Hoe krijgt men respect?

21-02-2012 18:36 100 berichten
En dit, overduidelijk, naar aanleiding van een ander topic.

In mijn sociale omgeving, maar ook hier op het forum, en ook op en in openbare gelegenheden en plaatsen merk ik keer op keer weer eenzelfde soort patroon.

Mensen willen graag gerespecteerd worden. Echter, een aantal mensen probeert respect te eisen, in plaats van te verdienen. Dat komt vaak de sfeer niet ten goede.

Omdat ik best benieuwd ben, hoe verdient iemand bij jullie respect?

Om dan maar gelijk zelf te beginnen Bij mij ligt het al snel in een aantal dingen. Belangrijke daarvan zijn oprechte interesse tonen in je omgeving, openstaan voor andere mensen, het in kunnen zien van je eigen fouten, en daarbij dus ook het om kunnen gaan met kritiek. Dit betekent niet direct dat ik bijvoorbeeld bevriend met iemand zal raken, dat ligt aan andere dingen. Echter, iemand die voldoet aan deze punten, zal van mij al gauw respect terugkrijgen.

Dingen die afdoen aan het respect wat ik voor iemand heb, liggen dan ook algauw in de tegenhanger hiervan. Je mag het tot in den treure oneens met mij zijn (graag zelfs!) maar wel graag respectvol. Het maakt me niet uit als je het niet per se kan onderbouwen (potjandikkie, mijn gevoelens willen ook niet altijd naar de rest van mij luisteren) maar als er schelden, neerbuigendheid of andere dingen aan te pas komen houdt het bij mij snel op.
Alle reacties Link kopieren
Waar komt dit nou ineens allemaal vandaan..?!
Respect eisen werkt altijd averechts.

Bijna altijd, ik kan me geen voorbeeld indenken waarbij iemand zichzelf door forceren, respect afdwingt.

Er zijn wel mensen die zich zo weten te manifesteren dat ze een bepaalde mate van respect af weten te dwingen.

Denk aan leiders als Obama. Door voor veel mensen als `charismatisch´ over te komen- of het nu natuurlijk of gespeeld is- bouwt iemand een respectabele status op.

Ik heb weinig respect voor mensen die hun mening met alle macht door willen drukken.
Iemand krijgt van mij respect als diegene oprecht geinteresseerd is in een ander.

Mensen krijgen respect van me als ze anderen (onbekend of bekend) helpen zonder er zelf wat voor terug te verwachten/krijgen.

Als iemand veel drama heeft meegemaakt en zich hier door heen vecht.

Zomaar wat voorbeelden.

Vaak is het een menging van diverse eigenschappen. Elke keer weer anders.
Ik heb respect voor:

Talent, ambitie, doorzettingsvermogen, grootmoedigheid, vergevingsgezindheid, sterke 'eigen' mening, ruggengraat (onder druk), eigenwijsheid, out of the box denkers, creativiteit, tevredenheid, behulpzaamheid, oprechtheid... zal vast en zeker nog wel wat dingen vergeten.

Mensen krijgen van mij:

Een basishoeveelheid respect in de vorm van beleefdheid. En al naar gelang hun gedrag, kan dat groeien.
Volgens mij is het uitgangspunt dat je elkaar respecteert, daarmee bedoel ik dat je niet meteen oordeelt, iemand laat uitpraten en normale omgangsvormen in acht neemt. Ik heb echter het idee dat 'respect' voor sommige anderen betekent dat je geen afwijkende mening mag hebben en/ of je een ander op fouten mag wijzen.
Vergeet trouwens een hele belangrijke. Hoe iemand omgaat met tegenslag of als echt alles tegen zit. Dan zie je het ware karakter van een persoon.

En nog een: ervaring en wijsheid. Ik kan ook uren luisteren naar oude mensen die veel hebben meegemaakt.

Overigens helemaal eens met modus.
Voor mij persoonlijk hangt respect hebben/krijgen voornamelijk samen met de manier van benaderen

Iemand met wie ik het nooit eens ben kan ik dus wel respecteren.

Als we binnen in een discussie elkaar gewoon laten uitpraten en niet gaan stamvoeten als een klein kind.

Liegt, bedriegt, of huichelt de tweede persoon, dan zal deze bij mij het respect verliezen.

En ik merk wel dat naarmate ik ouder wordt, dat dan ook wegblijft.

Vroeger was ik nog wel eens geneigd om te denken, nah...over en uit, we beginnen weer opnieuw.

Ik merk aan mezelf dat ik dat steeds minder makkelijk kan.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Het is bij niet een kwestie van respect krijgen voor een ander, eerder respect verliezen.

Door respect te eisen verliest diegene wat van mijn respect

Zo ook door; liegen, bedriegen, kortzichtigheid, discrimineren.

Vast nog wel meer.
Eerste instantie respecteer ik iedereen, je kan wel het respect verliezen.
quote:missy_acy schreef op 21 februari 2012 @ 19:19:

Het is bij niet een kwestie van respect krijgen voor een ander, eerder respect verliezen.

Vast nog wel meer.Het begint inderdaad met respect. Ik probeer iedereen respectvol tegemoet te treden. Als mensen zich vervolgens hoogst belachelijk gedragen, zwakt dat af naar minimale beleefdheid en zo weinig mogelijk interesse tonen.

Vast nog wel meer.Mooi gezegd!
Bij mij hoeft niemand mijn respect te verdienen, je kunt het hooguit verliezen.

De snelste manier om mijn respect kwijt te raken is het hameren op je recht je mening te uiten, zonder de plicht ergens langer dan twee minuten over na te denken.
Als je iemand niet kent. Hoe kun je dan iemand 'respecteren'? Je kunt beleefd zijn, maar meer toch ook niet?
quote:Summerdance schreef op 21 februari 2012 @ 19:24:

[...]

Mooi gezegd!Sluit ik mij bij aan!
quote:h_l_g schreef op 21 februari 2012 @ 18:57:

Ik heb respect voor:

Talent, ambitie, doorzettingsvermogen, grootmoedigheid, vergevingsgezindheid, sterke 'eigen' mening, ruggengraat (onder druk), eigenwijsheid, out of the box denkers, creativiteit, tevredenheid, behulpzaamheid, oprechtheid... zal vast en zeker nog wel wat dingen vergeten.

Mensen krijgen van mij:

Een basishoeveelheid respect in de vorm van beleefdheid. En al naar gelang hun gedrag, kan dat groeien.

Wat een mooie duidenlijke post. helemaal mijn ding .

Mensen die altijd over zichzelf praten,energie sluipen en die niks toevoegen en elke gesprek eindigt in een negatieve antwoord daar neem ik afstand van.

Zulke mensen daar kan ik niet mee mee omgaan.

Ook mensen die niks lijken te kunnen om hun leven te verbeteren.
h_l_g, 3 minuten geleden

Als je iemand niet kent. Hoe kun je dan iemand 'respecteren'? Je kunt beleefd zijn, maar meer toch ook niet?

Dan respecteer ik die als mens zijnde. En elk mens is uniek en toch hetzelfde.
Respect krijgen heeft in mijn ogen vooral te maken met respect geven.

Respect geven begint met het respecteren van andermans middelendomein: niet verkrachten, niet slaan, niet stelen. Maar ook stemmen is een vorm van invasie/aanranding. Want stemmen/democratie is een vorm van collectivisering in plaats van respect voor de autonomie van ieder individu.

In mijn ogen wordt er in rechtse kringen teveel kritiek geuit op de pvda en de sp. Het is echt essentieel om in te zien dat ook de VVD sociaal-democratische politiek bedrijft en dat stemmen dus uberhaupt respectloos is. Natuurlijk is de SP nog immoreler dan de VVD, maar deze partijen hebben meer gemeen dan ze verschillen.

Ik geloof overigens dat het respecteren van mensen als autonome rechtssubjecten wel een noodzakelijke voorwaarde, maar geen voldoende voorwaarde is voor respect in ruimere zin. Anders gezegd: het is denkbaar dat iemand anders respecteert als autonoom rechtssubject, maar dat er toch geen respect is (door grofheid en het ontbreken van elementair fatsoen en innerlijke beschaving).
Ik heb respect voor alles en iedereen, ik verlies niet gauw respect voor iemand. Kan nu zelfs niemand bedenken voor wie ik geen respect heb... Ik vind dat iedereen iets waard is en daarom gewaardeerd zou moeten worden.
@MA ik schaar dat allemaal onder de noemer beleefdheid. Niet echt correct maar respect is echt iets wat bij mij groeit. Ik kijk ook naar de acties van mensen en minder naar de woorden.
Maar wat IS respect dan in jouw ogen H?
Als je met respect bedoelt: ontzag, dan kan iemand met een pistool respect krijgen, d.m.v. angst. Als je met respect bedoelt: achting, dan kan dit alleen door vertrouwen en waardering worden verkregen.

Respect heeft dus verschillende betekenissen. Zie: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem. ... rd=respect
Interessante dingen komen voorbij!

Het idee dat respect eerder verloren moet worden dan in eerste instantie gewonnen, vind ik wel een mooie gedachte.

@Bahco: ik doel vooral op achting, al vermoed ik dat er zat mensen zijn die tevreden zijn met ontzag.

Vast nog wel meer.Hier ben ik het mee eens.In de basis vind ik dat je iedereen gewoon zou moeten respecteren. Tenzij iemand doet om het respect te verliezen. Bovenop het basisrespect kun je voor sommige mensen nog wel een extra diep respect opbouwen. Bijvoorbeeld omdat iemand een ziekte overwint, een bijzonder talent heeft, een doorzetter is, ontzettend lief is etc.etc.
quote:Bahco schreef op 21 februari 2012 @ 19:46:

Als je met respect bedoelt: achting, dan kan dit alleen door vertrouwen en waardering worden verkregen.

@Summerdance

Beide eigenlijk.

Achting en ontzag (dan niet de wapenvariant maar bv doorzettingsvermogen).

Maar om dat te kunnen beoordelen moet je iemand toch leren kennen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven