Schaatsen met school
donderdag 2 februari 2012 om 23:15
Hallo,
Moet ik het goedvinden dat mijn kinderen van 6 en 8 gaan schaatsen op natuurijs met school? Het is geen megagroot meer waar ze heengaan, maar toch is het een aardig oppervlak, rondom woningen. Twee jaar geleden ben ik maar zelf meegegaan om een oogje in het zeil te houden. Het kwam toevallig zo uit dat ik dat ook kon doen. De kinderen, ook van andere klassen, zwermden uit over het ijs, en zaten ook op de zwakkere plekken tussen het riet en langs de aangrenzende woningen. Van enig overzicht door hulpouders en onderwijzers was geen sprake meer. Ik maak me nu al zorgen, het blijft vriezen, de kinderen hebben al gesproken over schoolschaatsen in de klas, dus het zit er weer aan te komen. Wat vinden jullie? Stel ik me aan, zal ik dan maar vrij nemen als ze gaan, of kan ik simpelweg weigeren het goed te vinden?
Moet ik het goedvinden dat mijn kinderen van 6 en 8 gaan schaatsen op natuurijs met school? Het is geen megagroot meer waar ze heengaan, maar toch is het een aardig oppervlak, rondom woningen. Twee jaar geleden ben ik maar zelf meegegaan om een oogje in het zeil te houden. Het kwam toevallig zo uit dat ik dat ook kon doen. De kinderen, ook van andere klassen, zwermden uit over het ijs, en zaten ook op de zwakkere plekken tussen het riet en langs de aangrenzende woningen. Van enig overzicht door hulpouders en onderwijzers was geen sprake meer. Ik maak me nu al zorgen, het blijft vriezen, de kinderen hebben al gesproken over schoolschaatsen in de klas, dus het zit er weer aan te komen. Wat vinden jullie? Stel ik me aan, zal ik dan maar vrij nemen als ze gaan, of kan ik simpelweg weigeren het goed te vinden?
vrijdag 3 februari 2012 om 09:19
quote:kalliope1986 schreef op 03 februari 2012 @ 08:52:
Ik kan me echt verbazen over hoe bezorgd ouders tegenwoordig zijn; toen ik 6 (of 8) gingen we ook met school schaatsen en dan 1 ouder en 1 juf met 35 kinderen (oh ja ik ben 26), er kan toch niks gebeurenDit dus. Wij zijn vroeger ook wel eens wezen schaatsen met school, fantastisch was het. Het is toch geweldig dat kinderen zoiets in-en-in-Nederlands nog een keer meer kunnen maken?
Ik kan me echt verbazen over hoe bezorgd ouders tegenwoordig zijn; toen ik 6 (of 8) gingen we ook met school schaatsen en dan 1 ouder en 1 juf met 35 kinderen (oh ja ik ben 26), er kan toch niks gebeurenDit dus. Wij zijn vroeger ook wel eens wezen schaatsen met school, fantastisch was het. Het is toch geweldig dat kinderen zoiets in-en-in-Nederlands nog een keer meer kunnen maken?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
vrijdag 3 februari 2012 om 09:42
vrijdag 3 februari 2012 om 10:09
Bij onze kinderen ligt er een sloot half om de school. Vorig jaar en het jaar ervoor zijn ze gaan schaatsen. Op een onder gelopen landje.
De reden hiervan: De sloot is te diep en vaak ligt er slecht ijs doordat kinderen het met steentjes en takjes 'testen'. Gevolg veel valpartijen. Daarnaast is de ijsbaan op hetl landje geheel voorzien van een hek. Er kan dus geen kind kwijtraken/verdwalen wat op sloten en plassen eerder kan. Als de school zo veel verantwoordelijkheid neemt geef ik mijn kind wel mee. Anders niet.
De reden hiervan: De sloot is te diep en vaak ligt er slecht ijs doordat kinderen het met steentjes en takjes 'testen'. Gevolg veel valpartijen. Daarnaast is de ijsbaan op hetl landje geheel voorzien van een hek. Er kan dus geen kind kwijtraken/verdwalen wat op sloten en plassen eerder kan. Als de school zo veel verantwoordelijkheid neemt geef ik mijn kind wel mee. Anders niet.
vrijdag 3 februari 2012 om 10:13
quote:StabiloBoss schreef op 03 februari 2012 @ 09:42:
Sorry hoor, maar wat een gezeur.
Hoeveel kinderen zijn de afgelopen 40 jaar overleden door door het ijs zaken met schoolschaatsen?
Ik gok, helemaal geen één. Anders hadden we het wel gehoord.
Laat die kinderen schaatsen.
Alles is gevaarlijk tegenwoordig.Ik gok meer dan 1.
Sorry hoor, maar wat een gezeur.
Hoeveel kinderen zijn de afgelopen 40 jaar overleden door door het ijs zaken met schoolschaatsen?
Ik gok, helemaal geen één. Anders hadden we het wel gehoord.
Laat die kinderen schaatsen.
Alles is gevaarlijk tegenwoordig.Ik gok meer dan 1.
vrijdag 3 februari 2012 om 14:24
Snoezekind staat nu met zijn klas op de ijsbaan. Ik maak me hooguit zorgen over vergeten schaatsen. Natuurijs mag hij alleen op als dat door Snoezeman goedgekeurd is. Gelukkig hebben we een terras aan de sloot en is opstappen erg gemakkelijk. Eventueel zwakkere plekken dekken we af met takken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 3 februari 2012 om 23:55
Waar staat dat het uitje al is gepland? Klopt wel dat we, ik, ons meer zorgen maken dan nodig is. Er zijn vandaag zeker tien mensen door het ijs gezakt bij de Ankeveense plassen...Dat soort berichten helpen niet echt. ik hoop dat ze naar de kleine stukjes ondergelopen weiland zullen gaan, die er ook zijn. En als ze toch perse naar die grote sloot willen, kaart ik mijn ervaring van de vorige keer wel aan bij school. Ik ging vroeger zelf altijd schaatsen, zonder school, zonder ouders, met vriendinnen. Ben ooit bijna door het ijs gezakt, door kinderlijke onervarenheid (oh wat een mooi glad stuk ijs, daar heeft nog niemand geschaatst). Heftig gekraak en daarna allemaal kleine wakjes waar ik op de punten van mijn kunstschaatsen was weggerend, vandaar mijn angst waarschijnlijk. Bedankt voor reacties.
zaterdag 4 februari 2012 om 09:28
Misschien dat het een stukje bezorgdheid kan wegnemen al is het voor het komende uitje te laat, maar voor in de toekomst: in sommige zwembaden heb je speciale wakduik lessen. Ze spannen dan een zeil over het zwembad met zgn wakken (gaten). De kinderen kunnen dan precies zien hoe het er onder het ijs uitziet en waar ze naar toe moeten zwemmen. Kan nooit kwaad om zoietste proberen en ze daardoor op gevaren te wijzen en wegwijs te maken in het water..
zaterdag 4 februari 2012 om 14:16
Mooi Bloem, ik hoop dat je nog wat kan regelen. Ik snap je zorgen wel, vooral omdat er de vorige keer kennelijk erg weinig overzicht was. Wat dat betreft zou een ondergelopen weiland/ijsbaan altijd mijn voorkeur hebben met een school. En pas diep water als dat aantoonbaar veilig is (genoeg ijsdikte en geen wakken).
LettieC, die lessen ken ik helemaal niet. Het klinkt wel interessant, al is het maar om het gewoon een keer meegemaakt te hebben.
LettieC, die lessen ken ik helemaal niet. Het klinkt wel interessant, al is het maar om het gewoon een keer meegemaakt te hebben.