HELP! een nieuwe keuken!

16-02-2012 12:19 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help...we willen graag een nieuwe keuken...We zijn er al uit wat voor soort keuken het wordt; een strakke witte keuken met een kookeiland. Alleen....welk merk apparatuur zouden jullie kiezen? En welke apparaten zouden jullie kiezen? Ik twijfel over een stoomoven; wie heeft er ervaring?
Jemig. Ik dacht dat je nieuwe keuken was gestolen of in de fik stond .
Stoomoven, doen.
Stoomoven idd doen. En ik zou niet voor SMEG gaan.
Wij hebben apparatuur van Siemens en zijn daar heel tevreden over. Geen stoomoven en mis hem niet, maar dat is zo persoonlijk.

Keuken zelf trouwens van Ikea, ook erg blij mee.
Wij hebben op het kookeiland niet alleen een kookplaat maar ook water, dat is wel erg handig vind ik. Mijn man wilde per se op het kookeiland een sensorkraan maar van het sensorgebeuren zie ik nog steeds het nut niet echt maar goed.

Wij hebben voor AEG gekozen omdat wij heel graag een 5-pits kookplaat wilden en die toen alleen bij AEG en Miele te krijgen waren, Miele vonden we gewoonweg te duur. Alle andere apparatuur behalve de afzuigkap (Itho) is ook van AEG en voldoet prima.

Wij hebben toen niet voor een stoomoven gekozen omdat ik er gewoon nooit recepten voor zag in van die gratis kookblaadjes en ik vind het nou eenmaal leuk om dat soort recepten te proberen. Ik hoor er goede verhalen over maar ik mis het ding nog steeds niet.

Een kraan waar kokend water uit komt wilden we niet want dat vonden we zonde van de energie. Ook zoiets mis ik totaal niet.
Wat is een stoomoven?
..
Ligt er toch ook een beetje aan bij welke keukenboer, je de keuken koopt? Wij hebben de keuken gekocht bij Bruynzeel en hebben nu een vaatwasser, gasfornuis en afzuigkap van M-system en de koelkast/vriezer van Boretti. Boretti is iets duurder, maar dezelfde fabrikant als M-system. Doordat we 3 apparaten hebben van die fabrikant kregen we gratis 5 jaar garantie.

We hebben een hele fijne inbouw combi-oven van Siemens. Die hadden we al en was vrij prijzig. We hebben deze in laten tekenen in de nieuwe keuken. Ook hadden we net een nieuwe kraan, dus die hebben we ook overgezet.

Wij hebben gelet op geluid en energie verbruik.
Wij hebben een 90cm fornuis van Solitaire (Bosch) omdat dit het enige fornuis was met verzonken pitten (in de zin dat de pitten dus niet boven het maaiveld van het werkblad uitsteken). Dat vind ik mooi want onze keuken staat midden in het huis en ik wil dan niet tegen die gaspitten aankijken. Wij houden het aanrecht ook leeg, er staat niets vast op, zelfs geen waterkoker. Ik word helemaal kriegel van rommelige keukens met allerlei keukengerei aan de muur, overal potjes en dingetjes en ik vind het ook vies.

Wij hebben een afzuigkap met glazen plaat van AEG, ook omdat wij die het mooist vonden en een inbouwvaatwasser van Miele omdat die toen nog de enige was met een besteklade.

Ik hoor ook goede verhalen over de stoomoven, wij hebben hier niet voor gekozen want ik vind hem lelijk (keuken midden in huis) en niet gezellig. Ik houd er wel van dat je tijdens het bakken uitzicht hebt op de inhoud van de oven.

Wij hebben roestvrijstalen side-by-side koelkast en vriezer van Bosch. Beide 1.80 hoog.

Ik ben niet merkvast, maar wil wel A-merken hebben.
Wat ik eigenlijk het leukst aan ons kookeiland vind is het feit dat er een bar voor 4 personen aan vast zit, dat kookt heel gezellig.
quote:Vl43inder schreef op 16 februari 2012 @ 12:29:

Wi

Een kraan waar kokend water uit komt wilden we niet want dat vonden we zonde van de energie. Ook zoiets mis ik totaal niet.

Dit hebben wij wel en het is echt superhandig. Aardappels, rijst en pasta kun je gelijk opzetten met kokend water en dat bespaart tijd.

Als je veel thee drinkt is het ook handig.

Stoomoven heb ik geen ervaring mee.
Stoomoven is heel persoonlijk, ligt ook aan je budget.

Wij hebben in nov 2011 onze keuken uit mogen zoeken, hoogglans wit met grijs stenen blad en Bosch apparatuur, simpele rechte opstelling ivm beperkte ruimte + "buffetkast".

Wij wilden liever een inductie kookplaat + afzuiging, vaatwasser, koelkast en een grote vriezer. We hebben een goede combi-oven, een ander kiest voor een oven en magnetron apart, dus heel persoonlijk.

Bij de meeste leveranciers krijg je langere garantie als je meer koopt. Ik zou zelf niet snel voor Atag etc kiezen, maar Siemens of Bosch. Miele is voor mensen met veel geld

Mag ik reclame maken voor onze keukenboer? Zit in Heteren (aan de kant van de Porsche garage, heten Bossma keukens (Niet die grote zaak Keuken Home in Heteren). Denken mee, doen niet uit de hoogte en leveren keurig volgens afspraak. Wie weet vind je er een showroom keuken voor een leuke prijs.
Dank jullie wel! Wat veel reacties zijn er al geplaatst! Ik ben helemaal nieuw bij dit forum, dus moest ff zoeken waar alles weer stond Gelukkig is de keuken niet gestolen maar ik zie door alle apparatuur "het bos" niet meer!

Ik heb gelezen dat je in een stoomoven je gehele maaltijd kon opzetten....en na de ingestelde tijd weer uit kon halen! Het leek mij ideaal op de dagen dat ik werk! Voor degene die wel een stoomoven hebben; welk merk hebben jullie ; nummerzoveel en galadriel? Welkegerechten maak je erzoal in klaar en is het heel veel werk om m schoon te maken? Hebben jullie naast de stoomoven ook een combi-magnetronoven?

Ik lees dat veel van jullie tocj voor Bosch/ Siemens gaan; daar ging mijn voorkeur ook na uit.

Bagheera; waarom vind je een besteklade(ipv een mandje) makkelijker, a;s ik vragen mag? Je bedoelt zo'n ding bovenin de afwasmachine?

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb alles van SMEG, maar daar ben ik dus minder tevreden over.

De stoomoven op zich vind ik geweldig. Ik gebruik het vooral voor groenten (snel klaar, blijft er mooi fris uitzien, smaakt beter). Maar je kunt er ook prima aardappels en rijst e.d. in klaar maken. Bij vlees krijg je alleen geen mooi bruin krokant korstje, dus dat doe ik niet zo snel. Wat wel goed kan is vis, of vlees waar je bijv wat spek om bindt.

Schoonmaken is heel erg simpel. Alleen de waterdruppels met een schone doek weg vegen om kalk tegen te gaan. Verder bereid je het eten in speciale schalen die gewoon in de vaatwasser kunnen.

En inderdaad, wij hebben daarnaast ook nog een combimagnetron/oven.
Ik denk zelf aan een stoomoven van Bosch of Siemens. Smeg ken ik eerlijkgezegd ook niet.

Kun je er ook diepvriesboontjes oid in doen? (of is dit een erg domme vraag?) Maak je je gehele maaltijd dan in 1x klaar? Maw; doe je aardappels, groentes en bijv vis in 1x in de oven of om de beurt? Gebruik je je kookplaat nu ook veel minder nu je de stoomoven hebt?

En je taarten etc bak je dus in je combi magnetron, denk ik? En bijv ontdooien van vlees?
Taarten idd in de oven

Ja, alles kan bij elkaar in de stoomoven. Het gaat ook niet naar elkaar smaken oid.

Diepvries kan denk ik ook wel, eigenlijk nooit geprobeerd. Maar alles wat je kunt koken, kun je sowieso ook stomen. Ontdooien zal ook wel kunnen, maar zelf doe ik dat eigenlijk nooit (Ik haal alles liever vooraf uit de vriezer).

Ik gebruik alle apparaten maar net hoe het uitkomt. Stoomoven gebruik ik vooral als ik dat lekkerder vind of juist heel bewust als ik een wat uitgebreider menu maak, zodat ik het gasformuis beschikbaar heb voor andere gerechten.
In een besteklade wordt je bestek schoner en het beschadigt niet omdat het niet tegen elkaar aan komt. Ik vind het ook heel makkelijk uitruimen. In de lade leggen we het bestek op soort. Ik vind het ook heel makkelijk om kleine dingen in te leggen, zoals de plaatjes van de gaspitten, flesspenen, etc.
quote:Vl43inder schreef op 16 februari 2012 @ 13:13:

Wat ik eigenlijk het leukst aan ons kookeiland vind is het feit dat er een bar voor 4 personen aan vast zit, dat kookt heel gezellig.Hoe lang is je bar? Wij willen nl ook graag met z'n vieren aan het kookeiland kunnen zitten
quote:maanmaan schreef op 18 februari 2012 @ 23:23:

[...]

Hoe lang is je bar? Wij willen nl ook graag met z'n vieren aan het kookeiland kunnen zitten

Ik ga nu even meten....

Onze bar is ongeveer 2,60 m. en loopt een beetje rond. Normaal staan er drie barkrukken omdat ik aan beide kanten een soort van ornamenten heb staan, maar als er gasten komen dan haal ik die weg en dan haal ik vijf barkrukken van zolder, vier voor aan de bar. De bar is van hetzelfde materiaal als de parketvloer, maar dan massief.

Wij hebben het huis waarin wij wonen gekocht vanwege deze mogelijkheid. Maar toen wij de keuken uitzochten was er geen enkele keukenboer die iets in zijn assortiment had wat wij leuk vonden, qua bar. Mijn man heeft alles zelf ontworpen en laten maken. Onze bar is van roestvrij staal en secupirahout, in opdracht dus. De ronding van het keukenblad die nodig was voor de bar kon de keukenboer wel leveren.
wij hebben de apparaten va Whirlpool, men wat een ellende. keuken is 8 jaar oud en alles is al een keer vervangen. Behalve de kastjes e.d. dat is van Bruynzeel en nog mooi.

Als ik ooit weer voor een nieuwe keuken ga, dan ga ik naar Ikea, wel of zonder de app...
Kijk van te voren goed naar de schoonmaakbaarheid van je kookplaat / fornuis en van de ovens.
quote:potsiedikkie schreef op 20 februari 2012 @ 10:13:

wij hebben de apparaten va Whirlpool, men wat een ellende. keuken is 8 jaar oud en alles is al een keer vervangen. Behalve de kastjes e.d. dat is van Bruynzeel en nog mooi.

Als ik ooit weer voor een nieuwe keuken ga, dan ga ik naar Ikea, wel of zonder de app...De keukenzaak waar wij zijn geweest heeft ons er ook wihlpool apparatuur erin gezet, maar na kijken op internet bleek dat ik zelfs voor 200 euro minder alle apparatuur van siemens of Bosch erin kon krijgen! Bij Ikea hebben ze jammergenoeg geen greeploze keuken....
quote:Maja82 schreef op 20 februari 2012 @ 10:16:

Kijk van te voren goed naar de schoonmaakbaarheid van je kookplaat / fornuis en van de ovens.Bedankt voor de tip! We willen graag een inductiekookplaat, volgens mij zijn die juist erg handig met schoonmaken. Ik kook nu op gas, maar vind het echt een crime als ik die pitjes er steeds moet afhalen bij het schoonmaken, vandaar de inductie kookplaat. Ik las dat er ook zelfreinigende ovens zijn, ; even opgezocht; pyrolytische reiniging. Die wil ik dus ook graag! :)(indien het budget het toelaat) Mijn lijstje wordt steeds langer en langer....
Wij hadden in het vorige huis app van Whirlpool en hebben met alles ruim 10 jaar gedaan. Daarentegen ken ik een keukenmonteur en die wil weer niets met Miele te maken hebben.
@Maanmaan: de pannen die je op gas hebt gebruikt doen het zeker niet op inductie en houd er rekening mee dat de meeste pannen niet op inductie kunnen, dus goed opletten met nieuwe kopen. De koekenpannen van Tefal zijn voor inductie ook een stuk duurder. Wij hebben goedkope kookpannen van de IKEA, valt me niks tegen. Mijn vriend had er nog wat staan die op elektrisch waren geweest en ze doen het prima, dus nou doen we het daar maar even mee, fraai is het niet, maar ja genoeg uitgaves als je net een koopwoning hebt.

Voor ons was schoonmaken ook een reden, daarnaast past het beter bij onze strakke keuken.

Oja nog een tip: er hoefde bij ons voor de inductie kookplaat geen extra groep aangemaakt te worden, we hebben er zoals eerder vermeld een van Bosch en die heeft een type (of wellicht meerdere?) die op een gewoon stopcontact kan, scheelt ook weer in de kosten.

Onze oven is aan de achterwand in ieder geval zelfreinigend.

Overigens had ik voorheen een fijne combi-magnetron van de Whirlpool, dus ik ben daar ook positief over, was wel vrijstaand.

Slim om je eerst in alles goed te verdiepen, zo maak je een weloverwogen keus en laat je je niet iets wijsmaken door een gladde keukenverkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven