Wie heeft ervaring met narcisme ?
zaterdag 18 februari 2012 om 12:42
zaterdag 18 februari 2012 om 12:47
Waarom zouden narcisten je niet met rust laten? Narcisten houden van zichzelf...
Naar het verhaal van narcissus:
Tot op de dag van vandaag vinden we restanten van dit verhaal in de bloem narcis, en ook in het woord narcisme, dat gebruikt wordt om iemand te benoemen die vervuld is van eigenliefde of een ziekelijke interesse voor zichzelf vertoont, een narcist.
Naar het verhaal van narcissus:
Tot op de dag van vandaag vinden we restanten van dit verhaal in de bloem narcis, en ook in het woord narcisme, dat gebruikt wordt om iemand te benoemen die vervuld is van eigenliefde of een ziekelijke interesse voor zichzelf vertoont, een narcist.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zaterdag 18 februari 2012 om 12:48
Het schijnt dat juist narcisten als een relatie verbroken is om welke reden dan ook je blijven stalke/achter volgen enz enz. Mijn relatie heb ik verbroken maar hij zit in de slachtoffer rol en laat totaal niets horen (wel lekker rustig hoor hahahaha) maar juist het negeren past niet in het plaatje van narcisme toch ?
zaterdag 18 februari 2012 om 13:03
Wees blij dat je er vanaf bent. Kijk de volgende keer wel uit voor je een relatie aan gaat. Deze man heeft problemen genoeg en hij wil je duidelijk niet meer. Ga eerst eens bij jezelf na, waarom je zo'n looser aantrekkelijk vind. Een troost, hij gaat weg bij zijn ex na een tijdje en zoekt een ander slachtoffer waarbij hij precies hetzelfde gedrag toont.
zaterdag 18 februari 2012 om 13:04
quote:huisonderdezon schreef op 18 februari 2012 @ 12:51:
Ja misschien vind ik het wel vervelend...omdat ik wil horen sorry het is jouw fout niet en het zo onrechtvaardig vind dat alles nu in mijn schoenen wordt geschoven.
Wat heb je aan zijn sorry dan?
Denk je nou echt dat hij dat meent ofzo.
Hij zal het idd wel gaan zeggen wanneer het hem het beste uitkomt.
Niks rechtvaardigd het voor een man om zo met zijn vriendin om te gaan dus natuurlijk is het jouw fout niet.
Het halve forum heeft dat net al tegen je gezegd.
Onrechtvaardigheid hoort bij het leven.
Accepteer dat nou maar. Bij hem ga je niks vinden wat er voor zorgt dat dat beter voelt.
Je moet er genoeg aan hebben dat jij weet hoe het zit.
Extreem voirbeeld:
Stel dat iemand uit jouw familie word vermoord.
Achteraf hoor je dat de moordenaar een psychische afwijking heeft.
Maakt dat het feit minder erg? Voel je je dan beter?..ook niet.
Dus waarom moet hij zonodig een stickertje opgeplakt krijgen.
Wat heb jij daaraan.
Ja misschien vind ik het wel vervelend...omdat ik wil horen sorry het is jouw fout niet en het zo onrechtvaardig vind dat alles nu in mijn schoenen wordt geschoven.
Wat heb je aan zijn sorry dan?
Denk je nou echt dat hij dat meent ofzo.
Hij zal het idd wel gaan zeggen wanneer het hem het beste uitkomt.
Niks rechtvaardigd het voor een man om zo met zijn vriendin om te gaan dus natuurlijk is het jouw fout niet.
Het halve forum heeft dat net al tegen je gezegd.
Onrechtvaardigheid hoort bij het leven.
Accepteer dat nou maar. Bij hem ga je niks vinden wat er voor zorgt dat dat beter voelt.
Je moet er genoeg aan hebben dat jij weet hoe het zit.
Extreem voirbeeld:
Stel dat iemand uit jouw familie word vermoord.
Achteraf hoor je dat de moordenaar een psychische afwijking heeft.
Maakt dat het feit minder erg? Voel je je dan beter?..ook niet.
Dus waarom moet hij zonodig een stickertje opgeplakt krijgen.
Wat heb jij daaraan.
zaterdag 18 februari 2012 om 13:08
dat niet met rust laten daar zit denk ik wel een kern van waarheid in.
narcisten zijn dol op aandacht en vooral op over zichzelf lullen.
echter over je zelf lullen waar niemand bij is is niet interessant
nogmaals wat TO daarover zegt daar zit dus denk ik (ik ben geen psychiater of zo) wel een kern van waarheid in.
mijn ervaring is dat je heel erg goed je grenzen aan moet geven,
iemand die narcischtisch is is echt ontzettend vermoeiend...
(ze luisteren namelijk nooit naar jouw verhalen maar zijn echt alleen maar met zichzelf bezig)
narcisten zijn dol op aandacht en vooral op over zichzelf lullen.
echter over je zelf lullen waar niemand bij is is niet interessant
nogmaals wat TO daarover zegt daar zit dus denk ik (ik ben geen psychiater of zo) wel een kern van waarheid in.
mijn ervaring is dat je heel erg goed je grenzen aan moet geven,
iemand die narcischtisch is is echt ontzettend vermoeiend...
(ze luisteren namelijk nooit naar jouw verhalen maar zijn echt alleen maar met zichzelf bezig)
zaterdag 18 februari 2012 om 13:17
Dat negeren is juist heel logisch dan tov narcistische trekjes: jij hebt hem afgewezen en tast dus zijn (geweldige) zelfbeeld aan. Narcisten leven juist op bewondering, erkenning, bevestiging, waardering, en dat in hogere mate dan waarin een doorsnee mens daar ook behoefte aan heeft.
Eigenlijk een soort opgepompt zelfbeeld (mooier dan het in werkelijkheid is), waar jij niet langer aan meedoet om dat in stand te houden. Slachtofferrol bij narcistische trekjes of - persoonlijkheden is ook logisch: aan hem kan het immers nooit liggen (vindt hij zelf), het is de wereld/anderen die het niet willen zien. Per definitie is er geen eigen aandeel, zelfreflectie en al zeker geen schuld aan zichzelf te wijten..
Dus als je daarop gaat zitten wachten, kan je lang wachten. Als het echt zo is, dan worden jouw "fouten" eeuwig onthouden en ligt daar ook de focus op. Wat ze zelf doen wordt vergeten, telt eenvoudig niet, gaat er niet in. Frustrerend, maar tis niet anders. Alles is erop gericht dat geweldige (opgepompte) zelfbeeld/ ego in stand te (kunnen) houden. Een masker dus. Wie kritiek heeft of niet meewerkt om dat in stand te houden, is een bedreiging. Deze mensen willen/moeten dat koste wat het koste (omdat ze eigenlijk diep van binnen geen eigenwaarde hebben.. ) voorkomen dat "het masker valt".
Ze geloven zelf dat ze dat masker zijn. Het onderscheid is in deze individualistische tijd moeilijk te maken, omdat iedereen narcistische trekjes heeft (kijk alleen al op facebook e.d... ). Het ego viert hoog tijd (status, geld, macht, persoonlijke status (kijk eens hoeveel vrienden, hoe geliefd ik ben, wat een flitsend, gezellig leven ik heb)..Dus wat nog "gezond" is en wat niet, dat is lastig te zeggen.
Eigenlijk een soort opgepompt zelfbeeld (mooier dan het in werkelijkheid is), waar jij niet langer aan meedoet om dat in stand te houden. Slachtofferrol bij narcistische trekjes of - persoonlijkheden is ook logisch: aan hem kan het immers nooit liggen (vindt hij zelf), het is de wereld/anderen die het niet willen zien. Per definitie is er geen eigen aandeel, zelfreflectie en al zeker geen schuld aan zichzelf te wijten..
Dus als je daarop gaat zitten wachten, kan je lang wachten. Als het echt zo is, dan worden jouw "fouten" eeuwig onthouden en ligt daar ook de focus op. Wat ze zelf doen wordt vergeten, telt eenvoudig niet, gaat er niet in. Frustrerend, maar tis niet anders. Alles is erop gericht dat geweldige (opgepompte) zelfbeeld/ ego in stand te (kunnen) houden. Een masker dus. Wie kritiek heeft of niet meewerkt om dat in stand te houden, is een bedreiging. Deze mensen willen/moeten dat koste wat het koste (omdat ze eigenlijk diep van binnen geen eigenwaarde hebben.. ) voorkomen dat "het masker valt".
Ze geloven zelf dat ze dat masker zijn. Het onderscheid is in deze individualistische tijd moeilijk te maken, omdat iedereen narcistische trekjes heeft (kijk alleen al op facebook e.d... ). Het ego viert hoog tijd (status, geld, macht, persoonlijke status (kijk eens hoeveel vrienden, hoe geliefd ik ben, wat een flitsend, gezellig leven ik heb)..Dus wat nog "gezond" is en wat niet, dat is lastig te zeggen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
zaterdag 18 februari 2012 om 13:33
quote:Oriane schreef op 18 februari 2012 @ 13:10:
Vrouwen met een verbroken relatie vinden het vaak makkelijker om een diagnose op iemand te plakken dan te moeten toegeven dat ex gewoon niet aan het ideale plaatje wilde voldoen en dat de relatie gewoon is en ze te lang zijn blijven hangen..... Vreemd altijd.
Zooo mee eens! Of vriend/ex vindt jou gewoon niet zo leuk, lekker, lief meer. Kan gebeuren.
Ben zo allergisch voor deze in-het-wilde-weg-diagnoses. Bah.
Vrouwen met een verbroken relatie vinden het vaak makkelijker om een diagnose op iemand te plakken dan te moeten toegeven dat ex gewoon niet aan het ideale plaatje wilde voldoen en dat de relatie gewoon is en ze te lang zijn blijven hangen..... Vreemd altijd.
Zooo mee eens! Of vriend/ex vindt jou gewoon niet zo leuk, lekker, lief meer. Kan gebeuren.
Ben zo allergisch voor deze in-het-wilde-weg-diagnoses. Bah.