schilderen trap
donderdag 23 februari 2012 om 11:01
Hou er wel rekening mee dat je mogelijk meer lagen moet aanbrengen. De meeste trappen zijn van vurenhout en worden intensief gebruikt, dan is een paar lagen harde lak, bij voorkeur van die stroeve anti-slip-lak, noodzakelijk. Kan nog steeds met een weekendje weg, maar zorg dan wel dat je dicht bij genoeg bent om zelf nog even terug te gaan om de volgende laag aan te kunnen brengen.
Spreuken 18:2
donderdag 23 februari 2012 om 12:43
Ik wil ook graag mn trap verven, maar zie er tegenop om bovenstaande reden..
Ik lees net dit: Het verven zelf
Zoals gezegd heb je voor het verven van je trap in principe genoeg aan een roller en een goede ronde kwast. De hoekjes en randjes doe je in principe met de kwast en de rest met de roller. Nadat je de trap goed hebt schoongemaakt, ontdaan van vuil, eventuele lijmresten, beschadigingen hebt opgevuld en hebt opgeschuurd (met een korrel 100 schuurpapier) is het tijd voor het verven zelf.
Zet eerst de trap in de grondverf. Wanneer er onvolkomendheden tevoorschijn komen, kan je deze nog wegwerken. Na de eerst laag grondverf, weer even opschuren (ditmaal met een korrel 150 schuurpapier) en wederom gronden. Eventuele onvolkomenheden weer repareren, de trap weer opschuren om vervolgens met het afschilderen te beginnen.
Probeer bij het afschilderen zoveel mogelijk in de breedte, met de naden mee, te verven. Op deze manier krijg je de meest mooie constante verflijnen. Wanneer de eerste laag de traptrede niet geheel dekt is dit niet erg. Er moet dan gewoon nog een extra laag worden aangebracht. Twee of meer lagen verf geeft een mooiere uitstraling en is tevens (niet onbelangrijk) slijtvastiger dan een enkele laag. Let wel dat je na iedere laag de verf goed laat drogen, de laag heel lichtjes opschuurt en reinigt met een ammoniak en water mengsel (zoals reeds besproken in het hoofdstuk over ontvetten).
Let bij het verven van de treden er wel op dat je deze om en om verft. Het wordt anders een beetje lastig om de trap op en neer lopen.
Ik lees net dit: Het verven zelf
Zoals gezegd heb je voor het verven van je trap in principe genoeg aan een roller en een goede ronde kwast. De hoekjes en randjes doe je in principe met de kwast en de rest met de roller. Nadat je de trap goed hebt schoongemaakt, ontdaan van vuil, eventuele lijmresten, beschadigingen hebt opgevuld en hebt opgeschuurd (met een korrel 100 schuurpapier) is het tijd voor het verven zelf.
Zet eerst de trap in de grondverf. Wanneer er onvolkomendheden tevoorschijn komen, kan je deze nog wegwerken. Na de eerst laag grondverf, weer even opschuren (ditmaal met een korrel 150 schuurpapier) en wederom gronden. Eventuele onvolkomenheden weer repareren, de trap weer opschuren om vervolgens met het afschilderen te beginnen.
Probeer bij het afschilderen zoveel mogelijk in de breedte, met de naden mee, te verven. Op deze manier krijg je de meest mooie constante verflijnen. Wanneer de eerste laag de traptrede niet geheel dekt is dit niet erg. Er moet dan gewoon nog een extra laag worden aangebracht. Twee of meer lagen verf geeft een mooiere uitstraling en is tevens (niet onbelangrijk) slijtvastiger dan een enkele laag. Let wel dat je na iedere laag de verf goed laat drogen, de laag heel lichtjes opschuurt en reinigt met een ammoniak en water mengsel (zoals reeds besproken in het hoofdstuk over ontvetten).
Let bij het verven van de treden er wel op dat je deze om en om verft. Het wordt anders een beetje lastig om de trap op en neer lopen.