Besnijdenis

08-02-2012 14:39 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door dat oorbellentopic moest ik denken aan besnijdenis.

Ben benieuwd wat de forummers daarvan vinden, en dan mooi overzichtelijk in een poll. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de besnijdenis bij jongetjes en zonder medische noodzaak

Zou jij je zoon laten besnijden?

Totaal aantal stemmen: 62

Ja, vanwege religie (3%)
Ja, vanwege cultuur, is gebruikelijk (zoals in de VS) (2%)
Ja, vanwege hygiëne (8%)
Ja, vanwege esthetische reden (2%)
Nee, moet zoon later zelf beslissen (32%)
Nee, vanwege de risico's Geen stemmen
Nee, nergens voor nodig (53%)
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Ik vind, zoals bij alle lichamelijke aanpassingen bij kinderen, dat het kind daar zelf over mag beslissen, bij de juiste leeftijd.
Toevallig moest ik er (door een artikel) net aan denken, nog voordat dit topic geplaatst was.

Ik ben niet religieus, maar ik vind evenwel dat de beslissing op een later moment aan de jongen zelf moet zijn.

Ik zou er moeite mee hebben om een kind niet-medisch noodzakelijk pijn te doen.

Als de noodzaak er wel direct is, dus op medische gronden, bijvoorbeeld vernauwing of ontstekingen, vind ik het een ander verhaal.
Mijn zoon is besneden uit medische noodzaak. Was dat niet het geval geweest dan had die voorhuid mooi mogen blijven zitten.

Als er zonder medische noodzaak besneden dient te worden zie ik dat het liefst als het kind oud en wijs genoeg is om daar zelf voor te kiezen.
Nee, ik vind het niet nodig dat bij een babietje te laten doen. Wij wonen in de VS en daar is het eigenlijk standaard, maar wij hebben duidelijk aangegeven dat we het bij onze zoon niet wilden. Die voorhuid zit er nou eenmaal niet voor niets. Als er een medische noodzaak is, vind ik het een ander verhaal.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Ik snap het nooit zo.

Als god/allah/jaweh mannen zonder voorhuid gewild had, dan had hij dat toch wel geregeld?

Of vinden al die mensen dat god/allah/jaweh het toch niet zo heel goed gedaan heeft? Vragen vragen vragen...
Aan de andere kant valt er wel wat voor te zeggen dat als het bij een (heel jong) kind gebeurd, het waarschijnlijk niets meer van de pijn kan herinneren, het ook niet echt kwaad kan opzich.

Om religieuze of culturele reden vind ik dan wel weer de vraag of je die aan je kind kunt opleggen. (maar dat is weer een andere -interessante- discussie) Het is wel even wat anders dan dopen, waarbij het (oudere) kind zich later kan uitschrijven bij de kerk.

Als mijn toekomstige man wel de besnijdenis zou willen zou ik me toch wel hard maken om het niet door te laten gaan
Ik weet niet of volwassen mannen het als vervelend ervaren dat ze besneden zijn.

Het feit dat je het nooit terug kunt draaien, zou ik meewegen in wat je je kinderen laat ondergaan.

Het verwijderen van toncillen is pijnlijk maar nuttig. Je kunt het niet terugdraaien, maar er is geen volwassene die iets mist aan de verwijderde keelamandelen.

Bij een besnijdenis weet ik niet of een man het later als lastig ervaart. Ik zou het niet aan een kind kunnen verkopen om te zeggen dat het `moet´.
quote:Chryssa schreef op 08 februari 2012 @ 14:49:

Nee, ik vind het niet nodig dat bij een babietje te laten doen. Wij wonen in de VS en daar is het eigenlijk standaard, maar wij hebben duidelijk aangegeven dat we het bij onze zoon niet wilden. Die voorhuid zit er nou eenmaal niet voor niets. Als er een medische noodzaak is, vind ik het een ander verhaal.

Ik moet de hele tijd denken aan die aflevering van Sex and the City, waarbij Charlotte uitgaat met een onbesneden man, en hem een Sharpei (een rimpelig hondenras) noemt. Waarop Miranda zegt dat ze haar (toen nog) toekomstige zoon laat besnijden omdat ze niet wil dat 'ie een Sharpei genoemd wordt.

Dus jij daar niet bang voor?
Kinderen hebben hier zelf besloten, voor de puberteit.
Nooit doen. Belachelijk om in een gezonde babypenis te laten snijden. Hygiëne is leuk als je ergens in de rimboe zit, maar hier hebben we gewoon een douche voor handen.
Ik vind besnijden niet van deze tijd, zonder medische oorzaak zie ik er het nut niet van. Geloven doe je met je hoofd en je hart, dat hoef je niet te bewijzen door een stuk van je kind af te laten halen. Mijn zoons zijn de eerste niet-besneden jongens in de familie.
Het resultaat is ook beter als het vroeg gebeurt. Een man die zich laat besnijden als hij al volwassen is, krijgt niet diezelfde strakke pasvorm in zijn huid.

Een besneden pik krijgt minder makkelijk HIV en andere SOA's, het is schoner en het werkt beter in bed. Ik zou het in ieder geval wel overwegen.

Leesvoer

Onderzoek
Bij mijn broertje is het wel gebeurt maar dat komt omdat er iets mis was met het voorhuidje. Echter de dokters wilden dat pas doen, toen hij 5 jaar was. Heel zielig, en onnodig pijnlijk (het herstel ervan). Mijn broer weet het nu nog.

Wat mij betreft hadden ze dat wel eerder kunnen oplossen.
quote:Ekennah schreef op 08 februari 2012 @ 15:00:

Het resultaat is ook beter als het vroeg gebeurt. Een man die zich laat besnijden als hij al volwassen is, krijgt niet diezelfde strakke pasvorm in zijn huid.

Een besneden pik krijgt minder makkelijk HIV en andere SOA's, het is schoner en het werkt beter in bed. Ik zou het in ieder geval wel overwegen.

Leesvoer

OnderzoekMaar is het niet sowieso beter om gewoon een condoom te gebruiken voor dat soort zaken?
Ik vind het wel mooier, een besneden piemel.....Verder vind ik dat iedereen dat zelf moet beslissen.....ik denk dat moslim-jongens wel blij zijn dat dit op jonge leeftijd al is gebeurd en dat ze dit niet meer hoeven te laten doen als ze ouder zijn.....
Ik vind het echt heel erg dat besnijdenis nog steeds voorkomt, zowel bij jongens als bij meisjes, als er geen verdomd goede reden is om in een kind te snijden moet je het gewoon niet doen.

Kan nog kwaad worden om discussies met Amerikaanse kennissen hierover
quote:zusenzoo schreef op 08 februari 2012 @ 14:59:

Kinderen hebben hier zelf besloten, voor de puberteit.Ik ben best benieuwd wat het verhaal is achter dit zinnetje! Wat hebben ze gekozen, en waarom?
Nou ja, als mijn zoon zich later een sharpei voelt, mag hij zich van mij best alsnog laten besnijden, hoor . Maar ik vind het gewoon onzin als er geen medische noodzaak is.

Dat van die SOA's: zoals sparood zegt: als je niet ziek wilt worden, moet je gewoon veilig vrijen. Lijkt me constructiever. Besnijdenis is geen voorbehoedsmiddel.

Mijn ex-vriend is op latere leeftijd besneden, omdat zijn voorhuid te strak bleek te zitten. Nou, die had er nog trauma's van, zo pijnlijk vond hij het.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Beide zijn besneden en dat wilde ze zelf en ja het deed pijn, maar nu hebben ze net zo een piemel als papa en een groot kado gehad (gewoon omgekocht dus ).

Ze hebben er geen nare ervaringen mee en het is zoveel schoner, is mijn ervaring (en ik heb ervaring)

Beide waren ze bovenbouw basisonderwijs.
Ik vind onnodig snijden in een gezond lichaam geen goed idee. Dus nee, geen enkele reden om dit te doen. En die hygiëne gaat ook wel goed komen, we hebben gelukkig een douche. SOA en HIV daar zijn condooms goed voor.

(Of hij moet later een vieze spuit in zijn arm gaan zetten, maar dat is een andere discussie )
quote:jo12345 schreef op 08 februari 2012 @ 14:53:

Ik snap het nooit zo.

Als god/allah/jaweh mannen zonder voorhuid gewild had, dan had hij dat toch wel geregeld?

Of vinden al die mensen dat god/allah/jaweh het toch niet zo heel goed gedaan heeft? Vragen vragen vragen...
Toch nog 9% die het beter weet dan de natuur.
it's a big club and you ain't in it
Besneden mannen raken wel minder snel besmet met Herpes op HPV, en besmetten dus ook weer minder vrouwen op hun beurt. Dat zijn nu juist soa's die niet naar voren komen bij een soa test.

Herpes is alleen lastig, maar van HPV kan een vrouw baarmoederhalskanker krijgen.
Ik vind snijden in een gezond lichaam ook geen goed idee. Wel schijnt het echt veel pijnlijker en dus traumatischer te zijn als het na de kindertijd moet gebeuren. Chronische infectie aan de voorhuid (??) komt volgens mij best vaak voor.

Verder is het volgens mijn vriend geen punt om besneden te zijn. Hij is daar gewoon gevoelig en we merken er vrij weinig van. Hem maakt het niets uit. Wel vind ik het lastig met aftrekken! Pijpen vind ik dan wel weer fijner op deze manier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven