Risico op plat achterhoofd

16-02-2012 10:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Deze vraag is vast vaker gesteld, maar ik kon zo snel niets terugvinden.

Mijn zoontje van twee maanden slaapt graag op z'n achterhoofd. Nu probeer ik overdag zijn hoofdje wel afwisselend naar links en rechts te draaien, maar 's nachts heb ik er natuurlijk geen zicht op. Daarnaast is hij ook erg sterk, dus ik heb soms echt moeite om zijn hoofd naar de zijkant te manouvreren.

Bij de geboorte had hij een prachtig rond koppie, maar nu begint zijn achterhoofd toch wat "af te platten". Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat heb je eraan gedaan om een plat achterhoofd te voorkomen? En vooral, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij 's nachts niet de hele tijd op zijn achterhoofd ligt?

Ik zou liefst niet meteen aan kinderfysiotherapie en andere, wat extremere, remedies beginnen.

Alvast bedankt voor de hulp!
zus-en-zo voor allerhande advies over juiste ergonomische draagmethoden kun je terecht op de kinderen pijler in het draagvragentopic.
Nee hoor, geen probleem zolang we maar goed te onderscheiden blijven.
Hier ook een zoontje met een plat achterhoofd. Gelukkig was ik er snel bij en heb (door ervaring met de oudste) de kinderfysio ingeschakeld. Hij was toen 2,5 maand (maar is met 36 wk geboren, dus gecorrigeerd 1,5 maand). Hij ligt nu al tijden op zijn zij in een zijliggingskussen. Het is nu al enorm verbeterd, terwijl de fysio hem vroeg wilde opmeten om eventueel vroeg met een helmpje te starten. Lijkt nu niet nodig. Hij is afgelopen week opgemeten en ik krijg de uitslag ergens volgende week.
quote:Yamuna schreef op 16 februari 2012 @ 11:55:

[...]

in afrika hebben ze geen kinderwagens, en wippertjes.

maar daar worden de baby's gedragen.

in de landen waar de baby's gedragen worden komt ook heupdysplasie niet/ nouwelijks voor.Ok...maar ze hebben ook geen platte wangetjes!
quote:kadanz schreef op 16 februari 2012 @ 13:00:

[...]

Ok...maar ze hebben ook geen platte wangetjes!

Daar zitten geen botten in die kunnen afplatten

ik zit veel op mn kont , maar echt niet dat ie er platter van word
Yam
Nouja, van een kinderwagen krijgen ze geen afgeplat hoofdje!

Onze jongste heeft ook heel wat uurtjes in een draagdoek gezeten, maar wel een helmpje nodig gehad hoor. Hij heeft voor de geboorte klem gezeten, daardoor een voorkeurs houding ontwikkeld. Hij was niet achter afgeplat, maar scheef afgeplat. Wat heet zn hele hoofdje was en is nog scheef. Speentje zit bv scheef. Zonder helmpje was hij nog veel schever geweest.

Aan TO, wel naar een fysio gaan hoor. Nu kun je door oefeningen misschien nog iets voorkomen.
quote:Yamuna schreef op 16 februari 2012 @ 13:14:

[...]

Daar zitten geen botten in die kunnen afplatten

ik zit veel op mn kont , maar echt niet dat ie er platter van word Daar zit wat in
Overdag heb ik mijn kleintjes altijd meerdere malen per dag bewust op de buik neergelegd. Is niet alleen goed voor de spierontwikkeling, maar dan is gedurende die tijd ook de druk van het hoofdje af.

Als ik er overdag bij was, heb ik ze dan ook rustig op de buik laten slapen.

's Avonds bij het naar bed brengen altijd net een beetje de houding gevarieerd. Soms echt op de rug, soms een handdoekrolletje iets in de rug (L en R afwisselend), zodat ze niet echt vol op hun zij lagen, maar ook niet plat op de rug.

O, en met beide kindjes ben ik in de eerste weken een keertje 'preventief' bij de osteopaat langsgeweest, laten controleren dat er in het nekgebied geen problemen speelden n.a.v. de geboorte (KISS syndroom, voorkeurshoudingen).

Onafhankelijk van de hele osteopathie-bij-babies-controverse, heb ik trouwens wel de indruk dat onder babies-met-een-afgeplat-hoofdje een voorkeurshouding wel vaak een rol speelt...

Succes met jouw kindje. Goed in ieder geval dat je er zo vroeg bij bent! De kindjes die ik wel eens ben tegengekomen met een afgevlakt achterhoofdje, dat vind ik er altijd zo sneu uitzien, zo plat als een plank...
Nogmaals dank voor alle reacties. Ik vraag me wel iets af.. Ik lees hier over kussentjes en handdoeken in het bedje, maar dat wordt toch ook afgeraden ivm wiegendood?

Moet binnenkort ook weer naar het cb, misschien kan ik het daar ook aangeven.

Iemand vroeg nog of het puur uit esthetisch oogpunt was dat ik een plat achterhoofd graag wil tegengaan. Eh, ja.. Ik vind een ronde schedel inderdaad mooier dan een platte
quote:zus-en-zo schreef op 16 februari 2012 @ 14:43:

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik vraag me wel iets af.. Ik lees hier over kussentjes en handdoeken in het bedje, maar dat wordt toch ook afgeraden ivm wiegendood? Ik heb het handdoekrolletje onder de matrashoes gelegd, dat leek me veiliger dan los in bed.
Al die hulpmiddelen in bed worden inderdaad afgeraden. Wij hebben een tijdje zo'n kussentje gebruikt maar ons zoontje sliep dan ook naast ons in zijn co-sleeper. Daarom durfden we dat aan.
Bedankt voor de uitleg ladies, het is mij duidelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven