Co-sleepen

20-02-2012 22:20 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op het Viva forum is co-sleepen naar mijn idee meer regel dan uitzondering. Omdat ik in mijn omgeving niemand ken die dit doet, vroeg ik me iets af; ga je als ouder tegelijkertijd naar bed met je kind? Want als je dat niet doet, dan ligt je kind dus eerst een tijd alleen in het co-sleep bedje, maar dan is het idee er achter toch weg? Dan zou je hem/haar toch net zo goed meteen in zijn/haar eigen bed kunnen leggen?

Verhelder mij!
quote:latido schreef op 21 februari 2012 @ 22:45:

En je kunt bij de supermarkt ook lege kratjes halen, scheelt weer een kater.Je hóeft die dingen inderdaad niet vol te kopen.
quote:helene31 schreef op 21 februari 2012 @ 22:49:

[...]

Wie weet heb je geluk en baar je een kind dat meteen doorslaapt. Daar zou ik me dan ook weer zorgen over maken dus ik leg me maar neer bij wie of wat er gaat komen
Wen, ik had inderdaad de wieg op twee bierkratjes.

Werkte als een trein.

Misschien krijg je wel een baby die na een week doorslaapt en met een jaar zegt;"mama, ik wil naar mijn eigen kamer"

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Helene, ik vind jouw motto zo mooi. Zelf bedacht of overgenomen?
Heb inmiddels de rest van het topic weer bijgelezen en er valt mij een ding op.

Het lijkt wel alsof alle moeders die heel erg voor co sleepen zijn, daar voor de bevalling al zin in hadden en allerlei argumenten hebben waarom het zo goed en fijn is, ook de kinderen hebben die het bij hun in bed goed doen, rustig slapen enzovoort.

Terwijl de moeders die om allerlei redenen hun kind in eigen bed/kamer willen laten slapen, ook aangeven dat ze een veels te beweeglijk kind hebben om gelukkig te worden van co sleepen of een kind dat gewoon niet slaapt in bed bij ouders.

Het lijkt een beetje een kip en ei verhaal... (of om er nog een fijne soft wetenschappelijke term in te gooien: self fulfilling prophecy en een soort van confirmation bias?? )
@ kastanjez: een kind en ouder zijn ook maar mensen.
quote:Kastanjez schreef op 22 februari 2012 @ 08:29:

Heb inmiddels de rest van het topic weer bijgelezen en er valt mij een ding op.

Het lijkt wel alsof alle moeders die heel erg voor co sleepen zijn, daar voor de bevalling al zin in hadden en allerlei argumenten hebben waarom het zo goed en fijn is, ook de kinderen hebben die het bij hun in bed goed doen, rustig slapen enzovoort.

Terwijl de moeders die om allerlei redenen hun kind in eigen bed/kamer willen laten slapen, ook aangeven dat ze een veels te beweeglijk kind hebben om gelukkig te worden van co sleepen of een kind dat gewoon niet slaapt in bed bij ouders.

Het lijkt een beetje een kip en ei verhaal... (of om er nog een fijne soft wetenschappelijke term in te gooien: self fulfilling prophecy en een soort van confirmation bias?? )

Hier niet Kaz. Ik had het juist heel graag gewild. Wat ik ook heel fijn gevonden had was een baby die een beetje sliep en dat de borstvoeding zou slagen.

Geen van allen gelukt.

Of ben ik de uitzondering op de regel?
Ik begrijp niet zo goed waarom het nou weer afgeraden wordt om je baby niet bij je in bed te nemen als je geen borstvoeding geeft. De vader geeft toch ook geen borstvoeding en ligt er toch ook gewoon naast?

Ik heb tot 4 maanden borstvoeding gegeven, daarna flesvoeding (en tijdens borstvoeding het meeste gekolfd en met de fles gegeven omdat aanleggen niet goed lukte) maar ik merk geen verschil hoor. Ben net zo alert als toen ik borstvoeding gaf.

Denk dat dit gewoon een soort moederinstinct is.
Het moet bij je passen.

En het is natuurlijk niet zo zwartwit. Kind op een andere kamer hoeft niet een andere verdieping te betekenen maar kan ook twee meter verderop met de deur open zijn.

Bewust co-sleepen vinden mensen vaak vreemd, merk ik. Maar dat een kind 's (ergens) nachts tussen de ouders in komt liggen, dat herkennen veel mensen.

Mijn ouders moesten er ook aan wennen. Totdat mijn vader bedacht dat ik ook een tijd bij hen op de kamer lag wegens ruimtegebrek. Vervolgens begon hij ook over de vakanties waarin we met zn allen in een caravan lagen.

Zoonlief ligt trouwens nooit tussen ons in. Dat vind ik dan weer eng. Man ligt dan ook niet prettig. Misschien als hij groter is.
Wen!!!! Gefeliciteerd!!!!

Wat leuk, een nieuw bloempje in huize Wen

Moet wel even twee miliseconden slikken... Ik hoop dat ik snel met je mee kan doen.
Mijn dochter ligt trouwens in haar eigen bed. Ik wilde best co-sleepen, en dochter vind het co stukje ook prima, maar het sleepen stukje laat ze dan maar zitten. Veel te gezellig om aan mama's haar te trekken, Daddy te kietelen, en nu inmiddels om uit bed te klimmen en de lampjes aan en uit te doen. Ze heeft de eerste maanden (3 ofzo) op onze kamer gestaan, daarna verhuisde ze naar haar eigen kamer. Toen gaf ik nog bv en vielen we vaak wel samen in slaap in het logeerbed na een voeding. Dan sliep Brit lekker in het grote bed en ik en UKje in het logeerbed, het ledikantje was dan voor als wij nog niet sliepen. Ze heeft ook veel in de wandelwagen/box geslapen als wij beneden waren, dan nam ik haar na de voeding van een uur of 10 mee naar boven.
quote:missy_acy schreef op 22 februari 2012 @ 08:32:

@ kastanjez: een kind en ouder zijn ook maar mensen.

O, dus geen wetenschappelijke onderzoeksobjecten??

Kazkind heeft een paar keer 's ochtends bij ons in bed liggen snoozen, en dat vond ik heel leuk. Dus toen wij onlangs een paar weken slechte nachten hadden, hoopte ik op een gegeven moment dat bij ons in bed slapen de oplossing zou zijn. Maar helaas...

Blijkbaar hebben wij hem al zo geconditioneerd dat hij denkt 'ja, dahag... Als ik nu vaak bij jullie in bed slaap, wil ik dat straks op mijn zevende nog en dáár moet ik niet aan denken!!'
Allis ik hoop dat je snel mee mag doen!

Kastanjez, ik was van te voren echt niet van plan om te gaan co-sleepen hoor dat kwam later pas (schreef ik ergens een stukje naar beneden). Een paar nachten in de kinderwagenbak naast ons, dat leek me mooi zat. Ik kan me ook best voorstellen dat als je de halve nacht wakker ligt vanwege je woelende kind, dat je dan de handdoek snel in de ring gooit, voordelen of niet. Sinds mijn dochter doorslaapt (ongeveer anderhalf was ze) kan ze niet meer tussen ons in slapen. Ze wil het wel, maar ze kan het gewoon niet, en besluit dan al snel dat ze terug wil naar haar eigen bed. (en dat vind ik jammer! Ik mis dat warme lijfje! Maar ja, wat doe je eraan)

Baudolino, tussenin liggen is minder veilig dan naast de moeder, omdat vaders inderdaad niet die alertheid hebben. Bloem heeft hier wel tussenin gelegen trouwens, aan de zijkant zou bij ons minder veilig zijn (eruit vallen leek me niet zo'n succes - heeft ze één keer geprobeerd en was niet voor herhaling vatbaar) Maar toen was ze al wat groter. Dat van de alertheid van moeders, dat is te zien in de hersenen, ik geloof niet dat je daar zelf veel van kunt merken
Toch vind ik het onzin. Heel veel moeders stoppen op een gegeven moment met borstvoeding, dat zou dus betekenen dat het kind ineens niet meer veilig tussen de ouders in zou kunnen liggen.

Raar onderzoek.
Kastanjez, hier ook geen tevoren geplande co-sleeperij. Beide kinderen wilden niet slapen in hun eigen bedje en wel slapen tussen ons in. Het was dus een praktische keuze.
Baudolino, je zou dit eens kunnen lezen, vraag 7 op de pagina gaat over het verschil tussen borst- en flesvoeding in dit opzicht.
Dat gaat volgens mij over hele kleine baby's?
Stukje van vraag 8:

Fijne toon, de flesmoeder is degene die 18 biertjes wegtikt en vervolgens lekker naast de baby gaat liggen. Daar heb je geen onderzoek voor nodig om aan te tonen dat het achterlijk stom is om 18 bier te drinken en vervolgens met je baby in bed te gaan liggen.

Pff. ik snap dat het niet zo zwart - wit is, maar vind het een niet prettig toontje.

Bedsharing parents should remain knowledgeable of what specifically injures or kills infants in social (as well as solitary-crib) settings. Medical authorities and coroners are not usually forthcoming about the details associated with bedsharing deaths, like if the infant was sleeping prone in the bed, an independent risk factor for SIDS, for example, Indeed, one former President of First Candle once called parents who bedshared guilty of “uneducated parenting” and suggested that parents bedshare because they think it is “cool”. She also chose not to make any distinction between parent’s bedsharing in a breastfeeding context, and a situation in which a non-breastfeeding young mother drank eighteen cans of beer and overlaid her infant tragically. In other words this representative of First Candle saw no difference between a sober, breastfeeding mother bedsharing and a nonbreastfeeding, inebriated mother bedsharing. She implied that the risks incurred in each setting were the same.
baudolino, ik denk dat het idd over kleine babies gaat. Moeders die eers tborstvoeding hebben gegeven en dan na langere tijd (+ 3 maanden oid) zullenneit opeens van slaap strategie veranderen, en dan is het vanuit hun kant nog steeeds even veilig. Of babies die overstappen op flesvoeding wél van slaapstrategie veranderen (wél van de moeder af bewegen, bijvoorbeeld) weet ik niet. Meestal valt het stoppen met bv rond hetzelfde moment als dat babies mobieler worden.

ja, de toon in het stukje is wat verontwaardigd, maar mijns inziens komt dat oprecht doordat zij het net als jij onzin vonden dat alle moeders die met hun kind slapen over 1 kam worden gescheerd/geschoren/gescheerderd... Hun idee is juist om de verschillende groepen uit elkaar te trekken. Dan zou het natuurlijk het mooist zijn als je een vergelijking kunt maken waarbij fles- of borstvoeding het enige verschil is.
quote:wen schreef op 21 februari 2012 @ 22:40:

(Jeane, ik moet bekennen dat ik op verjaardagen waarvan ik weet dat er 1. geen wetenschappers zijn en 2. veel weerstand bestaat tegen hoe ik met m'n kind omga, me wel degelijk af en toe schuldig maak aan boude uitspraken op dat vlak dan is een 'ja, maar het voorkomt maar mooi wél wiegendood' of 'tja, door die borstvoeding heeft ze in ieder geval minder kans op *insert iets ernstigs* of iets in die richting wel eens een makkelijke manier om vervelende tantes de mond te snoeren)

Oh, en ja, kratje bier mag ook! Dat vond vriend een heel reële optie, in een paar weken nog even een paar kratten leegdrinken ik ben maar snel naar de thuiszorgwinkel gegaan.

Met oude bemoeizuchtige tantes kan ik me voorstellen, dat het lastig inhouden is soms. Ik vind het een raar gegeven dat jij je moet verdedigen tegenover anderen. Maar dat schijnt in de wereld van ouderschap en zeker moeders veel voor te komen, dat je de aanpak moet verdedigen. Waarom? It takes a village..... zeggen ze toch? Oftewel: support elkaar!

Ik vind die bierkratjes ook wel een idee, tegen de tijd dat de verhoging van het bed niet meer hoeft, heb je alles in huis voor het kraamfeest. Twee vliegen in 1 klap!
haha ik heb voor ons bed ook bierkratjes gehaald omdat klossen er niet goed onder pasten. Daar stond ik dan tegenover een pukkelige puber van een jaar of 16. Ik had natuurlijk wel gebeld naar de lokale supermarkt of het mogelijk was, 8 lege kratjes te halen, maar de bedrijfleider was er niet, en had een wazig berichtje voor de puber achtergelaten.

Hij snapte duidelijk niet wat de bedoeling was:

"ik heb 8 kratjes nodig, leeg. als het goed is is er over gebeld'

Wazige blik, kijkt paniekerig om zich heen. "oh. welk merk?"

"maakt me niet uit, als ze maar allemaal even hoog zijn"

"is grolch goed?"

"ja hoor, wat je hebt liggen."

"Leeg?"

"ja leeg"

"waar is het eigenlijkvoor?"

ik kijk even naar hoogzwangere buik "om het bed omhoog te zetten"

"oh. ik ben zo terug."

Ik ontvang van de puber 8 kratjes in verschillende hoogtes, daar kom ik op de parkeerplaats pas achter, dus ik terug naar binnen om de afwijkende twee om te ruilen

"deze zijn te hoog, kun je ze misschien ruilen voor kratjes die op deze lijken?"

"ik dacht dat het merk niet uit maakte?"

"nee, maar de hoogte wel..."

"waarom dan?"

"anders staat mijn bed zo scheef..."

"oh. ok."verwilderde blik gaf duidelijk aan dat hij geen idee had...

De dame achter de kassa duidelijk wel, die lag blauw van het lachen onder haar loopband. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, en heeft mijn bed prima op kratjes gestaan.
allis
Ha ha kastanje, zo'n vraag had je laatst ook! Ik wist ook niet van te voren dat ik ging cosleepen. Eerste maanden ook niet gedaan maar het is gewoon zo gegroeid. Deels uit luiheid, wil niet de strijd aan, maar vooral erg gezellig en praktisch
Ik lees ook vol verbazing al deze enthousiaste verhalen over co-sleepende ouders en kinderen. Onze zoon was van de RRR, Ria Blom, inbakeren enz. Ik denk achteraf dat we hem vaker in een draagdoek o.i.d. bij ons hadden moeten nemen, maar helaas is dat achteraf praten. Ook cosleepen had wellicht voor hem geholpen om rustiger te worden. Wij werden na 1 nacht wakker gelegen te hebben van elk zuchtje en kreuntje zeer gesterkt in ons idee dat hij in een eigen bed in zijn eigen kamertje hoorde. Als we hem later wel eens in ons bed lieten omdat hij bijvoorbeeld niet lekker was, veranderde het zielig huilende wurmpje onmiddelijk in een enthousiast, schoppend, op hoofd springend en zeer wakker figuur. Kortom, vanaf dag 1 heeft hij in eigen bed geslapen en dat vind ik wel heel prettig. Maar goed, nogmaals het is achteraf praten ik denk dat hij best gebaat was geweest bij wat meer veiligheid en warmte van ons i.p.v. alleen in zijn eigen bedje. Hij heeft verder genoeg knuffels e.d. gekregen hoor en is zeker niet liefdeloos zijn babytijd doorgekomen maar ik zou er nu wellicht anders mee omgaan dan 5 jaar geleden. Toen was ik ook vrij stellig in mijn mening dat kidneren persé in hun eigen bed horen.
Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe jullie mannen hier tegenaan kijken, mijne wil echt absoluut geen baby in bed. Niet alleen vanwege de seks maar gewoon uberhaupt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven