Werk & Studie alle pijlers

Verder solliciteren?

26-01-2012 14:50 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie met me mee willen denken. Ik heb sinds 2 maanden een baan, ben vlak daarvoor afgestudeerd. Deze baan is niet in de richting waar ik in ben afgestudeerd maar wel gewoon op HBO-niveau. Ik heb de baan genomen omdat ik niet te lang wou wachten met beginnen te werken (ook met het oog op de crisis).

Ik heb het best naar mijn zin, collega´s zijn leuk, werk is best leuk maar dus niet wat ik graag zou willen doen/wat ik gehoopt had te doen. Er zijn ook geen mogelijkheden dat er binnen het bedrijf de komende 3 jaar een functie in mijn (studie)richting vrijkomt. Ik heb trouwens een jaarcontract.

Nu zie ik nog regelmatig vacatures voorbij komen (heb de automatische mailtjes van de online vacaturebanken niet uitgezet) van mijn droombaan/ in de richting van mijn droombaan voorbij komen. Mijn dilemma is dus solliciteren of niet?

Ik zit ook met een aantal dingen:

1. Ik vind het "not done" tegenover werkgever hij investeert nu geld en tijd in me.

2. Solliciteer ik wel dan zal het bedrijf waar ik solliciteer het ook raar vinden dat ik na 2 maanden al ergens anders solliciteer, dat kan hun de indruk geven dat ik dat bij hun misschien ook zal doen.

3. Gewoon in ieder geval een half jaar/jaar werkervaring opdoen en hier dus blijven zitten, en dan eens verder kijken....

Pff ik weet het even niet meer.
Gewoon solliciteren. Je hebt toch niet voor niks gestudeerd?
Ik ben ook al 4 jaar bezig met verschillende baantjes en heb nu eindelijk een jaarcontract bij een bedrijf, maar helaas niet waarvoor ik gestudeerd heb! Ondertussen blijf ik rondkijken en mn ogen&oren altijd openhouden..

Als ik jou was zou ik gewoon door solliciteren en ondertussen ervaring opdoen bij het huidige bedrijf totdat je wel je droombaan hebt gevonden (en hopelijk aangenomen wordt!)
Gewoon door solliciteren. De eerste jaren is het helemaal niet gek om regelmatig over te stappen. Het is juist goed voor je ontwikkeling om bij verschillende organisaties binnen gekeken te hebben.
Tuurlijk ga je verder solliciteren in een baan die in je opleidingsrichting ligt. Wees eens niet zo'n ontzettende vrouw met je misplaatste loyaliteitsgevoel.

Misschien een beetje een harde reactie, maar ga het alsjeblieft gewoon zakelijk bekijken. Je werkgever heeft vast ook wel bedacht dat jij dit alleen maar doet tot je iets anders vindt (en nee dat hoef je hem niet te vertellen)
Tuurlijk verder solliciteren. Jou baast snapt ook wel (gaat er denk ik zelfs van uit) dat jij nog op zoek ben naar een baan in de richting waar je voor geleerd heb.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik denk van de andere kant ook: als het minder zou gaan met het bedrijf dan gooien ze mij waarschijnlijk ook zonder pardon op straat. Misschien moet ik leren hier zakelijker in te worden.

Denken jullie niet dat het bedrijf waar ik solliciteer het raar zou vinden om na 2 maanden al weer te solliciteren? M.a.w. dat ze me niet uitnodigen omdat ze me niet loyaal vinden? Van de andere kant kan je het natuurlijk uitleggen: ik ga voor de droombaan, juist daarom wil ik bij jullie werken o.i.d.
Haha, kaatje, zie jouw reactie nu pas, nadat ik mijn reactie had geschreven. Zelfde conclusie dus .-)
Volgens mij denken ze daar geen seconde over na. Maar ik kan ernaast zitten...
quote:dutchraspberry schreef op 26 januari 2012 @ 15:07:

Denken jullie niet dat het bedrijf waar ik solliciteer het raar zou vinden om na 2 maanden al weer te solliciteren? M.a.w. dat ze me niet uitnodigen omdat ze me niet loyaal vinden? Van de andere kant kan je het natuurlijk uitleggen: ik ga voor de droombaan, juist daarom wil ik bij jullie werken o.i.d.1 ze denken er niet over na en 2. als ze het wel doen dan zien ze alleen dat jij gemotiveerd bent om te werken.
en 3. dan merk je het vanzelf wel dat ze je dus niet uitnodigen, maar hee: niet geschoten is altijd mis.
Laatste keer dat ik sollicitaties (mede) beoordeelde keken we wel naar de tijd waar iemand werkte hoor. Twee maanden is weinig en je vraagt je dan toch af wat er mis is (met huidige werkplek, functie en/of sollicitant). Dus ik zou er zeker expliciet iets over zeggen in je brief.
Wordt vast ook uit je CV duidelijk dat je nu een functie hebt die niet aansluit bij je studie, en als je dat dan nog even uitlegt in je brief is er niets aan de hand.

Beter nu meteen verder zoeken en iets vinden in jouw richting, dan te lang in de verkeerde richting blijven werken en vervolgens met heel veel moeite weer terug in je eigen richting.......
quote:dutchraspberry schreef op 26 januari 2012 @ 14:50:

Ik zit ook met een aantal dingen:

1. Ik vind het "not done" tegenover werkgever hij investeert nu geld en tijd in me.

hoe bedoel je precies, doe je een cursus via je werk? Dan moet je (meestal) een contract ondertekenen dat je minimaal x aantal jaar daar blijft werken. Mocht je eerder weggaan moet je gedeelte cursusgeld terugbetalen.

en not done.... als je baas jou de deur wijst omdat ie te weinig werk te bieden heeft dan kan dat ook gewoon.
quote:dapperedoda schreef op 26 januari 2012 @ 15:21:

Beter nu meteen verder zoeken en iets vinden in jouw richting, dan te lang in de verkeerde richting blijven werken en vervolgens met heel veel moeite weer terug in je eigen richting.......

mee eens, plus hoe langer je "jouw" werk niet doet, hoe meer moeite het kost om er weer in te komen.

Ik heb 1.5 jaar rondgereisd en ben daarna weer hetzelfde werk gaan doen. maar had een hele tijd nodig om in de computer-programma's alle functies weer te vinden.

Wat voor vak doe je? Kans dat je je kennis vergeet / minder up to date is door bijv. IT ontwikkelingen?
Je hebt een jaarcontract. Zit in dat jaarcontract een mogelijkheid om eerder op te zeggen?
...
quote:hekje schreef op 26 januari 2012 @ 15:18:

Laatste keer dat ik sollicitaties (mede) beoordeelde keken we wel naar de tijd waar iemand werkte hoor. Twee maanden is weinig en je vraagt je dan toch af wat er mis is (met huidige werkplek, functie en/of sollicitant). Dus ik zou er zeker expliciet iets over zeggen in je brief.

Meer dan momenteel werk ik bij ...... zou ik niet schrijven.

Degene die de brief en CV ziet, ziet toch ook gelijk dat ze nu geen baan in haar vakgebied heeft.
Dat kan toch altijd? Maand opzegtermijn en klaar?
Dat wat Hekje zegt, daar ben ik dus bang voor. Dus inderdaad maar gewoon in de brief zetten.

@Dapperedoda, ook mede daarom wil ik verder solliciteren, las laatst een onderzoek over de mensen die in de recessie in de jaren 80 begonnen met werken. Die mensen accepteerden destijds maar banen onder niveau en/of in ander werkgebied. Een groot gedeelte is nooit meer op niveau gekomen. Nu is deze baan wel gewoon HBO niveau, dus dat scheelt al weer.

@Ankalida, ik heb een jaarcontract met een maand opzegtermijn.

@Koekie1980, nee ik doe geen cursus maar ze zijn wel tijd kwijt om me in te werken en als ze weer een nieuwe moeten inhuren zijn ze straks weer tijd kwijt... Maar goed dat moet ik zakelijker bekijken. En nee, ik zit niet in de ICT, mijn branche heeft er indirect wel mee te maken, maar het is niet zo dat er in een jaar heel veel dingen veranderen m.b.t. de branche.

En inderdaad, in mijn CV is meteen te zien dat het geen baan in mijn vakgebied is.
quote:dapperedoda schreef op 26 januari 2012 @ 15:36:

Dat kan toch altijd? Maand opzegtermijn en klaar?

Nee, dat kan zeker niet altijd. In principe geldt bij een contract voor bepalde tijd dat er helemaal geen mogelijkheid tot tussentijds opzegen is, tenzij dat dus expliciet in het contract is opgenomen.

Bij TO is dat kennelijk het geval.
Huh? Dus zo'n beetje iedereen die in de grof gezegd afgelopen 2 jaar een nieuwe baan is begonnen zit daar sowieso een jaar aan vast? Dat kan ik me bijna niet voorstellen... Maarja, ik heb dan ook het 'geluk' gehad om de laatste keer een onbepaaldetijdscontract te krijgen, en vervolgens zogenaamd vanwege de crisis ontslagen te worden.................. Dus geen ervaring met jaarcontracten, tot nu toe. Maar dat is een heel ander verhaal.

Of is die uitzondering niet zo uitzonderlijk?
@RoK, ´dat heb ik ook nog niet vaak gehorod. Bij het bedrijf waar ik een bijbaan had tijdens mijn studie, waren er voor de fulltimers 2 soorten contracten. Een half jaar en een jaarcontract. De mensen met een half jaar contract hadden een maand opzegtermijn en de mensen met een jaarcontract hadden 2 maanden opzegtermijn.
Arme DappereDoda, das heel andere koek. Heb je al wel nieuw werk gevonden?
Nope, ben al een half jaar op zoek. Maar t komt goed!
Dat ligt een beetje aan de reden van het tijdelijke contract en de organisatie.

Als je een tijdelijk contract krijgt voor de duur van een beopaald project of als een organisatie veel projectmatig werkt, dan is het heel vervelend wanneer er telkens nieuwe projectleden moeten worden ingewerkt en dus vaak geen tussentijds opzeggen.

Als je een jaarcontract krijgt waarvan het de bedoeling is dat het wordt omgezet, zien bedrijven dat jaar meer als een soort proefperiode en wort wel vak een opzegtermijn opgenomen, zodat ook het bedrijf geen jaar door hoeft als na 3 maanden blijkt dat iemand niet voldoet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven