Gezondheid alle pijlers

Sprakeloos & ontstemd...

21-02-2012 20:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al 3 dagen mijn stem kwijt. Niet een beetje hees, nee, gewoon helemaal weg. Het is knetterirritant en ik begin langzaam een beetje gefrustreerd te raken!

Nee, ik heb niet gefeest in het weekend en carnaval vier ik ook al niet. Ik heb gewoon een verkoudheid, die al vrijwel voorbij is. Het vervelende is dat ik nu bijna ieder jaar wel een keer heb dat er een verkoudheid op mijn stembanden slaat. Soms ben ik dan 1-2 dagen hees, maar ik heb ook al eens een week niet kunnen praten. De arts waar ik toen naar toe ging heeft me halsbonbons en salbei (salvia?) thee gegeven en op mijn aandringen antibiotica. Maar zoals oma zegt: een verkoudheid duurt een week en met antibiotica 7 dagen.

Heeft er iemand ervaring en/of tips om dit sneller over te laten gaan? Het liefst zou ik dit in de toekomst voorkomen!

Zou stemtraining bijvoorbeeld kunnen helpen? Dat lijkt me sowieso leuk om eens te doen, maar misschien is het in mijn geval alleen maar belastend?
Heerlijk die rust
Volgende keer dat je hees wordt meteen stoppen met praten/forceren. Dit maakt het erger. Ook is het handig als je je keel vochtig houdt. Bijvoorbeeld door een zuurtje in je mond te hebben. Daarbij zou ik bijhouden wanneer je precies ziek wordt steeds en waarmee het begint. Heb je je amandelen nog? Laat deze ook een keer bekijken. Kortom terug naar de dokter voor verder advies, niet leuk als je elk jaar opnieuw ziek bent.
Is niet belastend. Voor de stemtraining aanvangt zal er gekeken worden wat voor jou het beste is en naar de conditie van je stemplooien. Ik heb het nu overigens over logopedie.
Wat Yavanna zegt is een goeie.
Thee met honing en citroen. En vitamine c en veel drinken is altijd goed bij een verkoudheid.
Ga in therapie!
Mijn amandelen zijn er al heel lang uit, dus dat kan het niet zijn.

Ik ben dus niet ziek. Ik werd maandag verkouden in mijn neus (redelijk lichte verkoudheid zelfs) en op zaterdag begon ik hees te worden. Het gebeurt ook niet bij iedere verkoudheid.

Ik overweeg idd om toch nog eens naar de huisarts te gaan, maar de vorige keer vond ik het weinig zinvol.
Niet fluisteren, dat is heel belastend voor je stembanden.

Voldoende drinken en aan je weerstand gaan werken.
Wow, da's wel heftig, antibiotica voor zoiets kleins.

Ik ken het, heb het ook ooit gehad. Kreeg m'n stem vanzelf weer terug na een paar dagen!
Vochtig houden klinkt goed, die kende ik nog niet. Meer drinken gaat eigenlijk vanzelf als ik meer door mijn mond adem wegens verstopte neus (misschien is dat het probleem?)
Antibiotica helpen niet tegen een verkoudheid. Antibiotica werken alleen tegen bacteriën en niet tegen virussen.
quote:Snorhaar schreef op 21 februari 2012 @ 20:26:

Vochtig houden klinkt goed, die kende ik nog niet. Meer drinken gaat eigenlijk vanzelf als ik meer door mijn mond adem wegens verstopte neus (misschien is dat het probleem?)Dat zou kunnen. Ik krijg ook een schrale keel als ik door mijn mond adem. Bovendien zorgt je neus voor filtering van de lucht die je inademt. Je mond kan dat niet.
Tja, je zegt zelf dat het ' maar' af en toe is dat je hier last van hebt. Je kunt naar een logopedist gaan om stemtechnieken aan te leren maar dan moet er wel een indicatie zijn. (Iedere week hees bv)

Wat je wel zou kunnen doen (als het aanhoud) is je HA om een verwijsbrief voor de KNO-arts vragen. Die laatste kan je dan iig alles over de conditie van je stemplooien vertellen en ook aangeven of logopedie of iets anders zinvol is.
Thee met veel honing helpt bij mij het beste.
@charlottecharles, ja dat weet ik wel. De reden was dat het toen echt lang duurde en ik dacht dat er misschien nog een infectie bijgekomen was.
quote:Snorhaar schreef op 21 februari 2012 @ 20:31:

@charlottecharles, ja dat weet ik wel. De reden was dat het toen echt lang duurde en ik dacht dat er misschien nog een infectie bijgekomen was.

Oh oke....

Heb je wel zo'n bordje??

[img]http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/j ... 606792.jpg[/img]
Ik heb zo vaak een keelontsteking en gebruik daar ook geen AB meer voor, heeft weinig zin en kort de tijd echt niet in. (wat je oma zegt, zeg ik ook altijd).

Wat bij mij het beste helpt is: pen en papier en halleluja voor whatsapp.
Hahaha, ja ik liep gisteren met een schriftje rond. Op de ene bladzijde: "Ik heb geen stem!"

En op de volgende: "Niet lachen!"

Maar intussen voel ik me ontzettend gehandicapt. Morgen maar eens vragen of iemand de huisarts voor me belt!
Gembersnoepjes helpen een beetje. Kost minder dan €1, dus dat valt te proberen. Als je gember lust... Je moet er wel even voor naar de toko. Dit vind ik de beste: Ting-Ting Jahe, slappe kartonnen pakje (formaat cigarettenpakje), 40 gram, 10 snoepjes in kartonnen wikkel. Er circuleren meerdere uitvoeringen, maar deze is de beste.

En dan nog Iers Mos: Isla Moos. Hielp bij mijn heesheid minder goed dan gember. Maar het is er wel speciaal voor.
quote:Liezebetje schreef op 21 februari 2012 @ 20:30:

Wat je wel zou kunnen doen (als het aanhoud) is je HA om een verwijsbrief voor de KNO-arts vragen. Die laatste kan je dan iig alles over de conditie van je stemplooien vertellen en ook aangeven of logopedie of iets anders zinvol is.

Meen je dit nou echt?

Dit zegt TO: "Het vervelende is dat ik nu bijna ieder jaar wel een keer heb dat er een verkoudheid op mijn stembanden slaat."

Dus 1x per jaar verkoudheid die op stembanden slaat en jij vindt dat ze naar een KNO arts moet?

Tuurlijk is het vervelend om elk jaar een week je stem kwijt te zijn, maar kom op, een mens wordt nu eenmaal af en toe verkouden/ziek. Sommige dingen moet je gewoon uitzieken.
quote:pip- schreef op 21 februari 2012 @ 20:39:

Gembersnoepjes helpen een beetje. Kost minder dan €1, dus dat valt te proberen. Als je gember lust... Je moet er wel even voor naar de toko. Dit vind ik de beste: Ting-Ting Jahe, slappe kartonnen pakje (formaat cigarettenpakje), 40 gram, 10 snoepjes in kartonnen wikkel. Er circuleren meerdere uitvoeringen, maar deze is de beste.

En dan nog Iers Mos: Isla Moos. Hielp bij mijn heesheid minder goed dan gember. Maar het is er wel speciaal voor.IJslands mos
Ik heb het ook een paar jaar achter elkaar gehad en wat bij mij goed werkte was Vinceel spray en een paar dagen echt niet praten. De spray is te koop bij de tuinen en ik heb het vorig jaar ook bij de Etos gezien.

Succes, ik weet hoe vervelend het is.
quote:reisa1978 schreef op 21 februari 2012 @ 20:48:

[...]

IJslands mosDie heb ik vanmiddag inderdaad ook gevonden bij de drogist. Ik kende het nog niet, ben benieuwd of het helpt!
Bij stemtraining denk ik trouwens meer aan stemvorming voor zingen of spreken in het openbaar. Daar kan ik sowieso iets aan hebben en ik vroeg me dus af of dat mijn stem ook sterker kan maken tegen dit soort dingen.
Nouja, het is wel interessant natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven