Negatieve vriendschap

05-02-2012 15:31 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben bevriend met een meid. Niks aan de hand zou je denken?

Zij is heel vaak depressief. Altijd negatief, trekt alle aandacht op haarzelf, ook al begint het gesprek met jouw problemen. Ook al heb jij de grootste problemen, altijd zijn HAAR problemen erger... Ze is dus altijd negatief en als iets mislukt (afslankpoging, date, relatie, etc.) dan vergaat voor haar de hele wereld en trapt ze soms tegen bushokjes met de mededeling: "ooo ik word zo agressief kijk dan ik word agressief". Of "ik ben een vette zeug zo lelijk als de nacht niemand wilt me" (zelfmedelijden???) enzo.

Ik en een andere vriendin hebben haar zo vaak attent gemaakt op het feit dat het voor ons niet leuk is als ze steeds negatief doet. We zijn al wat contact aan het minderen omdat het niet leuk is als ze zo negatief doet. Ik spreek trouwens gewoon af omdat ik het leuk wil hebben, want ik heb soms ook weleens met haar gelachen, ze kan het dus wel!! Positief doen...

Ik word het gewoon zat dat ik haar steeds erop moet attenderen om te zeggen hoe ik het zie en hoe ik me voel. Nu heeft ze dan een relatie met een vent die soms ook depri doet tegen haar en dan gaat zij tegen mij (en die andere vriendin) zeggen hoe kut ze dat vindt en dat het niet leuk is enzo dat haar vriend zo depri doet. Nou karma??? Volgens mij doet haar vriend het expres zodat zij ook weet hoe het voelt (ik zeg niet dat dit zo is, maar het is een vermoeden).

Vriendschap met haar wil ik niet verbreken omdat ik ervan overtuigd ben dat ze heus wel een positief mens kan zijn (eerder al gezegd dat ik ook met haar heb gelachen). Dus daarom vraag ik jullie om adviezen/tips, zodat ik de vriendschap toch een positieve wending kan geven...

x
Mja, accepteren hoe ze is kan wel... Maar dan wel op een afstandje... Want ik moet mijn energie in mn kind steken en niet in haar.
Als iemand ergens mee zit moet je dat als goede vrienden/vriendinnen kunnen bepraten. Maar als iemand constant negatief is, dan is dat heel irritant omdat je er niks mee kunt.

Heb ook een kameraad, die steeds tegen ons zeurt dat hij het druk heeft en steeds klaagt over allerlei zaken die voor iedereen normaal zijn (gewone dagelijkse beslommeringen als werken e.d.). Het is eigenlijk nooit goed, verandert de situatie, dan is daar weer iets mis mee. Zolang ik me in kan leven in iemands probleem vind ik zoiets niet erg, maar als het echt gezanik is, dan trek ik het heel slecht. Ik heb dan bijvoorbeeld een dag gemaakt van 9 uur met daarna een vergadering. Hij heeft dan 5 uurtjes gewerkt en klaagt dat het zo'n zware dag was.

Je bent dan soms geneigd tegen zo iemand te zeggen; zeur toch niet, er zijn mensen terminaal ziek, er zijn mensen met gigantische problemen, of je wilt zelfs in de verdediging schieten door aan te geven dat je het onzin vind. Daarmee voedt je alleen nog maar meer negativiteit en krijg je een nutteloze discussie. Niet doen dus!

Ik zou er gewoon niet op ingaan. Wat mij helpt is zeggen, als hij weer zeurt; "Ah, je hebt dus het gevoel dat je het heel zwaar hebt." Verder niks zeggen en dan over iets anders beginnen. :-)
quote:dreamer0102 schreef op 05 februari 2012 @ 17:26:

[...]

Ja, ben nog een jonge meid, hahaha. Minimunloon is dacht ik uit me hoofd bruto voor een 20-jarige 889,65

ah ok, ik was door je verhaal er vanuit gegaan dat je ouder was

En daar stel je me toch een moeilijke vraag. Ik weet hoe ze is zonder hem, en dat is zoveel meer dan wat ze nu is en naar hoe ze nu handelt. Dus daar kan ik geen antwoord op geven. Ik denk wel dat als ik op mezelf zit ik toch een heel stuk afstand creeer, dat ik haar zal helpen waar ik kan maar niet meer ten koste van mezelf. je kunt een vriendschap niet bouwen op hoe iemand zou kunnen zijn, net zo min als in een relatie, je zult het moeten doen met hoe iemand nu is. En een van afwegingen is hoe schadelijk is een vriendschap voor jouzelf. Als ik jouw postings lees, is deze vriendschap heel schadelijk voor jou en dat is nooit goed. Stap eruit meid, kies voor jezelf, ga je eigen problemen te lijf, Je kunt iemand niet redden die niet gered wil worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:ladymaeve schreef op 05 februari 2012 @ 17:39:

Mja, accepteren hoe ze is kan wel... Maar dan wel op een afstandje... Want ik moet mijn energie in mn kind steken en niet in haar. dan heb je je antwoord toch? Dat het niet makkelijk is om afstand te nemen snap ik hoor, maar als de balans na lange tijd alleen maar negatief uitslaat, moet je een keuze maken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja, ik verminderde contact al... Maar ergens is het toch wel weer sneu voor dr dat mensen afstand van dr nemen omdat zij zo doet.. Mja eigen schuld enzo weet ik wel... Snapt iemand wat ik probeer te zeggen? :P Ben niet zo goed in duidelijk dingen overbrengen op forums
t is ook sneu voor haar als ze on-wetend omgaat met iemand die eigenlijk niet meer zoveel met haar te maken wil hebben.

Of je spreekt haar aan op haar gedrag, en probeert er samen een middenweg in te vinden waar jullie je beide goed bij voelen, of je verbreekt het contact. Het is namelijk ook pijnlijk voor haar om met je om te gaan als je haar dus blijkbaar niet meer echt in je leven kunt verdragen om wie ze is. Jullie verdienen allebei vrienden en vriendinnen die je mogen zoals je bent

Als je haar niks zegt over je veranderende gevoelens bij jullie vriendschap, is dat ook aanfluiting op de vriendschap die er was, en je onderschat haar daarmee ook. Ze is in ieder geval figuurlijk niet blond hoor, en heeft allang door hoe je over haar en jullie contact denkt. Dus fairder is het om dit maar in elkaars gezicht te zeggen. Als je die openheid hebt, kun je misschien samen weer verder op een andere manier/in andere vorm?

Sorry als dit bot klinkt, IK LEES UIT ALLES DAT JE WEL VEEL OM HAAR GEEFT (en lief dat je je dilemma hier zo uit de doeken doet: daaruit blijkt dus dat je wel om haar geeft en om jullie vriendschap!!!) maar ook je vriendin verdient vriendinnen die haar wel zien zitten en graag bij haar zijn. Als dat op dit moment niemand anders is, is ze misschien nog gelukkiger alleen dan met een vriendin die haar ook liever ziet gaan dan komen. Dat verdient ze ook niet, lieverd.

Je hoeft je met andere woorden in mijn ogen niet te forceren om met haar om te blijven gaan. Soms veranderen mensen en vriendschappen. Je hoeft je niet verplicht te voelen met haar om te gaan. Daar worden jullie beiden niet blijer van......(my 2 cents!)

Succes!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Dik gedrukte zin van Rosanna klopt. Daarbij, je maakt je niet zo druk om iemand gedrag als diegene je niks kan schelen. Helemaal eens!
Het enige waar je invloed op hebt is hoe je zelf met deze situatie omgaat.

Ja, in vriendschappen steun je elkaar, maar er is een grens. Ik heb ook zulke vriendschappen gehad en toen die mij zoveel energie kosten heb ik afstand genomen. Het moet namelijk geen invloed gaan hebben op mijn leven. Dit betekent niet dat je de deur voor eeuwig dicht moet doen, maar nu kan je toch niks voor haar betekenen, denk ik.
hey nou ik ken die vriendin van TO

vind het ook niet altijd leuk om er nog mee om te gaan :-/

had een x begravenis en ze zei van ' ok gelukkig is mijn pa er nog"

en had iets van ok lekker mee levend *kuch*

waren een keer buiten aan het lopen was ze weer depri..en toen zei ze iets wat ik me beetje verkeerd viel iets van ja nou beter ff buiten lopen dan dat ik moet aan moet zien hoe jij zit te gamen ( wat ik voorstelde om dan omste beurt te doen)

dus ja sinds dien heb ik ook minder contact met dr... ik geef ook aan sommige ondewerpen mij niet interesseren dmv korte antwoorden maar dat helpt ook al niet :-S

En als je dr eropaan spreekt word ze nog meer depri

erg vermoeiend!
dus tips zijn welkom :-)
ladymaeve en zwartrood zijn vrienden?
Voor mij zo het klaar zijn.
@badmeester: ja

ben van plan om het als de situatie zich voordoet erop in te gaan en vertellen ze eens hulp moet zoeken en dit niet leuk meer is zo :-/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven