Hoe lang moeten we dit vol houden? Gaan we dit redden?

28-11-2011 22:29 1150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-dames,

Ik weet het niet meer, ik weet niet hoe ik de komende minuten, uren, dagen, weken, maanden (?), jaren (???) door moet komen. Mijn man is nu officieel een gedetineerde, en ik blijf achter in een huis waarvan ik de huur niet zelf kan betalen, met schulden. De verwachting is dat hij 2 jaar krijgt. Nee hij heeft niemand wat aangedaan, geen slachtoffers gemaakt, maar was wel met de verkeerde spullen op pad.

Hij zit stuk, en houdt zich groot... voor mij

Ik zit stuk, en hou me sterk... voor hem en de kinderen (pubers).

Dit risico heeft hij onderschat... teveel kan ik daar niet over uitwijden, maar het risico van max 3 maanden had hij ingecalculeerd... dit niet.

Hoe ga ik dit doorkomen? Ik zal moeten verhuizen, wellicht de schuldsanering in... ik... de nuchtere Hollandse die altijd overal een oplossing voor wil bedenken, kan niks... helemaal niks!! Ik kan hem elke dag 5 minuutjes spreken door de telefoon, die hij betaalt van geld dat ik op zn speciaal-daarvoor-rekening moet storten. Ik kan dit geen maanden blijven storten...

Ik kan 2 x in de week op bezoek, omdat ik mn werk moet koesteren, 44 uur per week, en lange reistijd heb om bij hem te kunnen komen. IK schrijf hem een brief, elke dag, en probeer hem daarmee te blijven betrekken in ons dagelijks bestaan... hoe lang maakt hij daar realistisch gezien nog deel van uit? Ik ga er voor, ik ga voor hem, hij heeft mij nooit iets misdaan en stond er voor me.. altijd. Hij heeft de verkeerde keuze gemaakt om ons uit de problemen te proberen te helpen... en daar boeten we nu voor. Eigen schuld dikke bult... jazeker... maar dat dit zó erg zou zijn was niet te voorzien, en is niet te bevatten.

Ik weet dat hier een enorm taboe op rust, maar ik vraag me toch sterk af of er nog meer vrouwen zijn in deze situatie (en eigenlijk hoop ik van niet).... dit is té vreselijk!

Edit: op sommige vragen kan, mag en durf ik geen antwoord te geven, dat is geen onwil, dat is zelfbescherming.
@ Achterblijver: waarom verlengen ze iedere keer het voorarrest? Is dit op grond van de Belgische wet "Wet Voorlopige Hechtenis"? En op welke gronden wordt dit gedaan?

Naar Nederlands recht, en ik neem dit toch even als uitganspunt ook al is Belgisch recht op dit punt anders, geldt dat een verdachte max. 110 dagen en 15 uur kan worden vastgehouden voordat de zaak op zitting wordt behandeld. Ik ga het proberen op te zoeken naar Belgisch recht. Los van Google heb ik nl. de beschikking over andere bronnen.

Ik zou deze vraag (wat is de max. duur dat hij vastgehouden kan worden voordat de zaak op zitting komt) ook even neerleggen bij zijn advocaat, omdat je dan in ieder geval weet waar je in het ergste geval rekening mee moet houden. Het is voor jou heel frustrerend dat hij niet weg mag met borg of thuis mag blijven in afwachting op het proces. Dat houdt waarschijnlijk verband met het delict waarvan je man verdacht wordt.

Ik ga ondertussen even kijken of ik het voor je kan vinden! Sterkte, het zou voor jou ook alles behalve prettig zijn en dan vooral die onzekerheid!
quote:achterblijver schreef op 28 november 2011 @ 22:29:

Beste Viva-dames,

Ik weet het niet meer, ik weet niet hoe ik de komende minuten, uren, dagen, weken, maanden (?), jaren (???) door moet komen. Mijn man is nu officieel een gedetineerde, en ik blijf achter in een huis waarvan ik de huur niet zelf kan betalen, met schulden. De verwachting is dat hij 2 jaar krijgt. Nee hij heeft niemand wat aangedaan, geen slachtoffers gemaakt, maar was wel met de verkeerde spullen op pad.

Hij zit stuk, en houdt zich groot... voor mij

Ik zit stuk, en hou me sterk... voor hem en de kinderen (pubers).

Dit risico heeft hij onderschat... teveel kan ik daar niet over uitwijden, maar het risico van max 3 maanden had hij ingecalculeerd... dit niet.

Hoe ga ik dit doorkomen? Ik zal moeten verhuizen, wellicht de schuldsanering in... ik... de nuchtere Hollandse die altijd overal een oplossing voor wil bedenken, kan niks... helemaal niks!! Ik kan hem elke dag 5 minuutjes spreken door de telefoon, die hij betaalt van geld dat ik op zn speciaal-daarvoor-rekening moet storten. Ik kan dit geen maanden blijven storten...

Ik kan 2 x in de week op bezoek, omdat ik mn werk moet koesteren, 44 uur per week, en lange reistijd heb om bij hem te kunnen komen. IK schrijf hem een brief, elke dag, en probeer hem daarmee te blijven betrekken in ons dagelijks bestaan... hoe lang maakt hij daar realistisch gezien nog deel van uit? Ik ga er voor, ik ga voor hem, hij heeft mij nooit iets misdaan en stond er voor me.. altijd. Hij heeft de verkeerde keuze gemaakt om ons uit de problemen te proberen te helpen... en daar boeten we nu voor. Eigen schuld dikke bult... jazeker... maar dat dit zó erg zou zijn was niet te voorzien, en is niet te bevatten.

Ik weet dat hier een enorm taboe op rust, maar ik vraag me toch sterk af of er nog meer vrouwen zijn in deze situatie (en eigenlijk hoop ik van niet).... dit is té vreselijk!

Edit: op sommige vragen kan, mag en durf ik geen antwoord te geven, dat is geen onwil, dat is zelfbescherming.

Een risico is een risico...

Hij had zich iets beter moeten laten informeren.

Natuurlijk word je op een gegeven moment gepakt.

Alleen is dit het eerste wat hij doet? want dan is het niet eerlijk.

Mijn ex glibbert altijd overal onderuit....

Ik weet hoe je je voelt, mijn ex zat opeens vast toen ik zwanger was en ik wist niet waarom en ook niet hoe lang het zou duren.

Gelukkig geen 2 jaar zoals bij jou.

Vreselijk voor je.

Maar aan de andere kant krijg je niet ZOMAAR 2 jaar... 2 jaar ik heeeeel lang.

Je bent wel loyaal, je red het wel al word het moeilijk.

Ik denk dat de eis 2 jaar is, maar dat dr weinig van over blijft.

Of hebben ze al gezegt 2 jaar?
quote:shoegall66 schreef op 15 februari 2012 @ 18:22:

@ Achterblijver: waarom verlengen ze iedere keer het voorarrest? Is dit op grond van de Belgische wet "Wet Voorlopige Hechtenis"? En op welke gronden wordt dit gedaan?

Omdat het onderzoek nog niet afgerond was. Dat is inmiddels wel het geval dus we verwachten nu in elk geval geen verlenging meer. In Belgie kan het voorarrest elke keer met 28 dagen verlengd worden en zit er niet echt een maximum aan zoals in Nederland. De onderzoeksrechter beslist elke keer over verlenging en verwijst dan uiteindelijk door (indien verder vervolgd wordt) naar de rechtbank

Naar Nederlands recht, en ik neem dit toch even als uitganspunt ook al is Belgisch recht op dit punt anders, geldt dat een verdachte max. 110 dagen en 15 uur kan worden vastgehouden voordat de zaak op zitting wordt behandeld. Ik ga het proberen op te zoeken naar Belgisch recht. Los van Google heb ik nl. de beschikking over andere bronnen.

Ik zou deze vraag (wat is de max. duur dat hij vastgehouden kan worden voordat de zaak op zitting komt) ook even neerleggen bij zijn advocaat, omdat je dan in ieder geval weet waar je in het ergste geval rekening mee moet houden. Het is voor jou heel frustrerend dat hij niet weg mag met borg of thuis mag blijven in afwachting op het proces. Dat houdt waarschijnlijk verband met het delict waarvan je man verdacht wordt. Dat houdt niet zo zeer verband met het delict, maar wel met het feit dat ze er van uit gaan dat hij niet meer terug komt voor het proces als hij eenmaal voet op Nederlandse bodem heeft gezet.

Ik ga ondertussen even kijken of ik het voor je kan vinden! Sterkte, het zou voor jou ook alles behalve prettig zijn en dan vooral die onzekerheid!

Ik hoop dat je wat kunt vinden... 28 februari moet hij weer voor de onderzoeksrechter verschijnen. Advocaat gaat weer pleiten voor borg en heeft 'goede hoop'. Ik hou me voor nu vast aan de goede hoop omdat ik wel even toe was aan wat positief nieuws om de moed niet te laten zakken. Valt het tegen dan zie ik het dan wel weer.

Je bent een schat dat je verder wilt zoeken
Missy... ik neem het je niet kwalijk dat je niet alles gelezen hebt, het is ook behoorlijk veel geworden

Die 2 jaar stond in het begin toen er nog gedacht werd dat ze hem wel konden 'pakken' op leidinggeven aan criminele organisatie. Dat was gelukkig heel snel van de baan.

Op dit moment kan het alle kanten op dus we wachten af. De straffen voor soortgelijke delicten lopen uiteen van 100 uur werkstraf en boete tot maandenlange celstraf, boete en verbeurdverklaringen.

En ja, dit is het eerste wat hij doet, ook in Nederland heeft hij geen strafblad. Desondanks is het niet echt oneerlijk dat hij vast zit, want hij heeft nou eenmaal iets gedaan wat illegaal is. Dat hij daar voor moet zitten is nou eenmaal zo en hebben we ons wel bij neergelegd (alsof we keus hebben ). De lange onzekerheid... die is wel frustrerend. Maar wat voor ons lang is (bijna 3 maanden nu) is voor de rechter misschien helemaal niet lang.
Het heeft geen zin om te vragen hoe en wat , en had hij maar of wat als, misschien , wist je het dan niet en ga zo maar door. het feit ligt er dat je er nu midden in zit! ik heb helaas geen antwoorden voor je maar wens je wel veel sterkte toe!
Advocaat is vandaag weer langsgeweest... aanstaande dinsdag voorkomen... pffff, heb er nu al de zenuwen van. Wat zou het zalig zijn als hij naar huis mag, als bepaald wordt dat het genoeg is geweest... of dat hij in afwachting van verder proces naar huis mag.

Maar als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.

Toch hou ik me er aan vast dat hij misschien weg mag, gewoon omdat ik even vreselijk behoefte heb aan een positief gevoel. Mocht het anders zijn dan zien we wel weer verder, dan zetten we ons er wel weer overheen.

Morgen én overmorgen kan ik op bezoek omdat ik in de buurt bij iemand kan overnachten morgenavond zodat ik niet 2 x heen en weer hoef te rijden. Dat alleen geeft al een goed gevoel voor vandaag, morgen én overmorgen

Shelly...dankjewel
Succes morgen..
quote:Enigme schreef op 20 februari 2012 @ 18:53:

Succes morgen..Ook vanuit hier, ik duim voor je!
Hier ook !
Achterblijver; óók ik zal voor jullie duimen morgen! In gedachten zijn we allemaal bij je, meis! Je staat daar niet alleen! Dikke knuffel:)
Dank jullie wel... maar helaas

Hij moet nog even blijven... binnen nu en 2 weken naar de correctionele rechtbank en dan weer wachten op de uitspraak binnen maximaal 15 werkdagen.

Ik ben het zó zat, het niks weten!
Kan ik me voorstellen.

Als je zometeen weet van: hij krijgt een jaar dan issue binnen een jaar weer thuis. Dan kan je ergens naartoe leven!

Bedenk wel dat je in NL maar tweederde van de werkelijke straf hoeft uit te zitten, en dan alles wat hij krijgt min de tijd in voorarrest zit.

Dus hij sinds sinds december vast zeg maar.

Als hij een jaar krijgt zouden dat ( in NL) daadwerkelijk 8 maanden zijn - de tijd dat hij al vastzat.

Dan zou hij dus in sept- okt weer vrij zijn.
Sandra, als hij een jaar krijgt mag hij meteen naar huis. Omdat hij geen strafblad heeft hoeft hij maar 1/3 van zn straf uit te zitten, tenzij de straf boven de 36 maanden is, dan moet hij wel de volle tijd.

Sept-okt klinkt zo verschrikkelijk ver weg... dan kom ik weer terug op de titel van het topic: Hoe moeten we dat volhouden?
Zover is het nog niet, achterblijver. Leven met de dag/week stap voor stap, iets is anders heeft toch geen zin. Je kunt je nergens op voorbereiden.

Je zult het volhouden omdat er geen andere keus is. Omdat je sterk genoeg zal blijken te zijn. Omdat de dag dat hij naar huis mag eens gaat komen.

Wat is het verhaal van je advocaat en heb je daar vertrouwen in?
Wil niet vloeken.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je houdt het al zolang vol! Ik weet zeker da je het nog ietslanger vol kunt houden!
Advocaat is vandaag bij hem geweest en kan niet begrijpen dat dezelfde rechter die de vorige keer een borg goedkeurde (die afgewezen werd na hoger beroep van het O.M.) nu de zaak doorstuurt naar de rechtbank....

Verwachting is dat hij in de week van 6 maart voor moet komen, dit keer kan ik er wel bij zijn want het is niet meer achter gesloten deuren. Of ik er ook echt bij ga zijn weet ik nog niet, ik denk dat het voor manlief heel pijnlijk is als ik hem voor de rechter zie staan, geboeid (hij letterlijk met handboeien, ik figuurlijk door wat er allemaal gebeurt). Ik laat het maar aan het toeval over, als ik vrij kan krijgen op die dag dat hij voor moet komen ga ik (als hij het goed vindt) en anders ga ik niet.

Bedankt voor jullie lieve knuffels en berichtjes.. en ja we gaan het volhouden. Het 'voordeel' dat hij nu wel voor de rechtbank komt is dat hij dan na het uitzitten van de opgelegde straf echt klaar is. Als hij op borg was vrijgekomen had hij nog een keer teruggemoeten en ik weet niet of ik hem zo ver gekregen had dat hij ook werkelijk terug zou zijn gegaan voor de zitting.

Dus... weer een diepe zucht... en weer dóór, op naar de volgende spannende datum.
Duidelijk, bedankt voor je update. Gek hoe je van een afstand toch zo mee kan leven, gaat nergens over. Merk dat ik vaak even kijk of je wat gepost hebt, hopend op goed nieuws voor jullie.

Sterkte weer meid, wordt afgezaagd maar nog altijd even gemeend. 6 maart is praktisch volgende week met wat fantasie , dat is het bijna....
Over praktisch gesproken, lukt het financiëel je hoofd boven water te houden qua huis en bedrijf? Hoef je uiteraard niet op te antwoorden hoor maar voorheen hing het zwaard van Damocles boven je hoofd... Ik vind het altijd zo sympathiek van jou dat je blijft bedanken voor het medeleven, je bent een bést mens
Anouar en Campari, ik sluit me bij jullie aan; vind het zo onvoorstelbaar positief van Achterblijver, hoe ze elke keer maar weer deze tegenslagen opvangt! Echt GEWELDIG!!! Een dikke knuffel van mij(omdat ik niet weet, hoe die poppetjes werken, haha)
Ach... en net als je denkt dat er écht niet nog meer bij kan... belde mn zoon me om 18.00 uur op mn werk (ik moest tot 21.00 uur overwerken). Hij zei: Mam.. volgens mij is er iemand in huis geweest, de tuindeur staat open.

Ik vroeg of er misschien ergens een brief van een deurwaarder lag of alsnog een huiszoekingsbevel ofzo... maar niets van dat alles.

Dus ik als een speer naar huis gereden.. en jahoor! Ingebroken!!!!!

Alles in de woonkamer lag overhoop, alle laden leeggehaald, hetzelfde verhaal in de slaapkamer. Voor zover ik kan zien is er alleen verjaardagsgeld wat in een laatje lag meegenomen, en een Tom Tom (van een vriend geleend want die van ons lag nog in de verbeurd verklaard wordende auto).

Politie gebeld, aangifte opgenomen, forensische jongens zijn geweest voor sporenonderzoek en hebben een voetafdruk op de tuindeur gevonden en veilig gesteld. Verder hebben ze niet veel gevonden want 'ze' hebben handschoenen aangehad zagen ze aan de afdrukken op de tuindeur.

Er schijnt een bende in de regio actief te zijn, en op deze prachtige dag waren wij aan de beurt blijkbaar.

De spiraal zal nu toch weer een keer omhoog moeten? Heeft zn dieptepunt nu zo ongeveer wel bereikt zou je zeggen, maar of een dieptepunt ook echt het diepste punt is dat weet je pas als je terug kunt kijken.

Financieel ben ik nu op z'n eindje.. dus ik ga starten met hulp vragen aan een aantal mensen die dat aangeboden hebben

Op dit moment voel ik me gelaten en tam.. zo van: Ach ja.. kom maar op.. kan er nog wel bij.

Morgen word ik wel gebeld door slachtofferhulp want ik ben er niet zo zeker van dat ik dan nog zo gelaten en tam ben.
Jemig achterblijver wat een ellende allemaal en dan ook nog een woninginbraak, heel veel sterkte en ik hoop echt dat het nu alleen nog maar beter met je/jullie gaat
Pfff dat zou bijna wel moeten he Christiana. Het is zó raar: laptop staat er nog (dat blijkt, anders kon ik dit niet typen ), Godzijdank lag mn e-reader nog op tafel, dat ding is me zóveel waard voor de uren die ik moet wachten als ik bij manlief op bezoek ga.

Ze zijn echt alleen op zoek geweest naar geld en sieraden, er zijn ook 2 gouden bedeltjes weg, maar ook een zakje met 'oud' goud waar wel emotioneel waardevolle spullen van manlief in zaten (trouwring van zn vader bijvoorbeeld).

Maar ik ben vooral blij dat zoon vandaag naar school is gegaan en niet thuis was op het moment van de inbraak! Hij viel wel ongelofelijk door de mand bij het doen van de aangifte. Ze vroegen hoe laat het gebeurd moet zijn en toen moest hij toegeven dat hij pas om 09.30 uur van huis was gegaan terwijl hij om 08.30 uur op school moest zijn!! Daar heb ik dan wel weer om gelachen, dat hij op zo'n manier door de mand moest vallen
Achterblijver, op basis van jouw gegevens heb ik het even gevraagd bij een hoogleraar internationaal strafrecht. Ik heb hem de vraag voorgelegd hoe het zat met de lengte van het voorarrest. Dat is idd in Belgie anders, maar hij gaf aan dat het waarschijnlijk is dat als het onderzoek is afgerond je man ter zitting moet komen...Helaas heb ik niet meer kunnen opzoeken en ik vind dat ook heel jammer omdat we hier allemaal met je meeleven.

Ik zie hier aan de posts dat het zover al is voor wat betreft een zitting en dat hij zal moeten voorkomen. Bedenk goed dat de rechters al het dossier hebben gelezen en een mening hebben gevormd over hetgeen er heeft plaatsgevonden. Wat dat betreft is de zitting zelf -zo noem ik dat maar- een opvoering. Misschien is het fijn voor jou en je man om in ieder geval te bedenken dat het dus geen allesbepalend moment is...

Bedenk verder ook dat je na de zitting en na de uitspraak in ieder geval duidelijkheid hebt. Daar heb je toch uiteindelijk het meest aan al kan de boodschap zelf natuurlijk negatief uitvallen. Aan de andere kant heeft hij al erg lang in voorarrest gezeten en dat telt allemaal mee voor de vraag hoe lang hij zal moeten zitten...

En dan die inbraak: je ziet slecht nieuws komt nooit alleen....Bah! Verder weet ik niet wat ik tegen je kan zeggen, behalve dan dat ik je veel sterkte wens. Je komt over als een krachtige, sterke vrouw! Kom op!

Ik wens je heel veel sterkte toe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven