Geld & Recht alle pijlers

Scheiding: Wie mag in de huurwoning blijven?

10-02-2012 21:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde even een poging doen alvast een (soort van) antwoord te krijgen op deze vraag voor een vriend van ons.

De situatie is als volgt: Hij is getrouwd, heeft twee kinderen. Zijn vrouw is verliefd geworden op iemand anders, is vertrokken naar een tijdelijke huurwoning met haar nieuwe geliefde. Onze vriend woont nu nog in het huurhuis (zo'n twee maanden nu ongeveer), de kinderen wonen daar de helft van de tijd. Ze zijn er samen gaan wonen, dus wonen er even lang, de kinderen zijn van hen samen. Het wordt co-ouderschap uiteindelijk, 50-50.

Wie mag er in zo'n geval in de huurwoning blijven wonen? (Ze willen het allebei namelijk...)

Vriend heeft volgende week een afspraak met een advocaat, omdat zijn vrouw daar ook mee begonnen is, maar ik wilde even proberen om alvast wat informatie te krijgen. Alvast bedankt!
Het is sociale woningbouw, helaas. Daarnaast heeft zij inmiddels een baan, dus meer geld..
quote:mootje1977 schreef op 11 februari 2012 @ 12:06:

Het is sociale woningbouw, helaas. Daarnaast heeft zij inmiddels een baan, dus meer geld..

Ik weet niet hoeveel zij verdient, maar misschien dat hij dan juist in aanmerking komt voor een andere sociale huurwoning (en zij niet door te hoog inkomen).

Ik snap dat ze beiden in de woning willen blijven, maar ik zou voor de situatie kiezen die het beste voor de kinderen is. Voor wie is het makkelijker om een andere woning te vinden? Voor wie is het betaalbaarder om een andere woning te vinden? Als er veel kosten mee gebonden zijn dan er samen voor opdraaien.
adresonderzoek laten doen via de gemeente. De door hun gestuurde brieven aan haar ongeopend retour met de melding dat zij daar niet woont.
Missprincesa, het is bijna onmogelijk om in onze stad een sociale huurwoning te vinden. Ze hebben er ook jaren op moeten wachten... Het is gewoon heel moeilijk voor hem om ook nog te accepteren dat hij moet verhuizen. Snap ik ook wel. Als het niet anders kan moet de rechter maar gewoon beslissen, toch? Daar stuurt zij toch al op aan.

Feeks, goede! Die ga ik hem even doorgeven. Ik heb ook al gezegd dat hij bewijs moet gaan verzamelen dat zij er niet woont. Dit kan daarbij helpen!
.
Ja, ik weet niet, ik vind het nog al gemeen klinken zoals dat van Feeks.

Weet je, ze zijn nu eenmaal getrouwd, samen de lusten en de lasten.

Laat de woningbouw of de rechter er maar over beslissen.

Allemaal leuk en aardig dat jij dat voor de "vriend"doet, maar in feite maak je de situatie er alleen maar erger mee.

Wij kunnen met alle tips aan komen zetten, maar laat ze het lekker zelf beide uitzoeken.

De relatie is om wat voor reden dan ook stuk gegaan, dat moeten ze beide in goede vrede overleggen voor de kinderen, en zonder bemoeienissen van buitenaf.
Als het om een huurwoning gaat, kijkt de rechter ook naar wie het eerst over vervangende woonruimte kan beschikken en naar de persoonlijke omstandigheden van partijen.. Het feit dat zij blijkbaar de echtelijke woning al heeft verlaten en over - al dan niet tijdelijke woonruimte - beschikt, maakt de kans dat de woning aan hem wordt toegewezen naar mijn mening zeer groot. Lijkt me ook verstandig om bij wijze van voorlopige voorzieningen al te vragen om het exclusief gebruiksrecht van de woning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven