Schaatsen met school

02-02-2012 23:15 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Moet ik het goedvinden dat mijn kinderen van 6 en 8 gaan schaatsen op natuurijs met school? Het is geen megagroot meer waar ze heengaan, maar toch is het een aardig oppervlak, rondom woningen. Twee jaar geleden ben ik maar zelf meegegaan om een oogje in het zeil te houden. Het kwam toevallig zo uit dat ik dat ook kon doen. De kinderen, ook van andere klassen, zwermden uit over het ijs, en zaten ook op de zwakkere plekken tussen het riet en langs de aangrenzende woningen. Van enig overzicht door hulpouders en onderwijzers was geen sprake meer. Ik maak me nu al zorgen, het blijft vriezen, de kinderen hebben al gesproken over schoolschaatsen in de klas, dus het zit er weer aan te komen. Wat vinden jullie? Stel ik me aan, zal ik dan maar vrij nemen als ze gaan, of kan ik simpelweg weigeren het goed te vinden?
Gewoon lekker laten gaan!!!!
Is er al daadwerkelijk een datum geprikt voor het schoolschaatsen? Als dit niet het geval is zou ik me er vooral nog niet druk over maken. Komt de datum er wel, kun je dan weer verder kijken.
Pfffff, tja, mijn hobbie is het niet dankzij zo'n schaatspartijtje. Je hebt het over de kwaliteit van toen. Ben je in de gelegenheid om eerst zelf te gaan kijken hoe het nu is?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zelf meegaan dan als je het niet vertrouwt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maar ik zou ze laten gaan. Ze gaan heus niet als het echt onverantwoord is. Sommige mensen vinden schaatsen leuk. Ik niet, ikkan het niet en ik zou het eigenlijk zo graag willen, beetje zwieren over dat ijs.
Ik zou vantevoren de leraar aanspreken en je zorgen uiten en evt. aankomend weekend met je kind(eren) naar die vijver gaan en (vanaf de kant) duidelijk laten zien waar ze niet mogen komen.
Als het niet voor morgen gepland is, zou ik me geen zorgen maken.

En na het weekend kan het vast!
Ik zou ze laten gaan , maar ik zou wel meegaan.

Je hebt die hele dag toch geen rust, zit je je op te vreten..
Heb je enig idee hoe diep dat water is?
Ik zou dat ook heel eng vinden! Liever een ondergelopen weiland.
ALS je ze mee laat gaan (wat ik zou doen) handschoenen/wanten verplicht. Bij eventuele valpartijen zijn de handen dan beschermt tegen scherpe schaatsijzers van anderen.
Heel diep, er zwemmen snoeken, die hebben diepte nodig. Nu is het nog niet dichtgevroren, dus dat is positief...
O dames, loslaten is zooooo moeilijk, en dit is nog maar het begin. Dat is pas eng!

Maarrrrr, hier een Nederlandstalig filmpje over hoe je veilig door het ijs zakt. Nog geen 4 minuten even kijken met het kroost.
Laten gaan. Als het niet vertrouwd is, gaat de school niet.

Wij schaatsten vroeger altijd op vijvers en dergelijke. Zelfs op kanalen. Heb je ook wakken, ging je als kind omheen.

Als je ze niet (nooit) op het ijs laat, raken ze nooit vertrouwd met ijs. ZIe ik aan mijn kinderen. In hun basisschoolperiode is er gewoon bijna nooit ijs geweest dat stevig genoeg was. Nu 'snappen' ze het ijs niet. Jammer.

(en dan bedoel ik welk kraakje wel vertrouwd is en welke niet)
Later is nu
Ik vind het een nogal gemakkelijk uitgangspunt dat als het niet vertrouwd is de school niet zou gaan. Er zijn nog steeds regels die het mogenlijk maken om kinderen onverantwoord te vervoeren bijvoorbeeld met schoolreisjes bijvoorbeeld. En dat op manieren waar ik het echt niet in mijn hoofd zou halen. dus ik vind dat je als ouder er echt achter moet kunnen staan.

Een grote groep is erg onveroverzichtelijk. Bij een ondergelopen weilandje wat bevroren is ligt het wat anders. Maar op een diep meer zou ik er ook mijn vraagtekens bij hebben.

Mijn kinderen hoeven niet te leren welk kraakje wel of niet vertrouwd is. Ik wil dat ze alleen op ijs gaan dat wel vertrouwd is. Ervaringsonderwijs kan ik helemaal achterstaan. maar niet als het gaat over verdrinken of niet.

(hier gaan ze overigens gewoon naar de schaatsbaan en dat brengt al jaarlijks de nodige ongelukken met zich mee)
Eeen schaatsbaan of ondergelopen weiland prima, maar op open waterr zouden mijn kinderen niet gaan. Ook niet met mij erbij. Net zozeer als ik mijn kinderen niet wil zien verdrinken wil ik dat het kind van een ander ook niet. Een grote groep kinderen op ijs op diep open water is vragen om problemen.
Maar als je er zo'n moeite mee hebt, waarom dan dit niet bespreken met school/ouderraad e.d.? Dan kun je aangeven dat je het de vorige keer onverantwoord vond en dat je er als ouder niet achter staat. Wellicht zijn er meer ouders met dezelfde bezwaren?

Ik vind het altijd een beetje jammer als mensen wel ergens grote moeite mee hebben en het vervolgens niet melden. Gewoon dus melden en wellicht ook met alternatieven komen (ijsbaan bijvoorbeeld).

Als het ijs betrouwbaar is zou ik er denk ik niet zoveel moeite mee hebben. Maar hier is het niet aan de orde dus ik heb er ook nog niet over hoeven nadenken (hier geen groot open water en alleen maar ijsbanen).
En geef dus gewoon ook duidelijk aan wat de gevaarlijke situaties waren vorige keer. Wat is er aan te verbeteren, bijvoorbeeld: meer hulpouders, kinderen vooraf beter instrueren, andere locatie enzovoorts.

Nu te kort dag, maar wellicht voor een volgende keer: vragen of de brandweer of iemand van de plaatselijke schaatsclub in de klassen uitleg komt geven over de gevaren van natuurijs en hoe deze te herkennen. Mensen van een schaatsclub doen dat graag (nu uiteraard niet omdat ze veel te druk zijn op dit moment).
Laat ze lekker genieten,het komt al zo weinig voor, schaatsen op natuurijs.
Vertrouwd laten worden met het ijs omdat ze anders niet weten welk kraakje wel of niet vertrouwd is? Wat een onzin! Hoe kunnen kinderen dit nu zo snel leren! Ik zou mij ook zorgen maken, zeker voor die van 6 jaar!

In het weekend alvast even met je kinderen gaan kijken en de gevaren uitleggen? Ga ik ook doen!
quote:bloem2012 schreef op 02 februari 2012 @ 23:34:

Heel diep, er zwemmen snoeken, die hebben diepte nodig. Nu is het nog niet dichtgevroren, dus dat is positief...

Uhm, ik begrijp 't niet helemaal..

Hebben ze nu al een datum geprikt om te gaan schaatsen op natuurijs dat nog niet eens dichtgevroren is?

Of verwacht jij dat ze er dit jaar weer heen gaan omdat dat de school dat altijd doet bij vrieskou en ijs?

Vindt het een beetje vreemd om zo'n uitje te organiseren terwijl er nu nog geen ijs ligt... (en dat is op veel plekken zo, zoals enkele Friezen gisteren op het journaal zeiden, als het 2 dagen vriest denken de Hollanders meteen dat er een elfstedentocht komt, je moet de natuur wel even de tijd geven!)
Ik kan me echt verbazen over hoe bezorgd ouders tegenwoordig zijn; toen ik 6 (of 8) gingen we ook met school schaatsen en dan 1 ouder en 1 juf met 35 kinderen (oh ja ik ben 26), er kan toch niks gebeuren
Gewoon laten gaan. En dat komt van een moeder die haar dochter gisteren heeft laten gaan en nu haar pols gebroken heeft :D
quote:kalliope1986 schreef op 03 februari 2012 @ 08:52:

Ik kan me echt verbazen over hoe bezorgd ouders tegenwoordig zijn; toen ik 6 (of 8) gingen we ook met school schaatsen en dan 1 ouder en 1 juf met 35 kinderen (oh ja ik ben 26), er kan toch niks gebeuren

Klopt ik ben maar ietsjes ouder en bij ons gebeurde dat ook zo Goed als elk jaar. En daar zit voor mij een verschil, elk jaar. Mijn dochter is bijna 7 mijn zoon 4 en dochter beiden hebben ze 1 keer natuurijs meegemaakt. Ze kunnen dus een heel klein beetje schaatsen (de oudste vooral). Ik kon op mijn 7de prima schaatsen, maar deed het dus veel vaker, daarbij hadden in mijn klas toen ijna alle kinderen een zwemdiploma en bij onze zwemvereniging was wakzwemmen onderdeel van de zwemlessen voor zwemvaardigheid (wat zeker de helft van onze klas deed). Dochter zitnu in een klas van 27, er zijn er 8 die redelijk tot goed kunnen zwemmen, de rest heeft niet eens een A diploma, van wakzwemmen nog nooit gehoord en ik denk dat zeker de helft van de kinderen nog nooit een schaats van dichtbij gezien heeft. Diep open water, met mogelijke wakken enz zou dan toch ehct mijn keuze niet zijn.

Een ijsbaan geen enkel punt, van een goede valpartij gaan ze (letterlijk) niet dood. Ook schaatsen is iets dat ze moeten leren en een grote groep kinderen op open wat iets gaan leren zou ik dus overslaan. En bij de directie aankaarten, net klagen om het klage, samen naar mogelijkheden zoeken, want dat het een keer kan is natuurlijk geweldig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven