Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijfje

03-02-2012 15:44 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mij pas laten inschrijven bij de KvK omdat ik creatieve workshops wil geven en ook wat van mijn eigen werk wil verkopen. Ik heb ook een website gemaakt.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik aan cursisten voor mijn workshops/ nieuwe klanten moet komen. Ik bedoel mensen komen natuurlijk niet zomaar op mijn site terecht. Ik merk wel dat het nu langzaam begint te lopen via via, dus van mensen die al eens iets bij mij hebben besteld en terugkomen of het doorvertellen. Ik ben van plan om binnenkort wat affiches te laten drukken en deze op ontmoetingsplekken te hangen en misschien ook eens een advertentie te plaatsen (heb alleen niet zoveel geld) Hopelijk kunnen jullie mij helpen met (creatieve) ideeën over hoe ik mensen kan benaderen.
Is je site te vinden via google?
Nooit, maar dan ook nooit je onderneming bedrijfJE noemen. Dan neemt niemand je serieus!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Twitter is een goeie

Flyers / posters ophangen in de bieb

Zoek uit waar je potentiele klanten uithangen en ga daar letterlijk netwerken en je neus laten zien, gewapend met visitekaartjes/flyers.

Er zijn vast hobbywinkels in de buurt waar je wel een postertje op mag hangen.

Niet meteen enorm krenterig/budget omgaan met drukwerk (laten) maken maar investeren in een aantrekkelijke huisstijl en mooi drukwerk. Anders nemen ze je niet serieus en komt het amateuristisch over.

Enz enz enz.... kortom, een beetje creatief zijn
Social Media, weblog..
Wat ook goed werkt, is je website/bedrijf op andere blogs laten komen!
Facebook
quote:Fame schreef op 03 februari 2012 @ 15:51:

Nooit, maar dan ook nooit je onderneming bedrijfJE noemen. Dan neemt niemand je serieus!

Was ook het eerste wat in mij opkwam.

Vast een huismoeder die zo nodig haar knutseltjes verkopen wil.

Echt een serieuze ondernemer noemt zijn zaak geen bedrijfJE.

(of het moet zo'n gesjeesde ondernemer zijn die een zaakje hier heeft en een zaakje daar, bedrijfje in het een of ander en een bedrijfje voor de lol. Maar ook dan krijg je de kriebels van het verkleinwoord)
Wie zijn je doelgroep?
Misschien een advertentie in een regionaal blad?
Waar is jouw doelgroep op internet te vinden? Ga eens zoeken en laat daar een berichtje achter met in je handtekening bijvoorbeeld de naam van je bedrijf. Of geef advies.

Nooit, maar dan ook nooit je onderneming bedrijfJE noemen. Dan neemt niemand je serieus!Dat was ook exact mijn gedachte.
Word hier soms wel eens moe van. Beste TO, hoe zag je dat voor je toen je bij de KvK zat? Ik mag toch hopen en aannemen dat je vooraf wist hoe je klanten ging krijgen? Leuk freubelen is een ding, maar dat wil niet zeggen dat je ondernemer bent natuurlijk. Ik heb het vermoeden da je daar niet echt over hebt nagedacht en gewoon maar bent begonnen.

Ik hoop toch dat jij jezelf de vraag hebt gesteld; waarom zouden mensen bij mij een workshopje willen doen en daar ook geld voor willen betalen, en dat je daarop ook het antwoord hebt? Evenals de vraag wie die mensen dan zijn, waar ze zitten en hoe je ze gaat benaderen. Budget heb je niet dus moet je je wel op de social media gaan gooien zoals twitter. Maar daar weer puur klanten werven, daar hebben twitteraars een bloedhekel aan. Een major no-no. Dat kun je niet zo 1 2 3.

Door je bewoording en je activiteit heb ik ook het idee dat het een d'r bijtje is en geen serieuze onderneming.
Je doelgroep zal wel uit vrouwen bestaan met tijd over. Daar moet je dus gaan zoeken. Misschien kun je een editorial laten plaatsen in het plaatselijke suffertje (interview waar je voor moet betalen) oid. Maar je moet hoe dan ook iets aan je netwerk doen.

Zoek je doelgroep nooit in je vriendenkring. Helemaal als ze moeten betalrn.
quote:Oriane schreef op 03 februari 2012 @ 16:40:Door je bewoording en je activiteit heb ik ook het idee dat het een d'r bijtje is en geen serieuze onderneming.Dat zou best eens kunnen. Maar is dat zo erg dan? Waarom moet jij daar moe van worden?
Toen ik mijn eigen bedrijf ben gestart heb ik bij vistaprint gebruik gemaakt van zo'n aanbieding. (totaal andere branche)

Voor 5¤ had ik 100 anzichtkaarten laten drukken.

Wellicht een leuk idee voor jou? Dan kan je ze huis aan huis (laten) bezorgen.

Of:

-maak een flyer,

-ga op een forum bij andere knutselaars

-vraag of je in de hobbywinkel mag flyeren

-zorg dat je op een beurs mag flyeren

-bied een korting aan voor mensen die zich aanmelden met jouw bon

-zorg voor een artikel in jullie lokale krantje

-bied je diensten aan voor vriendinnenclubjes / vrijgezellenfeestjes / kinderpartijtjes
Ik ben wel heel benieuwd! Leuk idee, hoor! Mag je je website hier noemen?
quote:Aureel schreef op 03 februari 2012 @ 16:46:

[...]

Dat zou best eens kunnen. Maar is dat zo erg dan? Waarom moet jij daar moe van worden?

Omdat juist dit soort types ervoor zorgen dat de overige vrouwelijke echte ondernemers een slechte naam krijgen hierdoor. De meesten zijn namelijk van dit soort freubelaars of webwinkeltjes in tweedehands kinderkleren. Een kinderknipper met een knipcursusje en wat dies meer zij.

Dit is geen eigen bedrijf. Dit is onbezonnen ondoordacht en een 'lijkt me wel leuk'je.

Ga eerst eens een workshopje starten. Als daar mensen op af komen is het vroeg zat om je bij de KvK in te schrijven en had dit gewoon onder 'inkomsten uit overige activiteiten' opgegeven kunnen worden zonder dat je meteen een bedrijf start. Dat had gekund als het serieuze vormen aan had genomen. Nu zit ze met een KvK inschrijving en bijbehorende verplichtingen en de kans is heel, heel groot dat ze niet eens aan haar urennorm gaat komen en zodoende dus alle aftrekposten ook nog eens misloopt. Niet aan je urennorm komen is geen serieuze ondernemer zijn en is dus een inschrijving retezonde van je geld en tijd die je kwijt bent aan belastingverplichtingen.
quote:Danayla schreef op 03 februari 2012 @ 16:51:

Ik ben wel heel benieuwd! Leuk idee, hoor! Mag je je website hier noemen?Nee dat mag niet.
Ik vind het juist apart als mensen het hebben over een eigen bedrijf en dan blijkt het om een kleinschalige webshop ofzoiets te gaan. Ik vind ook weer niet dat je je belangrijker moet voordoen dan je bent.

Als je een leuke webshop opricht, dan kan dit beginnen als een leuke hobby en uiteindelijk uitgroeien tot een volwaardige inkomstenbron, wat is daar nou weer mis mee? Ik vind het juist ontzettend arrogant om hier zo neerbuigend over te doen. Laat iedereen lekker!
Dan maar arrogant. Maar iemand die een bedrijf start zonder ook maar enige notie of er vraag naar is en waar die vraag zich bevindt is geen ondernemer. Als hobby beginnen, prima, maar dat doet ze dus niet. Dat was namelijk ook mijn advies....

Nooit, maar dan ook nooit je onderneming bedrijfJE noemen. Dan neemt niemand je serieus!Dit.
Niet echt bloeddoddig volgens mij...
Nee ok, dat is ook wel een beetje... dom... snap ook niet hoe je zonder ook maar ergens over nagedacht te hebben naar de kvk kan stappen... vraag me ook af hoe dat gesprek daar is gegaan, maar ok?

Maar ik vind bedrijfje een heel normale term, hier hoor ik iedereen ermee gooien, zovan: ik heb ook nog een internetbedrijfje, vaak als mensen het doen naast hun gewone werk en geen personeel hebben. (of juist een directeur van een groot bedrijf dat op die manier een beetje loopt te pochen). Maar jezelf daarmee onderuit halen? Nee hoor, is gewoon realistisch. Niet ieder bedrijf (je) heeft de pretentie om een miljoenenzaak te zijn....
Ik heb er zeker wel over nagedacht. Heb vorig jaar gebruikt om mijzelf zoveel mogelijk aan te leren (qua technieken e.d.) beurzen te bezoeken enz., heb een opleiding gedaan om een dergelijk bedrijf op te richten, daar kwam ook een stukje promotie bij (heb visite kaartjes laten maken, affiches verspreid, ik sta met een link van mijn sites op diverse andere sites, heb me bij google aangemeld, sta op Facebook, ik ben in gesprek met een aantal culturele organisaties voor het geven van mijn lessen bij hen in het pand).

Maar omdat ik niet de enige ben, er zitten in mijn omgeving een aantal mensen die iets soortgelijks aanbieden, al onderscheid ik mijzelf wel een beetje met hetgeen ik aanbied, was ik met deze post op zoek naar een innovatieve manier van nieuwe mensen werven. Natuurlijk heb ik er wel over nagedacht. Mijn website ziet er heel professioneel uit, ik heb hem voor ik hem online deed laten beoordelen door een aantal mensen en had ook hulp van een bevriende grafisch vormgever.

Ik ben trouwens heel serieus hoor. Heb vorig jaar dus gebruikt om te investeren in het verbeteren van mijzelf/ technieken en in hetgeen waarmee ik mijzelf onderscheid van anderen. De reden waarom ik dit een bedrijfje noem is omdat ik het op een laagschalig niveau wil uitvoeren. Ik ben al bijna 20 jaar chronisch ziek en heb altijd maar een beperkt aantal uren gewerkt. Nu zit ik in WW en WAO en wil hieruit, wil weer een aantal uren werken. Vandaar dus bedrijfje.

Ik heb hier trouwens wel een aantal heel leuke tips van jullie gehoord dus bedankt hiervoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven