Verslaafd aan mobiel

14-02-2012 11:10 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn frustratie kwijt.... ik zie steeds vaker om me heen mensen die niet zonder hun telefoon kunnen. Zit ik met een oud-collega te lunchen die ik een tijd niet gezien heb, zit hij contant dingen op te zoeken op zijn mobiel. Ontmoet ik voor het eerst de vrienden van mijn vriend, zit er eentje neurotisch zijn Facebook en berichten te checken. Ga ik wat drinken met een vriendin, beantwoord ze om de zoveel tijd smsjes op dr Blackberry. Ik zie stelletjes op straat lopen die beiden in hun smartphone wereldje zitten ipv een leuk gesprek te voeren.

Ik wordt nu al nerveus als ik een aantal mails en FB berichten moet beantwoorden terwijl mijn moeder tegen me praat op Skype en een vriendin liefdesadviezen vraagt op messenger (die heb ik dus ook nauwelijks meer aan staan). Ik bel en sms alleen als het nodig is of als ik even wat kwijt wil, maar ik gebruik geen mobiel internet. Ik moet voor mijn werk al de hele dag op de pc werken en ben veel op internet te vinden, en als ik dan een dagje rust neem dan voel ik al die nervositeit eindelijk wegebben.

Hoe zit dat met jullie? Hebben jullie al last van een mobiele verslaving of zijn jullie er nog immuun voor?
Ik mag best graag op mijn mobiel klooien, maar ik vind het ronduit onbeschoft om er mee bezig te zijn in gezelschap van anderen. Dat doe je niet uit goed fatsoen.
Redelijk immuun. Heb wel een smartphone met internet (ben veel onderweg), maar dat ding is er voor mij en ik ben er niet voor dat ding. Heb het geluid ook gewoon uit staan als ik niet gestoord wil worden.
Nou, man en ik zitten ook wel eens beiden met de mobiel te pielen onderweg, of als we ergens zitten ofzo. Dan zoeken we even iets op of iets dergelijks. Moet je er niet direct vanuit gaan dat dat de hele dag zo is, we praten ook af en toe best met elkaar hoor
Zit groot deel van de dag op Whatsapp (vanwege lange afstands relatie) en afgezien daarvan doe ik niets op mijn telefoon (afgezien van af en toe iets opzoeken). En zeker niet in gezelschap. Dat vind ik onbeschoft maar velen vinden het blijkbaar geen probleem
Vorige week ben ik met 13 andere mensen uit eten geweest en zeker 6 daarvan zaten aan hun telefoon vastgeplakt. Foto's moesten meteen op fb gezet worden etc. Ik had de mijne ook mee, maar heb hem alleen ff gepakt om een foto van mijn dochter en het zoontje van een collega te laten zien.

Ik vind het echt net zo onbeschoft als bellen terwijl je af staat te rekenen bij de kassa.
Ook een smartphone hier met Internet. Overdag staat het geluid altijd uit (moet toch voorbeeld geven aan de leerlingen!) en als ik bezoek heb, leg ik hem weg en ook op trillen.

Tenzij een vriendin een spelletje Wordfeud samen wil spelen....

Haar man zei laatst (toen we dat deden): Goh, praten jullie niet meer samen! Het is ook komisch, maar we vinden dat spel allebei leuk. Maar is zij thuis (en ik ook) en ik heb (ander) bezoek: Dan gaat hij dus weer op stil. Ik ben de baas, niet de telefoon.

Ik snap wat TO bedoelt, ik erger me ook dood aan al die mensen met die mobiel aan hun hand gekleefd....
Nee waarom zou je daar nerveus van worden? Je bent niet verplicht om meteen op Facebookberichten te antwoorden. Laat het wat meer los.
Ik werk weleens een avondje in een restaurant, leuk en intiem. En dan zie je gewoon tafelgenoten de hele tijd met hun mobieltjes bezig in plaats van met elkaar.

Ik vind het vreemd.

Ze komen binnen, doen hun jas uit, leggen mobiel op tafel en gaan zitten internetten. Zo nu en dan krijg je de kans een bestelling op te nemen, maar vaak word je niet eens aangekeken.

Ik heb een telefoon om te bellen, verder doe ik er eigenlijk niet veel mee. Ik vind het maar gek dat de fatsoensnorm zo vervaagd. Ik zet altijd mijn mobiel stil tijdens een etentje of in gezelschap. Heb dat altijd als een beleefdheidsnorm ervaren. Maar dat is dus niet meer zo.

Ik word oud. :-)
Geen mobiel verslaving hier. Ik heb geen internet meer op mijn mobiel en mijn telefoonkosten zijn 3 euro per maand (tot 10 euro als ik mijn ouders/zussen in Spanje sms't)
Ik gebruik mijn mobiel alleen voor te bellen en smsjes te versturen. Een mobiel is idd handig als je onderweg bent en je komt laat of zo. Maar niet om tijdens het eten, of als je gezellig aan het kletsen bent. Dochterlief leeft met haar mobiel, als ik bij haar ben dan hoor per minuut zo'n 10 keer een leuk muziekje dat haar vriendje, of haar vrienden haar smssen. En daar wordt ik dus weer dol van, maar ja ik ben oud, saai, niet van deze tijd en moeder.
Ik was laatst op een verjaardag van een oud collega waar een aantal mensen via hun mobieltjes (al dan niet met elkaar) op wordfeud zaten..

Ik heb zelf een smartphone, maar maak geen gebruik van mobiel internet. Thuis heb ik 'm wel aangesloten op de Wifi. Maar ik doe dus niet heel de dag aan whatsapp, wordfeud, facebook en e-mail. Sterker nog, als ik word gebeld, mis ik het gesprek de helft van de tijd omdat ik het geluid op mijn werk uit heb staan. Het komt ook regelmatig voor dat ik smsjes pas de volgende dag 'ontdek'.
Nou eigenlijk ben ik zeer slordig met mijn telefoon. Ik raak m vaak kwijt en ik vergeet m continue mee te nemen. En ik denk dat dat komt omdat ik er alleen maar mee kan bellen en smssen( er zit wel een camera op en ook wel een spelletje maar die heb ik nooit gebruikt) Ik heb dus geen luxe mobiel met touche screen waar mee ik kan pingen , appen, internetten of wat dan ook. En voor mijn kerel geld het zelfde die heeft ook een mobiel puur voor het bereikbaar zijn en niet voor de show of het internetten ,daarvoor hebben we een pc.
Geen smartphone, gewoon samsung dualsim. Voor internet heb ik de computer thuis. Gsm vergeet ik nog de helft van de tijd, en als er bezoek komt gaat ook de computer uit.
quote:Primabella schreef op 14 februari 2012 @ 11:21:

Nee waarom zou je daar nerveus van worden? Je bent niet verplicht om meteen op Facebookberichten te antwoorden. Laat het wat meer los.

Oh nee, dat doe ik ook niet. Maar soms plan ik even een uurtje in om contact te houden met mensen (woon in het buitenland) en merk dat als verschillende mensen met me willen praten online - zoals mensen die hun smartphone constant bij zich hebben - ik het niet kan negeren en het me teveel tijd kost. En dan ben ik nog niet eens bezig met een spelletje of een spannend gesprek.

Ik zeg er dan ook weleens wat van natuurlijk, maar het verbaasd me dat mensen het zelf niet in de gaten hebben, dat ze zo onbeschoft bezig zijn.

Laatst ook weer, mijn vriend en ik moesten wachten in een druk restaurant en gaan bij een paar stellen aan de bar wachten. Loopt een meisje naar het toilet en gelijk komt de smartphone van haar vriend uit de zak, hij wist zich anders geen houding te geven.

Ik kan me goed voorstellen dat het een leuke afleiding is in de trein of als je moet wachten ergens (ik neem dan een boek of muziek mee) of dat je met een vriend of vriendin samen een spelletje speelt, maar als je met iemand afspreekt en gewoon aan het praten bent dan voel ik me ontzettend overbodig en genegeerd als iemand zijn mobiel niet even weg kan stoppen.
Ik zag gister een reportage over overlevenden van de Costa Concordia.

Een vrouw vertelde, dat ze haar vriend achterna was gesprongen, die de ong. 700 meter naar een rots wilde zwemmen.

Maar ze kon hem niet zo goed volgen omdat ze haar mobieltje droog wilde houden en daardoor haar rechterhand hoog boven het water uitstak.

Ze was zoooooo bang om te verdrinken, maar nog banger dat haar mobieltje nat werd.

Dan heb je toch een gaatje in je hoofd......
@ morrigana: dat meen je toch niet?
In mijn omgeving ben ik één van de weinigen die nog met een oude simpele telefoon rondloopt. Hij belt en smst. Ben heel slordig met mijn telefoon, draag dat ding echt niet de hele dag bij me. Als ik thuis ben ligt hij vrijwel de hele dag boven en als ik geen afspraken heb kijk ik er soms 2 dagen niet op, en dan ontdek ik opeens weer sms'jes (oeps). Hij zit ook nooit in m'n broekzak, drop 'm altijd ergens onderin m'n tas. Ben in mijn leeftijdscategorie een grote uitzondering.

En ja, ik erger mij dus ook kapot als mensen in gezelschap alleen maar oog hebben voor hun telefoon, zelfs als ze met mij zitten te praten.
Imuum en erger me dood aan het straatbeeld waar mensen niet meer opletten maar alleen maar naar dat beeldscherm lopen te staren, of in d ekroeg, wat nou social media? Vindt het echt asociaal!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Heb trouwens bewust een simpele telefoon met een abo van 15 euro. Scheelt ook bakken geld om gewoon thuis te internetten via de laptop!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb een oude mobiel waar geen internet op zit. Dus ik heb er geen last van. En smsen doe ik ook bijna niet. Alleen in noodgevallen. Dus ontvangen doe ik ze ook niet. Ook geen last van.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ben ook niet mobielverslaafd, ik heb er wel eentje die kan bellen en sms-en, maar geen internet en spelletjes. En de batterij is 9 van de 10 x leeg of hij staat gewoon uit.

Is maar goed ook dat ik geen smartphone heb, ik heb 1x gewordfeud op de telefoon van een vriend en ik vind dat zo'n onwijs leuk spelletje, zou de hele dag niks anders meer doen, haha.
..
quote:flutzel schreef op 14 februari 2012 @ 11:44:

@ morrigana: dat meen je toch niet?Yep.
quote:morrigana schreef op 14 februari 2012 @ 11:35:

Ik zag gister een reportage over overlevenden van de Costa Concordia.

Een vrouw vertelde, dat ze haar vriend achterna was gesprongen, die de ong. 700 meter naar een rots wilde zwemmen.

Maar ze kon hem niet zo goed volgen omdat ze haar mobieltje droog wilde houden en daardoor haar rechterhand hoog boven het water uitstak.

Ze was zoooooo bang om te verdrinken, maar nog banger dat haar mobieltje nat werd.

Dan heb je toch een gaatje in je hoofd......Jezus wat ontzettend triest...
Gister was er toevallig een programma over: Van den Elsen wacht op antwoord. Iemand gekeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven