Geld & Recht alle pijlers

Tips voor samenlevenscontract en testament

06-02-2012 15:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

5 jaar geleden ben ik mijn vriend in getrokken. Hij heeft een eigen koophuis. We hebben afgesproken dat de hypotheek op zijn naam blijft staan en hij deze betaald. Samen hebben wij een rekening geopend waar wij samen gas, licht, water, telefoon, internet, boodschappen, verzekeringen etc. van betalen.

Verder hebben wij nog niets vastgelegd omdat we dit wilde doen als samen een huis zouden gaan kopen. Tot op heden hebben wij nog geen leuk huis kunnen vinden, maar inmiddels is wel onze kinderwens vervuld. En hebben wij sinds november hebben wij een zoontje.

Nu hebben wij volgende week een afspraak bij de notaris om het een en ander vast te leggen. We hebben al aan de volgende punten gedacht. Elkaars erfgenamen zijn bij overlijden. Bij uit elkaar gaan geen aanspraak maken op elkaars vermogen (huis, geld etc) en als wij uit elkaar gaan ontvang ik alleen alimentatie voor onze zoon. En uiteraard over de voogdij.

Graag verneem ik of jullie nog meer tips hebben.

Groetjes Kelly
Spaar je wel zelf geld?

Bij een relatiebreuk sta je op straat.

Ik zou toch regelen dat je vriend jullie niet zomaar op straat kan zetten.
Als ik jou was zou ik gaan trouwen, dat is voor jou heel veel gunstiger!
[quote]kelly22 schreef op 06 februari 2012 @ 15:39:

als wij uit elkaar gaan ontvang ik alleen alimentatie voor onze zoon. quote]

Hierbij ga je er dus van uit dat zoon bij jou komt wonen.

Maar als jullie uit elkaar gaan kan hij je a la minute op straat zetten.

Heb jij voldoende inkomen om dan wat te kunnen huren in de particuliere sector?

Zo niet regel dan wat in het samenlevingscontract.
quote:hipslala schreef op 06 februari 2012 @ 15:44:

Spaar je wel zelf geld?

Bij een relatiebreuk sta je op straat.

Ik zou toch regelen dat je vriend jullie niet zomaar op straat kan zetten.Ik neem aan dat het geld wat ze uitspaart aan huur voldoende is om te sparen. Waarom zou zij in zijn huis moeten blijven als zij uit elkaar gaan? Ze betaalt er immers ook niets aan
Waar zeg ik dat TO in het huis van de vriend moet blijven?

Op straat zetten is een breed begrip.
Hij bouwt vermogen op met zijn huis. Zorg dat jij ook vermogen opbouwt (sparen) of dat je mede-eigenaar wordt van (een deel van het) huis. Op deze manier kun je zo op straat worden gezet.

En waarom neem je uitsluiting van partneralimenatie op? Zijn jullie allebei evenveel minder gaan werken, of komt dat vooral op jou neer? Het is nobel om dat nu op te nemen, maar dat soort zaken kun je beter beslissen als het zover is en je weet hoe de situatie op dat moment is.

Man en ik hebben onze financien bepaald op moment van aangaan samenlevingscontract (hij bedrag X, ik bedrag Y) en vanaf dat moment bouwen we samen vermogen op. Bij uit elkaar gaan is bedrag X van hem, bedrag Y van mij en de rest van ons samen.
Kunnen jullie niet iets regelen zodat het huis op allebei jullie naam komt te staan? Desnoods reken je uit hoeveel hij al aan de hypotheek heeft afbetaald en geef je hem een deel van dat geld bijvoorbeeld. Dan kan je afspreken dat het vanaf nu van jullie samen is.
quote:jo12345 schreef op 06 februari 2012 @ 15:50:

Als ik jou was zou ik gaan trouwen, dat is voor jou heel veel gunstiger!Of anders een geregistreerd partnerschap. Dan hoeft hij alleen nog maar jullie kind(eren) te erkennen. Al neem ik aan dat dit bij jullie eerste al wel gebeurd is.
Wij hebben een paar maanden geleden een samenlevingscontract met testament laten maken.

Je moet de voogdij regelen als jullie er beiden niet meer zijn voor jullie kindje. Jullie moeten kijken of de partner alles erft of dat er nog andere familieleden mee gaan delen.

Samenlevingscontract moet je nadenken wanneer het voor de ander duidelijk is dat de relatie verbroken is. De notaris gaf het advies dit door een aangetekende brief te doen met een copie naar hem.

Bezittingen op papier zetten en wat van wie is.

Hoe het geregeld wordt als de één werkeloos wordt met de vaste lasten ed. Pensioenregelingen op het werk, wie krijgt het als partner sterft.

Hoeveel tijd krijgt de partner die na de verbroken relatie uit huis moet om een nieuw huis te vinden en hoe worden de kosten dan verdeeld.

Verhuisvergoeding voor de partner die uit huis gaat.
quote:feeks schreef op 06 februari 2012 @ 15:51:

[...]

Ik neem aan dat het geld wat ze uitspaart aan huur voldoende is om te sparen. Waarom zou zij in zijn huis moeten blijven als zij uit elkaar gaan? Ze betaalt er immers ook niets aan

Omdat je immers niet zomaar een ander huis/appartement hebt in deze tijd.

Als vriend en ik uit elkaar gaan krijg ik 3 maanden de tijd om iets anders te zoeken. Als ik in de laatste maand iets vind maar niet meteen erin kan trekken wordt de datum naar de huurdatum gezet.
Waarom gaan julie niet trouwen? Is alles gelijk goed geregeld, ook wat kind betreft.

Verder is het niet gebruikelijk om partneralimentatie te krijgen als je samenwoont. Dat moet je echt afspreken om het te krijgen omdat dit doorgaans alleen voor gehuwden geldt.

Kinderalimentie gaat naar draagkracht om het moment dat jullie uit elkaar gaan en wie er dan het meeste voor hem zorgt, kan je nu niet echt vastleggen.

Wat nu belangrijk is, is het ouderlijk gezag voor je vriend regelen bij de kantonrechter, voogdij opnemen in testament en het huis goed vast laten leggen. Als jij nu niet mee betaalt aan de hyp, bouw je ook niets op. Als je wilt meebetalen aan de woonlasten, kan je de woning eventueel laten taxeren, die marktwaarde laten op nemen in de samenlevingsovereenkomst en alle stijging in waarde boven die marktwaarde 50/50 verdelen.

Maar het allerbeste advies, GA NAAR DE NOTARIS ipv dat je het hier navraagt.
Mijn advies? Naar de notaris om huwelijkse voorwaarden op te laten maken voor het vermogen en de schulden die jullie nu individueel hebben (inclusief de over/onderwaarde in de woning) en dan op maandagochtend trouwen.

Wat als hij arbeidsongeschikt raakt en jij wel het huis kan opbrengen?

Wat als de volgende zwangerschap resulteert in een vierling en jij tijdelijk stopt met werken?

Wat als hij morgen een andere vriendin heeft en de sloten op het huis verandert?

Wat als jij plotseling twee keer zoveel gaat verdienen?

Wat als hij overlijdt, heb je dan recht op nabestaandenpensioen uit zijn pensioenfonds? En andersom?
...
Volgens mij kom je er zo bekaaid van af! Je vriend bouwt iets op met een huis en jij mag alleen delen in de kosten van de dingen waarmee je niets opbouwt - gas, water, licht, boodschappen. Dat lijkt me niet handig!

Eerlijker is eens goed onder de loep te nemen wie er hoeveel inbrengt in geld en zorg. Heb jij bijvoorbeeld een lager inkomen maar zorg je veel meer voor jullie kind en het huishouden, dan is het eerlijk dat zijn bijdrage ook groter is.

Maar de notaris zal jullie ook wel advies geven. Heel verstandig om daarheen te gaan. Eigenlijk moet je dat voor de geboorte doen. Je wilt niet weten wat er aan ellende op je afkomt als er iets gebeurt terwijl je een kind hebt en je hebt niets vastgelegd. Stel een van jullie tweeen overlijdt, dan kan de ander zomaar de beslissingsbevoegdheid kwijtraken tot het kind 18 is. Voor elke uitgave heb je dan toestemming nodig van een voogd.

Maar beter laat dan nooit.
quote:pyridine schreef op 06 februari 2012 @ 18:56:

Volgens mij kom je er zo bekaaid van af! Je vriend bouwt iets op met een huis en jij mag alleen delen in de kosten van de dingen waarmee je niets opbouwt - gas, water, licht, boodschappen. Dat lijkt me niet handig!

Eerlijker is eens goed onder de loep te nemen wie er hoeveel inbrengt in geld en zorg. Heb jij bijvoorbeeld een lager inkomen maar zorg je veel meer voor jullie kind en het huishouden, dan is het eerlijk dat zijn bijdrage ook groter is.

Maar de notaris zal jullie ook wel advies geven. Heel verstandig om daarheen te gaan. Eigenlijk moet je dat voor de geboorte doen. Je wilt niet weten wat er aan ellende op je afkomt als er iets gebeurt terwijl je een kind hebt en je hebt niets vastgelegd. Stel een van jullie tweeen overlijdt, dan kan de ander zomaar de beslissingsbevoegdheid kwijtraken tot het kind 18 is. Voor elke uitgave heb je dan toestemming nodig van een voogd.

Maar beter laat dan nooit.Hij bouwt iets op ( voor zover je daar in deze tijd nog van kan spreken met de huizenprijzen die aldoor maar dalen) omdat hij de kosten voor het huis betaalt. Zij betaalt daar niet aan mee dus bouwt ze ook niets op. Ze woont dus gratis.Ze kan wel zelf sparen van het geld wat ze overhoudt omdat ze niet meebetaalt aan het huis. Verder betaalt ze uiteraard mee aan gwl en boodschappen omdat zij daar gebruik van maakt en het is ook nog eens goedkoper omdat je het door 2 kan delen ipv alleen.
Nou ja gratis, dat ligt er maar net aan. Als zij een lager inkomen heeft omdat ze meer zorgt, en die kans is reeel, dan doet ze in feite onbetaald werk thuis. Maar goed ik weet niet of dat zo is, alleen dat het vaak zo gaat bij stellen met een kindje.
Allen bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad een eigen spaarrekening met een behoorlijk bedrag. Elke maand stort ik daar geld bij. Mijn partner stort iets meer op onze gezamelijke rekening omdat hij meer verdiend.

Het erkennen en het regelen van het ouderlijk gezag hebben we al gedaan.

Volgende week gaan we naar de notaris.

Nog meer tips en meningen zijn welkom.

Trouwen zou ik heel graag willen maar dan wel met bruiloft hihi...
quote:pyridine schreef op 06 februari 2012 @ 18:56:

!

Eigenlijk moet je dat voor de geboorte doen. Je wilt niet weten wat er aan ellende op je afkomt als er iets gebeurt terwijl je een kind hebt en je hebt niets vastgelegd. Stel een van jullie tweeen overlijdt, dan kan de ander zomaar de beslissingsbevoegdheid kwijtraken tot het kind 18 is. Voor elke uitgave heb je dan toestemming nodig van een voogd.

Maar beter laat dan nooit.

juist om dit soort adviezen moet je naar de notaris. Dit is niet waar. Als je vriend het ouderlijk gezag heeft geregeld en er gebeurt iets met één van jullie beiden krijgt de ander de gehele voogdij. Pas als je vriend niet het ouderlijk gezag heeft en jij komt te overlijden, zal de kantonrechter gaan bepalen wie de voogdij krijgt en dat zal vaak je vriend zijn. Wat uitgaven betreft, dat is pas als je een testament hebt gemaakt waarbij je kind alles erft en je er een bewindstelling inzet. Dan kan je kind tot bijvoorbeeld 18 niet zo maar de erfenis opmaken.

Mijn advies nogmaals, ga gewoon naar de notaris, leg je situatie voor en hij zal met de juiste adviezen komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven