Werk & Studie alle pijlers

Vraagje dienstruilingen

10-02-2012 21:02 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag...

Ik werk in een zorginstelling op een afdeling waar iedereen volgens een dienstrooster zijn diensten werkt. De teamleidster maakt de roosters ongeveer 2 maanden van te voren. Voor die tijd kan je aanvragen indienen voor dagen die je vrij wil of voorkeuren voor bepaalde diensten. Hier wordt redelijk rekening mee gehouden ( niet alle aanvragen worden gehonoreerd). Als het rooster eenmaal gemaakt is, is er vanuit de teamleidster geen mogelijkheid meer om te schuiven ( alleen voor begrafenissen krijg je nog vrij).

Het was altijd zo dat je onderling je diensten mocht ruilen als je bijvoorbeeld onverwacht iets had waarvoor je vrij moet zijn (onverwacht feestje, afzwemmen van een kind, loodgieter die langs komt.).

Nu hebben we sinds kort een nieuwe teamleidster en zij heeft nu gesteld dat onderling ruilen alleen mag met haar toestemming en zij bepaalt of de reden van ruiling een goede reden is. Als zij de reden niet belangrijk genoeg vindt, mag de ruil niet doorgaan.

Mijn vraag is: Mag dit zo? Mag de teamleidster bepalen wat een reden is voor een ruil en wat niet?
Hmm, geen idee, maar ik zou proberen om met een grote groep samen te klagen. Wie weet helpt dat.
Dat moet je met de ondernemingsraad opnemen. Zij maken daar afspraken over als het goed is.Samen met de directie bepalen zij meestal de manier van roosteren (natuurlijk binnen de CAO regels.).

Op jullie intranet kun je vinden wie er in de ondernemingsraad zit. Stuur even een mailtje naar een lid wat je kent of die in jouw lokatie werkt.
Wat vreemd. Als je het onderling kunt oplossen dan moet dat toch gewoon kunnen? Zou idd met je collega's dit aankaarten.
Waar slaat dat op? Als het werk maar gebeurd en mensen niet meer of minder werken dan hun contract. Kijk eens in je CAO, misschien staat er daar wat over. Of het verboden is weet ik niet, maar ik vind het behoorlijk bizar. En zou er zeker heel hard over gaan klagen.
Hier was het ook zo en sinds deze maand is dit ook veranderd. Nu moeten de 'plotselinge ruilingen' via ons hoofd aangevraagd worden. Dit mag dus niet meer onderling. Dat werkt een stuk minder prettig vind ik..
Vind ik ook raar, heeft ze niks mee nodig. Als de ruil gelijkwaardig is moet dat voor haar toch niks uitmaken.

Teamleider moet zich goed realiseren dat ze zo geen goodwill bij het team kweekt.

Als ze een keer iemand nodig heeft om een dienstje in te vullen omdat er ziekte is ofzo, dan zullen teamleden misschien minder bereid zijn om op te komen draven.
Ja, de teamleider mag dit beslissen en wel vanwege het feit dat zij ervoor verantwoordelijk is dat ook o.a. de wet- en regelgeving op het gebied van arbeids- en rusttijden en de wetgeving op het gebied van aanwezige EHBOers en BHVers e.d. wordt nageleefd. Door onderling schuiven kan dit in het geding komen.
Ik vind het ook heel vervelend, vooral omdat je je aanvragen bijna 3 maanden van te voren moet doen en die worden niet eens allemaal gehonoreerd.

Ik had een bepaald weekend vrij aangevraagd omdat mijn man dan een weekendje weg gaat, en niet vrij gekregen. Nu moet ik allerlei ingewikkelde oppasconstructies gaan bedenken omdat ik niet mag ruilen ( er is wel een collega die wil ruilen!) omdat mijn TL vindt dat het weekendje weg van mijn man niet haar probleem mag zijn!

Klagen bij manager heb ik al gedaan. Zij zegt dat ik met mijn TL om de tafel moet. OR is nog wel een goed idee...
quote:nummerzoveel schreef op 10 februari 2012 @ 21:14:

Ja, de teamleider mag dit beslissen en wel vanwege het feit dat zij ervoor verantwoordelijk is dat ook o.a. de wet- en regelgeving op het gebied van arbeids- en rusttijden en de wetgeving op het gebied van aanwezige EHBOers en BHVers e.d. wordt nageleefd. Door onderling schuiven kan dit in het geding komen.Arbeids en rusttijden houden we zelf goed in de gaten ( ook als je een collega vraagt om te ruilen, kijk je of dat voor hem/haar geen vervelende roostergevolgen heeft.Gewoon kwestie van fatsoen). We zijn allemaal BHV en EHBO opgeleid ( eis bij indienstreding)
Wij mogen ook alleen met "toestemming" van teamleider ruilen. Komt er bij ons meer op neer, dat we eerst collega vragen om te ruilen en dan een mailtje naar teamleider sturen, dat we ruilen willen. Bij ons maakt hij er (gelukkig) nooit een probleem van. het is bij ons meer dat hij dan weet wie er aan het werk is.

Wij moeten 1x per 3 maand onze aanvragen voor de komende 3 maanden doen. Hier wordt in het rooster zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Willen we nog plotselling vrij en kan het niet via ruiling, dan kunnen we nog tot max. 2 weken van te voren een dag vakantie aanvragen en wordt er iemand vanuit de flexpool ingezet. Maar dan kost het je dus wel dagen
@snowy

Er staat 'o.a.', afhankelijk van de werkzaamheden kunnen er meer regels van toepassing zijn die ik wellicht niet eens ken. En ook al letten jullie er zelf op, dan nog is de werkgever verantwoordelijk voor naleving van de regels en niet jullie.
quote:maya_bee schreef op 10 februari 2012 @ 21:43: Willen we nog plotselling vrij en kan het niet via ruiling, dan kunnen we nog tot max. 2 weken van te voren een dag vakantie aanvragen en wordt er iemand vanuit de flexpool ingezet. Maar dan kost het je dus wel dagenDat mag bij ons dus ook niet. Vakantiedagen moet je ook 3 maanden van te voren aanvragen....
quote:nummerzoveel schreef op 10 februari 2012 @ 21:44:

@snowy

Er staat 'o.a.', afhankelijk van de werkzaamheden kunnen er meer regels van toepassing zijn die ik wellicht niet eens ken. En ook al letten jullie er zelf op, dan nog is de werkgever verantwoordelijk voor naleving van de regels en niet jullie.Dat ze de ruilingen wil weten en kan 'controleren"op regels, wetten en weet ik veel wat, vind ik prima, geen probleem. Maar het feit dat zij bepaalt wat een reden is om te ruilen en wat niet vind ik vervelend. Hoe kan zij weten wat voor mij belangrijk is en wat niet?
@snowy

Het is natuurlijk hardstikke fijn als je werk om je priveleven heen gepland kan worden, maar zo werkt dat nu eenmaal niet. Je krijgt in beginsel een arbeidsovereenkomst om werk te verrichten op verzoek en aanwijzing van de werkgever. Voor het feit dat dit jouw privetijd opslokt, wordt je beloond in de vorm van een salaris.
Het ligt eraan op welke basis ruilingen afgekeurd worden, bij ons moeten ruilingen ook via een planning afdeling, maar dat heeft te maken met het in de gaten houden van de werk en rusttijdenwet en met het zorgen dat specifieke taken die niet iedereen kan doen wel voldoende bezetting hebben.

Ik zou inderdaad overleg plegen met je collega's en dan gezamelijk de OR benaderen of als die er niet is de teamleider of personeelszaken.
@nummerzoveel

Ik snap je punt heel goed. Ik snap dat ik gewoon moet werken en dat ik dat salaris voor krijg. Waar het voor mij lastig word is dat we geen enkele mogelijkheid hebben tot het spontaan opnemen van vrije uren, snipperdagen, vakantie uren etc. Als er iets gebeurd waar je voor thuis moet zijn of dingen moet regelen, moet dit allemaal om je rooster heen en heel vaak lukt dat ook wel. Maar als mijn kind geopereerd moet worden ( ook gebeurd!), houdt het ziekenhuis met het operatieschema geen rekening met mijn dienstrooster. Ik kan je vertellen dat het dan heel naar is als je hemel en aarde moet bewegen zo dat je er toch bij kan zijn. TL vond het namelijk niet nodig dat ik erbij was, want het was toch maar iets kleins...Ik heb het uitendelijk geregeld door naar mijn manager te gaan., die mijn ruiling wel goedkeurde... Vriendinnen die op kantoor werken kunnen op zo'n moment een snipperdag oid opnemen, maar dat kan bij ons dus niet.
@snowy

Geen vrij kunnen krijgen voor een operatie van een kind, vind ik ook belachelijk. Een werkgever is altijd gehouden om een zorgvuldige afweging te maken tussen organisatiebelang en individueel belang. Dat is in deze duidelijk niet door de TL gedaan, maar gelukkig uiteindelijk alsnog door de hogere manager. Echter, dat deze TL er een potje van maakt, betekent niet dat de regel in beginsel niet deugt.
@nummerzoveel, tuurlijk moet je je prive op je werk afstemmen en niet andersom. Maar dan moet dat wel mogelijk gemaakt worden.

Wij hebben poos gehad dat we pas 5 dagen voor nieuwe maand een nieuw rooster hadden (waar dan ook je aanvragen 9 vd 10 x niet in gehonoreerd waren) nou dan is het heel lastig prive op werk af te stemmen!

Ik vind dat TL vaak heel makkelijk praten hebben, zij werken gewoon van 9-5 en alleen door de weeks (op de bereikbaarheidsdiensten na).

Als je 3maand van te voren al aan moet geven wanneer je vrij wilt, en je ook nog eens niet mag ruilen of een vrije dag mag opnemen... Je kunt niet alles 3 maand van te voren al weten.

wij hebben gelukkig een makkelijke TL wat dat betreft en de reden hoeft hij niet te weten. Gaat hem ook niks aan zegt hij. Wat jij belangrijk vindt, vindt hij mss onbelangrijk en andersom.
@maya

In de meeste CAO's zijn regels opgenomen over hoe ver van te voren een rooster bekend moet worden gemaakt. Ik raad je aan dat eens in jouw CAO na te kijken en daar wat mee te doen.

Daarnaast mag een organisatie redelijke verzoeken voor verlof niet zomaar weigeren. Ook daar kun je dus werk van maken.

En tenslotte is de werkgever verplicht om de belangen van beide partijen tegen elkaar af te wegen als er een verschil van mening ontstaat. In die zin kan het dus noodzakelijk worden om de reden wel aan te geven. Als jij bijv een begrafenis hebt, dan moet de leidinggevende wel een onmogelijk goede reden hebben om te vinden dat het bedrijfsbelang voor gaat. Vertel jij echter alleen 'ik wil gewoon een vrije dag', dan is er voor de leidinggevende geen noodzaak om jouw belang voor het bedrijfsbelang te stellen.

Niet elke leidinggevende zal even zorgvuldig zijn in het afwegen van die belangen. Maar bij wet is nu eenmaal bepaald dat die afweging bij de werkgever ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven