
Problemen met huurbaas
zondag 11 december 2011 om 14:22
Ik laat de details bewust een beetje vaag omdat ik niet weet wie hier allemaal meeleest, maar ik woon sinds een tijdje in een appartement waarbij een aantal gebreken zijn.
Het gaat om twee op dit moment grote gebreken, die makkelijk en redelijk goedkoop op te lossen zijn. Het ene gebrek kan grote schade aan de gevel opleveren en het lijkt me dat dit voor de huisbaas dus ook erg belangrijk is om aan te pakken. Het andere gebrek moet opgelost worden vanwege brandveiligheid. Natuurlijk is de kans dat dat ooit nodig is heel klein, maar als er dan toch brand uitbreekt dan breng ik mezelf wel graag in veiligheid.
Ik heb (nog) geen gegevens van de huisbaas, alleen een naam en bankrekeningnr. Ik heb wel een tussenpersoon die alles regelt en waar ik ook het contract bij heb getekend (daar zat huisbaas dus niet bij, heb hem nog nooit ontmoet) en waar ik een e-mailadres van heb.
Ik heb dit al diverse keren aangekaart per mail, maar ik krijg absoluut geen reactie. Het emailadres is het enige adres wat ik van mijn tussenpersoon heb. Van de huisbaas heb ik nog niks, maar dat kan ik waarschijnlijk morgen op het werk wel uit het kadaster halen.
Ik heb hier al diverse topics over gelezen, o.a. dat van Kaatje_85 en heb ook niet echt juridisch advies nodig; ik studeer rechten en weet hoe mijn rechten liggen. Maar recht hebben en recht krijgen is iets anders.
Ik woon hier prachtig, wil hier graag lang blijven wonen, als die twee dingen maar opgelost worden. Hoe pak ik dit tactisch aan?
Ik ben van plan om de tussenpersoon een mailtje te sturen met de boodschap dat ik het ondanks onze afspraak toch rechtstreeks bij de eigenaar ga neerleggen en dat ik onze correspondentie daar bij zal voegen. Daarna wilde ik de huisbaas een vriendelijke brief sturen waarin staat wat er gerepareerd moet worden (nog geen deadline etc noemen, gewoon een vriendelijke brief met een vriendelijk vezoek) en daarbij de correspondentie met de tussenpersoon, maar wordt dat niet gezien als 'klikken'? De huisbaas zal ook een reden hebben waarom hij een tussenpersoon heeft aangewezen.
Wie heeft er tips, hoe kan ik op een vriendelijke manier zorgen dat de nodige reparaties worden uitgevoerd?
Het gaat om twee op dit moment grote gebreken, die makkelijk en redelijk goedkoop op te lossen zijn. Het ene gebrek kan grote schade aan de gevel opleveren en het lijkt me dat dit voor de huisbaas dus ook erg belangrijk is om aan te pakken. Het andere gebrek moet opgelost worden vanwege brandveiligheid. Natuurlijk is de kans dat dat ooit nodig is heel klein, maar als er dan toch brand uitbreekt dan breng ik mezelf wel graag in veiligheid.
Ik heb (nog) geen gegevens van de huisbaas, alleen een naam en bankrekeningnr. Ik heb wel een tussenpersoon die alles regelt en waar ik ook het contract bij heb getekend (daar zat huisbaas dus niet bij, heb hem nog nooit ontmoet) en waar ik een e-mailadres van heb.
Ik heb dit al diverse keren aangekaart per mail, maar ik krijg absoluut geen reactie. Het emailadres is het enige adres wat ik van mijn tussenpersoon heb. Van de huisbaas heb ik nog niks, maar dat kan ik waarschijnlijk morgen op het werk wel uit het kadaster halen.
Ik heb hier al diverse topics over gelezen, o.a. dat van Kaatje_85 en heb ook niet echt juridisch advies nodig; ik studeer rechten en weet hoe mijn rechten liggen. Maar recht hebben en recht krijgen is iets anders.
Ik woon hier prachtig, wil hier graag lang blijven wonen, als die twee dingen maar opgelost worden. Hoe pak ik dit tactisch aan?
Ik ben van plan om de tussenpersoon een mailtje te sturen met de boodschap dat ik het ondanks onze afspraak toch rechtstreeks bij de eigenaar ga neerleggen en dat ik onze correspondentie daar bij zal voegen. Daarna wilde ik de huisbaas een vriendelijke brief sturen waarin staat wat er gerepareerd moet worden (nog geen deadline etc noemen, gewoon een vriendelijke brief met een vriendelijk vezoek) en daarbij de correspondentie met de tussenpersoon, maar wordt dat niet gezien als 'klikken'? De huisbaas zal ook een reden hebben waarom hij een tussenpersoon heeft aangewezen.
Wie heeft er tips, hoe kan ik op een vriendelijke manier zorgen dat de nodige reparaties worden uitgevoerd?

zondag 11 december 2011 om 14:26
zondag 11 december 2011 om 14:47
quote:Fame schreef op 11 december 2011 @ 14:32:
Op je contract zal toch een adres van de verhuurder moeten staan. Jij zal als de beste weten waar een contract aan moet voldoen. Lekker slim als dat niet zo is.Ik heb het contract niet bij de hand, maar er staat zoiets als 'Verhuurder, Jan Janssen, woonachtig te X, vertegenwoordigd door Tussenpersoon X' en dan de gegevens van het kantoorgebouw waar ik toen ook heb getekend, is altijd leeg, geen brievenbus.. Ik heb dus wel een naam, ook een heel veel voorkomende naam, bankrekeningnummer en een woonplaats (grote stad) en een tussenpersoon die ik nu juist wil omzeilen.
Op je contract zal toch een adres van de verhuurder moeten staan. Jij zal als de beste weten waar een contract aan moet voldoen. Lekker slim als dat niet zo is.Ik heb het contract niet bij de hand, maar er staat zoiets als 'Verhuurder, Jan Janssen, woonachtig te X, vertegenwoordigd door Tussenpersoon X' en dan de gegevens van het kantoorgebouw waar ik toen ook heb getekend, is altijd leeg, geen brievenbus.. Ik heb dus wel een naam, ook een heel veel voorkomende naam, bankrekeningnummer en een woonplaats (grote stad) en een tussenpersoon die ik nu juist wil omzeilen.

zondag 11 december 2011 om 15:06
quote:nummerzoveel schreef op 11 december 2011 @ 14:26:
En als dat geen resultaat oplevert, dan gewoon stoppen met huur betalen (wel op een aparte rekening zetten) totdat het geregeld is.
Bovenstaande methode hebben bij ook eens toegepast, alleen ging het geld wel op een speciale rekening van de huurdersvereniging.
Je kunt niet zomaar stoppen met betalen. Kijk dus wel even wat de daarvoor geëigende stappen zijn.
En als dat geen resultaat oplevert, dan gewoon stoppen met huur betalen (wel op een aparte rekening zetten) totdat het geregeld is.
Bovenstaande methode hebben bij ook eens toegepast, alleen ging het geld wel op een speciale rekening van de huurdersvereniging.
Je kunt niet zomaar stoppen met betalen. Kijk dus wel even wat de daarvoor geëigende stappen zijn.
zondag 11 december 2011 om 16:17
Nee, stoppen met betalen doe ik zeker voorlopig nog niet, volgens mij ligt dat heel erg moeilijk. In mijn geval is het huis ook niet totaal onbewoonbaar, alleen twee grote gebreken, maar verder woon ik prima. Dat lijkt me dus geen reden om niet meer te betalen.
Het is meer hoe ik dit nu tactisch aanpak. Ik wil wel zakelijk blijven en het zsm opgelost hebben, maar tegelijkertijd wél de huisbaas te vriend houden.
Het is meer hoe ik dit nu tactisch aanpak. Ik wil wel zakelijk blijven en het zsm opgelost hebben, maar tegelijkertijd wél de huisbaas te vriend houden.
zaterdag 11 februari 2012 om 16:34
Ik ben hier nog steeds mee bezig, nog steeds geen vooruitgang. Er worden de nodige beloften gedaan maar die zijn tot nu toe niet nagekomen. Ik heb ondertussen nog meer gebreken ontdekt. Toen ik dit huis betrok wist ik al dat er achterstallig onderhoud was (dit heb ik ook laten optekenen tijdens de bezichtiging bij het overdragen van de sleutels) maar nu ik er bijna een half jaar woon begint mij steeds meer érnstig achterstallig onderhoud op te vallen (en ook zodanig ernstig dat het op sommige punten in strijd is met het Bouwbesluit, weet ik inmiddels).
Ik begin me nu echter wel zorgen te maken in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor vervolgschade nav dit achterstallige onderhoud. Ik heb een behoorlijk hoge energierekening door het achterstallig onderhoud en ook ben ik bang dat het gebrek aan de gevel waar ik het eerder al over had (ik wil niet teveel in detail treden ivm mogelijk meelezers) binnenkort ernstige acute schade gaat veroorzaken.
De huur is inclusief vergoeding voor g/w/l, maar wanneer de kosten boven dat bedrag uitkomen zal ik natuurlijk moeten bijbetalen. Ik deel bovendien ook nog eens de meters met mijn onderburen. Bijkomend probleem is ook nog eens dat een van die meters kapot is. Het bedrijf dat daarvoor verantwoordelijk is, is al een aantal keer langsgeweest maar telkens op momenten dat de buren in wiens huis de meters zitten, niet thuis waren. Ik heb hiervan de huisbaas natuurlijk meteen op de hoogte gesteld, maar geen reactie gehad. Er komen nu steeds brieven van het bedrijf binnen, geadresseerd aan hem, ook daarvan heb ik hem op de hoogte gesteld en gezegd dat hij ze kan komen ophalen of contact moet opnemen met dat bedrijf, maar dat gebeurt niet.
Ik heb ondertussen gehoord dat hij daar een boete voor kan krijgen en volgens de algemene voorwaarden bij het huurcontract ben ik daar verantwoordelijk voor. Maar ik heb natuurlijk geen invloed op een contract waar zíjn naam op staat en meters die zich niet in mijn huis bevinden.
Ik heb inmiddels zijn adres via het kadaster, dus ik zou de ongeopende dreigbrieven door kunnen sturen, maar dan beseft de huisbaas wel dat ik inmiddels serieuze stappen aan het nemen ben en ik weet niet of dat gunstig is. Tot nu toe ben ik vooral een goed dossier aan het vormen en vriendelijke verzoeken aan te sturen. Ik wil vooral ook de huisbaas niet tegen de haren in strijken, omdat ik hier prachtig woon en hier nog jaren wil blijven. Ik heb (met toestemming van de huisbaas) het huis van binnen ook mooi (cosmetisch) opgeknapt. Ik heb daar niet heel ontzettend veel geld aan besteed, maar totaal toch wel zo'n 1000 euro. Ik heb dat gedaan om ik hier prettig wilde wonen, voor een langere periode, ik wil hier niet weg. Ik zie nu in mijn directe omgeving een vergelijkbaar conflict zo hoog oplopen dat diegene gaat verhuizen, en dat wil ik absoluut niet. (sterker nog, het huis bevalt me zó ontzettend goed dat ik het zelfs graag in de toekomst van hem zou willen kopen als die mogelijkheid er ooit is).
Huurrecht is niet bepaald mijn specialiteit en ik kan op dit moment ook geen relevantie jurisprudentie vinden, maar ik vraag me af in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor met name die energierekening en boete? Hij heeft nog niks laten weten, maar ik ben bang dat het er wel aan zit te komen, en dan weet ik alvast hoe ik moet reageren. De hoge energierekening wordt veroorzaakt door achterstallig onderhoud van de huisbaas, waar ik hem al vaak op heb gewezen, onderhoud waar hij ook volgens het contract verplicht toe is, maar het blijft natuurlijk wél míjn energierekening waar ik volgens het huurcontract verantwoordelijk voor ben. Ik ben van plan om de casus binnenkort voor te leggen aan wat studiegenoten of het juridisch loket, maar ik heb gemerkt dat de kennis en levenservaring binnen het Vivaforum ook groot is, dus wie weet krijg ik hier ook wel hele goede tips. Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal!!
Ik begin me nu echter wel zorgen te maken in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor vervolgschade nav dit achterstallige onderhoud. Ik heb een behoorlijk hoge energierekening door het achterstallig onderhoud en ook ben ik bang dat het gebrek aan de gevel waar ik het eerder al over had (ik wil niet teveel in detail treden ivm mogelijk meelezers) binnenkort ernstige acute schade gaat veroorzaken.
De huur is inclusief vergoeding voor g/w/l, maar wanneer de kosten boven dat bedrag uitkomen zal ik natuurlijk moeten bijbetalen. Ik deel bovendien ook nog eens de meters met mijn onderburen. Bijkomend probleem is ook nog eens dat een van die meters kapot is. Het bedrijf dat daarvoor verantwoordelijk is, is al een aantal keer langsgeweest maar telkens op momenten dat de buren in wiens huis de meters zitten, niet thuis waren. Ik heb hiervan de huisbaas natuurlijk meteen op de hoogte gesteld, maar geen reactie gehad. Er komen nu steeds brieven van het bedrijf binnen, geadresseerd aan hem, ook daarvan heb ik hem op de hoogte gesteld en gezegd dat hij ze kan komen ophalen of contact moet opnemen met dat bedrijf, maar dat gebeurt niet.
Ik heb ondertussen gehoord dat hij daar een boete voor kan krijgen en volgens de algemene voorwaarden bij het huurcontract ben ik daar verantwoordelijk voor. Maar ik heb natuurlijk geen invloed op een contract waar zíjn naam op staat en meters die zich niet in mijn huis bevinden.
Ik heb inmiddels zijn adres via het kadaster, dus ik zou de ongeopende dreigbrieven door kunnen sturen, maar dan beseft de huisbaas wel dat ik inmiddels serieuze stappen aan het nemen ben en ik weet niet of dat gunstig is. Tot nu toe ben ik vooral een goed dossier aan het vormen en vriendelijke verzoeken aan te sturen. Ik wil vooral ook de huisbaas niet tegen de haren in strijken, omdat ik hier prachtig woon en hier nog jaren wil blijven. Ik heb (met toestemming van de huisbaas) het huis van binnen ook mooi (cosmetisch) opgeknapt. Ik heb daar niet heel ontzettend veel geld aan besteed, maar totaal toch wel zo'n 1000 euro. Ik heb dat gedaan om ik hier prettig wilde wonen, voor een langere periode, ik wil hier niet weg. Ik zie nu in mijn directe omgeving een vergelijkbaar conflict zo hoog oplopen dat diegene gaat verhuizen, en dat wil ik absoluut niet. (sterker nog, het huis bevalt me zó ontzettend goed dat ik het zelfs graag in de toekomst van hem zou willen kopen als die mogelijkheid er ooit is).
Huurrecht is niet bepaald mijn specialiteit en ik kan op dit moment ook geen relevantie jurisprudentie vinden, maar ik vraag me af in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor met name die energierekening en boete? Hij heeft nog niks laten weten, maar ik ben bang dat het er wel aan zit te komen, en dan weet ik alvast hoe ik moet reageren. De hoge energierekening wordt veroorzaakt door achterstallig onderhoud van de huisbaas, waar ik hem al vaak op heb gewezen, onderhoud waar hij ook volgens het contract verplicht toe is, maar het blijft natuurlijk wél míjn energierekening waar ik volgens het huurcontract verantwoordelijk voor ben. Ik ben van plan om de casus binnenkort voor te leggen aan wat studiegenoten of het juridisch loket, maar ik heb gemerkt dat de kennis en levenservaring binnen het Vivaforum ook groot is, dus wie weet krijg ik hier ook wel hele goede tips. Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal!!
zaterdag 11 februari 2012 om 19:17
Vind, dat je het tot nu toe verstandig hebt gedaan.
De bemiddelaar is jouw eerste aanspreekpunt. De bemiddelaar en de eigenaar zijn beiden op de hoogte. Het enige dat je weet, is dat je beloften zijn gedaan die niet worden nagekomen.
Je zegt: "Ik begin me nu echter wel zorgen te maken in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor vervolgschade nav dit achterstallige onderhoud. Ik heb een behoorlijk hoge energierekening door het achterstallig onderhoud en ook ben ik bang dat het gebrek aan de gevel waar ik het eerder al over had (ik wil niet teveel in detail treden ivm mogelijk meelezers) binnenkort ernstige acute schade gaat veroorzaken."
Je zegt, de eigenaar niet voor het hoofd te willen stoten. Om je probleem op te lossen zul je nu de verantwoordelijkheid bij de bemiddelaar en de eigenaar moeten leggen, omdat de correspondentie tot nu toe ook deze partijen kent. Dit kan betekenen, dat je de eigenaar voor het hoofd moet stoten om hem tot verantwoording te roepen.
Je mag inderdaad niet zomaar je huur niet voldoen, wel mag je de huur verrekenen als plichten niet binnen een termijn worden worden nagekomen.
Hier staat een voorbeeldbrief.
Probeer te achterhalen wat een normaal, redelijk energieverbruik in jouw woontoestand is (misschien hier of hier). Verwijs naar de schade voor jou (hogere energiekosten) bij uitblijven onderhoud en dat je voornemens bent die schade te verhalen.
Voordeel dat je hebt, is dat het onderhoud blijkbaar duidelijk in je contract staat. Misschien heb je ook nog iets aan info iz.preventief onderhoud.
Op zijn laatst heb je een raadsman nodig op het moment dat de problemen niet binnen de door jouw gestelde termijn worden verholpen. Als je de brief in jouw naam stuurt is dat misschien vriendelijker. Ondertekening door een raadsman dwingt meer respect af. Zelf zou ik voor het laatste kiezen.
De bemiddelaar is jouw eerste aanspreekpunt. De bemiddelaar en de eigenaar zijn beiden op de hoogte. Het enige dat je weet, is dat je beloften zijn gedaan die niet worden nagekomen.
Je zegt: "Ik begin me nu echter wel zorgen te maken in hoeverre ik verantwoordelijk gehouden kan worden voor vervolgschade nav dit achterstallige onderhoud. Ik heb een behoorlijk hoge energierekening door het achterstallig onderhoud en ook ben ik bang dat het gebrek aan de gevel waar ik het eerder al over had (ik wil niet teveel in detail treden ivm mogelijk meelezers) binnenkort ernstige acute schade gaat veroorzaken."
Je zegt, de eigenaar niet voor het hoofd te willen stoten. Om je probleem op te lossen zul je nu de verantwoordelijkheid bij de bemiddelaar en de eigenaar moeten leggen, omdat de correspondentie tot nu toe ook deze partijen kent. Dit kan betekenen, dat je de eigenaar voor het hoofd moet stoten om hem tot verantwoording te roepen.
Je mag inderdaad niet zomaar je huur niet voldoen, wel mag je de huur verrekenen als plichten niet binnen een termijn worden worden nagekomen.
Hier staat een voorbeeldbrief.
Probeer te achterhalen wat een normaal, redelijk energieverbruik in jouw woontoestand is (misschien hier of hier). Verwijs naar de schade voor jou (hogere energiekosten) bij uitblijven onderhoud en dat je voornemens bent die schade te verhalen.
Voordeel dat je hebt, is dat het onderhoud blijkbaar duidelijk in je contract staat. Misschien heb je ook nog iets aan info iz.preventief onderhoud.
Op zijn laatst heb je een raadsman nodig op het moment dat de problemen niet binnen de door jouw gestelde termijn worden verholpen. Als je de brief in jouw naam stuurt is dat misschien vriendelijker. Ondertekening door een raadsman dwingt meer respect af. Zelf zou ik voor het laatste kiezen.
zaterdag 11 februari 2012 om 20:58
Ik twijfel vooral over het sturen van 'officiële' brieven, omdat ik ondertussen weet dat mijn huisbaas een volkse 'handige jongen' is, die wat bijklust met een paar pandjes, en ik denk dat dat het type is waarbij zulke brieven héél verkeerd vallen. Maar wat ik nu doe, werkt ook niet, dus misschien heb je wel gelijk en moet het wel op die manier.
Grappig, die link van preventief onderhoud. Het begint al met de ventilatie, die bij mij ontbreekt, daarna volgt het metselwerk, waar problemen mee zijn ... Er staat in mijn contract wel heel duidelijk omgeschreven wat mijn huisbaas moet doen, deed hij dat maar ...
Grappig, die link van preventief onderhoud. Het begint al met de ventilatie, die bij mij ontbreekt, daarna volgt het metselwerk, waar problemen mee zijn ... Er staat in mijn contract wel heel duidelijk omgeschreven wat mijn huisbaas moet doen, deed hij dat maar ...

zaterdag 11 februari 2012 om 23:21
Ik heb het idee dat de persoon van wie je het huis huurt helemaal geen geld heeft voor dat soort onderhoud.
Ik heb ook in een particulier huurhuis gewoond en dat was ook best ellendig.
Ik betaalde mijn huur aan een makelaarskantoor en had ook geen idee wie mijn echte huisbaas was.
Hij was ook een keer verwisseld van makelaarskantoor en dat was niet eens door gegeven.
Ik kreeg ineens een brief dat ik al 3 maanden geen huur had betaald van een vreemd makelaarskantoor.
van mijn buurvrouw hoorde ik dat de bijdrage voor de VVE al 5 jaar niet meer betaald was, dat soort dingen allemaal.
ik heb wel een keer een nieuwe CVketel gekregen omdat de oude stuk was. dat soort dingen zijn ze echt verplicht om te doen.
Maar dingen als enkel glas en slechte isolatie mogen geloof ik wel allemaal.
In de buurt waar ik woonde waren heel veel van dit soort huizen, dus dat mag gewoon verhuurd worden, je kan alleen wel je huur laten verlagen door de huurcommissie.
De link die hierboven gegeven is,is volgens mij alleen als advies.
Ik heb ook in een particulier huurhuis gewoond en dat was ook best ellendig.
Ik betaalde mijn huur aan een makelaarskantoor en had ook geen idee wie mijn echte huisbaas was.
Hij was ook een keer verwisseld van makelaarskantoor en dat was niet eens door gegeven.
Ik kreeg ineens een brief dat ik al 3 maanden geen huur had betaald van een vreemd makelaarskantoor.
van mijn buurvrouw hoorde ik dat de bijdrage voor de VVE al 5 jaar niet meer betaald was, dat soort dingen allemaal.
ik heb wel een keer een nieuwe CVketel gekregen omdat de oude stuk was. dat soort dingen zijn ze echt verplicht om te doen.
Maar dingen als enkel glas en slechte isolatie mogen geloof ik wel allemaal.
In de buurt waar ik woonde waren heel veel van dit soort huizen, dus dat mag gewoon verhuurd worden, je kan alleen wel je huur laten verlagen door de huurcommissie.
De link die hierboven gegeven is,is volgens mij alleen als advies.
zondag 12 februari 2012 om 03:39
Troeta, dat zou inderdaad best eens kunnen zijn! Ik heb daar niet eerder aan gedacht eigelijk. Ik weet ondertussen via het kadaster best wel wat over de panden die hij heeft en wat hij voor huren vraagt en wat hij voor dit pand betaald heeft. Hij zou toch maandelijks een redelijk bedrag over moeten houden, maar ik weet natuurlijk ook niet wat voor uitgaven hij zelf heeft. Hij woont zelf ook in een redelijk groot en duur huis hier in de buurt, dus misschien dat het geld daar naartoe gaat.
Het gaat in dit geval niet om dingen als slechte isolatie en enkel glas, dat heb ik idd ook en dat wist ik van tevoren. Het gaat om een ornament aan de gevel dat dreigt door het dak van de onderburen te vallen, een buitendeur die niet open kan, verwarmingen die niet meer uit gaan, gaten in de buitenmuur, totaal geen werkende ventilatie ... dingen die echt wel onder zijn verantwoordelijkheid vallen en die volgens mij ook echt niet zo moeilijk of lastig zijn om te maken, maar ik ben daar helaas niet handig genoeg voor.
Het gaat in dit geval niet om dingen als slechte isolatie en enkel glas, dat heb ik idd ook en dat wist ik van tevoren. Het gaat om een ornament aan de gevel dat dreigt door het dak van de onderburen te vallen, een buitendeur die niet open kan, verwarmingen die niet meer uit gaan, gaten in de buitenmuur, totaal geen werkende ventilatie ... dingen die echt wel onder zijn verantwoordelijkheid vallen en die volgens mij ook echt niet zo moeilijk of lastig zijn om te maken, maar ik ben daar helaas niet handig genoeg voor.
zondag 12 februari 2012 om 08:41
Heb die rol van bemiddelaar gehad, moest panden voor banken en particulieren verhuren. Vaak gaat het niet om t niet kunnen betalen, maar niet willen verhelpen. Particuliere verhuurders waren hier het meest laks in. Wat vinden de onderburen van situatie, misschien zijn andere huurders ook bij bemiddelaar geweest of vinden dat energierekening onnodig hoog is door achterstallig onderhoud? Als je nog geen eisen wilt stellen per brief, zou ik nog n x met de bemiddelaar afspreken. Met n lijst van te verrichten onderhoud jouw appartement met bemiddelaar nalopen en kopie lijst meegeven. Bij beloften direct pen en papier pakken em bemiddelaar vragen het ook op te schrijven of zelf na t gesprek n samenvatting te maken en dit naar bemidelaar te sturen met kopie aan eigenaar. Misschien weet iemand nog n actie, meer valt mij niet in. Die onnodige kosten energie zouden mij ook n doorn in t oog zijn.
zondag 12 februari 2012 om 14:37
De bemiddelaar is zelf ook vrij laks, ik krijg steeds wel berichtjes terug met 'we hebben het doorgegeven, het wordt zsm gemaakt, de huisbaas neemt contact met je op, hij komt deze week langs' etc. maar willen geen concrete zaken regelen. Dan roepen ze meteen dat niet zij, maar de verhuurder hiervoor verantwoordelijk is. Ze komen ook niet langs om te kijken, dat moet de verhuurder doen.
De energierekening is (nog) niet hoog, ik betaal dat pas achteraf aan de verhuurder wanneer het voorschot niet toereikend is, maar dat zal ongetwijfeld gebeuren na deze winter. Sommige verwarmingen gaan niet meer dicht, in bepaalde ruimten moet er altijd vol gestookt worden vanwege het vocht, op sommige plekken zitten er gaten in het metselwerk ... dat kost gewoon flink geld. Dat het huis oud en slecht geïsoleerd was wist ik, maar niet dat de problemen zo ernstig waren en dat de ventilatie niet werkte.
Ik heb helaas ook geen steun van de onderburen. Het scheelt dat die woonlasten betaald krijgen door de werkgever, dus hoeveel het kost maakt ze niet uit. Ook is hun woning van een andere steensoort (en dus geen enkele baksteen zoals die van mij) en is de woning minder oud - mijn deel van het huis is altijd woning geweest, die van hen was eerst een bedrijfsruimte en is nog niet zo lang geleden omgebouwd naar huis. Zij hebben bv. ook ventilatie. De kapotte meters bevinden zich in hun huis en zij gaan er vanuit dat dat vanzelf allemaal wel ooit goedkomt (en misschien is dat ook wel zo, misschien maak ik me wel te druk) maar ik ben bang dat het wél verkeerd gaat en daar zit ik niet op te wachten.
De energierekening is (nog) niet hoog, ik betaal dat pas achteraf aan de verhuurder wanneer het voorschot niet toereikend is, maar dat zal ongetwijfeld gebeuren na deze winter. Sommige verwarmingen gaan niet meer dicht, in bepaalde ruimten moet er altijd vol gestookt worden vanwege het vocht, op sommige plekken zitten er gaten in het metselwerk ... dat kost gewoon flink geld. Dat het huis oud en slecht geïsoleerd was wist ik, maar niet dat de problemen zo ernstig waren en dat de ventilatie niet werkte.
Ik heb helaas ook geen steun van de onderburen. Het scheelt dat die woonlasten betaald krijgen door de werkgever, dus hoeveel het kost maakt ze niet uit. Ook is hun woning van een andere steensoort (en dus geen enkele baksteen zoals die van mij) en is de woning minder oud - mijn deel van het huis is altijd woning geweest, die van hen was eerst een bedrijfsruimte en is nog niet zo lang geleden omgebouwd naar huis. Zij hebben bv. ook ventilatie. De kapotte meters bevinden zich in hun huis en zij gaan er vanuit dat dat vanzelf allemaal wel ooit goedkomt (en misschien is dat ook wel zo, misschien maak ik me wel te druk) maar ik ben bang dat het wél verkeerd gaat en daar zit ik niet op te wachten.
zondag 12 februari 2012 om 19:26
Wat is het probleem van de meter?
En wat is jouw definitie van dreigbrieven? Zijn dat brieven waarin ze waarschuwen dat je huisbaas niet aan zijn verantwoordelijkheden voldoet en wat de consequenties daarvan zijn? Dat zijn natuurlijk geen dreigbrieven, maar gewoon zakelijk brieven die goed weergeven hoe de situatie is.
Waarom zou je huisbaas weten dat je serieuze stappen aan het ondernemen bent als je brieven doorstuurt. Hij weet dan alleen dat deze zaak met die meters zo ernstig is dat jij de moeite neemt zijn adres op te zoeken en de brieven door te sturen.
Ik verwacht dat de energierekening toch echt voor jou rekening komt, de boete zou ik per definitie niet betalen.
Verder zou ik nu laten uitzoeken hoe duur het is om de gebreken te laten verhelpen. Mocht dat minder dan 3 maande de huur zijn zou ik de bemiddelaar laten weten (middels aangetekende brief) dat jij meerdere keren hebt gecommuniceerd dat er gebreken zijn die verholpen moeten worden en dat je wegens radiostilte aan de kant van de verhuurder en het bemiddelingsbureau over concrete acties om dit op te lossen over 1 maand de opdracht zult geven aan een externe partij deze verbreken te verhelpen en deze kosten zult verrekenen met de huur.
En wat is jouw definitie van dreigbrieven? Zijn dat brieven waarin ze waarschuwen dat je huisbaas niet aan zijn verantwoordelijkheden voldoet en wat de consequenties daarvan zijn? Dat zijn natuurlijk geen dreigbrieven, maar gewoon zakelijk brieven die goed weergeven hoe de situatie is.
Waarom zou je huisbaas weten dat je serieuze stappen aan het ondernemen bent als je brieven doorstuurt. Hij weet dan alleen dat deze zaak met die meters zo ernstig is dat jij de moeite neemt zijn adres op te zoeken en de brieven door te sturen.
Ik verwacht dat de energierekening toch echt voor jou rekening komt, de boete zou ik per definitie niet betalen.
Verder zou ik nu laten uitzoeken hoe duur het is om de gebreken te laten verhelpen. Mocht dat minder dan 3 maande de huur zijn zou ik de bemiddelaar laten weten (middels aangetekende brief) dat jij meerdere keren hebt gecommuniceerd dat er gebreken zijn die verholpen moeten worden en dat je wegens radiostilte aan de kant van de verhuurder en het bemiddelingsbureau over concrete acties om dit op te lossen over 1 maand de opdracht zult geven aan een externe partij deze verbreken te verhelpen en deze kosten zult verrekenen met de huur.
zondag 12 februari 2012 om 21:54
Geen idee wat het probleem is van de meter, dat mogen ze mij niet vertellen aangezien ik niet degene op het contract ben. De monteur die aan de deur is geweest, gaf aan dat er een meter kapot was. De enveloppen heb ik niet opengemaakt omdat ze niet aan mij geadresseerd waren, maar er staat wel op de buitenkant van de envelop 'eerste waarschuwing' 'tweede waarschuwing' 'laatste waarschuwing' etc. Ik noem het 'dreigbrieven' omdat ik bang ben dat er sancties aan verbonden zitten, zoals een boete, afsluiting oid. Een eventuele boete komt volgens de algemene voorwaarden van ons contract voor mijn rekening.
De huisbaas heeft ook heel duidelijk aangegeven dat hij mij alleen zijn emailadres wil geven, en niet zijn woonadres. Als ik die brieven dus doorstuur, dan weet hij al dat ik zijn adres uit het kadaster gevist heb en omdat hij zo stug zijn adres geheim wil houden, ga ik ervan uit dat hij daar niet blij mee is. Ik zou zelf aannemen dat op het moment dat iemand zelfs al bij het kadaster is geweest, dat er dan wel meer dossiervorming moet zijn, maar misschien is dat alleen maar mijn gedachtekronkel. Daar heb ik eerder niet bij stilgestaan.
Qua prijs denk ik dat je in de richting van maximaal enkele duizenden euro's moet denken (maar ik ben geen expert of fanatiek klusser) maar de mogelijke acute schade loopt in de tienduizenden euro's (een bepaald ornament wat dreigt naar beneden te vallen en wat ik helaas echt zelf niet op kan lossen) .
Ik denk dat het wel duidelijk is wat ik moet doen, toch een formele brief sturen naar de huisbaas. Ik durf het alleen niet ... mijn ervaring is toch dat particuliere huisbazen dan snel op hun teentjes zijn getrapt en in mijn omgeving is iedereen die actie ondernam richting een particuliere huisbaas, uiteindelijk weggepest. Ik heb een zware tijd achter de rug, ik ben hier eindelijk volmaakt gelukkig, ik wil hier niet weg ... maar wat ik nu doe, werkt ook niet.
De huisbaas heeft ook heel duidelijk aangegeven dat hij mij alleen zijn emailadres wil geven, en niet zijn woonadres. Als ik die brieven dus doorstuur, dan weet hij al dat ik zijn adres uit het kadaster gevist heb en omdat hij zo stug zijn adres geheim wil houden, ga ik ervan uit dat hij daar niet blij mee is. Ik zou zelf aannemen dat op het moment dat iemand zelfs al bij het kadaster is geweest, dat er dan wel meer dossiervorming moet zijn, maar misschien is dat alleen maar mijn gedachtekronkel. Daar heb ik eerder niet bij stilgestaan.
Qua prijs denk ik dat je in de richting van maximaal enkele duizenden euro's moet denken (maar ik ben geen expert of fanatiek klusser) maar de mogelijke acute schade loopt in de tienduizenden euro's (een bepaald ornament wat dreigt naar beneden te vallen en wat ik helaas echt zelf niet op kan lossen) .
Ik denk dat het wel duidelijk is wat ik moet doen, toch een formele brief sturen naar de huisbaas. Ik durf het alleen niet ... mijn ervaring is toch dat particuliere huisbazen dan snel op hun teentjes zijn getrapt en in mijn omgeving is iedereen die actie ondernam richting een particuliere huisbaas, uiteindelijk weggepest. Ik heb een zware tijd achter de rug, ik ben hier eindelijk volmaakt gelukkig, ik wil hier niet weg ... maar wat ik nu doe, werkt ook niet.
maandag 13 februari 2012 om 08:56
Ik zou de brieven doorsturen naar het bemiddelingsbureau, ter attentie van jouw huurbaas. Dan sturen zij ze wel weer door naar hem, kan me niet voorstellen dat zij zijn adres niet hebben.
Ik zou zelf nooit als studentje officiële brieven naar een dergelijke huisbaas/huisjesmelker gaan sturen, dat klinkt alsof het niet gezellig gaat worden.
Ik zou als ik jou was contact opnemen met de huurcommissie http://www.huurcommissie.nl/ en het juridisch loket www.hetjl.nl
Ik zou zelf nooit als studentje officiële brieven naar een dergelijke huisbaas/huisjesmelker gaan sturen, dat klinkt alsof het niet gezellig gaat worden.
Ik zou als ik jou was contact opnemen met de huurcommissie http://www.huurcommissie.nl/ en het juridisch loket www.hetjl.nl
maandag 13 februari 2012 om 14:07
maandag 13 februari 2012 om 21:40
Die clausule dat boetes van g/w/l bedrijven voor rekening van huurder zijn, is op zich wel gebruikelijk in algemene voorwaarden, omdat de meeste boetes veroorzaakt worden door de huurder. Ook vraag ik me af of het in mijn geval onredelijk is, de monteur is hier langsgeweest, als onderburen destijds thuis waren geweest was het ook meteen geregeld geweest. De brieven zijn hier bezorgd, als huurder weet ik dus wel dat er iets speelt. Daarom heb ik wel besloten om de brieven morgen door te gaan sturen, dan heb ik me in ieder geval actief opgesteld in plaats van passief (door eerder te zeggen 'je kunt ze komen halen' ... had ik ook gedaan omdat ik die man wel eens wilde ontmoeten).
Pinks, ik denk dat je gelijk hebt, daarom ben ik huiverig. Ik heb dat bij anderen zien foutgaan en mijn eerste prioriteit is dat ik hier kan blijven wonen. Maar de makelaar doet helaas niks. Eerst kreeg ik nog berichten dat ze het door hadden gestuurd en dat hij contact op zou nemen, daarna kreeg ik te horen dat zij niet over het oplossen van concrete problemen gingen. De helft van de tijd krijg ik helemaal niks terug. Een rechtstreeeks bericht van de huisbaas heb ik nog nooit gehad.
Ik huur vrije sector, dus huurcommissie is niet van toepassing. Voor één ernstig gebrek zou ik Bouw en woningtoezicht kunnen bellen, maar dat lijkt me niet zo handig om te doen.
Ik heb inmiddels ook zijn emailadres gevonden, in één van de mailtjes van de makelaar staat zijn adres in een cc. Ik ga toch maar een brief of mail sturen denk ik, heel vriendelijk geformuleerd, beste huisbaas, ik ben Heaven, huurder van ..... en dan een aantal gebreken die ik graag verholpen zie worden. Ik zal beginnen met het gebrek aan de geval dat hem behoorlijke schade op kan leveren, daar zou hij toch van moeten schrikken (kan er evt ook nog een foto bij doen). Dan zijn die paar dingen die daarna staan, vanzelf 'kleine' dingen.
Pinks, ik denk dat je gelijk hebt, daarom ben ik huiverig. Ik heb dat bij anderen zien foutgaan en mijn eerste prioriteit is dat ik hier kan blijven wonen. Maar de makelaar doet helaas niks. Eerst kreeg ik nog berichten dat ze het door hadden gestuurd en dat hij contact op zou nemen, daarna kreeg ik te horen dat zij niet over het oplossen van concrete problemen gingen. De helft van de tijd krijg ik helemaal niks terug. Een rechtstreeeks bericht van de huisbaas heb ik nog nooit gehad.
Ik huur vrije sector, dus huurcommissie is niet van toepassing. Voor één ernstig gebrek zou ik Bouw en woningtoezicht kunnen bellen, maar dat lijkt me niet zo handig om te doen.
Ik heb inmiddels ook zijn emailadres gevonden, in één van de mailtjes van de makelaar staat zijn adres in een cc. Ik ga toch maar een brief of mail sturen denk ik, heel vriendelijk geformuleerd, beste huisbaas, ik ben Heaven, huurder van ..... en dan een aantal gebreken die ik graag verholpen zie worden. Ik zal beginnen met het gebrek aan de geval dat hem behoorlijke schade op kan leveren, daar zou hij toch van moeten schrikken (kan er evt ook nog een foto bij doen). Dan zijn die paar dingen die daarna staan, vanzelf 'kleine' dingen.