Geld & Recht alle pijlers

Hoe hoog is jouw hypotheek?

10-02-2012 19:31 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Wij hebben nog niet zo lang geleden ons eerste huis gekocht. Met een bruto hypotheek van bijna 1200 euro per maand ( dit is incl alle verzekeringen en ex aftrek elke maand) Netto zitten we op ongeveer 900 euro. We hebben grotendeels banksparen en tien jaar vast.

We hebben een redelijk groot huis, 165 vierkante meter, 3 verdiepingen, tuin etc.

Aanschafwaarde incl depot is 235 duizend euro

Wat betalen jullie per maand?

Wat heb je voor hypotheek en hoe veel kostte jullie huis ( en wanneer gekocht?)

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, verder niks
280.000, 140.000 spaarhypotheek, 140.000 aflossingsvrij. Woon alleen met zoon in tussenwoning van 110 m2 met zomerhuis dat verhuurd is.

Bruto 1400 inclusief levensverzekering en aflossing. Dat is 1050 netto, maar ik krijg nog extra 400 netto huurinkomsten.
Volgens mij hebben wij iets heel erg verkeerd gedaan, hoe komen jullie aan zulke lage hypotheken voor zulke grote huizen?

Wij wonen hier sinds mei 2011, hypotheek van 400.000 en heb eerlijk gezegd geen idee wat momenteel onze maandlasten zijn.

Hoekwoning van 120 m2, 3 woonlagen, 200 m2 tuin.
Waar woon je dan Branca, in het Gooi? Steden als Haarlem en Amsterdam zijn ook duur, dan is 400000 voor 125m2 ook niet gek.
Utrechtse heuvelrug, wel dure grond hier inderdaad...
Hypotheek van ¤255.000, waarvan ¤115.000 aflossingsvrij. Bruto ¤1200, netto ¤830. Tien jaar vast. Net een half jaar geleden gekocht. We wonen in de randstad.

Op twee salarissen, niet de max maar wel teveel voor 1 salaris. Het was op twee salarissen kopen of veel kleiner wonen en dan over een paar jaar weer moeten verhuizen. Dat wilden we ook niet, dus een huis gezocht waar we niet meer weg hoeven. En wat voor ons ook meespeelde: mijn man staat nog aan t begin van zijn carrière en zijn inkomen zal de komende jaren nog flink stijgen.

Dus we gaan er van uit dat onze hypotheek straks relatief laag zal zijn in verhouding met ons inkomen.

Ben heel benieuwd hoe de woningmarkt er over tien jaar uitziet...
Hier een eengezinswoning in de Randstad. Vier verdiepingen, ik schat zo'n 160m2 in totaal. Vijf jaar geleden gekocht voor 235.000 euro. Ik heb er destijds zoveel mogelijk spaargeld en overwaarde van mijn vorige woning in gestopt, zodat ik maar voor 110.000 hypotheek nodig had. Daarvan heb ik al drie keer 10% afgelost, dus heb ik nu nog maar 77.000 euro schuld. Dat kostme 245 euro per maand (bruto). Ik was alleen toen ik het kocht, dus automatisch op 1 salaris.
quote:hipslala schreef op 10 februari 2012 @ 20:41:

235.000 voor een huis van 165 m2?

Hoe is het mogelijk?

Is dat huis goed onderhouden, of staat het in een mindere buurt, of in een niet zo bekende woonplaats?

Dan kun je dus erg groot wonen voor nop.

Wij lijken wel gek met zo'n duur huis in de stad.denk zelf ergens in het noorden daar zijn de huizen prijzen stukken goedkoper dan in het westen
Hypotheek ¤ 70.000

Vorm: volledig spaar

Bruto per maand ¤ 370 (netto rond de ¤ 210)

Gekocht in 1992 voor 154.000 gulden, waarde nu ¤ 180.000

Looptijd: nog 10 jaar

Tussenwoning met tuin op het zuiden, 3 verdiepingen, 100m2 woonoppervlak.
Hypotheek van EUR 258.000, vrijstaand ruim huis met garage 3 woonlagen perceel 400 m2, gekocht in 2002, overwaarde vorige woning gebruikt Bruto 1200, netto +- 900 euro.
Hypotheek van Eur. 103.000 Vrijstaand huis met dubbele vrijstaande garage, perceel 1000m2. Gekocht in het "gulden"tijdperk. Bruto hypotheek van Eur.420,00. Maar wel veel eigen geld ingestoken ivm verbouwingen, waarde ligt nu rond de Eur. 350.000. Wel landelijk gebied, de grond is nog redelijk betaalbaar hier...
Het is idd een heel erg verschil met het Noorden. Ik schrik echt van de bedragen wat jullie aan hypotheek hebben voor veel minder ruimte dan je hier zou hebben. (Drenthe, omgeving Emmen). Moet je maar eens op Funda kijken hier in de omgeving. Daar heb je voor 250.000/ 300.000 euro echt een goed onderhouden vrijstaande woning hoor. Maar volgens mij liggen er ook grote verschillen in de salarissen vergeleken bij de randstad. Tenminste dat is wat ik heb gehoord.

Wijzelf hebben een tussenwoning met 3 slaapkamers, grote badkamer en een zolder die nu omgebouwd word tot extra kamer. Nette tuin voor een hypotheek van 110.000 euro. Dat is bruto ongeveer 565 euro in de maand. Dus we zitten echt goed!
Ik zou juist buikpijn krijgen van aflossingsvrij. Zogenaamd goedkoop wonen, tot er wat misgaat.

Wij hebben een huisje van nog geen twee ton maar betalen fors, 1050 bruto. Goedkopere koophuizen zijn er in deze regio niet. Dan maar zuinig leven en dan maar geen vakantie. Hypo is de enige schuld die ik wil aangaan. Voor de rest leen ik niks.

Ik geloof niet in lenen zonder af te betalen, de mensen die straks hun hypotheek moeten verlengen en niks af hebben betaald terwijl de huizen niet in waarde zijn gestegen, die zitten op een tijdbom. Een ontslag of ziekte verder en ze staan met een enorme restschuld op straat.
Blink2, ik kom uit het noorden en woon sinds m'n 18e in de randstad, tussendoor ook nog 3 jaar in t noorden gewoond. Ik kan je vertellen dat het qua salaris echt niet zoveel uit maakt. Eigenlijk helemaal niks. Niet in mijn vakgebied tenminste.

Enige verschil is dat er hier wel werk is
Bruto bijna 1900 euro, netto ongeveer de helft. 100 procent aflossingsvrije hypotheek. Hypotheek van rond de 400.000 euro. Bruto-inkomen ruim meer dan 100.000.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 11 februari 2012 @ 11:18:

Ik zou juist buikpijn krijgen van aflossingsvrij. Zogenaamd goedkoop wonen, tot er wat misgaat.

Wij hebben een huisje van nog geen twee ton maar betalen fors, 1050 bruto. Goedkopere koophuizen zijn er in deze regio niet. Dan maar zuinig leven en dan maar geen vakantie. Hypo is de enige schuld die ik wil aangaan. Voor de rest leen ik niks.

Ik geloof niet in lenen zonder af te betalen, de mensen die straks hun hypotheek moeten verlengen en niks af hebben betaald terwijl de huizen niet in waarde zijn gestegen, die zitten op een tijdbom. Een ontslag of ziekte verder en ze staan met een enorme restschuld op straat.Dat is onzin. Het geeft je alleen maar meer vrijheid om te bepalen hóé je wilt aflossen. Ik heb een honderd procent aflossingsvrije hypotheek. Ik heb zo'n 25.000 euro op een belegginsrekening staan, daarnaast een kapitaalrekening en spaarrekeningen waarop het nodige staat. Daarmee los ik straks met gemak mijn huis in één keer af (en kan ik als het goed is, nog veel meer leuks doen). Maar ik heb wél de flexibiliteit om bij een flink deel van het geld te kunnen, mocht dat om wat voor reden dan ook nodig of wenselijk zijn. Ik vind die flexibiliteit juist heerlijk. En dat mijn maandlasten naar verhouding laag zijn, is ook prettig.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 11 februari 2012 @ 11:18:

Ik heb gelukkig een overwaarde van zo 50.000 euro. Anders had ik aflossingsvrij niet gedurfd.

Het was toen bij mij een kwestie van er blijven wonen, en dan kosten drukken door aflossingsvrij, of op een flatje 10 hoog op Kanaleneiland in Utrecht belanden. Keuze was niet moeilijk....
Appartement 80m2, 2 jaar geleden gekocht. Hypotheek 166.000 (grootste deel bankspaar, deel aflossingsvrij). Bruto 780 p/m, netto 540. Is gekocht op één salaris.
hypotheek 100.000 euries op een forse twee onder een kap woning. 50.000 levensverzekering 50.000 aflossingsvrij. Bruto bedrag ¤ 433,00 p/m
quote:Vinyl schreef op 11 februari 2012 @ 13:18:

[...]

Ik heb gelukkig een overwaarde van zo 50.000 euro. Anders had ik aflossingsvrij niet gedurfd.

Het was toen bij mij een kwestie van er blijven wonen, en dan kosten drukken door aflossingsvrij, of op een flatje 10 hoog op Kanaleneiland in Utrecht belanden. Keuze was niet moeilijk....Je kunt het ook zo bekijken: als je huurt, bouw je helemaal niks op. En nu woon je lekker in je eigen huis. Stel dat het je nooit lukt om een bedrag bij elkaar te sparen waarmee je je huis (grotendeels) aflost na die dertig jaar... Dan kun je op dat moment ook verkopen. Laat je niet gek maken door allerlei angsthazen. Zeker met 50.000 euro overwaarde, is de kans dat je in de problemen komt helemaal niet zo groot! Bovendien is je hypotheek over dertig jaar naar verhouding veel lager (met dank aan de inflatie). Volgens mij heb je een slimme keuze gemaakt.
Huis van 175 m2 met 1200 m2 grond; dorp in het zuiden van het land. Hypotheek 310.000 met een bruto maandbedrag van circa 1600 euro incl levensverzekering. Tweederde spaarhypotheek, eenderde aflossingsvrij waar we zelf wel voor sparen om over een paar jaar een deel af te lossen. Gezamenlijk inkomen ongeveer 3400 netto. Van de hypotheek an sich krijg ik geen hoofdpijn, wel van het feit dat we op het verkeerde moment gekocht hebben en ons huis nu waarschijnlijk zeker 50.000 minder waard is dan waar we het voor gekocht hebben. Tja. Gewoon niet verhuizen de komende jaren dus.
quote:Spotty schreef op 10 februari 2012 @ 22:44:

Hypotheek ¤ 70.000

Vorm: volledig spaar

Bruto per maand ¤ 370 (netto rond de ¤ 210)

Gekocht in 1992 voor 154.000 gulden, waarde nu ¤ 180.000

Looptijd: nog 10 jaar

Tussenwoning met tuin op het zuiden, 3 verdiepingen, 100m2 woonoppervlak.

Precies hetzelfde hier, evenveel hypotheek, gekocht in 1991,gekocht voor 152.00 gulden, waarde nu ergens tussen de 170/180.00 euro

Hoekhuis met garage en diepe tuin, in het zuiden des lands

Woonoppervalk zou ik niet precies weten, jaren 60 huis, dus vrij ruim opgezet
Halfvrijdstaand, grote tuin, aan een dijk grenzend aan een bos, waarde ca 400.000 euri, hypo heul weinig.

Gekocht in 1993 met een zooi spaargeld en inmiddels prachtig verbouwd met eigen geld dus zowat splinternieuw.

Lokatie is alles zegt men, wij hebben die locatie, pal bij Rotterdam, midden in het groen, natuurgebieden om de hoek.

We zijn best gezegend in dit opzicht.
96.000 duizend, volledig bankspaarhypotheek. Inclusief bouwdepot. Rente staat voor 10 jaar vast.

Betaal minder dan 500 bruto aan inleg spaarrekening en aflossing/rente.

42 vierkante meter ongeveer, balkon op zuidwesten en uitzicht op het water
quote:InyMiny schreef op 11 februari 2012 @ 17:08:

96.000 duizend, volledig bankspaarhypotheek. Inclusief bouwdepot. Rente staat voor 10 jaar vast.

Betaal minder dan 500 bruto aan inleg spaarrekening en aflossing/rente.

42 vierkante meter ongeveer, balkon op zuidwesten en uitzicht op het waterJoh, wij betalen al veel minder dan 500 euri bruto, heb jij zo'n hoge hypo dan voor die 42 m2?
Oeps, ik moet lezen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven