Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

29-12-2011 18:57 697 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik koop best veel kleding vind ik zelf een aantal dingen staan vervolgens verloren in de kast zoals die naaldhaken doodzonde .Verder ook jurkjes die ik vervolgens niet aantrek om de een andren reden, nu heb ik vandaag gelezen over het proyect free fachion een jaar lang niet winkelen zodat je creatiever word en niet voor elk feestje naar de winkel voor iets nieuws .Ik ga dit dus proberen een jaar lang niet winkelen voor kleding ben zeer benieuwdt, Zijn er mensen die dit ook gaan doen of mij een hart onder de riem willen steken haha zodat het een mischion posibole word invp een mischion inposibile

ps ik heb moeite met schrijven

en ja daar krijg ik hulp voor
Nee heb geen buddy.
Dagje niet online....en wat een leeswerk!

Poeh-poeh.

Maar goed, net een dagje in de stad geweest. Lekker met de trein terug(not! Heb ergens kunnen eten en ben met de auto teruggebracht).

En...wat was de buit deze keer. Heerlijke handcrème van Palmer's en een goede vaselinecrème-balsem (hoe je dat ook mag noemen) voor de lippen. En lekkere chocola van Tony's Chocolonely....mmmmm.

Vele winkels binnen geweest en niets gekocht. Wel oorbellen mee helpen uitzoeken voor degene met wie ik was winkelen.

Zelf GEEN oorbellen gekocht.

Morgen begint het ECHT voor mij. Terwijl ik al een week niets heb gekocht!

Heb even de discussie gelezen. Tja, wat moet ik ervan zeggen.

@schuilnaam, wees niet te rigide wat betreft regeltjes. Ik heb zelf hersenen gekregen om na te denken, ik kan mij eigen voorwaarden en regels opstellen. Daar ben ik vanaf het begin héél duidelijk in geweest. Het is een afspraak met mijzelf, niet met een ander.

Wees blij dat mensen hier geïnspireerd door raken, ik denk dat de initiatiefneemster/bedenkster hier ook blij mee is.

Maak je er niet te druk om, zonde van je energie.

Niet nodig, we zijn hier om elkaar te ondersteunen, niet om elkaar af te vallen. Ik respecteer hoe jij ermee omgaat, hoe iedereen er hier mee omgaat. Ik hoop dat dit omgekeerd ook zo is.

Laten we eerst maar eens zien of we het allemaal wel volhouden! Kijk, dan mogen we anderen pas wijzen op dingen!

Nu gaan we er gewoon voor!

Oja, of ik een buddy heb. Ik vertelde het vandaag aan mijn moeder, die vond het maar een maf idee.

Mijn liefje is nu op vakantie, ben benieuwd wat hij ervan vindt.

Verder zit te overdenken om een leuk blogje bij te houden, dat dwingt mij om het vol te houden, al heb geen lezers!

Verder heb ik een geweldige combi uit mijn eigen kast geshopt. Echt superleuk! Kreeg weer complimenten.

Had die combinatie (van kleding die ik al veel langer heb hoor) nooit eerder gemaakt!

Liefs Sylphide
Hier zijn we nu drie dagen bezig en ik heb ze tot nu overleefd, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel lastig vind hoor! Vooral omdat ik elke keer gewoon de behoefte heb om de stad in te gaan en lekker in de winkels rond te gaan neuzen. Ik vind het gewoon zooo super leuk om lekker in winkels te kijken, kleding te passen, op koopjes te jagen etc.

Zijn er trouwens ook mensen die na het meedoen en het behalen van hun doel er ook op terugkomen? Dus toch toegeven dat ze hun doel dan wel hebben behaald maar dat ze daarna toch weer in hun oude gedrag vervallen?
Even buiten deze topic...heb een profielplaatje!

Passend bij mijn profielnaam!
-
@schuilnaam, het is niet aanvallend bedoeld.

Waar mijn reactie vandaan komt. Dat zal ik hier schrijven. Zelf kan ik er niet zo goed tegen als de regels belangrijker worden gevonden dan waar het werkelijk om gaat. Bewustwording en anders met je eigen shopgedrag om leren gaan. De uitdaging zoeken en afspraken met jezelf maken en je daaraan houden.

Ik baal ervan als het doel de middelen (lees hier: regels) heiligt. Dus als de regels belangrijker worden gevonden dan hetgeen wat je ermee wilt bereiken. Liever vier maanden je er aan houden en daarna werkelijk bewuster omgaan met het kopen van kleding, dan een jaar volhouden en dan gewoon je oude gedrag weer oppakken. Het gaat mij om de essentie.

Dit is mijn reden om op een bepaalde manier naar jou te reageren. Of dat goed is of fout, dat weet ik niet. Hoe het voor een ander zit, weet ik ook niet.

Jij kiest voor een jaar volgende de regels van FFC. Ik heb daar heel veel respect voor. Ik vind het lef hebben dat je daar voor kiest. Jammer van je laatste reactie, ik denk niet dat het hier iemands bedoeling is geweest om je weg te jagen.

Voor mij is het vooral belangrijk om positief naar elkaar te zijn. Elkaar te ondersteunen.

Ik hoop dat ik je vraag, waar het vandaan komt, duidelijk heb beantwoord.
Natuurlijk doe je het voor jezelf en bepaal je je eigen doelen! In die zin wordt de FFC hier soms iets te zwaar aangezet door de mensen die niet weten wat het inhoudt volgens mij. Je wordt niet door de Gestapo in de gaten gehouden zodra je je hebt aangemeld op de website en ook wordt je hand er niet afgehakt als je toch een broodnodig nieuw sportshirt koopt.

Het maakt mij ook helemaal niets uit of iemand het een jaar volhoudt, al dan niet panty's koopt, zelf kleding maakt, kledingcadeaus in ontvangst neemt, of na een jaar weer voor honderden euro's aan kleding koopt. Wel baal ik van het commentaar van sommigen hier die tegen ons gaan klagen over de regels als waarom mag je geen kleding krijgen, het is toch niet creatief als je geen stoffen mag kopen, of vertellen: jullie zijn koopverslaafd, ik kan juist heel goed bepalen wat ik nodig heb, deze week heb ik dit, dit en dit gekocht, etc.

That's it.

Ik doe dus mee omdat ik voldoende kleding heb en lekker geld wil gaan sparen. En dat lukt aardig! Ik vermoed dat ik na een jaar niet eens meer de behoefte heb om veel te kopen; die behoefte ben ik nu eigenlijk al kwijt. Ik verwacht dat ik dan voor betere kwaliteit ga en ga investeren in een paar mooie (en duurdere) tassen.

Sylphide, wat goed dat je geen kleding hebt gekocht ondanks dat je nog niet eens gestart bent. En lekker is dat om gewoon fijne verzorgingsproducten te kopen, is toch eigenlijk veel meer verwennerij dan kleding.

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe combinaties die jullie maken, misschien willen jullie dat delen? Heb ik ook weer wat inspiratie. Ik kijk ook wel naar de topics daarover; brengt me toch op ideeën.
@Nikkie, ik vind het ook vervelend dat er soms zo'n aanvallend toontje is over de regels naleven enz.

Over het commentaar over dat we mogelijk shop-verslaafd zijn nog maar niet te spreken. Direct aannames doen die gebaseerd zijn op een paar postings van ons.

Ik vind ons goed bezig!

En het lijkt mij leuk om kledingsetjes te delen. Gewoon ter inspiratie. Ik kijk wel eens op de topic waar ze dat doen (naam weet ik even niet meer). Dat vind ik altijd leuk om te zien.

Ik heb alleen geen idee hoe je hier een foto in een posting moet zetten.

Handcrème die ik gister gekocht heb is heerlijk. Ik ben er net zo blij mee, misschien blijer, dan met een nieuw jurkje. En het was ook nodig, zeker in dit weer. De barstjes zaten in de huid van mijn handen. Niet echt fraai.

Zo, vandaag een paar uur dansen/trainen. Dus hoef ik niet echt na te denken over wat ik aan ga doen.
Helemaal eens met @nickie en @sylphide! Ik doe dit voor mezelf, heb een richtlijn gevonden in FFC en hoop steun en inspiratie te vinden bij jullie. Dat ik shopverslaafd ben durf ik best van mezelf te zeggen, maar het is te hanteren. Als ik minder geld heb koop ik minder. Ik koop sowieso veel in 2e handswinkeltjes en op MP; de duurdere merken dan, zoals Marc Cain of Moshino. Verder sla ik altijd mijn slag in de uitverkoop in de duurdere winkels op het Noordeinde in Den Haag. Ik vind het leuk om er anders dan anderen bij te lopen, maar het hoeft niet te extreem, te hip of in 1 bepaalde stijl (zoals Pauw ofzo). Kleidngsetjes delen ter inspiratie is een goed idee!

Vandaag: skinny jeans met blauwe platte warme laarzen, witte top en een dun wollen vest tot op de knie met een sjaalkraag (COS).
vest ook donkerblauw; ik kleed me graag in 1 kleur..........:-)
Nou nee, ik heb helemaal niets meer gekocht de laatste week.

Ik heb wel een zwak ontwikkeld voor lingerie, maar ik heb vorig jaar echt heel veel gekocht toen ik eindelijk een merk ontdekt had dat goed zit en ik ook mooi vind.

Heb 3 jaar gezocht naar een bepaald model en kleur en die gevonden. Maar heb ook 7 BH's gekocht in de sale voor hetzelfde geld als een compleet setje, maar van een ander merk dat me ook past. Dit ontdekte ik pas later en heb daarvan maar 1 in de sale gevonden.

Heb wel gezien dat er nieuwe zijn binnen gekomen, maar vind kijken genoeg plezier. Ik geniet nog steeds van die nieuwe aankopen. Maar de verleiding is er wel om er nog wat van te kopen. Dan helpt het wel om even in de kast te gaan kijken. Dat nieuwe vind ik trouwens net niet mooi genoeg.... Wat ik al heb dat is mooier.

Prettig weekeinde dames.

Misschien lees ik nog wel een keer, hoe het hier gaat.

Voorlopig ben ik klaar met winkelen. Maar het lijkt me ook geen slecht idee om dat ene topic te gaan gebruiken zoals door iemand voorgesteld "Hoe combineer ik ....." of "Show hier je outfit van vandaag..." en die andere om je blijdschap te delen dat je een leuke combi hebt kunnen maken. Dat lijkt me een iets meer logische plaats.
Pumps, jij ook een heel fijn weekend en heel veel succes.

Lijkt mij leuk als je regelmatig meeleest.

Ik ga eens kijken op die topics die jij noemt, ter inspiratie.
JB, dat klinkt als een mooie combinatie! Gaaf, zo´n lang vest.

Ik zal zelf trouwens geen foto´s plaatsen hoor, dat vind ik te herkenbaar. Maar het lezen over bepaalde combinaties kan ook op ideeën brengen, dat brengt het mij in ieder geval wel.

Zo heb ik deze week een doos met kleding ontdekt (oeps), met daarin een paar spencertjes/slipovers. Die draag ik normaal gesproken in de lente, met een blouse eronder. Deze week heb ik er ook een aangetrokken met een blazer erover. In combinatie met een jeans stond het eigenlijk heel leuk en dat was een outfit die ik nog niet had aangehad.

Op een ander topic las ik dat iemand een dikke panty of maillot combineerde met pumps. Dat doe ik zelf ook wel eens, maar bij een bepaalde jurk droeg ik eigenlijk alleen maar dezelfde soort panty en dezelfde laarzen. Bij die jurk ga ik binnenkort eens een maillot met een motief en pumps aantrekken (dan moet de sneeuw wel eerst weg zijn).

Het klinkt heel simpel, maar soms zit ik echt 'vast' in bepaalde combinaties/setjes en door dat soort posts ga ik toch proberen te variëren.
@Nikkie, klinkt leuk allemaal. En wat leuk dat je nog een doos met kleding hebt ontdekt. Net zo leuk, misschien wel leuker dan shoppen!

Ik herken dat wel hoor, steeds in dezelfde combinaties blijven hangen. Ik ga mijn creativiteit meer aanspreken.

Vandaag had ik over mijn balletoutfit een dikke joggingbroek en een dik sweatshirt aan. Even alleen praktisch geweest. Alleen ben ik nooit op de balletschool aangekomen vanwege de trams die niet wilde rijden...

Gisteren was ik wel creatief:

Een zwart jurkje, wijd uitlopend (beetje fifties stijl) met een witte polkadot erop. Voor de warmte had ik daaronder een zwart hemdje (die je overigens niet zag) en een thermolegging, die er verbazend stijlvol uitzag. Over het jurkje had ik een helderblauw vestje met v-hals. De knoopjes aan de onderkant van het vestje had ik niet helemaal dichtgeknoopt, zodat je de mooie lijn van het jurkje nog kon zien. Had een heel leuk effect.

Het leek wel vintage!

Schoenen, ik had suède laarsjes aan met een klein bontrandje aan de bovenkant. Deze laarsjes hebben een heel goed rubberen profiel...dat had ik gisteren wel echt nodig. mijn voorkeur voor een outfit met een jurkje gaat wel naar pumps met middelhoge hakken of een zwarte laars met hakje (beide met een rond neusje).
Aangezien het niet op prijs werd gesteld het hier als FFC-er het over de principes van de FFC te hebben en het door sommigen gek genoeg zelfs als aanvallend wordt gezien heb ik besloten te stoppen op dit topic.

Jammer, maar in ieder geval veel succes allemaal!
@schuilnaam, dank je wel!

Ik hoop dat je onze kant ook begrijpt.

Jij heel veel succes, jammer dat je hier niet meer terug wilt komen.
Ik ook schuilnaam, vind het net zoiets als meedoen aan de nijmeegse vierdaagse en 2 dagen meelopen...

Sorry dames maar veel succes gewenst met consuminderen
Ik begrijp je heel goed hoor Sylphide, maar maak je geen zorgen, ik denk dat jij het hier allemaal heel goed kan handelen op het topic.

Het is dat ik geen zin heb in dit soort gedoe dat ik weg ben hier.
Gelukkig Schuilnaam!

Om even het voorbeeld van Luni te pikken (bedankt Luni, en jammer dat je hier niet verder gaat).

Als iemand op een dag besluit om 2 dagen achter elkaar 40 km te gaan wandelen, dan wordt dat knap gevonden. Een hele prestatie is dat. Je kunt op respect en complimenten rekenen!

Dan verzint iemand dat je pas na vier dagen achtereen 40 km gewandeld te hebben een medaille verdient, want dán heb je volgens de regels pas een prestatie geleverd. Iemand die "maar" twee dagen mee komt, heeft het niet gehaald, omdat iemand regels omtrent een uitdaging heeft verzonnen.

Degene die "maar" twee dagen achter elkaar 40 km heeft gelopen, heeft wat mij betreft ook een prestatie geleverd.

Al geven de regels die verzonnen zijn, anders aan.

Zo zie ik dit ook een beetje. Ik was dit voor ongeveer 100 dagen van plan, of net als Pumps om 1 kledingstuk per maand te kopen, ga info opzoeken hierover en stuit op de FFC.

Ps. geen idee hoeveel kilometer de Nijmeegse vierdaagse is, maar ik geloof dat ik in de buurt kom.
Ik vind het gewoon vreselijk jammer dat mensen die in dit topic op een idee zijn gekomen min of meer worden weggejaagd omdat ze zich niet precies aan regels houden die zijn opgesteld voor een challenge waarvan men niet eens pretendeert zich er per sé aan te houden - er zijn genoeg mensen die zeggen, ok, een jaar geen kleding kopen, da's een uitdaging, maar ik kan niet zweren dat ik nooit iets nodig heb, dus ik doe er niet helemaal aan mee. Meteen wordt er gesproken over koopverslaving en smoezen bedenken, en dat vind ik vreselijk jammer. We zijn allemaal geïnspireerd door dezelfde challenge, maar sommige mensen moeten realistisch blijven. Dat heeft niks met koopverslaving te maken.

Ik begrijp ook niet zo goed waar de heiligheid van die regels ineens vandaan komt, en waarom iemand zich zó strikt aan regels houdt waarvan de helft van tijd niet eens duidelijk wordt aangegeven waarom ze zijn gekozen en wat ze toevoegen (om mijn eigen citaat aan te halen; in de FAQ van de website wordt gesproken over 'het is niet de bedoeling' en 'probeer eerst', maar er wordt nergens gezegd dat het écht verboden is - dit soort onzorgvuldigheid maakt dat ik het minder serieus neem dan mijn eigen voornemen om geen kleding meer te kopen, waardoor het voor mij niet meer of minder een uitdaging is). Natuurlijk, iedereen vat een challenge als deze meer of minder serieus op, maar wat ik ook jammer vind is dat ik nooit een persoonlijk antwoord heb gekregen.

Het was nooit mijn bedoeling om mensen weg te jagen (integendeel, een beetje discussie is altijd leuk en nou ja, ik post ook alleen maar in dit topic), maar het kan van anderen toch ook nooit iemands doel zijn geweest om mensen die zich door dit topic geinspireerd voelen praktisch weg te jagen? Misschien hadden er twee aparte topics moeten zeen; één voor die-hard FFC'ers, en één voor halfjes, maar dat is toch zeker van de gekke? We hebben allemaal hetzelfde doel...
Mimisaur, ik voelde me niet weggejaagd door jou en het was ook helemaal niet mijn bedoeling om niet FFCers weg te jagen. Ik voelde me zelf alleen nogal onder vuur liggen als ik probeerde het onderscheid aan te geven.

De hoofreden dat ik weg ben nu is dat ik de rare ondertoon in Sylphides berichtjes niet trek. In het echte leven ga ik dat soort mensen ook uit de weg.

Heeft niks met jou te maken, en praat hier ajb gewoon verder. Ik wilde eerst niet reageren hierop maar zou niet willen dat jij denkt dat het door jou komt.

En nu houd ik echt op hier..
Gelukkig maar, Schuilnaam! Vind 't wel jammer dat je gaat, een beetje discussie is helemaal niet verkeerd, als de argumentatie maar duidelijk en oprecht is. Snap ook niet goed wat er zo naar is aan Sylphide's berichtjes, maar dat kan ook zijn omdat ik het volledig met 'r eens ben... In any case, we treffen elkaar vast nog elders op het forum, maar bij deze, het ga je goed, en succes!
Is okee, het zal ook allemaal wel..

Het ga jou ook goed, en succes he!
weet je wat: de FCC regel mensen beginnen een regeltopic en degenen die inspiratie en een kletsplek willen doen een FFC outfit-topic. Of zoiets.
quote:schuilnaam schreef op 04 februari 2012 @ 21:16:

De hoofreden dat ik weg ben nu is dat ik de rare ondertoon in Sylphides berichtjes niet trek. In het echte leven ga ik dat soort mensen ook uit de weg.

.

Hallo zeg, nu is het mijn schuld. Mijn berichtjes zijn volgens mij verre van naar, van vervelend of aanvallend. Ik leg alleen mijn zienswijze uit, dat is alles. Volgens mij ben ik mild. Maar ook open en eerlijk.

Sorry, maar wat jij doet met de opmerking "in het echte leven ga ik dat soort mensen ook uit de weg".....ik vind dat een vervelende en nare opmerking. Erg jammer, heel erg jammer. Vooral het woordje "dat" in "dat soort mensen". Ik baal van zo'n opmerking.

Sorry, maar dat moet ik even kwijt.

Maar goed, laten we verder gaan met elkaar te ondersteunen, motiveren enz. Daar ben ik hier voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven