrouwen zijn met ervaring met een groot verschil in intelligentie in hun relatie.

Ik heb sinds kort een heel lieve vriend, we hebben veel dezelfde interesses en min of meer een gelijksoortige levensstijl.

Maar ik loop er steeds tegenaan dat hij minder intelligent is.

Ik ga vaak te snel voor hem in mijn redeneringen en dingen die ik vertel. Een bepaalde logische, analytische, snelle manier van denken, en verbanden kunnen leggen, die ik wel heb, heeft hij niet. Dat is soms lastig communiceren en 'sparren'.

Ondanks dat hij verder een fantastisch persoon is, blijft dit punt toch een beetje wrijven bij mij. Ik raak soms geïrriteerd, of voel me niet begrepen, en denk soms 'laat maar' als ik iets wil vertellen of bespreken en het loopt niet.

Graag hoor ik ervaringen of tips van anderen die dit misschien herkennen of ook hebben in hun relatie.
Tja, accepteer het of verander het.

Mijn man heeft op de universiteit gezeten, ik niet. En als ik iets niet snap dan legt hij mij het uit. In andere dingen ben ik weer slimmer. Hij zal zich ook wel eens aan jou irriteren.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Als het een te groot verschil is dan ga je je steeds meer irriteren. Is de relatie dan nog wel gelijkwaardig??

Ik vind het iig geen goed teken als je je nu al irriteert.

Succes
Wat als hij intelligent was geweest en jij wat minder, had je dit topic dan ook geplaatst?
Toulouse haha dat is precies wat ik dacht!
Intelligentieniveau en opleidingsniveau staan echter niet altijd met elkaar in verband. Een hoge intelligentie gaat in eerste instantie gepaard met zaken die minder intelligenten niet kunnen volgen of begrijpen. Het kan heel eenzaam voelen om (te vaak) tussen mensen te begeven die jou niet écht kunnen volgen. En ook binnen een relatie kan dit een heikel punt zijn, hoe vaak je zaken ook probeert uit te leggen.

TO, ik snap helemaal wat je bedoelt. Uitleggen en elkaar proberen ergens te bereiken is de enige manier. Het lastige is echter wanneer dit ondanks de enrgie die je daarin steekt toch weinig verbetering brengt. Wanneer dit fundamentele verschil in communiceren dus blijft terugkeren. Dan zul je toch moeten nagaan bij jezelf wat de relatie globaal 'oplevert' en wat het je 'kost'.
Mijn ex was een stuk minder slim dan ik, om het maar netjes te zeggen. (Niet dat ik extreem slim ben.) Maar we hadden veel grotere verschillen in persoonlijkheid, interesses, toekomstverwachtingen, waardoor dit minder opviel. Ik dacht ook heel vaak, laat maar. Geen tips voor je.
Het is een man.

Die leggen zelden tot nooit op de zelfde manier verbanden als vrouwen.

Wat jij ziet als een verschil in intelligentie zit hij mss als dat jij overal bijzaken bijhaalt waar hij het nut niet van inziet.

Een andere manier van denken heeft weinig met intelligentie te maken vind ik. Echt slimme mensen kunnen ook communiceren met iemand die anders denkt en zich verplaatsen in de ander zijn gedachtengang.
Ik vind het zo raar dat er nooit mensen posten die klagen over hun te slimme partner.

Alsof het gaat om intelligentie in een relatie. Je geborgen voelen, spetterende seks, een beetje dezelfde normen en waarden, da's toch veel belangrijker?
De 'logische manier van denken' waar je het over hebt heeft niets met intelligentie te maken maar alles met je manier van denken. Ik zou toch verwachten van iemand die zichzelf intelligent noemt, dat deze dit zou weten...
[..
Ik ben een stuk intelligenter dan mijn ouders, maar ben daardoor wel een kei geworden in de communicatie zo eenvoudig mogelijk te houden. Zowat ieder duur woord heeft een simpelere variant, dus dan kun je wat je zegt voor iedereen begrijpelijk houden. Dat wil niet altijd zeggen dat mijn gedachtegang dan ook meteen te volgen is, maar dat heeft dan weer minder met intelligentie te maken dan met een verschillende manier van denken.
Oh Lord, gaan we weer. Weer een topic dat de TO intelligenter is dan haar partner. Net als bij de topics die TO-ers starten over dat zij (en haar familie) beschaafder is, beter is opgevoed, avontuurlijker is, sportiever is, enz, vraag ik me af waarom ze dan een relatie beginnen met iemand waar ze zo duidelijk op neerkijken.

En nee, ik herken het totaal niet.

Maar ik ben dan ook veel dommer dan mijn man.
Mijn man is heel slim en intelligent, in zijn vakgebied. In andere vakgebieden niet en kan hij mij ook niet altijd volgen. Terwijl wij ongeveer even intelligent zijn. Het heeft ook met interesses, manier van communiceren e.d. te maken. En gewoon geduld om elkaar e.e.a. uit te leggen. Daar leer je beide van.

Maar als dit steeds meer tegen gaat staat, de relatie ongelijkwaardig wordt en jullie beide geen manier vinden om hiermee om te gaan dan kan dit je relatie kosten.

Heb je hier weleens met hem over gepraat?
Wat cheerlesacard zegt dus
Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat cheerlesscard de spijker op de kop slaat met het mannan - vrouwen verhaal.

Al ben je even intelligent dan is er nog een verschil.

Bedenk dat hij en niemand niet gedachte kan lezen. Jij snapt waarschijnlijk wel wat je bedoelt maar neem altijd en bij iedereen de tijd om de tussenstappen die jij denkt ook uit te spreken ookal lijken ze in je hoofd klein. Pas als je merkt dat de ander ook zonder deze stappen kan dan kan je ze weglaten.
Mijn vriend en ik scoorden laatst bij de intelligentietest van BNN allebei boven gemiddeld en hadden bijna hetzelfde aantal punten.

Toch redeneert hij vaak heel anders dan ik en begrijpen wij elkaar lang niet altijd. Hij heeft een hogere opleiding dan ik maar toch denkt hij trager dan ik.

Ik denk dat mannen en vrouwen sowiezo een andere manier van denken hebben en daarom elkaar niet altijd kunnen volgen.
Mijn man is net zo slim als ik. Ik merk dat het erg fijn is om 'gewoon' te kunnen praten, zonder steeds van alles uit te hoeven leggen. Mijn man snapt mijn redeneringen, hij denkt met me mee. Met hem praten kost niet de moeite die ik soms bij anderen ervaar, dat ik de hele tijd twee denklijnen in de gaten moet houden: die van mezelf en de denklijn waarin ik mijn eigen denklijn ontleed in hapklare brokjes zodat de ander me blijft snappen. Hoeveel ik ook van mijn man houd, als onze gesprekken zo moeizaam zouden zijn geweest had me dat ook doen twijfelen. Sterkte meid.
Oh, ik lees nu pas dat dit taboe is. Oeps.
Ik snap niet dat TO e rop aangevallen wordt (maar ben daar misschien te dom voor ) Het lijkt mij wel een wezenlijk probleem als je veel in intelligentie scheelt.

Of het nu de man of de vrouw is die intelligenter is. Het hangt er vanaf op wat voor manier en in welke mate.

Maar raar vind ik het niet.
Ppp
Ik was duidelijk mosterd. Waar blijven de bitterballen?

En als je je nu al ergert: stop dan met de relatie. Hoe intelligent is het om hem aan het lijntje te houden terwijl jij flinke twijfels hebt?

En wat zeg je dan als je het uitmaakt? Ben je eerlijk en zeg je dat je hem te dom vind of komt er een smoes?
Kun je voorbeelden noemen TO? Ik vind de dingen die jij noemt niet echt concrete voorbeelden. Beschrijf eens een situatie waarin je merkt dat hij je niet volgt.
quote:Onderdezon schreef op 26 januari 2012 @ 13:47:

Oh, ik lees nu pas dat dit taboe is. Oeps.Ik las dan ook met een glimlach je motto.
quote:bloemetje77 schreef op 26 januari 2012 @ 13:43:

[...]

Dat lijkt me wel, alsof dat leuk is dat iemand constant verbaal te snel af is en je steeds maar niet begrijpt waar hij naartoe wil.

Je suggereert dat het niet "eerlijk" is dat TO hier een probleem mee heeft.. waarom vindt je dat?En ligt dat dan aan degene die het uitlegt of aan degene die het niet begrijpt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven