Trek het niet langer meer..

23-02-2012 13:33 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed waarom ik dit hier van me af schrijf, misschien gewoon even mijn verhaal kwijt.

Sinds een week of drie gaat het echt heel erg hard achteruit met mij. Ik heb al eerder een topic hier geopend, dat ik telkens heel erg last heb van dromen. Deze gaan over wat ik heb meegemaakt met mijn ex (mishandeling en seksueel misbruik), maar ook over mijn nieuwe vriend. En ook over andere dingen die nergens op slaan.

Maar sinds deze week gaat het echt nog veel slechter. Ik ben de hele week alleen thuis, omdat ik simpel gezegd even niemand heb. Mijn ouders werken hele dagen, mijn vriend werkt zo'n 60á70 uur per week nu, mijn vriendinnen werken ook keihard, maar ik heb nu vakantie van mijn opleiding. Dus ik ben de hele dag alleen.

Het enige wat ik kan is huilen. Ik huil de hele dag, en echt overal om. Ik kijk bijvoorbeeld op YouTube filmpjes / muziek van mijn jeugd ofzo, en dan kan ik meteen in huilen uitbarsten. Net kreeg ik een rekening binnen, en meteen weer huilen. Dit heb ik ook met mijn vriend, hij kan niks meer goed doen, en ik kan alleen maar huilen.

Ook heb ik de hele dag echt vreetbuien. Ik kom soms aan de 7000 calorieën op een dag. En aangezien ik al te zwaar ben, is dat echt heel erg. Maar ik kan er gewoon niet mee stoppen.

Ik ben naar de huisarts geweest, en die wou mij doorsturen naar een psycholoog. Dit wil ik niet, want ik heb er gewoonweg het geld niet voor. Ik moet elke maand rondkomen van 300 euro, en dat gaat gewoonweg niet. Ik woon gelukkig nog wel thuis, maar dan nog. Maatschappelijk werk mag ik niet van mijn huisarts, omdat dat niet voldoende is volgens haar.

Iemand tips/steun/etc.? Want alleen trek ik het gewoon even niet meer.
quote:DrFeel schreef op 23 februari 2012 @ 14:03:

volgens mij is de eigen bijdrage voor tweedelijnstherapie toch 100 euro per jaar, of niet Flowerbombje?Volgens mij niet. Zoals ik eerder al schreef zit in therapie en ik heb daar zelf helemaal geen kosten aan gehad.
,
Drfeel: Natuurlijk is dat niet belangrijker. Maar ik heb gigantisch veel meegemaakt, net als mijn vriend, en ik wil niet dat dit ook nog eens mijn relatie gaat kosten. Dus vandaar dat ik het soms ook nog best fijn vind om eventjes alleen te zijn samen.

Yertletheturtle: precies. en dat is ook de reden waarom ik vrijdag een sollicitatie gesprek heb.
Vraag om een psychiatrisch verpleegkundige. Kost niets want valt binnen het huisartsentarief.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Lupine, dat is dit jaar pas ingevoerd.
maar eerstelijnsconsulten hoef je de eerste 5 keer niet geheel zelf te betalen en dan heb je er in ieder geval 5 gehad. Dat is beter dan nu in je huis blijven zitten en niks doen.

Toen ik studeerde en geen cent te makken had (wel uitwonend), heb ik geld moeten neerleggen voor medische hulp, want eigen bijdrage in de particuliere verzekering. Er bleef geen geld over voor studieboeken dat trimester. Het geld daarvoor heb ik bij mijn vader gevraagd. Ik vind dit geen valse voorwendselen. TO kan haar aangeraadde therapeutische hulp net zo serieus nemen als ik mijn medische toentertijd.

PS: ik had geen 300 euro over toen ik studeerde, ben nooit op vakantie geweest in die 5 jaar en had zeker geen geld voor een smartphone. Dus kanniet is hier meer wilniet vind ik.
Geen idee hoe groot/zwaar je bent, maar mijn kledingkast voor de komende zomer is nagenoeg leeg.....

En je bent aan ´t solliciteren, heel goed, als je straks een baan hebt kun je die psycholoog wel betalen. Informeer om te beginnen eens wanneer je terecht kunt, want het kan zomaar zijn dat je pas ingepland kunt worden over 4 maanden of langer. Dan krijg je nog 5x vergoed, ben je vanaf nu ruim een half jaar verder.

Je zou zelfs kunnen proberen of je de behandelingen niet kunt laten betalen door je ex, aangezien een groot deel van je problemen door hem zijn ontstaan. Geen idee of dat kan en wat je daarvoor nodig hebt, maar dat kun je uitzoeken, of bel eens met het juridisch loket.

Die vreetbuien zou ik eventjes accepteren. Wat je kunt doen als zo´n bui opkomt; stal alles waar je zin in hebt uit op de tafel. Ga dan aan tafel zitten en begin eraan. Als je genoeg hebt gehad, ruim je alles weer op. Zo krijg je niet minder calorien binnen maar je moet wat doen voor je bui (namelijk alles uithalen en weer opruimen) en je leert je lijf en hersenen dat je eet aan tafel, als je gedachtenloos jezelf volpropt leer je dat er de hele dag door gegeten moet worden. Probeer ook om te bedenken of je misschien zin hebt in een boterham met lekker beleg. Of magere vruchtenyoghurt.
quote:yertletheturtle schreef op 23 februari 2012 @ 14:07:

@DrFeel : Naar een psycholoog gaan van geleend geld, dat klopt toch niet..

Waarom niet?
DrFeel, wat reageer je toch verschrikkelijk zuur hier. Waarom vind je dat nodig? Waar lees jij dat TO 300 euro in de maand OVER heeft? Volgens mij nergens namelijk. Ook niet dat ze op vakantie wil. Gewoon een dagje weg is toch geen crime.

Met 5 consulten kom je helemaal nergens. Dan heeft TO net haar verhaal gedaan en kan ze alweer dag zwaaien met haar handje naar de therapeut. Er zijn andere opties die veel beter passen, zoals de SPV van Fame of de tweedelijnspycholoog die ik hier aandraag.
DrFeel: Hoe kun jij oordelen over mijn financiele situatie? Ik heb niet gezegd dat ik 300 euro OVER heb. Ik heb dit in totaal per maand. Hier moet dus mijn zorgverzekering, uitvaartverzekering, studie, en alles van betaald worden. En nee, mijn telefoon rekening wordt per maand betaald door mijn biologische vader, dus dat hoef ik niet te betalen. En vakanties, zoals jij die noemt, die noem ik weekendjes weg voor 3 euro per persoon per nacht door het werk van mijn vriend.

Als je alleen maar blijft oordelen over mijn financiele situatie wil je dan stoppen? Dit helpt mij namelijk niet. En het is niet zo dat ik niks doe nu, ik ben bezig met informeren, voor die 5 keer.
Excel & Flowerbombje: Bedankt voor jullie steun, hier heb ik wat aan.
Ik geef haar ook adviezen die richting het aangaan van eerstelijnstherapie gaan.

En een dagje weg is geen crime. Maar op dit moment zeker geen prioriteit in mijn ogen. En daar hamer ik op. Ze kan nu op zoek gaan naar een therapeut, starten met gesprekken en ondertussen werk vinden om de rest van de hulp te betalen.

ik vind mijn reacties niet zuur. Streng misschien, maar niet zuur.
Dan verschillen we daar duidelijk in van mening DrFeel.

Wat is er toch mis met kijken naar de opties die je hebt in plaats van klakkeloos aannemen wat je huisarts je voorschotelt? Zoals TO haar probleem hier omschrijft is het behoorlijk ernstig. Niet iets wat je in 10/20 sessies onder de knie hebt en volledig hebt opgelost. Als je daar niet voor verzekerd bent is dat een hele klap geld. Waarom haar dan niet ondersteunen in het zoeken naar een oplossing die beter past bij haar probleem en beter past bij haar financiele situatie. 2 vliegen in 1 klap ijkt me.
Ga naar de studentenpsycholoog!

Elke opleiding heeft er volgens mij wel eentje, vaak kan je iets van vier gesprekken gratis kijken, maar daar zijn ze niet overal zo strikt in.
@ Flowerbombje: Ik heb nu een mail gestuurd naar een internet psycholoog. Dit is een stuk goedkoper, en deze psychologen zijn ook getraind in eetbuien en sociale problemen.

Ook heb ik een 'gewone' psycholoog gemaild met wat de opties zijn, maar ik denk inderdaad dat dit echt veel te duur gaat worden.
@Tristan: Hier op het ROC hebben wij alleen een maatschappelijk werker van school. Ik denk dan ook niet dat dit gaat helpen. Althans, ik twijfel of dit genoeg is.
http://www.studentenpsychologen.nl/?mod=page&pid=7
.
Ah dat is jammer :( Ik zal wel langsgaan bij de maatschappelijk werker, misschien heeft zij een andere ingang. Zo word je bij de HvA doorgestuurd naar de studentenpsycholoog van de UvA.
@Yentle: Dank je wel! Ja, ik heb hier nog gloednieuwe skeelers in de garage staan. Ik denk dat ik dat eens ga doen. Kost ten slotte ook niks.
Goed dat je die mail hebt gestuurd, maar ik zou je toch aanraden om nog een keer naar je huisarts te gaan en andere mogelijkheden te bespreken.
Ik wacht even de reactie af van deze psychologen, en anders ga ik denk ik toch nog een keer naar de huisarts inderdaad. Misschien dat er toch nog iets anders mogelijk is.

In ieder geval bedankt allemaal. Het geeft me voor vandaag weer wat kracht om niet te gaan zitten treuren.
Fijn!
Wat mij trouwens goed helpt is elke dag kleine haalbare doelen stellen, elke dag even naar buiten, elke dag ontbijten en je aankleden. Haalbare dingen die ervoor zorgen dat je je beter voelt.
Begin eens met elke dag een half uurtje (of zelfs een uurtje) te wandelen. Klinkt heel stom en mutserig, maar in jouw geval misschien wel drie vliegen in 1 klap. Je beweegt, valt misschien wat af, en tijdens het wandelen kom je echt tot rust en kun je voor jezelf wat dingen op een rijtje zetten. Zet muziek op je hoofd en ga gewoon simpel wandelen. Het lost natuurlijk niet al je problemen op, maar ik weet zeker dat het je een klein beetje op weg helpt.

Sterkte verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven