Geld verdwaald?
woensdag 8 februari 2012 om 15:49
Ik heb gisteren spaargeld van bank A naar bank B overgemaakt (allebei eigen rekeningen). Nu, zo'n 24 uur later, is mijn geld nog steeds niet bij bank B aangekomen, terwijl het bij bank A toch echt afgeschreven is. Nou heb ik het vermoeden dat één van beide banken op dit moment 'gewoon' mijn ¤ 5000,- geleend heeft om te inversteren in landmijnen of microcrediet ofzo, maar is er een verplichting om dit binnen x uur op rekening B te zetten? Heeft iemand anders ervaring met geld dat er een tijdje over doet om weer te landen en hoe lang duurde het bij jou?
woensdag 8 februari 2012 om 15:52
Klopt het rekening nummer?
Gaat het naar of komt het van de voormalig postbank, die heeft er nog wel een handje van om het vast te houden.
Bij hun is wel voor 1600 uur overgemaakt, volgende dag om 1200 uur binnen. Na 1600 uur overgemaakt dan kan het wel langer dan 24 uur duren. Hangt er volgens mij vanaf hoeveel zin hun systeem er die dag in heeft.
Gaat het naar of komt het van de voormalig postbank, die heeft er nog wel een handje van om het vast te houden.
Bij hun is wel voor 1600 uur overgemaakt, volgende dag om 1200 uur binnen. Na 1600 uur overgemaakt dan kan het wel langer dan 24 uur duren. Hangt er volgens mij vanaf hoeveel zin hun systeem er die dag in heeft.
woensdag 8 februari 2012 om 15:54
Het rekeningnummer klopt, en het gaat niet van of naar de voormalige postbank.
Maar hoe werkt dit dan? Ik dacht dat dit soort overschrijvingen gewoon automatisch gingen( lijkt wel zo gezien de snelheid van het afschrijven) en dan lijkt het me toch dat ze genoeg betalingen kunnen verwerken binnen 24 uur?
Maar hoe werkt dit dan? Ik dacht dat dit soort overschrijvingen gewoon automatisch gingen( lijkt wel zo gezien de snelheid van het afschrijven) en dan lijkt het me toch dat ze genoeg betalingen kunnen verwerken binnen 24 uur?
woensdag 8 februari 2012 om 16:03
Is het een transactie tussen 2 banken? Dan kan het blijven hangen. Dit werkt als volgt:
- Jij geeft opdracht aan bank A;
- Bank A boekt opdracht (via een betalingsbatch) naar de rekening van bank A bij de centrale bank welke het geld over gaat boeken;
- De centrale bank haalt geld van de rekening van bank A en boekt dit naar de rekening van bank B;
- Bank B verdeeld het ontvangen geld op haar rekening bij de centrale bank naar de verschillende rekeninghouders.
Bank A, Bank B en de centrale bank doen dit allemaal geautomatiseerd en op vaste tijden. Waarschijnlijk is het nog even bij de centrale bank op de rekening van Bank A of Bank B blijven hangen. Kortom, het komt er aan mits je het juiste rekeningnummer hebt opgegeven.
- Jij geeft opdracht aan bank A;
- Bank A boekt opdracht (via een betalingsbatch) naar de rekening van bank A bij de centrale bank welke het geld over gaat boeken;
- De centrale bank haalt geld van de rekening van bank A en boekt dit naar de rekening van bank B;
- Bank B verdeeld het ontvangen geld op haar rekening bij de centrale bank naar de verschillende rekeninghouders.
Bank A, Bank B en de centrale bank doen dit allemaal geautomatiseerd en op vaste tijden. Waarschijnlijk is het nog even bij de centrale bank op de rekening van Bank A of Bank B blijven hangen. Kortom, het komt er aan mits je het juiste rekeningnummer hebt opgegeven.

Wij hebben ING en ik maak regelmatig geld over naar het buitenland. Dat is binnen één dag geregeld. Maar maak ik geld over naar een andere bank binnen Nederland, dan kan er een paar dagen overheen gaan. Zeker als het geld van de spaarrekening komt, dan moet het eerst naar de gewone rekening (duurt 1 dag) en vanaf de gewone rekening naar de andere bank (nog een dag) en dan moet die bank het weer op de rekening van de ontvanger zetten (dag 3).
En elke bank heeft op die manier een dagje rente. Op jaarbasis, met alle overschrijvingen door het hele land, een leuk centje extra.
En elke bank heeft op die manier een dagje rente. Op jaarbasis, met alle overschrijvingen door het hele land, een leuk centje extra.

woensdag 8 februari 2012 om 16:55
donderdag 9 februari 2012 om 17:44