Recepten met Stevia

02-02-2012 10:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik sinds kort helemaal geen suiker neem, maar wel af en toe iets lekker wil, ben ik op zoek naar lekkere recepten met stevia.

Ik heb internet al afgezocht, maar veel vind ik niet, en ook niet al te nuttig.

Zo vind ik tal van recepten voor gerechten waar ik al nooit suiker in zou doen, dus ook geen suikervervanger.

Of ik vind cake-recepten, waarbij de helft van de ingredienten niet vermeld staan.

Kortom, ik ben op zoek naar nuttige, complete en vooral lekkere recepten met Stevia

Wie denkt er mee...?
http://www.smulweb.nl/recepten/&query=stevia

http://translate.google.n ... ia.com/steviarecipes.html
Googelen kan ik zelf ook, cheerlesscard

Die recepten op smulweb vond ik niet zoveel voorstellen. Die tweede site heeft een paar bruikbare recepten die op het oog bruikbaar lijken.

Ik hoopte eigenlijk dat er misschien mensen waren die ervaring hadden met recepten, zelf ook wel eens wat maakten of nog goede ideeen hadden.
Misschien niet wat je vraagt, maar ik wilde het toch even melden. Ik las onlangs dat stevia niet zo goed is als men beweert. Er is blijkbaar niets natuurlijks aan. Ik weet niet of je daar op zit te wachten, dus wilde dat even delen.
Waarom vraag je niet bij de winkel waar je het koopt of ze evt. Receptenboeken kunnen bestellen voor je?

Of Zoiets mss?

http://www.dinternet.nl/i ... kview&query=9789081556309
quote:molly74 schreef op 02 februari 2012 @ 11:11:

Misschien niet wat je vraagt, maar ik wilde het toch even melden. Ik las onlangs dat stevia niet zo goed is als men beweert. Er is blijkbaar niets natuurlijks aan. Ik weet niet of je daar op zit te wachten, dus wilde dat even delen.

Altijd nuttig natuurlijk!

Ben ik toch benieuwd waar je dat las en wat je dan las... :-)
Ik zou niet weten wat er niet natuurlijk aan is. Ik heb het in mijn kruidentuin staan.

Maar misschien heb je ook een bewerkte en/of chemische variant ofzo.
Ik lees graag mee, heb vandaag cupcakes gemaakt met stevin en ik vind ze niet zo lekker. Op een of andere manier zit er een vreemde nasmaak aan, herkennen jullie dat of heb ik iets verkeerd gedaan? Ik heb gewoon 12,5 gram stevia genomen i.p.v. de 125 gram suiker zoals het vermeld stond in het recept. Moet ik misschien meer of minder stevia gebruiken? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en recepten
Amygdala en Lughnasadh: geen idee wat er slecht aan was. Weet ook niet meer wáár ik het gelezen heb. Kan me alleen herinneren dat ik het ergens gezien heb. Zal van de week nog 's zoeken.

Edit: nu al gezocht (te nieuwsgierig, haha):

Het zou dus verboden zijn?

"De natuurlijke zoetstof stevioside uit de steviaplant is in theorie een suikervervangend wondermiddel. De Europese Commissie laat stevia echter niet toe als voedingsmiddel of voedingssupplement. Het zou mogelijk toxisch zijn en impotentie veroorzaken."

O.a. op deze site: http://www.yayabla.nl/news/show_article ... icleid=898

Dit was niet de site die ik gelezen heb, heb iets anders gelezen volgens mij. Áls ik het al op een site gelezen heb, kan ook best in een foldertje, tijdschrift of boek geweest zijn.
Laat je niet van de wijs brengen door misleidende informatie. Met stevia is helemaal niets mis. Integendeel! Zie de onafhankelijke site [...] Hier zijn ook recepten te vinden etc.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-02-2012 10:13
Reden: link verwijderd
% gewijzigd
Stevia is inderdaad een tijd verboden geweest. Dat komt omdat de europese commissie alleen voedingshulpmiddelen toestaat waarvan uit tests is gebleken dat er geen schadelijke gevolgen zijn. Die test waren er niet. Het moeten namelijk ook nog eens test zijn die hier zijn uitgevoerd.

Stevia werd vooral gebruikt in Zuid-Amerika en Japan. Daar waren veel tests uitgevoerd en werd het al eeuwen gebruikt. Daar mocht het ook gewoon.

Hier was ineens een belgische professor die patent wilde aanvragen. Vervolgens moest het dus beoordeeld worden en bij gebrek aan lokale testresultaten werd het dus verboden, in afwachting tot er voldoende tests waren uitgevoerd.

Ik vind dat beslist niet hetzelfde als schadelijk. Meer een formaliteit en een beetje een stommiteit dat je ineens patent wil aanvragen. Het mocht toen ineens alleen nog maar medicinaal worden gebruikt, prijzen stegen enorm. Maar sinds vorig jaar mag het geloof ik weer.

Ik vind deze discussie wel interessant op zich.

Ik krijg alleen wel het gevoel dat er verder niemand bakt met stevia. Alleen linkjes naar websites. Die kan ik op zich ook wel zelf vinden. Ik hoopte op een soort van uitwisseling van tips en ervaringen. Lekkere recepten en 'moet je ook ns proberen!'.

Maar het lijkt een beetje alsof ik de enige ben die dit doet... :-)
Dank je voor die uitleg Amygdala!

Enne.... inderdaad, ze zullen wel bakken met Croma. Hoop voor jou dat er toch nog on topic-reacties zullen komen.
Stevia is zeker niet schadelijk maar wordt fanatiek tegengehouden door de suikermaffia. Daarom is het ook een tijdlang verboden geweest.

Mij is verteld dat je suiker in recepten gewoon kunt vervangen door stevia'suiker'. Maar ik heb het nog niet geprobeerd. Er zit inderdaad wel een andere smaak aan dan gewone suiker.

Succes!
hoi, amygdala,

Ik ben zelf ook bezig met suikerloos eten.

Heb ondertussen zandkoekjes gebakken met stevia.

Daar vond ik wel een beetje vreemde smaak aan zitten.

Maar het is ook een kwestie van wennen

yoghurt met stevia ipv suiker vond ik eerst niet te eten,

Maar nu erg lekker.
Misschien is het ook een idee om een ander recept te proberen

waar fruit in verwerkt zit, zodat je de stevia minder proeft.

of minder stevia toevoegen.

experimenteren dus.:)

Zelf wil ik binnenkort de appelstrudel gaan proberen van deze sitehttps://www.stevija.nl/Stevia-Recepten/Stevia-B ... eltaartje/

suxes iedergeval !
Ik wilde ook net een topic openen met dit onderwerp! Ik lees dus aandachtig mee....
Stevia is niet echt geschikt om mee te bakken. Inderdaad omdat het een aparte nasmaak geeft. Je kunt er prima iets mee zoeten zoals koffie of thee, over fruit o.i.d. maar bakken zou ik er niet mee doen.

Let op met het kopen van Stevia. Veel stevia wat nu in de winkel wordt verkocht is geen stevia. Dat is maltrodextrine met een paar % stevia. Ook in natuurwinkels is het opletten geblazen. Maltodextrine is ook een zoetstof en niet aan te bevelen. Zorg dus dat je echt pure stevia koopt, die is vaak ook flink duurder.
Ik heb net voor iets van 12 euro 100 ml Stevia naturel bij de natuurvoedingswinkel gekocht. Vloeibaar, maar ik vind het nog lastig om erachter te komen hoeveel ik moet doseren. Twee zoetjes is hoeveel druppels van dit spul ?

Ingrediënten:

water, steviol glycosiden, plantaardige glycerine.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het is dacht ik 100x zoeter dan suiker, dus 1 drupje is 1 zoetje geloof ik. Gewoon even proeven.
Ik ben supergelukkig met Stevia. Wel uitkijken inderdaad dat je "zuivere" Stevia koopt. Ik bestel het altijd online via www.esstevia.nl

Zeer goede kwaliteit en service !
Ik zou gewoon suiker gebruiken voor gebak, of me anders beperken tot soezen, krentenbollen, oliebollen e.d.

Overigens begrijp ik de suikervrees totaal niet. Als je alleen leeft van engelse drop, dropkogels ofzo ja, maar een bepaald percentage suiker, mits zodanig gebruikt dat je er geen hongerflauwtes van krijgt (alleen 's avonds en in de namiddag) geeft echt geen problemen. Zelfs niet bij de diabetici in mijn familie.
it's a big club and you ain't in it
Je moet echt incalculeren dat er grote belangen (miljoenen, miljarden) op het spel staan en dat daardoor producenten van verschillende zoetstoffen en suikers het publiek gaan bestoken met allerlei alarmerende berichten.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven