Misverstand schoonmoeder

27-01-2012 19:46 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is het gewend dat ik ongeveer elke week bij haar langs ga. Soms is dit twee keer per week, een andere keer eens per twee weken, maar er zit in ieder geval een redelijk hoge frequentie in. Nu ben ik de afgelopen maand door persoonlijke omstandigheden niet bij haar op bezoek geweest. Dit had totaal niks met haar te maken. Ik had het moeilijk en had al mijn kracht nodig om te overleven, ik voelde me suicidaal, huilde elke dag en kon het gewoon niet aan om daar gezellig te gaan zitten. Dit wist mijn schoonmoeder niet. Eerlijk gezegd vind ik niet dat ik me daarvoor hoef te verantwoorden, op deze manier voelt het als een verplichting. Aan de andere kant snap ik ook wel dat de frequentie waarmee ik normaal kom bepaalde verwachtingen schept en dat ze zich dus vragen gaat stellen. Waar ik echter moeite mee heb, is dat ze mij helemaal niet heeft gevraagd waarom ik niet kwam. Ze betrok het gelijk op zichzelf, ging er gelijk vanuit dat ik boos op haar was. Mijn man heeft allang tegen haar gezegd dat het niet aan haar lag, hij heeft gezegd dat het toeval was, omdat hij dat ook dacht, maar ze geloofde hem niet en bleef volhouden dat ik om haar niet langskwam.

En net ben ik bij haar langs geweest met bloemen en waar begroet ze me mee: 'Je kan het echt niet maken zoals je mij behandelt!'

Ze denkt niet eens aan mijn kant, laat staan dat ze het vraagt, het lijkt allemaal om haar te draaien en ze staat er geen moment bij stil wat ik voel. Ik ben net uit een diep dal aan het klimmen en kan het net weer aan contacten weer op te pakken etc. dus ik ging vol goede wil langs met een bloemetje, maar kreeg niet eens de kans iets uit te leggen. Ik begrijp wel dat ik achteraf gezien eerder had moeten laten weten waarom ik niet langskwam, maar ze heeft zelf ook geen contact gelegd om het te vragen. En toen ik zo diep zat was het ook niet mijn eerste prioriteit dat ik dacht van 'goh, laat ik eens mijn schoonmoeder contacteren.' Ik wist me nauwelijks op de been te houden. Nou ja, zo wordt het een beetje een lang verhaal, mijn vraag is eigenlijk: Ben ik nou onredelijk of mijn schoonmoeder? En hoe los ik dit nu op, want ik heb dat bloemetje in haar handen gedrukt en ben weer weg gegaan, want anders was het een welles nietes spelletje geworden. En nu is ze weer boos en denkt nog steeds dat ik weg bleef om haar.
quote:lorrel schreef op 27 januari 2012 @ 20:20:

[...]

Toch wil je liever gelijk.

Heeft je schoonmoeder überhaupt eerder naar je gebeld om te vragen hoe het met je gaat?Nee, nog nooit. Ik ook niet haar. Was nooit nodig omdat we elkaar elke week zagen.
Misschien is het een idee om haar een mailtje te sturen met uitleg? Dan hoef je haar niet face to face uit te leggen wat er is maar is ze wel op de hoogte.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:21:

Wat bedoelde je man met " toeval "? Het was toevallig dat jij niks van je liet horen terwijl er............ wat?Toeval dat ik 4 weken niet langskwam. Net als dat ik 'vroeger' bv de ene week 2 keer kwam en daarna bv eens per 2 weken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:27:

Hoe oud is je schoonmoeder, Roos?70.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:28:

[...]

Dus je man is ook geen prater?Wat bedoel je?
quote:mara2 schreef op 27 januari 2012 @ 20:21:

[...]

Zeker als to altijd !!!!!!!!!!!!!!!! bij haar komt... Want hoe eerrichting moet het wezen.???? KOrtom ik begrijp to schoonmoeders reactie maar de begrip die dan niet komt van schoonmoeder zou ik persoonlijk diep geraakt zijn. Het feit dat er iemand tov me staat die na mijn verhaal zwaar beledigt is. Hoe het dan ook gegaan is.

Dat ik altijd bij haar kom heeft een praktische reden, zij is lichamelijk niet zo mobiel.

En mijn verhaal weet ze inmiddels nog steeds niet he. Ze heeft zelf ingevuld dat het aan haar zou kunnen liggen.
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:33:

[...]

Wat bedoel je?

Ik neem aan dat je man nu weet dat jij suïcidaal was en zo. En dat je in een diep dal zat.

Maar nu hij dat weet heeft hij dat toch ook niet uitgelegd aan zijn moeder?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:24:

[...]

En je zegt uit jezelf ook niets, begrijp ik?Jawel, vaak genoeg wel.
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:36:

[...]

Jawel, vaak genoeg wel.Maar niet als je in een dal zit?
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:31:

[...]

Nee, nog nooit. Ik ook niet haar. Was nooit nodig omdat we elkaar elke week zagen.

en jullie zagen elkaar elke week omdat JIJ naar haar toe ging. Jullie relatie heeft dus dat patroon dat heb jijzelf gecreëerd.

en nu ben je teleurgesteld dat dat zo is
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:26:

[...]

Waarom heb je haar niets praktisch laten doen toen jij in het dal zat?Omdat ik te diep zat om hulp te vragen aan wie dan ook.
.
quote:roos1980 schreef op 27 januari 2012 @ 20:37:

[...]

Omdat ik te diep zat om hulp te vragen aan wie dan ook.En je man heeft dat totaal niet door gehad?
quote:Neele01 schreef op 27 januari 2012 @ 20:31:

Sorry maar ik vind het een beetje een zeur verhaal.

Je bent suicidaal, zit ontzettend diep maar je man weet dat niet en binnen een maand is het ook weer voorbij?

Lijkt me enigzins overdreven.....Of je hebt een hele naieve man. Als iemand suicidaal is gaat dat niet zomaar over...

Nee het is niet over! Tuurlijk niet!

Ik ben juist, vandaag, een beetje uit dat dal aan het klimmen. Vandaag maak ik de eerste stappen. Jullie kennen me natuurlijk niet, maar ik zou nooit zomaar met zulke termen smijten en al helemaal niet als het na een maand al over was.
Ik zou niet mailen, ik zou gewoon even bellen. Zeg gewoon wat er aan de hand is, ook al is dat moeilijk, maar dat kun je toch proberen?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:36:

[...]

Ik neem aan dat je man nu weet dat jij suïcidaal was en zo. En dat je in een diep dal zat.

Maar nu hij dat weet heeft hij dat toch ook niet uitgelegd aan zijn moeder?Ik heb hem dat pas (echt) verteld daarnet, na dat fiasco met dat bloemetje.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:37:

[...]

Maar niet als je in een dal zit?Klopt, als ik heel diep zit dan sluit ik me af en wil dan langzaam verdwijnen.
quote:smukje schreef op 27 januari 2012 @ 20:39:

TO, zou je schoonmoeder goed reageren op een mailtje, zoals sommigen voorstellen. Als je vermoed van wel, moet je het misschien doen. Eigenlijk zou je het in alle gevallen moeten doen. Want dan weet ze wat er is en dan kan ze daarmee doen wat ze denkt dat goed is.Ik denk het misschien wel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2012 @ 20:40:

[...]

En je man heeft dat totaal niet door gehad?Niet dat het zo erg was dat ik me af wilde sluiten van iedereen.
Roos1980, zou het zo kunnen zijn dat als je schoonmoeder het zou weten dat ze dan met je mee zou leven? Betrokken zou zijn en bezorgd?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
.
Zo te horen zijn jullie alledrie communicatief niet erg vaardig. Dan krijg je dit soort dingen.
Ga in therapie!
quote:lorrel schreef op 27 januari 2012 @ 20:27:

[...]

eens met vorige poster.

Dat maak ik op aan de enorme eenrichting investering van jou in de relatie van je schoonmoeder die dus helemaal niet gelijkwaardig is, en je teleurstelling van dingen die je nu verwacht terwijl je die relatie helemaal niet zo hebt ingericht.

Zo he dat is een mooie gedachten.. Ik heb ook zoiets met mijn schoonmoeder. En ik houdt bewust afstand voor mezelf. Het is een best mens. Maar ik kan er steeds moeilijker meer mee omgaan. En het is moeilijk want je staat constant op de rem voor jezelf.

Maar goed het is voor mij het best. Als een ideeen niet worden aangepakt. Dan heeft ze het recht toe. Maar ikheb het recht om wat terug te trekken. Het is zo jammer he...
Smukje een interessant berichtje van jouw.

Maar waar ligt dan de grens van de ene mag zou zijn en de behoeftes die jij hebt. Waar ligt de grens van jouw en van de ander. Ik heb oa te maken gehad met een collega die constant over zichzelf had. Voor jouw was geen ruimte.

Ik moet nu zeggen dat zich dat een beetje herhaalt in de familie. Maar dan klagen en weinig er zelf aan doen. Op een ander wachten. Met alle liefde wil ik helpen/adviezen. Maar het wordt niet opgepakt... En nog steeds moet ik mezelf daarom beschermen het put me uit. Negaitef en zelf niks eraan willen doen...

Ik vraag me af waar de grens ligt. ?? Ik hoop dat ik niet te onduidenlijk ben. Vannuit mijn persoon begrijp ik de to op een bepaalde manier. Schoonmoeder had even kunnen wachten.

Soms kan een ander ook weleens jouw bellen. ???

Maar ik heb ook geleerd dat er weinig mensen zo fijngevoelig zijn en dingen aanvoelen. De meeste walsen vaak nog over een ander heen. Of gaan heerlijk helemaal zichzelf zitten wezen.

Daar heb ik door ervaringen een beetje een hekel aangekregen.

IKIKIKIK... Terwijl het soms zoveel waarden heeft als je iemand probeert te begrijpen ook als is to nou eens niet duidenlijk. Pech.

Maar is het gewoon niet eens heerlijk als iemand je probeert te begrijpen ??? Ook al gaat het al regels te boven....????
quote:mara2 schreef op 27 januari 2012 @ 21:53:

Ik hoop dat ik niet te onduidenlijk ben. .

Je bent toch geen ( verre ) familie van Nerd, he?

Terwijl het soms zoveel waarden heeft als je iemand probeert te begrijpen ook als is to nou eens niet duidenlijk.

Bij sommige mensen kun je dat begrijpen proberen tot je een ons weegt en dan nog heb je ze niet door.

Maar is het gewoon niet eens heerlijk als iemand je probeert te begrijpen ??? We doen ons best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven