Misverstand schoonmoeder

27-01-2012 19:46 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is het gewend dat ik ongeveer elke week bij haar langs ga. Soms is dit twee keer per week, een andere keer eens per twee weken, maar er zit in ieder geval een redelijk hoge frequentie in. Nu ben ik de afgelopen maand door persoonlijke omstandigheden niet bij haar op bezoek geweest. Dit had totaal niks met haar te maken. Ik had het moeilijk en had al mijn kracht nodig om te overleven, ik voelde me suicidaal, huilde elke dag en kon het gewoon niet aan om daar gezellig te gaan zitten. Dit wist mijn schoonmoeder niet. Eerlijk gezegd vind ik niet dat ik me daarvoor hoef te verantwoorden, op deze manier voelt het als een verplichting. Aan de andere kant snap ik ook wel dat de frequentie waarmee ik normaal kom bepaalde verwachtingen schept en dat ze zich dus vragen gaat stellen. Waar ik echter moeite mee heb, is dat ze mij helemaal niet heeft gevraagd waarom ik niet kwam. Ze betrok het gelijk op zichzelf, ging er gelijk vanuit dat ik boos op haar was. Mijn man heeft allang tegen haar gezegd dat het niet aan haar lag, hij heeft gezegd dat het toeval was, omdat hij dat ook dacht, maar ze geloofde hem niet en bleef volhouden dat ik om haar niet langskwam.

En net ben ik bij haar langs geweest met bloemen en waar begroet ze me mee: 'Je kan het echt niet maken zoals je mij behandelt!'

Ze denkt niet eens aan mijn kant, laat staan dat ze het vraagt, het lijkt allemaal om haar te draaien en ze staat er geen moment bij stil wat ik voel. Ik ben net uit een diep dal aan het klimmen en kan het net weer aan contacten weer op te pakken etc. dus ik ging vol goede wil langs met een bloemetje, maar kreeg niet eens de kans iets uit te leggen. Ik begrijp wel dat ik achteraf gezien eerder had moeten laten weten waarom ik niet langskwam, maar ze heeft zelf ook geen contact gelegd om het te vragen. En toen ik zo diep zat was het ook niet mijn eerste prioriteit dat ik dacht van 'goh, laat ik eens mijn schoonmoeder contacteren.' Ik wist me nauwelijks op de been te houden. Nou ja, zo wordt het een beetje een lang verhaal, mijn vraag is eigenlijk: Ben ik nou onredelijk of mijn schoonmoeder? En hoe los ik dit nu op, want ik heb dat bloemetje in haar handen gedrukt en ben weer weg gegaan, want anders was het een welles nietes spelletje geworden. En nu is ze weer boos en denkt nog steeds dat ik weg bleef om haar.
Ik denk dat ze aanvoelt dat ze voor de gek wordt/werd gehouden. Eerst kom je heel regelmatig langs en dan opeens niet meer maar gaat je man wel zeggen dat het toeval is (hoezo toeval?). Dat komt niet oprecht over en dat is het ook niet.

Ik vind het raar dat je vindt dat ze raar reageert. Zij dacht waarschijnlijk dat ze een hechte band had met je maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Als ze vragen stelde kreeg ze een of ander raar verhaal van je man over toeval. Tja, dan is het niet gek dat ze denkt dat het aan haar ligt en dat je dat niet eerlijk durft te zeggen.

Ik denk dat het tijd wordt dat je haar de waarheid vertelt als jullie band je zo dierbaar is. Maar als je nooit hebt laten merken dat je het moeilijk hebt vraag ik me af of jullie wel echt een band hadden. Zelfde voor je man. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je suicidaal bent en je man dat niet weet. Misschien is de relatie met je schoonmoeder niet waar je je nu op moet focussen.
Waarom heb je haar (ten tijde van jouw afwezigheid) geen kaart gestuurd met een bericht dat je vanwege persoonlijke omstandigheden even niet kon komen?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
To ik vind het hele verhaal van je schoonmoeder een beetje kinderachtig van deze vrouw je schoonmoeder. Juist van oudere mensen in mijn ogen dan, verwacht je wat begrip.

Ik zou ook zo kunnen denken dat het aan mij lag als je schoonmoeder. Maar ik heb/probeer ook te leren dat het niet zo hoeft te zijn. En dan bel jezelf even of het wel goed gaat ?

Of na een uitleg, leef je naar mijn idee mee.

Maar dat geldt allemaal voor mij. Sommige mensen hebben dit niet. Maar voor mij is het wel een belangerijke reden om prettig contact te houden...
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:05:

[...]

En net met dat bloemetje, was het gelijk van: 'Jij behandelt mij onbeschoft'.

Verplaats je eens in haar denkwijze; waarom vindt zij jouw gedrag onbeschoft?

Zou het kunnen zijn dat ze vindt dat jij had moeten bevestigen dat het niet om háár was, dat je een poosje geen zin had om langs te komen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:00:

[...]

Uitpraten gaat 'm niet worden als jij het huis weer uitvliegt.Nou, ik ben iemand met veel geduld, dus dat ik dat deed zegt wel iets over de situatie. Bij wijze van kom ik daar recht uit een diep dal aan met die bloemen, en dan krijg ik gelijk in mijn gezich: 'Je bent onbeschoft' Niks hallo meid, hoe gaat het meid etc. Nou, dan ben ik nu echt nog te emotioneel om dara dan volwassen op te reageren. ;)
quote:mara2 schreef op 27 januari 2012 @ 20:09:

Juist van oudere mensen in mijn ogen dan, verwacht je wat begrip.

.

Hoe ouder, hoe meer mensen vaak op zichzelf gericht raken.

Zeker als het alleenstaande ouderen betreft.
quote:dubiootje schreef op 27 januari 2012 @ 19:58:

Je was suïcidaal en je man wist niet dat je heel diep zat?Hij wist wel dat ik diep zat, maar niet HOE diep.
.
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:09:

[...]

Nou, ik ben iemand met veel geduld, dus dat ik dat deed zegt wel iets over de situatie. Bij wijze van kom ik daar recht uit een diep dal aan met die bloemen, en dan krijg ik gelijk in mijn gezich: 'Je bent onbeschoft' Niks hallo meid, hoe gaat het meid etc. Nou, dan ben ik nu echt nog te emotioneel om dara dan volwassen op te reageren. ;)Ja, als je helemaal niks van je hebt laten horen en ze al die tijd alleen maar smoesjes te horen heeft gekregen vind ik het niet raar hoor, het is inderdaad vrij onbeschoft. Hoe moet ze nou weten dat ze rekening met je moest houden?

[...]

Nou, ik ben iemand met veel geduld, dus dat ik dat deed zegt wel iets over de situatie. Je wilt dus tóch je gelijk? Bij wijze van kom ik daar recht uit een diep dal aan Wat zij dus helemaal niet wist, dat jij in die vallei zat. met die bloemen, en dan krijg ik gelijk in mijn gezich: 'Je bent onbeschoft' Niks hallo meid, hoe gaat het meid etc. Nou, dan ben ik nu echt nog te emotioneel om dara dan volwassen op te reageren. ;)Waarom verwacht je begrip als je schoonmoeder kennelijk geen idee heeft wat er aan de hand is/ was?

[...]

Nou, ik ben iemand met veel geduld, dus dat ik dat deed zegt wel iets over de situatie. Bij wijze van kom ik daar recht uit een diep dal aan met die bloemen, en dan krijg ik gelijk in mijn gezich: 'Je bent onbeschoft' Niks hallo meid, hoe gaat het meid etc. Nou, dan ben ik nu echt nog te emotioneel om dara dan volwassen op te reageren. ;)

Jij verwacht ineens vriendschap gelijkwaardigheid en oprechte interesse, uit je eerder posting blijkt dat jullie contact nooit eerder zo is geweest.

Ik weet nog steeds niet waarom je daar zo vaak heen ging wellicht denk je dat het hoort of je tot een leuke schoondochter maakt wat je graag wil zijn?
quote:lorrel schreef op 27 januari 2012 @ 20:00:

[...]

waarom ga je normaal gesproken zo vaak langs bij je schoonmoeder met wie je dus blijkbaar geen vriendschappelijke band hebtOmdat ik goed met haar kan opschieten. Maar blijkbaar ben ik alleen goed genoeg als ik vaak langskom en mijn problemen niet laat merken (of ze uit mezelf direct met haar deel).
quote:Jaja007 schreef op 27 januari 2012 @ 20:08:

Waarom heb je haar (ten tijde van jouw afwezigheid) geen kaart gestuurd met een bericht dat je vanwege persoonlijke omstandigheden even niet kon komen?

Dit izn naar mijn idee goede dingen. Maar alleen als je het opkunt brengen. Soms kan dat even niet, ben je niet redenlijk of denk je niet aan iemand waar je altjd twee!! keer per week komt.

Nog vind ik dat to misschien anders had moeten aanpakken maar aan de andere kant waarom ?? Waarom moet je zo naar buitentreden voor een ander als je het even niet kunt ??

Wat is dat dan dat jij het wel moet doen en een ander die belt niet even ?? Wat is dat dat er altijd iemand uit zichzelf moet treden omdat de ander iets verzuimt of niet begrijpt...

Ik begrijp dat duidenlijkheid voor alles gaat en zeker ook voor schoonmama. Maar soms loopt het anders heel vervelend. Mag niet kunnen weet ik niet. Maar je kunt als tegenpartij ook wat meer met gevoel en passie reageren.

Als je een verhaal hoort waarom.

Dan ga je naar mijn mening niet jezelf zo hoog zetten als schoonmoeder en zwaar beledigt zijn.

Het zal niet meevallen voor schoonmoeder en niet begrijpen kan ik me helemaal voorstellen. Maar het siert haar ook als ze wat meer met gevoel reageert en niet zichzelf zo zielig vind.
En vooral: hoe moet zij nou weten dat jij heel diep zat? Zij weet toch niet dat jij met die bloemen direct uit je hele diepe dal komt?
Weet schoonmoeder ondertussen al waarom je afwezig was?
Ze heeft toch gezegd: Je kan het echt niet maken hoe je mij behandelt!

Ze heeft je niet uitgescholden, niet de deur gewezen. Je had best tot tien kunnen tellen en het uitleggen. Dan was er waarschijnlijk helemaal niks meer aan de hand geweest.
quote:annelaure schreef op 27 januari 2012 @ 20:08:

Ik denk dat ze aanvoelt dat ze voor de gek wordt/werd gehouden. Eerst kom je heel regelmatig langs en dan opeens niet meer maar gaat je man wel zeggen dat het toeval is (hoezo toeval?). Dat komt niet oprecht over en dat is het ook niet.

Deze optie dacht mijn man ook, iets in deze richting.

Blijft het feit bestaan dat zij zichzelf centraal stelt, me meteen bij binnenkomst 'uitscheldt' en zich nergens afvraagt of ik misschien ergens mee zit wat niks met haar te maken heeft.
quote:smukje schreef op 27 januari 2012 @ 20:11:

[...]

BGB, ik weet wel wat je bedoeld, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen, en iedereen wil wat wederkerigheid.

En soms krijgen we niet wat we willen. Dan moet je je dus afvragen of hetgeen je niet krijgt reden genoeg is om er ruzie over te maken, of om er banden voor te verbreken. Of om te blijven hopen op iets wat niet komt.

Dat maakt je geen slechte schoondochter, maar gewoon mens. uit wat To schrijft lijkt het er meer op dat de schoonmoeder zich niet echt verplaatst in de ander.Zonder lullig te willen doen ; " ja, en, dus? " ; TO komt er al jaren ( ga ik even van uit ) en het lijkt me stug dat schoonmoeder sinds een maand een ander type vrouw is geworden dan ze voorheen was.
quote:Chadidja schreef op 27 januari 2012 @ 20:15:

Ze heeft toch gezegd: Je kan het echt niet maken hoe je mij behandelt!

Ze heeft je niet uitgescholden, niet de deur gewezen. Je had best tot tien kunnen tellen en het uitleggen. Dan was er waarschijnlijk helemaal niks meer aan de hand geweest.Helemaal mee eens.
quote:annelaure schreef op 27 januari 2012 @ 20:08:

Ik vind het raar dat je vindt dat ze raar reageert. Zij dacht waarschijnlijk dat ze een hechte band had met je maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Als ze vragen stelde kreeg ze een of ander raar verhaal van je man over toeval. Tja, dan is het niet gek dat ze denkt dat het aan haar ligt en dat je dat niet eerlijk durft te zeggen.

Ik denk dat het tijd wordt dat je haar de waarheid vertelt als jullie band je zo dierbaar is. Maar als je nooit hebt laten merken dat je het moeilijk hebt vraag ik me af of jullie wel echt een band hadden. Zelfde voor je man. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je suicidaal bent en je man dat niet weet. Misschien is de relatie met je schoonmoeder niet waar je je nu op moet focussen.

Interessante invalshoek. Dat is inderdaad de andere kant ervan.

Ik wil mensen nooit belasten en ben iemand die zich verstopt en terugtrekt als ik me slecht voel.

TOCH had schoonmoeder in die maand een mailtje oid kunnen sturen met 'Goh ik zie je niet meer, alles goed?'
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:15:

[...]

Deze optie dacht mijn man ook, iets in deze richting.

Blijft het feit bestaan dat zij zichzelf centraal stelt, me meteen bij binnenkomst 'uitscheldt' en zich nergens afvraagt of ik misschien ergens mee zit wat niks met haar te maken heeft.Pardon? Ze heeft geen aanwijzingen gekregen dat het niet aan haar zou liggen. Ze schold je niet uit, ze wees je op je gedrag. En waarom zou ze aannemen dat je ergens mee zit als dat uit niks blijkt? Je hebt alles verzwegen en nu verwacht je begrip? Als je begrip wil moet je maar eerst gaan vertellen waar ze begrip voor moet hebben. Dat kan ze niet zomaar ruiken.
.
quote:Jaja007 schreef op 27 januari 2012 @ 20:08:

Waarom heb je haar (ten tijde van jouw afwezigheid) geen kaart gestuurd met een bericht dat je vanwege persoonlijke omstandigheden even niet kon komen?Omdat ik vind dat die bezoekjes geen verplichting moeten zijn. Als het nou nog langer had geduurd en er echt 2,3 maanden overheen waren was het anders geweest.
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:18:

[...]

TOCH had schoonmoeder in die maand een mailtje oid kunnen sturen met 'Goh ik zie je niet meer, alles goed?'

Had gekund. Heeft ze niet gedaan.

En nu?
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:18:

[...]

Interessante invalshoek. Dat is inderdaad de andere kant ervan.

Ik wil mensen nooit belasten en ben iemand die zich verstopt en terugtrekt als ik me slecht voel.

TOCH had schoonmoeder in die maand een mailtje oid kunnen sturen met 'Goh ik zie je niet meer, alles goed?'Waarschijnlijk vroeg ze aan je man wat er was en hing hij dus dat rare verhaal op. Tja, dan ga je inderdaad geen mailtje meer sturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven