lekkere tomatensaus

16-02-2012 16:31 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb in het verleden wel eens zelf tomatensaus gemaakt voor de spaghetti of lasagne

recepten van internet

maar we vonden ze veel te waterig smaken

hebben jullie tips?
gehakt, uit, knoflook, paprika en een stuk of 6 tomaten, italiaanse kruiden en een heleboel nootmuskaat.

Minstens 3 uur laten pruttelen, dan dikt het vanzelf in en heb je een heerlijke tomatensaus.
welke wijn die je erin, Gemini?
up. Moet het nog even overschrijven.
Lees nu pas Ksenija's reactie.

Ik doe er rode wijn in, net wat ik open heb.

Meestal geen hele dure
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 februari 2012 @ 18:50:

[...]

Die is lekker of die van de AH. Nooit last van een waterige smaak, je kan wat al werd gezegd evt. wat tom.puree erbij doen.

Qua smaak doe ik altijd deze kruiden erbij, heerlijk. En afhankelijk van wat ik de volgende dag moet doen wat extra kruiden en knoflook.

[IMG]http://i576.photobucket.com/albums/ss21 ... 090533.jpg[/IMG]De Italiaanse mix van Daregal gebruik ik ook altijd hiervoor, heerlijk. Sinds kort zit het in een andere verpakking.
Dit is de allerbeste!

Was er zelf nooit op gekomen om er wortel in te doen maar geeft de saus wel veel body. Lekker veel knoflook, peper en rozemarijn of andere kruiden. En de wijn is een onmisbare toevoeging! (voor de kids: de alcohol verdampt gewoon dus dat kan prima).

De samenstelling wisselt bij mij trouwens wel per keer. Maar de basis is altijd hetzelfde.
Mijn tomatensaus bestaat uit: romatomaten, 2 sjalotjes gefruit in olijfolie, teentje knoflook. Fijngehakte droge worst en wat parmezaanse kaas. Alles mengen in de keukenmachine met was gedroogde basilicum. Heerlijk.
O dat klinkt ook goed Christiane! Wat voor worst gebruik je?
[quote]mevrouw_stemband schreef op 17 maart 2012 @ 21:59:

[url=http://www.xead.nl/de-lekkerste-pastasaus-maak-je-zo]Dit is . En de wijn is een onmisbare toevoeging! (voor de kids: de alcohol verdampt gewoon dus dat kan prima).

Helaas, de alcohol verdampt niet. In de jaren dat ik werk in de verslavingszorg is dit al diverse malen bewezen (als in blazen na de maaltijd omdat we het sausje niet vertrouwden). Na enkele uren pruttelen is het alcoholgehalte wel lager maar nog steeds aanwezig.

Marin
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
O echt?? Dat wist ik niet
quote:

Alcohol in het eten

'Ik ben gestopt met drinken maar in veel recepten gebruik ik wel wijn. Klopt het dat die wijn verdampt door het koken?'

Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.

Als u wilt stoppen met drinken of als u kookt voor kinderen is het dus raadzaam om attent te zijn op alcohol in gerechten.

Goed om te weten, zeg! Ik laat het soms wel 2 uur pruttelen en vries het merendeel in, maar er blijft dus altijd wat over.

Ik heb het overigens nog nooit aan een kind gevoerd, dus dat scheelt weer
Geraspte wortel erin! Wordt het dik en zoet van. Wel bio!
quote:marin125 schreef op 18 maart 2012 @ 00:53:

[quote]mevrouw_stemband schreef op 17 maart 2012 @ 21:59:

[url=http://www.xead.nl/de-lekkerste-pastasaus-maak-je-zo]Dit is . En de wijn is een onmisbare toevoeging! (voor de kids: de alcohol verdampt gewoon dus dat kan prima).

Helaas, de alcohol verdampt niet. In de jaren dat ik werk in de verslavingszorg is dit al diverse malen bewezen (als in blazen na de maaltijd omdat we het sausje niet vertrouwden). Na enkele uren pruttelen is het alcoholgehalte wel lager maar nog steeds aanwezig.

MarinHmmm...echt?? Ik geef het altijd aan mijn kinderen. Dacht dat het na uren koken wel was verdampt...
quote:mevrouw_stemband schreef op 17 maart 2012 @ 22:05:

O dat klinkt ook goed Christiane! Wat voor worst gebruik je?

Meestal Frans of Belgisch. In de categorie fuet.

Nooit salami of chorizo.

Dus echt een droge worst, waarvan het ook lekker is om een stukje los te eten bij een wijntje.
Wat ook lekker is als je niet van heel pittig houdt, maar wel van een beetje bite: een rode peper inprikken ( anders ploft hij open) en dan laten meepruttelen in de saus. Voor opdienen eruit en mmmmmm.
Ja Lara, echt. De meningen waren/zijn er over verdeeld. Dat heeft op de werkvloer voor diverse discussies (met cliënten) gezorgd. Uiteindelijk hebben we het zelf maar getest tijdens een team/thema avond.

Marin
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Mijn recept:

2 blikken gepelde tomaten

1 pakje (250ml) gepureerde tomaten

2 eetlepels tomatenpuree

1 middelgrote ui

1 wortel

halve rode paprika

3/4 tenen knoflook

oregano

basilicum

peper/zout

500 gram gehakt

Ui aanfruiten in olijfolie, knoflook erbij. Wortel (en eventueel paprika) meebakken. Open de blikken gepelde tomaat en doe de tomaten zonder sap erbij. Even lekker laten pruttelen. Doe dan het pakje gepureerde tomaten erbij de de tomatenpuree. Vuur omlaag en minstens(!) een half zachtjes op laten staan, af en toe doorroeren.

Afhankelijk van de dikte kan je er wat sap uit de blikken bij doen. Gehakt kruiden met oregano, basilicum en peper en aanbraden, niet te droog!

Pureer de saus met een staafmixer, tijdens het mixen evt. nog wat sap erbij, maar doe dit niet na het mixen. Pueren totdat er een soort oranje schuim ontstaat. Doe het gehakt erbij en voeg oregano en basilicum aan de saus toe. Zout en peper erbij en nog een half uur zachtjes laten pruttelen.

Ik vries het merendeel dan in kleine bakjes zodat ik een voorraadje heb.

Eet smakelijk!
van die miniblikjes tomatenpuree gebruiken.

Een pak passata is gewoon aangelengde tomatenpuree. Je betaalt extra voor het water.

Eén blikje aanlengen met twee blikjes water. Et voila (of Presto) en je hebt passata.
mijn recept;van alles veel in een pan, laten pruttelen en inkoken.

tomaten,ui,knoflook,oregano,basilicum,wortel,rode peper,olijven,olijfolie.na uur of 4 staafmixer erin en klaar.desnoods nog meer opsmaak maken met zout, vers gemalen peper,honing.verdelen in vriesbakjes

(plastieksoepkommen met folie)

en je hebt een goede basissaus waar je alles mee kan.

bij verwerking kan je dan vlees,vis en nog meer groenten toevoegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven