Risico op plat achterhoofd
donderdag 16 februari 2012 om 10:43
Hallo allemaal,
Deze vraag is vast vaker gesteld, maar ik kon zo snel niets terugvinden.
Mijn zoontje van twee maanden slaapt graag op z'n achterhoofd. Nu probeer ik overdag zijn hoofdje wel afwisselend naar links en rechts te draaien, maar 's nachts heb ik er natuurlijk geen zicht op. Daarnaast is hij ook erg sterk, dus ik heb soms echt moeite om zijn hoofd naar de zijkant te manouvreren.
Bij de geboorte had hij een prachtig rond koppie, maar nu begint zijn achterhoofd toch wat "af te platten". Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat heb je eraan gedaan om een plat achterhoofd te voorkomen? En vooral, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij 's nachts niet de hele tijd op zijn achterhoofd ligt?
Ik zou liefst niet meteen aan kinderfysiotherapie en andere, wat extremere, remedies beginnen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Deze vraag is vast vaker gesteld, maar ik kon zo snel niets terugvinden.
Mijn zoontje van twee maanden slaapt graag op z'n achterhoofd. Nu probeer ik overdag zijn hoofdje wel afwisselend naar links en rechts te draaien, maar 's nachts heb ik er natuurlijk geen zicht op. Daarnaast is hij ook erg sterk, dus ik heb soms echt moeite om zijn hoofd naar de zijkant te manouvreren.
Bij de geboorte had hij een prachtig rond koppie, maar nu begint zijn achterhoofd toch wat "af te platten". Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat heb je eraan gedaan om een plat achterhoofd te voorkomen? En vooral, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij 's nachts niet de hele tijd op zijn achterhoofd ligt?
Ik zou liefst niet meteen aan kinderfysiotherapie en andere, wat extremere, remedies beginnen.
Alvast bedankt voor de hulp!
donderdag 16 februari 2012 om 10:55
Mijn kraamverzorgdster raadde aan om de wieg af en toe eens te draaien, zodat het licht telkens aan een andere kant zit. Babies hebben kennelijk de nijging om met hun gezichtje naar het licht toe te liggen.
Ik heb mijn zoontjes hoofd ook wel proberen te draaien, maar dat haalde niets uit, wieg draaien wel. Hij is nu 5 maanden en heeft een mooi rond koppie.
Ik heb mijn zoontjes hoofd ook wel proberen te draaien, maar dat haalde niets uit, wieg draaien wel. Hij is nu 5 maanden en heeft een mooi rond koppie.
donderdag 16 februari 2012 om 10:55
Kinderfysiotherapie is niet extreem hoor
Maar qua tips: zaken als kippegraankussens, zijligkussens en handdoek onder matras werken allemaal als een trein. Enige nadeel is dat ze worden afgeraden in verband met wiegedood en meteen dé reden (samen met de verplichte rugligging) waarom het aantal afplattingen bij baby's is geëxplodeerd.
Maar qua tips: zaken als kippegraankussens, zijligkussens en handdoek onder matras werken allemaal als een trein. Enige nadeel is dat ze worden afgeraden in verband met wiegedood en meteen dé reden (samen met de verplichte rugligging) waarom het aantal afplattingen bij baby's is geëxplodeerd.
donderdag 16 februari 2012 om 11:00
donderdag 16 februari 2012 om 11:06
Ons kereltje van bijna 4 maanden had ook een ernstige afplatting. Alle tips en trucs die ik kende gebruikt, maar ik wilde een helmpje voorkomen. Dus toch een bezoekje aan de kinderfysio gebracht. Zij heeft allereerst gekeken of hij zijn hoofdje wel goed naar beide kanten kon draaien. Als dit niet het geval is, kun je blijven oefenen en draaien, maar haalt het natuurlijk niets uit. Gelukkig kon ons zoontje prima zijn nekje bewegen. Daarna heeft de kinderfysio 3 huisbezoekjes afgelegd waarbij ik een aantal oefeningen aangeleerd kreeg. Bij een oefening, kon ik zoontje daarna in zijn bedje leggen terwijl hij naar de "goede" kant keek. Het is lastig deze oefening zo te beschrijven, dus daar waag ik me niet aan. Inmiddels is mijn zoontje helemaal van zijn voorkeurshouding af en heeft hij weer een mooi rond koppie!
Dingen die ik deed:
* inderdaad bedje omdraaien (of bedje andersom opmaken, vind ik makkelijker dan met het bedje slepen
)
* bij het verschonen kind steeds andersom neer leggen. Dus ene keer hoofdje rechts, andere keer hoofdje links
* speeltje aan de kant leggen waar hij heen moet kijken
* Steeds op een andere arm dragen
* Veel oefenen met liggen op de buik, worden nekspieren sterker van
* Kleine steeds benaderen van de niet-voorkeurskant
* Mijn oudste deed steeds dansje aan de niet-voorkeurskant
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom het idee van een kinderfysio zo tegenstaat.
Dingen die ik deed:
* inderdaad bedje omdraaien (of bedje andersom opmaken, vind ik makkelijker dan met het bedje slepen
* bij het verschonen kind steeds andersom neer leggen. Dus ene keer hoofdje rechts, andere keer hoofdje links
* speeltje aan de kant leggen waar hij heen moet kijken
* Steeds op een andere arm dragen
* Veel oefenen met liggen op de buik, worden nekspieren sterker van
* Kleine steeds benaderen van de niet-voorkeurskant
* Mijn oudste deed steeds dansje aan de niet-voorkeurskant
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom het idee van een kinderfysio zo tegenstaat.
donderdag 16 februari 2012 om 11:29
Ik zou toch voor de fysio gaan. Mijn oudste heeft een helmpje gehad en als je het over extreme maatregelen heb dan is dat er één. Zo'n helmpje moet bijna een half jaar lang 23 uur per dag gedragen worden en je moet elke 2 of 3 weken op controle komen. En dat is niet bij de fysio in de buurt maar bij een instrumentenmaker die het helmpje maakt en bij kan stellen. Voor ons betekende dat een uur rijden heen en een uur rijden terug.
Ik zag bij Ko al met twee maanden een afplatting maar de CB arts bleef zeggen dat het bij zou trekken. Hoefden we ook niks bijzonders voor te doen, dat zou helemaal vanzelf gaan. Uiteindelijk naar de fysio met dik 5 maanden en toen was het al te laat. Ik heb me lang schuldig gevoeld dat we niet eerder gegaan zij maar ik wist niet dat het drempelloos is. Je hebt dus geen doorverwijzing nodig. De eerste drie maanden is het schedeltje het zachtst dus ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken want oefeningen en andere dingen hebben nu het meeste effect. De kinderfysio komt meestal gewoon bij je thuis!
Ik zag bij Ko al met twee maanden een afplatting maar de CB arts bleef zeggen dat het bij zou trekken. Hoefden we ook niks bijzonders voor te doen, dat zou helemaal vanzelf gaan. Uiteindelijk naar de fysio met dik 5 maanden en toen was het al te laat. Ik heb me lang schuldig gevoeld dat we niet eerder gegaan zij maar ik wist niet dat het drempelloos is. Je hebt dus geen doorverwijzing nodig. De eerste drie maanden is het schedeltje het zachtst dus ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken want oefeningen en andere dingen hebben nu het meeste effect. De kinderfysio komt meestal gewoon bij je thuis!
donderdag 16 februari 2012 om 11:44
Mijn dochter heeft vanaf 3 maanden fysio gekregen, maar alle tips die Ongeduld2 noemt hielpen niet (meer) en de afplatting was een feit. Uiteindelijk een helmpje gekregen van 7-10 maanden en dat heeft enorm geholpen.
En inderdaad, onze kinderfysio kwam aan huis. Heel fijn was dat. Snel actie ondernemen hoor!
En inderdaad, onze kinderfysio kwam aan huis. Heel fijn was dat. Snel actie ondernemen hoor!
donderdag 16 februari 2012 om 11:48
quote:winkelfanaat schreef op 16 februari 2012 @ 11:43:
Ik lees hier wel vaker over op het viva forum, en steeds vraag ik mezelf af of het gaat om een puur cosmetisch probleem of dat het ook om medische redenen een probleem is. Puur belangstelling hoor, zelf geen kinderen.Het is puur cosmetisch. De hersentjes komen anders niet in de knel ofzo. Een scheef hoofdje kan echter wel ook een scheef gezicht betekenen. Bij ons zoontje was alleen het achterhoofd plat. Het was vrijwel niet scheef en de oortjes zaten op vrijwel dezelfde hoogte. Alleen was het hoofdje zo plat dat het breder was dan dat het lang was. Zoals Ernie van Bert zeg maar. Maar ook bij ons was het alleen maar cosmetisch. Het is alleen wel zo dat je een "raam" hebt van een half jaar waarin je zo'n helmpje kan nemen. Van 6 tot 12 maanden is het effectief. Het is dus niet zo als met een beugel dat je later alsnog kan beslissen er iets aan te laten doen. Dat was voor ons een reden om door te zetten en het helmpje te nemen. Op latere leeftijd kan er niets meer aan gedaan worden.
Ik lees hier wel vaker over op het viva forum, en steeds vraag ik mezelf af of het gaat om een puur cosmetisch probleem of dat het ook om medische redenen een probleem is. Puur belangstelling hoor, zelf geen kinderen.Het is puur cosmetisch. De hersentjes komen anders niet in de knel ofzo. Een scheef hoofdje kan echter wel ook een scheef gezicht betekenen. Bij ons zoontje was alleen het achterhoofd plat. Het was vrijwel niet scheef en de oortjes zaten op vrijwel dezelfde hoogte. Alleen was het hoofdje zo plat dat het breder was dan dat het lang was. Zoals Ernie van Bert zeg maar. Maar ook bij ons was het alleen maar cosmetisch. Het is alleen wel zo dat je een "raam" hebt van een half jaar waarin je zo'n helmpje kan nemen. Van 6 tot 12 maanden is het effectief. Het is dus niet zo als met een beugel dat je later alsnog kan beslissen er iets aan te laten doen. Dat was voor ons een reden om door te zetten en het helmpje te nemen. Op latere leeftijd kan er niets meer aan gedaan worden.
donderdag 16 februari 2012 om 11:51
Dat je het nu meer hoor/ziet komt door het advies voor veilig slapen. Een tijd lang werd geadviseerd om kindjes op de zij te laten slapen en dan steeds wisselen van kant. Nu is het advies om je kindje op de rug te leggen en het hoofdje dan steeds opzij te draaien. De ene keer links, de andere keer rechts. Mijn zoontje keek echter het liefst recht naar boven en draaide vrijwel meteen zijn hoofdje bij.
Nu bij de tweede leggen we hem op de zij omdat we de afplatting willen voorkomen. Maar dat doen we alleen als we er bij zijn ivm het risico op wiegedood.
Nu bij de tweede leggen we hem op de zij omdat we de afplatting willen voorkomen. Maar dat doen we alleen als we er bij zijn ivm het risico op wiegedood.
donderdag 16 februari 2012 om 11:55
Het is inderdaad sinds dat baby's op hun rug moeten slapen dat de hoofdjes sneller afgeplat worden.
Ik heb dochter altijd op haar zij laten slapen en dan afwisselen van kant, omdat ze dit in het ziekenhuis ook deden.
Ben hier eigenlijk altijd mee doorgegaan en ze heeft dan ook altijd een rond bolletje gehad en gehouden.
Ik heb dochter altijd op haar zij laten slapen en dan afwisselen van kant, omdat ze dit in het ziekenhuis ook deden.
Ben hier eigenlijk altijd mee doorgegaan en ze heeft dan ook altijd een rond bolletje gehad en gehouden.
donderdag 16 februari 2012 om 11:55
quote:kadanz schreef op 16 februari 2012 @ 11:53:
Gek, ik heb nog nooit een hongerafrikaantje met een plat hoofd gezien! (en die gaan zeker niet naar de fysio). Hoe zit dat?
in afrika hebben ze geen kinderwagens, en wippertjes.
maar daar worden de baby's gedragen.
in de landen waar de baby's gedragen worden komt ook heupdysplasie niet/ nouwelijks voor.
Gek, ik heb nog nooit een hongerafrikaantje met een plat hoofd gezien! (en die gaan zeker niet naar de fysio). Hoe zit dat?
in afrika hebben ze geen kinderwagens, en wippertjes.
maar daar worden de baby's gedragen.
in de landen waar de baby's gedragen worden komt ook heupdysplasie niet/ nouwelijks voor.
donderdag 16 februari 2012 om 12:05
Bedankt voor alle tips. Denk dat ik inderdaad maar contact ga opnemen met een kinderfysio. Heb er ook niks tegen, hoor, maar wilde eerst kijken of ik er zelf iets aan zou kunnen doen. Maar als ik het zo hoor, is fysiotherapie toch wel een goede optie. Zeker als ze thuis komen. Met extreme maatregelen bedoelde ik inderdaad een helm.
@ zusenzoo, sorry dat ik niet zo'n originele nick heb gekozen.. wil je dat ik 'm wijzig?
@ zusenzoo, sorry dat ik niet zo'n originele nick heb gekozen.. wil je dat ik 'm wijzig?