Ik heb eigenlijk nooit meer geld in mijn portemonnee

woensdag 8 februari 2012 om 08:34
Ik heb al maanden geen rooie cent meer in mijn portemonnee. Ik kwam hierop toen ik het topic las over 'beschuldigd van diefstal' waarin gesproken werd over het betalen met 100 euro. Ik heb echt niet eens meer 5 cent in mijn portemonnee. Ik betaal al tijden alles met de pin. Zelfs bedrijven die aan de deur leveren hebben een pinautomaat. Meestal geen probleem, tot ik laatst na een lange file toch maar een plaspauze deed bij een benzinestation waar je moest betalen voor het toilet en ik eerst 50 cent moest pinnen bij de kassa alvorens ik naar het toilet ging. Ik doe dus alles met de pin of de chip en in het buitenland met creditcard. Daarmee kan ik in de problemen komen als er ineens een zware pinstoring is in de winkels natuurlijk, maar dat is me gelukkig nog nooit gebeurd. Rond nieuwjaar heb ik wel altijd wat geld in huis voor de krantenjongens en goede doelen komen hier niet aan de deur (woon nogal afgelegen) Ik doe het overigens niet eens bewust. Het is op de een of andere manier zo gelopen.
Herkennen jullie dit? Zijn er meer 'cash' lozen op 't forum?
Is 'cash' eigenlijk nog wel echt nodig of zal dat ooit uitsterven?
Herkennen jullie dit? Zijn er meer 'cash' lozen op 't forum?
Is 'cash' eigenlijk nog wel echt nodig of zal dat ooit uitsterven?
woensdag 8 februari 2012 om 13:28
Ik heb zelf een winkel. Heb ook het liefste dat mensen pinnen, ivm veiligheid (bij ons is niks te halen), het kost minder tijd, ik of het personeel kan zich niet vergissen met teruggeven, contant geld wegbrengen naar de bank kost tegenwoordig ook een fortuin, wisselgeld halen idem. Totdat we laatst storing hadden, heel veel klanten op goed vertrouwen met een papiertje met ons rekeningnr. naar huis gestuurd om het via internetbankieren over te maken.
Oja, trouwens voor degene die dat zei over die schoenmaker en zn slechte internet. Voor een pinverbinding kun je ook een telefoonlijn gebruiken (pinnen duurt dan iets langer), als je geen vaste telefoon hebt kost dat losse kabeltje 8 euro per maand om je verbinding met je pinapparaat te maken. Komen de kosten van de bank voor de betalingen boven op, maar een slechte internetverbinding heeft er dus niks mee te maken...
Oja, trouwens voor degene die dat zei over die schoenmaker en zn slechte internet. Voor een pinverbinding kun je ook een telefoonlijn gebruiken (pinnen duurt dan iets langer), als je geen vaste telefoon hebt kost dat losse kabeltje 8 euro per maand om je verbinding met je pinapparaat te maken. Komen de kosten van de bank voor de betalingen boven op, maar een slechte internetverbinding heeft er dus niks mee te maken...
woensdag 8 februari 2012 om 13:31
Ik werk zelf in de horeca, onder andere in een kroeg, en inderdaad als je daar je twee drankjes wilt pinnen maak je mij niet blij. Het duurt namelijk een stuk langer dan contant afrekenen; ik moet die mobiele pin pakken, bedrag intoetsen, erbij blijven als mensen de pas er door halen en code ingeven, wachten tot het apparaat verbinding maakt, en dan apparaat weer terugleggen. Dat duurt écht langer dan wanneer iemand mij een tientje geeft (want zowat niemand betaalt exact om 3 uur 's nachts,dan geven ze gewoon een briefje) en ik snel het wisselgeld uit de kassa pak.
Dus please. Contant in kroegen!
(plus dat met pinnen zo vaak mijn fooi er bij in schiet )
Dus please. Contant in kroegen!
(plus dat met pinnen zo vaak mijn fooi er bij in schiet )
woensdag 8 februari 2012 om 13:31
Ik betaal mijn boodschappen tegenwoordig contant. Ik pin iedere week een vast bedrag waar ik het dan de hele week mee moet doen van mezelf. Ik moet zeggen dat ik sindsdien wel bewuster boodschappen doe, ik let op aanbiedingen en koop alleen wat ik echt nodig heb. Toen ik nog alles pinde gaf ik ongemerkt toch meer uit.
woensdag 8 februari 2012 om 13:38
quote:barbiebien schreef op 08 februari 2012 @ 12:42:
Hoe doen jullie dat met cash. Tellen jullie alles op in de winkel zodat je weet dat je nog genoeg geld hebt als je bij de kassa komt?Ik zit bijna altijd rond hetzelfde bedrag als ik boodschappen ga doen (tussen de ¤ 50 en ¤ 70), dus ik zorg dan dat ik altijd minimaal 85 euro bij me heb. Mocht het duurder uitvallen dan pin ik uiteraard, maar dat komt bijna nooit voor. Met shoppen ook zo, ik pin een x bedrag dat ik wil uitgeven aan kleding, wordt het meer dan dat en zijn het écht leuke dingen (niet dat het alleen maar in de kast hangt) dan pin ik wel extra.
Hoe doen jullie dat met cash. Tellen jullie alles op in de winkel zodat je weet dat je nog genoeg geld hebt als je bij de kassa komt?Ik zit bijna altijd rond hetzelfde bedrag als ik boodschappen ga doen (tussen de ¤ 50 en ¤ 70), dus ik zorg dan dat ik altijd minimaal 85 euro bij me heb. Mocht het duurder uitvallen dan pin ik uiteraard, maar dat komt bijna nooit voor. Met shoppen ook zo, ik pin een x bedrag dat ik wil uitgeven aan kleding, wordt het meer dan dat en zijn het écht leuke dingen (niet dat het alleen maar in de kast hangt) dan pin ik wel extra.
woensdag 8 februari 2012 om 17:48
woensdag 8 februari 2012 om 18:16
woensdag 8 februari 2012 om 18:33
Hier gaat het overgrote deel digitaal. Als ik zelf mijn aankopen in een winkel doe; pin of bij bepaalde bedragen/produkten/lokatie met de creditcard (o.a. ivm de aankoopverzekering).
Het merendeel van mijn boodschappen wordt door anderen gedaan (gezondheidskwestie). Het leeuwendeel doen mijn ouders, veelal krijg ik dan achteraf de rekening en boek ik het naar hen over. Als ze voor de gang naar de winkel hier zijn, nemen ze mijn pin mee. Vaste hulpen en mantelzorgers zijn -naast de uitzondering waar je niet met plastic kan betalen- de grootste reden waarom er hier nog cash in huis is.
Zelfs dat lang niet altijd omdat er dus apart voor gepind moet worden en opgelet wat er in huis is. Maar goed, liever zo dan aan iedereen maar mijn pinpas meegeven.
Op vakantie gaat bijna alles via de creditcard. Reden; de meest gunstige wisselkoers en de aankoopverzekering etc. Wel heb ik dan meer cash bij me dan gemiddeld thuis voor zaken zoals fooien, OV etc. Zodra mijn vliegtuig landt zit ik al in situaties waarin het geven van fooi wel zo gepast is, dus zorg ik dat ik voor vertrek weer genoeg dollars bij me heb. Het gaat me net iets te ver om iemand mee te nemen naar een pinapparaat in het kader van "we gaan de verdiende fooi even regelen".
Storingen heb ik heel weinig last van. Hooguit een enkel keertje hier bij de lokale Aldi maar dat is dan het voordeel van een klein dorp. Boodschappen doen, even laten wegzetten bij de kassa, pinnen bij de bank om de hoek en boodschappen oppikken. Voor die enkele keer ongemak ga ik mijn betaalgedrag niet aanpassen. Zoveel mogelijk cash uit huis past gewoon te goed bij mijn leven.
En het inzichtelijk zijn van al mijn doen en laten daarmee? Och, daar kan ik me allang niet meer druk over maken. Die gegevens heeft de overheid allang al, via tig andere kanalen.
Het merendeel van mijn boodschappen wordt door anderen gedaan (gezondheidskwestie). Het leeuwendeel doen mijn ouders, veelal krijg ik dan achteraf de rekening en boek ik het naar hen over. Als ze voor de gang naar de winkel hier zijn, nemen ze mijn pin mee. Vaste hulpen en mantelzorgers zijn -naast de uitzondering waar je niet met plastic kan betalen- de grootste reden waarom er hier nog cash in huis is.
Zelfs dat lang niet altijd omdat er dus apart voor gepind moet worden en opgelet wat er in huis is. Maar goed, liever zo dan aan iedereen maar mijn pinpas meegeven.
Op vakantie gaat bijna alles via de creditcard. Reden; de meest gunstige wisselkoers en de aankoopverzekering etc. Wel heb ik dan meer cash bij me dan gemiddeld thuis voor zaken zoals fooien, OV etc. Zodra mijn vliegtuig landt zit ik al in situaties waarin het geven van fooi wel zo gepast is, dus zorg ik dat ik voor vertrek weer genoeg dollars bij me heb. Het gaat me net iets te ver om iemand mee te nemen naar een pinapparaat in het kader van "we gaan de verdiende fooi even regelen".
Storingen heb ik heel weinig last van. Hooguit een enkel keertje hier bij de lokale Aldi maar dat is dan het voordeel van een klein dorp. Boodschappen doen, even laten wegzetten bij de kassa, pinnen bij de bank om de hoek en boodschappen oppikken. Voor die enkele keer ongemak ga ik mijn betaalgedrag niet aanpassen. Zoveel mogelijk cash uit huis past gewoon te goed bij mijn leven.
En het inzichtelijk zijn van al mijn doen en laten daarmee? Och, daar kan ik me allang niet meer druk over maken. Die gegevens heeft de overheid allang al, via tig andere kanalen.
when you wish upon a star...