Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
En ik herken je gevoel onze afgelopen nacht zag er zo uit: 23:00 voeding F, 02:00 voeding F, 03:00 dochter huilen, troosten, 03:45 dochter weer huilen, klaagt over zere oren dus pcm erin, 04:30 dochter wederom huilen toen was ik het zat, ernstig toegesproken en toen is ze gaan huilen, 05:00 F wakker beetje pruttelen zo ongeveer elk kwartier sprong de babyfoon aan tot ongeveer 06:00 toen viel hij weer in slaap en om 07:00 ging wekker van vriend en zat de nacht erop ....vriend heeft van dit alles alleen de voeding van 23:00 meegekregen (die heeft hij gegeven) dus toen hij geïnteresseerd vroeg hoe de nacht gegaan was kreeg hij behoorlijk de wind van voren (suffe muts die ik ben om alles zelf te doen in de nacht, vriend wordt er niet wakker van). En gek genoeg ben ik nog niet ingestort vandaag... blijkbaar heb ik echt niet zoveel slaap nodig
Haha, ik heb dochter vandaag ook laten 'helpen' in de keuken. Maar helaas; weer geen hap gegeten...

O, wat erg zo'n nacht zeg. Van een baby weet je het, maar zo;n peuter er even bij...zucht... Ik herken het wel hoor. Ik heb ook de neiging om het vaak zelf te doen. MAar gelukkig wordt manlief wel wakker van elk huiltje. Dat scheelt:-)

Sterkte vannacht! Ik ga er nu ook gewoon in. Ben bekaf.
@sperzie: het 'roepen' ipv huilen herken ik zeker! Als Joris moe is maar niet slaperig dan doet hij dat. Eerst een brede grijns als ik hem in bed leg (oeh dat is leuk met mama zo boven mij) maar als ik dan weg ben gaat hij druk liggen praten/roepen/kwaken (dat laatste is misschien nog wel de beste omschrijving ).

Ik kan me goed voorstellen dat S op dat soort momenten wel baat heeft bij inbakeren. Joris valt vaak verrassend genoeg toch zelf in slaap. Als hij een huiltje of snikje laat horen (teleurgesteld dat het toch echt de bedoeling is dat hij gaat slapen) dan geven we alsnog zijn speen en valt hij rustig in slaap.

Nu hij voorbij zijn 4-maanden-onrustig-drinken-periode is waar ik over schreef, is het gelukkig 'nooit' meer zo dat ik hem in bed leg en hij toch nog honger blijkt te hebben. Hij drinkt goed, en kan gaan slapen onafhankelijk van het drinken. Dat is wel echt een stap vind ik.

Het onregelmatig drinken: vreemde opmerking van het KDV! Bij veel baby's werkt het wel zo dat als ze een vaste hoeveelheid drinken, veel regelmatiger zijn qua tijd tussen de voedingen (een borst heeft immers geen maatstreepjes). Ik weet niet wat je met zo'n opmerking moet.

Ons KDV doet volgens mij iets tussen op verzoek en op schema in (hongersignalen zijn immers bij andermans baby niet altijd even duidelijk). De eerste voeding is op wisselende tijden, meestal drieënhalf tot vier uur sinds de ontbijtvoeding. Daarna zit er steeds ongeveer 3 uur tussen.

@Sanloes: welke cursusplannen? Ben ik wel benieuwd naar!

@Es: klinkt als een goede methode. Wat ik ook een tijdje heb gedaan, is naast Joris' bed gaan zitten zonder iets te zeggen (gewoon even het forum lezen op mijn telefoon ofzo). Als hij dan kalm was en de oogjes vielen dicht liep ik weg. Misschien kun je dat over een tijdje ook nog proberen.

@noerie en linnepin: succes met de drakenpeuters!! Wat een zware nachten hebben jullie. Maar met een kindermesje een peer pureren is dan weer erg grappig
Hongersignalen van andermans baby moeilijk te peilen? Ik kan ze van mijn eigen baby nog niet eens peilen... Volgens mij gaan wij naar een nieuw patroon trouwens. Minder voedingen en vooral in de avond niets. Overdag onregelmatig. Maar ze heeft de laaste dagen steeds maar 5-6 voedingen op. Helaas altijd wel twee die ik als nachtvoeding tel (2 uur en 5 uur of zo). Vooral s'ochtends lijkt zij weinig honger te hebben. Na een voeding om vijf uur is het snel pas 10 uur dat ze wat wil. Als ik eerder voed dan gaat ze onrustig drinken en uiteindelijk alles weer uit spugen voor mijn idee. Daarna wil ze de hele dag om de 2,5 uur of zo. En dan vanaf 18 uur eigenlijk niets meer. Het was al twee keer zo dat ze dan pas om 2 uur s'nachts weer kwam.

Raar schema, maar voorloopig ga ik er niet bewust iets aan veranderen. Er komen nog genoeg sprongetjes en veranderingen in ritme aan denk ik......

Liesje slaapt nu aan het begin van de avond trouwens altijd in haar eigen kamer. Na de eerste nachtvoeding neem ik haar weer bij mij. Ik vind het wel een beetje raar nog maar ik moet geloof ik meer wennen dan mevrouw. Ik heb ook het idee dat ik niet zo goed slaap, hoewel het nu al twee keer is voorgekomen dat man haar s'nachts eerder hoorde dan ik. En dat terwijl hij haar nooit hoort als ze bij ons slaapt.
En die peuterperikelen sla ik even over. Ik houd nog even de illusie dat het allemaal makkelijker wordt het kind te snappen als het gaat praten.
Haha es, dat dacht ik ook dat het makkelijker werd als ze konden praten en in veel opzichten is het dat ook, het is vooral de combi van de 2 die het zwaar maken af en toe.

Verder betere nacht, dochter niet gehoord en F 2 voedingen. Vandaag F naar het CB met lief voor 2e prikjes, ben benieuwd, heb een hele instructielijst aan lief gegeven over wat hij allemaal moet zeggen (belangrijkste KMA verklaring kan ik die gillend dure voeding gaan declareren)

Wie o wie geef me even een schop onder mn kont... moet gaan werken maar heb geen zin...
linnepin: mijn dochter wordt ook 3 in juli...ook hier af en toe een draakje. Eten gaat op en af. Spelletjes spelen en grapjes maken helpt goed.....bijv. aan lief een hapje van dochter aanbieden en niet voordat het in de mond verdwijnt heel hard roepen grapje/mispoes en dan in dochters mond deponeren. Of het hapje van de mond volgen tot zijn plekje in haar buik (met de vinger langs haar keel enzo). Dan roep ik heel hard er is nog een plekje over.

soms ook juist zeggen dat ze echt dat hapje niet meer in haar buik kan krijgen omdat hij vol is.....dat wil zij laten zien dat ze het wel kan.....etc.

nu de rest lezen...
zooooo 2 voedingen, wat spugen en poep later.....

oh ik schop lief het bed uit hoor. die weet nl 's ochtends neit meer wat er 's nachts is gebeurd.Vorige week nog had dochter een nachtmerrie over kikkertjes in haar bed. Lief zegt, toen ik voreg hoe het gegaan was: heb je he tniet gedroomd, want ik ben er echt niet uitgeweest hoor....uhmmm duhh echt wel.

Elize: over mij "plannen" kan ik niet te veel zeggen, maar het heeft met voorlichting te maken. Ik zit natuurlijk in de ziektewet en wil niet dat iemand er met mijn ideeen vandoor gaat (niet een van jullie hoor, maar een stille meelezer misschien?)

Verder ben ik rustig contactpersonen aan te zoeken. (en ik denk niet dat ik ervan kan gaan leven helaas. beetje hobbieen dus.

Bij concretere plannen gooi ik misschien iets op hyves

Es: bijzonder eetpatroon wordt het zo, maar goed als de kleine het er goed op doet....ik kan zoon soms ook nog niet peilen hoor (net zelfs ook nog)

peuters zijn geweldig! maar wij hebben wel een dochter die verbaal heel sterk is (iets te soms ). Het wordt wel makkelijker hoor, maar belangrijk vind ik dat je de humor blijft zien (zelf in een driftbui) alhoewel dat bij ons krab-incident erg moeilijk was.

Linnepin: bij deze een schop, of ben je al aan het werk????
Vanochtend weer hetzelfde. Ze had om kwart over vijf gedronken en werd om half 9 vrolijk kletsend wakker. Niets geen hongersignalen te bespeuren. om 9 uur toch maar aangelegd (ik dacht bijna vier uur na de voeding dat moet kunnen) maar ik heb het maar bij een borst gehouden, ze verslikte zich, moest boeren en poepen, daarna nog even geprobeerd maar ze ging alleen maar met de tepel spelen. Dus maar op het kdv afgeleverd en aangegeven dat ik geen flauw idee heb wanneer ze honger zal krijgen. Op zich is er van die voeding van 9 uur best wat binnengebleven maar het was volgens mij geen volledige voeding.
Elize, S heeft dan niet altijd baat bij het inbakeren hoor, soms blijft hij dan gewoon doorgaan en gaat hij echt niet slapen. En om hem bij ieder huiltje in te bakeren wil ik niet, aangezien we het juist aan het afbouwen zijn. Het inbakeren gebruiken we nu alleen nog als hij echt niet kan slapen, dit merk ik snel genoeg wanneer ik hem in zijn slaapzak in bed leg en hij meteen begint te trappelen en druk doet met zijn armpjes. Hij wordt dan ook meteen boos, en dan weet ik gewoon dat hij het inbakeren nodig heeft.

Vandaag voor het eerst een slaapzakje mee gegeven naar het kdv, en dat ging best goed! Dus dat is ook wel fijn, dat ze daar nu ook kunnen gaan oefenen.

Over de voedingen en het schema heb ik niets meer gehoord, ik laat het maar gewoon lekker langs me heen gaan. Ik geef genoeg voedingen mee, en S moet gewoon kunnen drinken wanneer hij daar trek in heeft, klaar.

Es, hier is het echt heel anders, S had ook vanmorgen rond 5 uur gedronken, en ik moest hem rond 8.00 wakker maken omdat hij naar het kdv moest, dus toen ook aangelegd, en hij dronk prima. Maargoed, S is dan ook een veelvraatje, en volgens mij drinkt hij altijd wel wanneer ik hem aan leg! Haha!

Sanloes, Manlief slaapt hier ook gewoon overal doorheen 's nachts, in het weekend is het zijn beurt om S te verschonen 's morgens en bij mij te brengen, en dan moet ik hem ook echt wakker maken, hij hoort S gewoon niet, terwijl er toch echt een babyfoon vlakbij ons staat.
Zo dan... ons lieve kleine beertje is vandaag weer bij het CB geweest maar liefst 7190 gram schoon aan de haak en 62 cm lang. Even gekeken in het groeiboekje van dochter, die zat op dit gewicht toen ze 6 maanden was...

Verder MOE, ga lekker mn mandje opzoeken, dames alvast weltrusten
Hebben jullie nog iets gekregen met Valentijn? Hier kregen wij van Liesje een knutseltje met voetafdrukken. Of nou ja van het kdv. Volgens mij las ik iets soortgelijks net bij de septembermoeders. Zouden onze kinderen naar hetzelfde kdv gaan? Maar op dat idee zijn misschien wel meer leidsters gekomen.

Verder had Liesje het daar goed gedaan. Zelfs nog 1,5 uur aan een stuk geslapen. Straks gaat ze daar beter slapen dan thuis. Ik zal morgen toch even vragen hoe zij haar precies naar bed doen en of ze nog weer terug gaan voor speentje of zo. Anders werkt wakker neerleggen en gewoon weggaan misschien wel even goed als wat ik nu doe maar waarvan ik het idee heb dat het sneller en makkelijker gaat.

Verder heeft zij daar om kwart voor 12 een voeding gehad en weer een voeding om half vier. en thuis weer om kwart voor 7 en sindsdien slaapt ze. Ben benieuwd wat ze vannacht doet maar ik heb wel het idee dat wij nu structureel naar minder voedingen gaan terwijl we nog steeds op 8 zaten. Het is dus even zoeken naar een nieuw ritme ook voor haar waarschijnlijk. Ze drinkt geloof ik wel meer nu. Ik kolfde vandaag iig heel wat meer. Op het kdv had ze nog steeds dezelfde hoeveelheid op (140ml) maar misschien drinkt ze bij mij wel meer nu.

Ok, genoeg hierover. Ik ga Linnepin navolgen en naar bed.
Oh ja, Reen opperde laatst of wij niet in de tabel zetten hoe groot en zwaar de kinderen zijn. Ik vond dat eerst altijd suf maar sinds ikzelf een kind heb, snap ik die neiging tot vergelijken. Dus als jullie dat ook willen schrijf dan even alle details op en het liefst ook met welke leeftijd dat was.
Es, de naam van je kindje staat in je post, weet niet of dat de bedoeling was?

Hier ook een knutseltje met verfvoetjes, lief hoor!

S zit al weken op 6 voedingen, dus kan heel goed dat jullie ook van 8 naar 7 of 6 gaan. Jij maakt haar niet wakker voor een late voeding he? Ik wil dit ook eens proberen, maar ben bang voor de nacht die er op volgt! S drinkt nu vaak rond 17.30, en ik wek hem dan om 21.30, daarna leg ik hem gelijk weer terug en slaapt hij verder. En hij drinkt meestal wel heel goed om 21.30! Twijfeltwijfel!

Hier trouwens weer 2 goede nachten 21.30 - 5.00 - 8.00 Al ben ik nog steeds heel moe, maar ik heb geloof ik weer een verkoudheidje te pakken! Ik ga ook slapen nu, trusten allemaal!
Voor in de tabel Es: 14,5 week - 7120 gram - 67 cm
Ach geeft niet, ik heb de naam al vaker genoemd. wil het alleen niets structureel doen maar heb het even aangepasst.
spannende dag...oudste is wennen op school! ik werd al snel gevraagd

of ik weg wilde gaan..zn halve creche zit bij hem in de klas dus dat maakte

t erg makkelijk.ben zo benieuwd hoe t was zometeen.

morgen kleine man zn prikjes weer mits die niet nog zieker

word hij blaft nog als n kleine zeehond en is al weken verkouden.

de ene nacht os hij erdoor wakker en vanacht sliep hij eindelijk

en kon ik weer niet slapen....loop een beetje met stokjes tussen

mn ogen om ze open te houden.vanavond maar weer vroeg naar bed
Milo, spannend hoor! Wat is hij dan in eens groot he?

Vervelend he, die nachten waarin ze veel wakker zijn, hier gaat het gelukkig al weer een paar nachten beter, maar S klinkt ook weer/nog erg snotterig!

Vandaag ben ik vrij, en vanmorgen eens goed gespeurd naar vermoeidheidssignalen bij S. Ik kon ze echt niet ontdekken, dus na ruim 2 uur wakker te zijn geweest heb ik hem op bed gelegd, in zijn slaapzak. Hij begon meteen te huilen en in zijn ogen te wrijven, ik ben weg gelopen en 5 minuten later weer terug gelopen, maar daar werd het huilen alleen maar erger van! Dus met pijn in mijn hart hem eens een poosje laten huilen! Want echt hard huilen was het niet, en waarempel, binnen 10 minuten was het stil en nu slaapt hij al dik een uur... Misschien ben ik gewoon te bang dat hij niet gaat slapen omdat hij huilt, maar ik ga hem nu eens vaker iets langer laten huilen, en zeker als ik zie dat hij moe is, kijken of het werkt. Want ik heb niet het idee dat het aan de slaapzak ligt!
es: wij hebben een door dochter geschilderd hart gekregen (en voor lief even tulpen gehaald, waar ik nu van kan genieten )

Dochter doet niet aan vingerverven (want dan vieze vingers, gek kind) dus keurig met een kwast geschilderd.

Zoon gaat niet naar het kdv, dus van hem niets. (had ik al verteld dat we het kdv hebben opgezegd en dochter hebben ingeschreven voor de PSZ)

Voor de statistieken:

J; 14,5weken, 62,5cm, 6255gram

(een ukkie qua gewicht dus)

even een vraagje voor de "dikkere" kindjes (niet verkeerd bedoeld hoor): vinden jullie de shirtjes niet op de buikjes strak zitten? J. heeft nu alles in 62 (lijkt logisch toch) maar de shirtjes vind ik soms bijna strak zitten. Zelfs die van V& D, die ik bij dochter altijd belachelijk groot en wijd vond (zij woog bij 14 weken 6300gr). Broekjes daarentegen zwemt zoon weer in, alleen de lengte is nodig, maar dat ken ik van dochter (kan nu nog 74 aan terwijl ze 93cm is)

Es: hoe is de nacht gegaan?

Sperzie, die twijfel had ik bij dochter met de avondvoeding van 19.30h op een gegeven moment ook. Gewoon een keer proberen. Hier nog lang geen vermindering helaas. Vannacht een clustervoeding van 3.30-7h gehad en daarna 7.30h en 10h.

Nu slaapt hij na 15 min. krijsen uiteindelijk in de doek, lekker op mijn buik.

En dochter slaapt ook al 2 uur!!!!!!!
milo: spannend school, een heel heerschap dus al.....pfff moet er nog niet aandenken geloof ik
Als ik thuis ben zal ik wel beginnen met wat gegevens in de tabel zetten.

Sanloes zo'n kleintje vind ik jouw zoon helemaal niet. Ik verwacht niet dat Liesje meer weegt als wij morgen naar het cb gaan en ze is dan al 17,5 weken. Ben benieuwd.

Nacht ging hier meer als prima. Ze werd om half elf wakker voor een voeding net toen ik boven was om naar bed te gaan. Dus perfecte timing. Toen werd ik om half twee wakker en dacht haar te horen dus ik erheen, maar ze had de ogen dicht en bewoog het hoofd wel, maar verder niets. Nog geprobeerd of ze de mond opendeed als ik het speentje ervoor houd maar ook niet. Dus dan maar weer naar bed al verwachte ik wel dat ze aan het wakker worden was. Dat bleek echter helemaal niet het geval en ze kwam pas om half vijf weer! Toen lekker gevoed maar ze verslikte zich en kreeg de hik, dus ze viel niet direct in slaap. Ik heb toen besloten haar toch weer in haar eigen bed te leggen en te zien wat er gebeurd. Heb haar dus wakker en hikkend in bed gelegd en verwachte veel gezeur. en weer verbaasde zij mij. Ik ging weer naar bed omdat ik zo moe was en daarom niet wilde wachten totdat zij sliep. Ik sta wel op als ze gaat zeuren dacht ik, eerst nog even 10 minuten lekker liggen. Maar ik hoorde haar dus niet en schok vanochtend om 9 uur wakker. Toen lag ze met de ogen open om zich heen te kijken in bed. Ik weet dus niet hoe lang ze al wakker was.

Snel aangekleed en om half 10 besloot ik haar toch nog te voeden ook al gaf zij weer niet aan honger te hebben, maar ze moet toch ontbijten. Gelukkig dronk ze goed en spuugde niet eens na afloop. Dus haar snel naar het kdv gebracht. Geen idee of ze daar nog gespuugd heeft. Ben benieuwd wat ze daar kwa drinken doet.

@kdv, Sanloes, jij verwacht dus niet snel weer veel te werken omdat je hebt opgezegd? En hoe vorderen de plannen voor je eigen project? Liesje gaat hier drie dagen naar het kdv en ergens voelt dat best veel. Het haalt zoveel flexibiliteit weg uit de week. Ik heb alleen de maandag nog met haar en donderdags is man thuis. Als ik al die tijd zou werken dan zou het denk ik beter voelen, maar nu ben ik alleen maar aan het solliciteren en vooral studeren en dus best nog veel thuis, dan voelt het soms raar dat zij daar is en ook voor het kostenplaatje zou het handiger zijn als ze minder zou gaan. Alleen gaat dat niet echt makkelijk omdat ik vier dagen in de week colleges volg. Nu ik nog niet werk, wil ik zoveel mogelijk vakken doen die ik nodig heb voor de lerarenopleiding en die vakken zijn natuurlijk zo verdeeld dat het net niet lukt haar halve dagen te laten gaan omdat ik daarvoor te laat thuis ben.

Maar ik "begin" s'ochtends ook pas laat. Dus eigenlijk is zij er toch niet zo lang en dan is het wel gek drie dagen af te nemen. Ik zou liever twee echt lange dagen doen of zo. Eens kijken wat wij doen als de colleges in mei afgelopen zijn.

@Sperzie, ik maak Liesje idd niet wakker. Omdat ik ervan uitga dat wakker maken geen zekerheid biedt om geen nachtvoeding meer te hoeven geven en omdat ik bang ben dat zij niet meer gaat slapen als ik haar wakker maak (ook nog niet geprobeerd trouwens). Dat laaste probleem heb jij niet, maar ik zou gewoon eens proberen wat S doet als je hem niet wakker maakt.

Ok, ik ga mijn tijd nog even nuttig besteden.
Milo, hoe is het gegaan op school?
Oh ja en Liesje heeft dus vanacht de hele nacht op haar eigen kamer geslapen. Voor het eerst. Ik legde haar wel al s'avonds in haar eigen bed, maar deed haar na een nachtvoeding weer in de cosleeper. Vanacht dus niet gedaan en het is dus heel goed gegaan. Ik denk dat ik dat maar erin houd, misschien nog een enkele keer bij ons als ze niet wil slapen of zo en ik geen zin heb er steeds heen te moeten, maar die periode van bij ons op de kamer gaan wij nu afsluiten. Voelt best goed dat gewoon geleidelijk aan te doen zonder deadline of zo.
Es, Wat een goede nacht heb je gehad, lekker hoor! Hier was het 21.30 (wakker gemaakt) - 4.50 - 8.00

En ik bedacht me dat als ik S laat liggen na de voeding om 17.30, hij maar 5 voedingen heeft, dat vind ik toch wel wat weinig. En S slaapt inderdaad gelijk weer verder na die voeding om 21.30, en een lange ruk dus, denk dat we die voeding gewoon nog maar even houden.

Ohhh ik ben zo trots op S! Het gaat weer zo goed met slapen in de slaapzak! Heerlijk!
5 voedingen is toch een probleem? Maar als het beter voelt, gewoon die voeding erin laten.

oh, ik was hier al niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven