lekkere tomatensaus

16-02-2012 16:31 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb in het verleden wel eens zelf tomatensaus gemaakt voor de spaghetti of lasagne

recepten van internet

maar we vonden ze veel te waterig smaken

hebben jullie tips?
Een klein blikje tomatenpuree toevoegen.Verder bind je sauzen met maizena of aardappelmeel.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Goede (over) rijpe tomaten gebruiken. En inderdaad een blikje tomatenpuree toevoegen.
Waterig? Hoe dat zo?

Verse kruiden, verse tomaat, ui, knoflook, gehakt, spekjes, wortel en bleekselderij, scheut rode wijn en bouillon erin, heerlijk. En dan uren laten pruttelen tot het is ingedikt.
quote:giuliettacapuletti schreef op 16 februari 2012 @ 16:34:

Waterig? Hoe dat zo?

Verse kruiden, verse tomaat, ui, knoflook, gehakt, spekjes, wortel en bleekselderij, scheut rode wijn en bouillon erin, heerlijk. En dan uren laten pruttelen tot het is ingedikt.Dit, maar dan i.p.v. verse tomaat de gezeefde biotomaten van de Aldi. (Heb ik pas ontdekt, zit in een hoge fles, is erg lekker).
het was een hele waterige smaak kan het niet goed onder woorden brengen

maar ga het met jullie tips maar eens weer proberen
Die van AH voldoen ook. Of de Passata.
ik gebruik altijd tomato frito van heinz
Overrijpe tomaten doen de truuc meestal wel, maar wat gegarandeerd succes is een blik gepelde tomaten kopen en laten koken met knoflook en pepers.

Succes ermee!
Met verse tomaten wordt het al snel waterig. Er zijn in Nederland gewoon geen vlezige tomaten met een volle smaak te krijgen. Je kan dus beter al dan niet gezeefde tomaten uit blik of fles gebruiken.
.
Uitje fruiten met knoflook, groenten naar smaak toevoegen en dan passata en tomatenpuree en op smaak brengen met kruiden en zout en peper.
quote:twentseros schreef op 16 februari 2012 @ 16:48:

het was een hele waterige smaak kan het niet goed onder woorden brengen

maar ga het met jullie tips maar eens weer proberenVind ik ook altijd wel hoor, dat saus van verse tomaten waterig wordt. Doe nu zelf nog wel eens een half pakje Heinz tomato frito erdoor. Dan vind ik het een stuk lekkerder. Of makkelijker nog, blikje gepelde tomaten met een pakje heinz tomato frito.
Ja tomato frito gebruik ik ook altijd van Heinz! Die is lekker van smaak!
Je moet er vooral de tijd voor nemen; inderdaad lekker lang laten pruttelen en laten indikken.
Inderdaad tomato frito en ik gebruik hele rijpe vleestomaten.

De saus gaat volgens Italiaans gebruik zo vroeg mogelijk op het vuur en staat zeker 4 á 5 uur te pruttelen op laag vuur.
Maak de saus zelf altijd met een blikje tomatenpuree en een blikje tomatenblokjes. Soms wat Tomato Frito er door heen. Verse tomaten worden bij mij ook waterig. Of je moet ze door een zeef halen. Een passevite heet dat volgens mij.

Heb onlangs deze pastasaus gemaakt, erg lekker!!

http://www.koffietijd.nl/ ... 01/tagliatelle-bolognese/
Oh en nog een lekkere scheut rode wijn doet ook wonderen :-)
De tomatensmaak wordt sterker door, knoflook, rode peper, balsamico azijn, suiker of rode wijn toe te voegen, of in mijn geval vaak allemaal :D.

En heel lang op laten staan, ik kan een heerlijke tomatensaus maken met bijna niets als ik maar 3 uur de tijd heb om het zachtjes te laten pruttelen.
Dit is echt het beste recept ever! Is binnen ons gezin inmiddels een klassieker. Eenvoudig, maar heerlijk nan smaak. Voor mij nooit meer kant en klare lasagna's of saus uit een pakje of potje. Saus is nl. Ook lekker op elke andere pasta.

http://www.smulweb.nl/recepten/126611/lasagna

Succes!!
Tomaten uit blik: gebruik je dan ook het rode sap dat erbij zit?

Ik vind dat zo blikkerig smaken.
quote:stippeltjes schreef op 16 februari 2012 @ 17:12:

ik gebruik altijd tomato frito van heinz

Die is lekker of die van de AH. Nooit last van een waterige smaak, je kan wat al werd gezegd evt. wat tom.puree erbij doen.

Qua smaak doe ik altijd deze kruiden erbij, heerlijk. En afhankelijk van wat ik de volgende dag moet doen wat extra kruiden en knoflook.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind tomato frito altijd erg zoet. Vind ik gezeefde tomaten van eigen merk supermarkt vaak lekkerder en puurder.

Ik maak tomatensaus als volgt:

Uien fruiten met knoflook in ruim olijfolie. Blikje tomatenblokjes of gepelde tomaten (daar hak ik altijd met een scherp mes een paar keer in heen en weer) erbij en een half pak gezeefde tomaten. scheut rode wijn erbij. Dan kruiden met peper en zout en gedroogde italiaanse kruiden of alleen oregano. Ik voeg vaak nog een bio-groentebouillonblokje toe (zonder E-nummers en zonder gist).

Dan laat ik het zo lang mogelijk doorsudderen, het liefst een uur of twee. Maar drie kwartier op laag vuur is ook prima.

In de zomer wil ik nog weleens zelf mijn tomaten ontvellen, dan gebruik ik romatomaten. Maar nu zit er bijna geen smaak aan de tomaten en probeer ik het niet eens. Tomaten uit blik zijn prima vervangers, meer smaak en minstens zo gezond.

Als ik een bolognesesaus maak bak ik eerst gehakt aan en voeg ik naast de ui en knof ook nog wat fijngesneden bleekselderij en soms wortel toe.
quote:Henkjan41 schreef op 16 februari 2012 @ 18:48:

Tomaten uit blik: gebruik je dan ook het rode sap dat erbij zit?

Ik vind dat zo blikkerig smaken.

Ja dat kook ik ook mee, maar aangezien ik het minimaal 3 kwartier kook is de bliksmaak dan echt wel weg.

De lekkerste tomaten uit blik vind ik van een italiaans merk dat ze bij de c1000 verkopen dat begint met een C, ik weet de naam niet meer. Die zijn ongeveer 90 cent per blik met een blauw etiket. Stuk duurder dan eigen merk (29 ct ook wel te doen hoor).

En bij de Plus hebben ze blikken met een etiket met geel en die zijn ook erg lekker, iets van 50 ct.
bedankt voor alle reacties

ik heb nu het recept van koffietijd in de pan zitten

zal jullie nog vertellen hoe het smaakte
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 februari 2012 @ 18:19:

De tomatensmaak wordt sterker door, knoflook, rode peper, balsamico azijn, suiker of rode wijn toe te voegen, of in mijn geval vaak allemaal :D.

Ja ik ook beetje balsamico, heerlijk.

Mijn saus: uitje heel fijn snijden, fruiten, knoflook erbij + gedroogde oregano, eventueel wat chiliflakes, tomaten uit blik (gewoon de goedkoopste), blikje tomatenpuree, scheutje balsamico (of wijn, dat werkt ook) en klein schepje suiker + zout naar smaak.

Lekker laten pruttelen, minstens een half uur voordat je hem gaat gebruiken.

Afmaken met scheut olijfolie en verse basilicum, héérlijk.
evyblissy wijzigde dit bericht op 17-02-2012 10:51
Reden: zout vergeten! schande!
% gewijzigd
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven