Geld & Recht alle pijlers

Peildatum spaargeld aanvraag bijstandsuitkering

22-01-2012 23:22 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu mijn partner en ik besloten hebben uitelkaar te gaan ,zal ik een aanvullende bijstandsuitkering moeten aanvragen, met mijn werk heb ik onvoldoende inkomen.

Ik weet dat ik met mijn kinderen een max bedrag van 11.370,= mag hebben , mijn vraag is wat is de peildatum voor de bijstand?

Kijken ze naar het bedrag op het moment van aanvraag of kijken ze enkele maanden terug?
Ondanks dat het een sociale huurwoning is kom ik alleen in aanmerking op basis van mijn inkomen voor een huurhuis tot max 565,= huur.
Dat is overigens landelijk bepaald.
(heb de andere reacties niet gelezen)

Ik heb tijdelijk bijstand gehad en ik heb het volgende meegemaakt: ik had een groot bedrag op mijn betaalrekening staan, maar een nog groter bedrag aan schuld op een kredietrekening. Als je de twee tegen elkaar weg streepte, had ik nog steeds een flink negatief saldo dus.

Echter... de uitkerende instantie keek alleen naar wat er op dat moment op mijn betaalrekening stond en redeneerde dat dat geld op mijn naam stond en dus mijn bezit was. Ik werd flink gekort. Als iemand mij dat verteld had, dan had ik dat geld in mijn kredietschuld gestort en was er niets aan de hand geweest, ook niet als ik dat gedaan had in de laatste drie maanden waarvan je afschriften moet indienen, zo werd mij verteld. Erg flauw.
Die peildatum is mijn minste zorg op dit moment.

Wel heel lief dat je deze info geeft daar kan ik mogelijk iets mee als ik wel een uitkering moet gaan aanvragen.

Een woning dat is mijn zorg.
Ik heb overigens geen schulden, kan het geld dus niet wegstorten.

Maar goed als ik geen recht heb op een aanvulling dat is dat zo.
quote:Lilith75 schreef op 26 januari 2012 @ 10:09:

Ik heb overigens geen schulden, kan het geld dus niet wegstorten.

Dat valt ook niet aan te raden, aangezien hier wel degelijk consequenties aan kunnen zitten.

Heel veel succes met het vinden van een huis.
Ohhh nee, daar komt je man niet mee klaar, de bijstand gaat het bij hm terughalen.

Maar is het geen optie om bv bij de gemeente een renteloze lening te vragen om je praktijk te runnen, ben je van heel het gezeik af, en kun je doen wat je wilt.

Niks fijner dan eigen baas.
Klara114,

Zodra ik een huis heb, ga ik sowieso met de gemeente in gesprek, en dan zal ik zeker aanhalen dat daar mijn eerste keus naar uit gaat.
Daar naast zijn er nog drie financieele eisen:

De kale huur van je woning mag niet minder dan ¤ 209,37 en niet meer dan ¤ 647,53

Dit is voor 2012 de regels!

Laat je goed informeren!

De woningbouw neemt geen enkele verantwoording als jij het huis accepteerd en de papieren ondertekend.

Extra bijvoeging, per 1 juli huursverhoging, dan zit je al boven de huurtoeslaggrens!

http://financieel.infonu. ... het-en-hoe-werkt-het.html
Redband hou toch op met Lilith elke keer de kast op te jagen! Je informatie klopt namelijk van geen kant.

Volgens www.toeslagen.nl , ja de site van de belastingdienst zelf, moet je huur in 2012 liggen tussen ¤ 215,50 en ¤ 664,66 voor recht op huurtoeslag. Ze valt dus niet opeens buiten de huurtoeslaggrens. (mits ze voldoet aan de inkomensgrens voor recht op toeslag (minder dan 22.025 euro per jaar) + spaargeldgrens (21.139 euro))
quote:flowerbombje schreef op 27 januari 2012 @ 11:21:

Redband hou toch op met Lilith elke keer de kast op te jagen! Je informatie klopt namelijk van geen kant.

inder dan 22.025 euro per jaar) + spaargeldgrens (21.139 euro))Mooi, bij deze ik reageer niet meer
En om het nog makkelijker te maken, krijg ik net te horen dat er geen werk meer voor me is.

Oftewel ontslagen..........
Jeetje Lilith ik lees je verhaal, wat rottig voor jou en je kinderen. En dan ook nog ontslagen. Het zit je nu niet mee zeg.

Weet je al iets meer over de woning? Ik heb er niet zoveel kijk op maar hier kost een appartement ongeveer 585 per maand. Hoewel het ooit in de guldentijd nog vrije sector was is het nu toch gewoon toegankelijk voor mensen met laag inkomen.
Ben gelijk in gesprek gegaan met het uitzemdburo en zij hebben mogelijk iets anders op korte termijn, ik krijg vandaag nog bericht.

En ja het zit inderdaad niet erg mee....story of my life...

Volgende week hoor ik meer over de woning.
Je kan evengoed nog opzoek gaan naar een huurwoning in de sociale sector, wat je met uitzendwerk verdient wordt verrekend met de bijstanduitkering.

Heel veel sterkte met alles.

Oh, sorry flowerbombje dat ik toch nog even reageer op lilith75
Kreeg net telefoon van de woonstichting , ze willen toch mijn gegevens doornemen en een gesprek aangaan.....ze konden misschien wel iets voor me betekenen.

Ik zit ook te wachten op telefoon van het uitzendburo....spannend weer........alsof er nog niet genoeg te beleven valt in mijn leven............
Jeetje Lilith, wat een achtbaan zeg! Fijn dat de woningbouw toch met je in gesprek wil. Hopelijk heeft het uitzendbureau ook goed niews.

@Redband: doe niet zo verschrikkelijk kinderachtig zeg.
quote:flowerbombje schreef op 27 januari 2012 @ 16:43:

@Redband: doe niet zo verschrikkelijk kinderachtig zeg.Nou nou, relaxed het is weekend hoor.
Per 6 februari kan ik beginnen!!!!

Nou als ik volgende week dan ook nog ander goed nieuws krijg kan ik weer rustig slapen........
quote:Lilith75 schreef op 27 januari 2012 @ 16:59:

Nou als ik volgende week dan ook nog ander goed nieuws krijg kan ik weer rustig slapen........We duimen voor je!
Wat fijn. Gefeliciteerd! Is in ieder geval 1 punt wat je weer kunt afstrepen.
Bedankt dat jullie me steunen, meeleven en meedenken.....

Echt heel lief!
quote:Lilith75 schreef op 27 januari 2012 @ 16:59:

Nou als ik volgende week dan ook nog ander goed nieuws krijg kan ik weer rustig slapen........gefeliciteerd en ik duim voor je dat de woningstichting je ook goed nieuws kan brengen
Dank je Feeks, hoewel het weekend wel heel erg lang zal duren, probeer ik optimistisch te zijn .
Ik zit alweer een poosje op, kan gewoon niet slapen.

Het weekend is omgekropen, vraag me niet hoe ik het ben doorgekomen.

Ik ga straks eerst bellen en dan de benodigde papieren afgeven.

Ik hoop zo dat het niet al te lang hoeft te duren voor ik iets weet .

De spanningen hebben al te lang geduurt .

Ik hou jullie op de hoogte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven