Co-sleepen

20-02-2012 22:20 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op het Viva forum is co-sleepen naar mijn idee meer regel dan uitzondering. Omdat ik in mijn omgeving niemand ken die dit doet, vroeg ik me iets af; ga je als ouder tegelijkertijd naar bed met je kind? Want als je dat niet doet, dan ligt je kind dus eerst een tijd alleen in het co-sleep bedje, maar dan is het idee er achter toch weg? Dan zou je hem/haar toch net zo goed meteen in zijn/haar eigen bed kunnen leggen?

Verhelder mij!
Jeane_avril, dat heb ik dan ook niet zelf onderzocht. Bijv. James McKenna wel, die heeft een compleet slaaplaboratorium waar al jarenlang onderzoek wordt gedaan naar slapende baby's en hun moeder.
Joyce-Joyce helemaal over je reactie heengelezen. Ook zo'n lief stickertje!

Ik denk dat ons kind zn eigen uitknopje nog niet heeft gevonden en daarom onze hulp nodig heeft.

Ben ik natuurlijk wel even benieuwd wat nu bij jullie de slaapproblemen zijn.
Daarmee toon je trouwens natuurlijk niet keihard aan dat je wiegendood ermee voorkomt (dat zou een ware co-sleeprage veroorzaken vermoed ik), maar dat het een rol kan spelen lijkt wel heel aannemelijk.
Hoe doen jullie het trouwens met een bed op klossen? Dan kan er geen bedje naast.
quote:wen schreef op 21 februari 2012 @ 22:19:

Daarmee toon je trouwens natuurlijk niet keihard aan dat je wiegendood ermee voorkomt (dat zou een ware co-sleeprage veroorzaken vermoed ik), maar dat het een rol kan spelen lijkt wel heel aannemelijk.Ik vind dat een lastige bewering, ondanks het slaaplab. Er blijven in de daadwerkelijke leefomgeving te veel invloedsfactoren een rol spelen (afstand tot de moeder, soort huis, isolatie, temperatuur, kleding, voeding, algehele gezondheid enzovoorts). Zo zou het zo maar kunnen zijn, dat lichaamstemperatuur en omgevingstemperatuur van grote invloed zijn. Misschien is het iets in de hersenen, dat nou eenmaal zo werkt en door niets externs te beinvloeden is. Wellicht is slaaphouding verreweg het meest belangrijk. En zo kan ik nog even doorgaan.
Jeane, maar geldt dat niet voor vrijwel al het onderzoek dat naar baby's en kinderen wordt gedaan? Een causaal verband is buiten een experimentele setting bijna niet aan te tonen. (Al wordt daar niet in ieder vakgebied even voorzichtig mee omgegaan). En experimenten zijn natuurlijk meestal niet haalbaar.

Toch vind ik het geen onwaarschijnlijke verklaring voor verbanden die worden gevonden tussen rooming-in, borstvoeding en wiegendood. Ik heb me wel wat ingelezen in het onderwerp een tijdje terug en ben de verklaring regelmatig tegengekomen, ook in serieuze literatuur. Wen heeft het niet zelf bedacht .

Maar je hebt wel gelijk, doordat de groepen om wie het gaat verder zo ontzettend verschillend zijn (vooral hoogopgeleide, zeer bewust kiezende moeders tegenover een Amerikaanse onderklasse voor wie het een bittere noodzaak is omdat er simpelweg geen geld of ruimte is voor een eigen bed) is het erg moeilijk om een eenduidige verklaring te vinden, er zijn gewoon te veel andere factoren.
Natuurlijk zijn er allerlei factoren die een rol kunnen spelen, er lijkt zelfs een genetische factor mee te kunnen spelen. Ik snap ook wel wat je zegt hoor. Maar feit is wel dat de ademhaling van de moeder een ademhalingsprikkel geeft aan een kind dat stopt met ademhalen. En dat dit een forum is, en we hier geen wetenschappelijke artikelen schrijven qua voorzichtigheid van formuleren (en de dames hier over het algemeen intelligent genoeg zijn om te snappen dat ook als ik sec zou schrijven 'kind in bed nemen voorkomt wiegendood', er dan nog tal van andere factoren mee kunnen spelen )
helene, ook het co-bedje op klossen zetten denk ik. toen de bodem van het ledikantje naar beneden moest, hebben we onder het ledikantje een balk gemaakt zodat de matrashoogte van de bedden gelijk bleef.
Wij zijn meer part time cosleepers. Het grootste deel van de nacht probeer ik M. toch in z'n eigen wieg te laten slapen. Zit er nu aan te denken zo'n bedhekje aan te schaffen zodat hij wat veiliger aan de buitenkant van het bed kan slapen. Ik houd hem nu dan wel vast, maar vind het toch nog altijd een beetje eng.

Tijdens het drinken draait hij meestal op z'n zij om zodra hij klaar is z'n hoofd in z'n nek te trekken en lekker verder te slapen tegen mij aangerold. In de ochtend ligt hij vaak compleet uitgestrekt midden op het bed.

Baal er alleen van dat z'n linkeroor vrijwel altijd dubbelgeklapt zit als hij op links slaapt (vaak). Hierdoor staat z'n linkeroor nu verder van 'n hoofd af dan rechts. Probeer hem wel meestal terug te vouwen, maar daar wordt hij onrustig van in z'n slaap...
Oh, en Jeanne, ik vind je geen zeurkous en van mij hoef je zeker niet op je handen te gaan zitten ik hou wel van een kritische noot (heb zelf een onderzoeksachtergrond - inmiddels verlaten overigens )
Jeane, ik voel me zeker niet aangevallen. Ik houd wel van een methode-discussie. (Al zit ik zelf meer in de softere hoek van de sociale wetenschappen).
Precies reglisse, iets wat aannemelijk klinkt moet je niet meteen zien als een waarheid, en al helemaal niet als causaal verband. Wat je zelf zegt, er spelen zoveel anderen factoren een rol, die ook zo belangrijk zijn. Dat maakt het heel complex en dat maakt het dus gevaarlijk om zoiets complex als de ademhaling van een infant en de wiegendood toe te schrijven aan aanwezigheid van moeder, co sleepen etc.

En ja, dat geldt voor meerdere dingen, bostvoeding bijvoorbeeld, daar werden ook te veel gezondheidsuitkomsten aan toegeschreven. Dat bleek dan weer niet uit onderzoek.

Wat ik gevaarlijk vind aan dit soort uitspraken, is dat er genoeg mensen zijn, die totaal geen kaas hebben gegeten van wetenschappelijk onderzoek, methoden en validiteit, laat staan wat causaal verband is en dat er een heel wezenlijk verschil is tussen een verband en een causaal verband. En dan doodleuk op de verjaarsvisite roepen: ja, daarmee voorkom je wiegendood hoor! Zonder schaamte, bloed serieus.

Niet dat iemand hier dat zo zou zeggen, maar je hebt van die mensen. Je begrijpt wat ik bedoel, het is uitkijken met zulke grote beweringen.
(oh ja, dat moet ik er wel bijmelden he, hier ook softe hoek, dat wel )

Klossen, verdraaid, goed dat je het zegt! Vriend gaat zelf een cosleeper fabriceren, goed om van te voren al aan die klossen te denken.
Discussies, mits respectvol, zijn inderdaad altijd leerzaam.

In dit geval denk ik: baadt het niet, dan schaadt het niet.

Cosleeper op klossen hè? Zou je een wieg ook op klossen kunnen zetten? Ik baalde enorm dat ik zo diep moest bukken 's nachts. En dat terwijl ik helemaal geen hechtingen had en dus alleen mijn bed op klossen had om de afmetingen van de baarmoeder te voelen. Bed verschonen deed man.
Wen, ben je al zwanger of zit dat nog in de experimentele fase?
Je bed kan toch weer naar beneden als de baby geboren is? Dan hoeft het ledikantje ook niet omhoog.
Nou, dat experimenteren was hier niet nodig ik ben inderdaad al zwanger

Wieg op klossen, ach, waarom niet? Hangt wel van je wieg af natuurlijk, het moet wel stabiel zijn
Helene ik vond het ook erg vervelend dat ik zo ver moest bukken met die klossen. Toen dus aan de kraamhulp gevraagd of m'n bed naar beneden mocht en dat mocht. Ik had ook geen hechtingen en ze verschoonde wel nog steeds m'n bed.
Klossen, ze zouden bedden moeten leveren met hydraulisch systeem. Veel makkelijker.

(mag een kratje bier ook :-)
in de kraamweek heb je nog een hoog bed nodig ivm arbo en kraamhulp.

o ja, een jaar geleden stond ons bed ook hoog en had ik een trapje, haha.
(Jeane, ik moet bekennen dat ik op verjaardagen waarvan ik weet dat er 1. geen wetenschappers zijn en 2. veel weerstand bestaat tegen hoe ik met m'n kind omga, me wel degelijk af en toe schuldig maak aan boude uitspraken op dat vlak dan is een 'ja, maar het voorkomt maar mooi wél wiegendood' of 'tja, door die borstvoeding heeft ze in ieder geval minder kans op *insert iets ernstigs* of iets in die richting wel eens een makkelijke manier om vervelende tantes de mond te snoeren)

Oh, en ja, kratje bier mag ook! Dat vond vriend een heel reële optie, in een paar weken nog even een paar kratten leegdrinken ik ben maar snel naar de thuiszorgwinkel gegaan.
quote:wen schreef op 21 februari 2012 @ 22:37:

Nou, dat experimenteren was hier niet nodig ik ben inderdaad al zwanger

Gefeliciteerd! Wanneer ben je uitgerekend?

quote:Wieg op klossen, ach, waarom niet? Hangt wel van je wieg af natuurlijk, het moet wel stabiel zijn

Ik zal vriend eens even laten knutselen.

En anders bed meteen weer naar beneden als ik weer scheur- en knipvrij ben straks. Om die buik te voelen kan ze best even 10 sec. bukken.
Begin oktober, zoals het nu lijkt, dan begint het grote slapeloze feest weer (oh mén waar ben ik aan begonnen)
Vind het motto van Helene wel een mooie reden Wen

En je kunt bij de supermarkt ook lege kratjes halen, scheelt weer een kater.
quote:wen schreef op 21 februari 2012 @ 22:42:

Begin oktober, zoals het nu lijkt, dan begint het grote slapeloze feest weer (oh mén waar ben ik aan begonnen)Wie weet heb je geluk en baar je een kind dat meteen doorslaapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven