Wie heeft ervaring met narcisme ?

18-02-2012 12:42 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een gevaarlijke uitspraak maar ik begin zo onderhand er in te geloven dat mijn ex een narcist is. Alleen wat ik dus niet kan plaatsen , ik lees overal dat narcisten je niet met rust laten. Mijn ex is juist een kei in negeren....
Lees nu iets van mishandelende exen enzo.. er zijn meer topics hier over extremer gedrag van exen (en dat niet kunnen loslaten daarna). Zo makkelijk laat je zo'n ongezonde destructieve relatie niet los als mensen hier denken.

Gaat gepaard met een hoop zelfverwijt, ongeloof (oa "hoe heb ik dat zo lang kunnen toestaan dat er zo met mij werd omgegaan?!), zelfveroordeling enz. Veel impact (achteraf, als ex, over al die stress toen je er middenin zat). Dat ligt vaak een stuk anders dan een normale respectvolle relatie die uit gaat. (en ook dat is voor sommigen niet makkelijk om los van te komen), maar hoe heftiger relatie, hoe meer Jekyll & Hide, wisselende sterke emoties ten tijde van de relatie, hoe lastiger loskomen.

Wegewezen is altijd het beste advies, als je in zoiets zat/zit. En ja, voor de verwerking is het wel belangrijk om patronen enzo te analyseren (maar niet alleen zijn gedrag dan, ook hoe jij daarop reageerde en bleef reageren tot je grenzen bereikt waren. En idd ook waarom pas toen bereikt waren (en bij anderen misschien veel en veel eerder..)? Waarom heb je zo met je laten sollen, gehoopt, verwacht dat het beter zou worden (en nog, meer verwachten ook als ex dan hij in huis heeft..en ongeloof dat diegene niet in staat is tot enige zelfreflectie, geen eigen aandeel ziet, enz).

De focus moet alleen niet gaan/blijven liggen op proberen hem te begrijpen (omdat je dat niet kan als je zelf zo niet bent), maar op jezelf en je (eerdere gebrek aan) eigenwaarde (weer oplappen). Jezelf versterken, eerder zoiets herkennen in de toekomst, patronen zien waar je in verzeild bent geraakt, enz.

Je zal misschien herkenning vinden in het topic: "Het is teveel" hier op psyche. In de knoop met jezelf na een destructieve relatie. En een voorgaand topic waar die TO ook schreef, iets van "als je partner ineens 180 graden anders is" of zoiets..

In elk geval veel succes met je wonden likken en verdergaan. Richt de focus op jezelf bij elkaar rapen en sterker maken voor de toekomst.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik ken iemand die volledig aan alle beschrijvingen op de volgende site voldoet:

http://mjon.infoteur.nl/specials/kwaada ... cisme.html
Ja het klopt ik had veel minder moeite met toen me huwelijk stuk liep omdat de koek gewoon op was dan met deze toch "korte" relatie. Er is zo veel aan vooraf gegaan , zoveel verwijten die ik heb gekregen , alles lag altijd aan mij , geen interesse in mijn leventje , geen enkele vorm van begrip voor mijn gevoel , hij was de koning en ik de onderdaan zo voelde het in ieder geval. En ja er waren zoveel mooie momenten die als bodem weer werden geslagen om een dag later bv weer precies het omgekeerde te doen . Woorden als natuurlijk ben ik bereid om me fouten te erkennen , ja dat klopt voor een moment maar daarna was het weer bingo. Een kleine opmerking van joh had je dat niet anders kunnen doen werd binnen no time een ruzie want hij voelde zich aangevallen en kon het zo draaien dat IK fout zat , ik jaloers was , ik naar drama en strijd zocht. Je raakt zo in een web dat je niet eens meer weet wat echt of niet echt is. En misschien is het vreemd maar ik wil weten hoe het in elkaar steekt waarom het zo gelopen is juist omdat ik verder wil en er nooit meer in wil trappen. En ja ik heb ook mijn fouten maar laat mij maar van me fouten leren dan groei ik tenminste....
Klein voorbeeldje : hij zou de hond ophalen bij me (pup dus kon niet zolang alleen zijn) omdat ik een afspraak had , na 4 uur reageer ik van joh hey lieverd zou jij de hond niet op komen halen ik zit al uren te wachten. Hij helemaal over de rooie omdat ik niet vroeg hoe het met zijn verkoudheid was maar over dat ik uren zat te wachten nee daar geen woord over.
Waarom zouden narcisten je niet met rust laten? Narcisten houden van zichzelf...

Narciten laten je niet met rust, omdat ze niet tegen hun verlies kunnen en verder omdat ze zichzelf geweldig vinden en zichzelf overschatten. In hun beleving is het ONmogelijk dat je ze niet meer terug wil.
Verder kunnen veel narcisten niet zonder een vrouw in hun leven. Ze willen aanbeden en bewonderd worden.
Aha daarom alle sex en datingsites waar hij druk mee was. Hij betaalde ook NOOIT wat alles moest altijd van mij af komen en als hij al iets betaalde oh dan was het zoooo super van hem grrrrrrrr
Wat vond je eigenlijk zo leuk aan hem? Of was je gewoon blij weer eens een relatie te hebben?
quote:spectral schreef op 18 februari 2012 @ 15:43:

Wat vond je eigenlijk zo leuk aan hem? Of was je gewoon blij weer eens web relatie te hebben?Dat dus.
Wat een verhelderende post van Suzy65. En zo waar! @TO: veel sterkte met het verwerken van deze periode in je leven. Ongeacht of je ex daadwerkelijk een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft of "slechts" trekjes vertoont.
Verwerken of niet, ik denk dat TO bij zichzelf te raden moet gaan waarom ze dit allemaal heeft gepikt.
"Verder kunnen veel narcisten niet zonder een vrouw in hun leven. Ze willen aanbeden en bewonderd worden."

Er zijn ook vrouwelijke narcisten!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Niet iedere non paying, aan zich zelf denkende, kinderachtige lul van een vent is een narcist. Het lijkt wel of je het fijner vind om hem in dat hokje te stoppen zodat je kan zeggen dat je door zijn geraffineerde narcist zijn er in ben getrapt, inplaats van zo "dom" te zijn het aan te leggen met een ordinaire kloothommel.

En bedoel dom niet letterlijk.
Volgens mij bedoel je dat wel letterlijk... hoe wil je het anders noemen?
Ik geloof best dat de ex van TO een lapzwans is. Maar ik heb het idee dat zij zelf niet zo onschuldig is als ze doet geloven. Ik denk dat TO er zelf van overtuigd is dat zij alles 100 procent goed heeft gedaan.
@spectral het staat tussen aanhalingstekens. En als ik al zeg dat ik het niet zo bedoel dan is dat toch zo. Anders zou ik het gerust zeggen.
Maar wat bedoel je dan wel? Hoe zou je haar dan wel noemen?
En dom is as in no brains. Denk niet dat TO niet intelligent is.
Ze wil een verklaring voor zichzelf waarom ze zich heeft ingelaten met zo'n hufter. Het staat toch minder erg als je ex een geraffineerde narcist is die je er in heeft laten lopen omdat hij je heeft ingepalmd zoals een narcist dat doet want dan was je niet opgewassen tegen de enorme charme die zo'n dude ten toon spreid (onschuldig slachtoffer and alI.inplaats van verliefd te worden op een lompe lul die dus echt gewoon een lul is. (Niet dat je dan per definitie niet onschuldig bent)
Ja dat is wel duidelijk aan het verhaal. Maar je beantwoord nog steeds mijn vraag niet.

Hoe noem jij iemand dan die zich zo in de luren laat leggen door een man? Niet dom blijkbaar... maar wat wel....
Even voor de duidelijkheid , ik ben niet volmaakt heb ook zeer zeker mijn aandeel wel in deze relatie gehad. Sommige dingen had ik achteraf beter misschien anders kunnen aanpakken of vertellen of wat dan ook . Ik wil mezelf niet sneu vinden omdat ik in de handen van een eventuele narcist ben gevallen wil hem ook niet in een hokje plaatsen. Want misschien pasten we gewoon niet bij elkaar (kan natuurlijk ook). Maar ik ken mijn ex en als ik zo de dingen over een narcist lees lopen wel de rillingen over me lijf omdat ik zo ontzettend veel herken. Maar dat wilt echt niet zeggen dat ik alles in zijn schoenen schuif , heb ik nooit gedaan zal ik ook nooit doen !!
Maar waarom heb je alles dan gepikt van hem?
Oh en nee hoor ik was in die tijd niet op zoek naar een relatie , was aan het genieten van mijn vrijgezelle bestaan en vermaakte en redde mezelf prima. Hij was gewoon leuk , lekker bekkie leuke babbel en zo rolde we in een relatie...... En wat er leuk aan hem was .... geen idee...gevoel....
Wat maakt het in hemelsnaam nog uit? Waarom ben je alles aan het overanalyseren? Doet het minder pijn als hij een narcist bleek? Feit is dat hij je fout heeft behandeld. Genoeg reden om niet meer achterom te kijken. Ben in plaats daarvan blij dat je weg bent. Dit schiet niet echt op mbt het verwerkingsproces.
Pfffff ja dat zijn vragen die nu boven komen drijven. Weet je het begon met als ik wat zei dat hij het zo draaide dat ik aan mezelf begon te twijfelen , kleine ruzie ...goed maken....beloftes...en weer verder. Tot het volgende ..uiteindelijk grotere ruzies...uitgebreider goed maken...grotere beloftes en weer verder. Geloofde uiteindelijk echt dat IK verkeerd dacht/handelde en ja zal vast soms wel het geval zijn geweest. Maar noem me dom noem me niet onschuldig ik ben wel een vrouw van me woord als ik beloof om wat te veranderen doe ik het ook en hou ik me eraan..visa versa gebeurde dat niet ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven