Wat kost een kind?

03-02-2012 11:57 85 berichten
Naar aanleiding van een ander topic waar de een niet begrijpt waarom de ander zo veel/weinig uit zou moeten geven, leek het me leuk dit topic te openen. Om een beeld te krijgen van wat andere mensen normaal vinden, wat voor een kosten ik de komende jaren nog mag verwachten (Kazkind is pas 9 maanden) en wie weet komen er nog wel goede tips uit ook.

Wij betalen netto ruim 600 euro aan het KDV per maand (3 dagen per week). Aan kleding hebben we de afgelopen maanden niet meer dan 50 euro per maand uitgegeven (alles in de uitverkoop), maar dat is inclusief pyjamaatjes en slaapzakjes en dergelijke. Luiers kopen we altijd in de aanbieding (maar wel Pampers ), dat is zo'n 30 euro per maand gok ik.

Ik denk dus dat we op dit moment 700 euro per maand zeker kwijt zijn, maar dan reken ik niet de incidentele grote uitgaven mee, zoals alle kosten van ledikantje/wandelwagen etc van vóór de geboorte en vorige maand zowel een fiets- als een autostoeltje, een traphekje etc.

Wie volgt?
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je gelijk in hoor Aju, als middenmoter val je financieel behoorlijk buiten de toeslagenboot en kan je er dus belabberder bij zitten als je meer werkt.
Ik heb 2 kinderen, een kleintje en 1 op de basisschool.

per maand:

KDV (2.5 dag) + BSO netto: 700

1 dag minder werken: netto 400

luiers 35

kleding c 50 (schoenen en broeken grootste kostenpost)

Wat een kind daarnaast duur maakt zijn eenmalige uitgaven als fiets/autostoeltje/kinderstoel, die hebben we geloof ik wel allemaal, maar flink wat aan uitgegeven.

Mijn oudste heeft een therapie die niet wordt vergoed, ca. 250 totaal.

Verder gaat het hard met het geld als je naar kapper, bioscoop, pannekoekenhuis, etc.gaat. Daarom hebben wij nu museumjaarkaarten en gaan elk weekend naar een museum.

Verder zijn wij groter gaan wonen, ook dat is duurder.

Het kan allemaal goedkoper en wij verdienen vrij veel dus het gaat net, maar ik vind het heel duur. Als mijn jongste naar school gaat ga ik weer gewoon fulltime werken en zullen wij in totaal (ook geen kdv meer nodig) er 700 euro netto op vooruit gaan.
quote:Sunemom schreef op 03 februari 2012 @ 14:01:

[...]

Waardoor tikt dat bij jou zo aan (geen kritiek trouwens, oprecht nieuwsgierig)?

Nou, het tikt niet zo vreselijk veel aan, maar ik merk het wel zeg maar.

Mijn kind gaat naar een school buiten onze woonplaats.

Daarnaast zijn we maar met z'n 2-en, ik denk dat als ik alleen zou zijn ik ook een stuk minder stroom/gas e.d. zou verbruiken.
Vanwege al die verhalen hebben wij besloten dat ik thuis blijf.

Man verdient genoeg om ons te onderhouden (vreselijk woord overigens) en mijn werk "kostte" (benzine, auto-onderhoud, opvang, overblijven) evenveel als het opbracht.

Dan is de keuze makkelijk gemaakt.

Ik begin nu met een nieuwe opleiding zodat als de jongste (die ook ziek is en veel zorg nodig heeft zodat ik niet heel veel kon werken) wat zelfstandiger is, ik weer aan de bak kan.
Pichegru, 5x2 middagen BSO is toch ook superduur?
quote:ajuparaplu schreef op 03 februari 2012 @ 13:59:

Ik bedoelde het ook niet als discussie of die toeslag wel of niet gerechtvaardigd is en wel of niet omhoog/omlaag zou moeten (oftewel, de politieke discussie). Ik noemde dit omdat zoveel mensen zeiden dat als je 600,-/maand kwijt bent aan kinderopvang je dan óf heel rijk moet zijn óf een hele luxe kinderopvang moet hebben. En geen van beiden is waar, je kan ook behoren tot de 'gegoede middenklasse', die als het ware een beetje tussen wal en schip vallen qua inkomen versus toeslagen.

Klopt, en bij ons is het ook nog zo dat het KDV een iets hogere uurprijs heeft, maar het is wel het enige KDV in de omgeving dat uberhaupt een plekje had. Bij mij in de stad zijn er nog steeds lange wachtlijsten.

Mijn man en ik hebben ooit relatietherapie gehad, de kosten daarvoor waren ook inkomensafhankelijk. Nou, het was maar goed dat we toen nog geen kind hadden (in alle opzichten overigens). Als 'gegoede middenklasse' betaal je overal de volle mep, krijg je behalve de KOP geen enkele toeslag en werk je je een slag in de rondte. Af en toe moet ik wel even wat calimerogedachten de kop in drukken dus
quote:zebraatje80 schreef op 03 februari 2012 @ 14:06:

Pichegru, 5x2 middagen BSO is toch ook superduur?Het gaat om 2,5 dag kdv en 2 middagen bso. Valt dus wel mee qua uren.
Ons kdv is 500 netto voor 3 dagen, mijn dochter eet, drinkt, poept en plast voor zo'n 60e per maand, denk ik. Aan textiel kost ze zo'n 40e per maand - inclusief slaapzakken, wanten, sneeuwpakken en andere accessoires. Speelgoed 10e per maand, veiligheid (auto- en fietsstoeltjes) 20e per maand. Extracurriculair vervoer nog zo'n 10e per maand en de opstartkosten zaten op 1000e. Geen teruggang in inkomsten. Ik ben 4 dagen blijven werken, mijn man is een halve dag minder gaan werken, maar heeft dat gecompenseerd met zijn salarisverhoging.

Al met al kost ze dus zo'n 640e per maand.

Tenzij mijn baas zijn voornemens doorzet om mijn werktijden aan te passen, dan zou er nog 120e extra bijkomen aan zwarte oppas. Maar ik denk dat ik dan stop met werken, want dan is het bijna niet meer rendabel als ik mijn reiskosten erbij reken.
Oudste; muziekles ¤35, sport ¤10 BSO ¤100 per maand TSO ¤20,kleding, schoenen ongeveer ¤180. Speelgoed ook wisseld ongeveer ¤15 per maand.

Jongste; zwemles ¤55 BSO ¤70 TSO ¤20

Kleding en schoenen ongeveer ¤150

Speelgoed ook ook ongeveer 15 euro per maand

En dan nog ongeveer ¤600 euro alimentatie voor

kinderen uit eerste huwelijk van man.

Dus ja, kinderen kosten best geld. In ons geval

zo'n ¤1000.

Maar op sommige dingen zoals kleding zouden we best kunnen bezuinigen.
Vlinder: Herkenbaar, die calimero-gedachten Vooral ook omdat ik straks, als ik 80% werk en dus 80% betaald krijg, nog 40 u/week werk (jaja, meer dan de gemiddelde fulltimer). Maar hé, ik heb wel een hele leuke baan hoor en ben al blij dat ik 4 dagen kan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven