controle loslaten

23-02-2012 11:40 10 berichten
Ik zit ivm dat ik in een aantal opzichten een beetje last heb

van mijn onzekerheid sinds kort weer bij een psycholoog.

aangezien ik wel toe ben aan een 'onderhoudsbeurt' heb ik er veel zin in en ben ik erg gemotiveerd.

Zoals de titel al zegt ben ik nogal een controlfreakje. ik ben de hele hele dag bezig met wat ik allemaal moet doen enz.

aangezien ik dit vervelend en vermoeiend vind ga ik proberen dat wat te verminderen.

echter ik ben nogal een gedreven persoontje en als ik iets in mijn koppie heb ga ik er 200% voor.

het probleem is dat ivm het controlfreakgedoe afleren het echter niet handig is dat ik er zoals altijd een missie van ga maken.

mijn vraag is alleen 'hoe ga ik dat doen'??

hoop dat iemand dit herkent en mij advies kan geven!!
Controle loslaten, zoals je in de titel al zegt, is nog steeds 'controlerend' bezig zijn. Je móet loslaten als het ware, in jouw beleving. En dan gaat het bij voorbaat mis. Loslaten betekent: als het in je opkomt, door je hoofd gaat, niet dwangmatig proberen om er níet aan te denken, want dat mislukt zoals je wellicht weet, maar er juist wél aan denken. Er schiet je iets te binnen, je verwelkomt het als het ware, je constateert het, waarna het weg kan.

Het is zoiets als een jengelend kind wat aan je broekspijp hangt. Als je het geen aandacht geeft, blijft het zich aan je opdringen. Geef je het daarentegen wat aandacht, door bvb. te zeggen 'ik heb je gehoord, straks kom ik met je spelen, ga nu zelf maar even verder', dan voelt het zich gezien en kan het verder. Dan blijft het niet hangen.

Volg je het een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Bij een cursus mindfulness leer je onder andere hoe je die controle kunt loslaten. Dat gaat ongeveer op de manier die Molly74 uitlegt. Je leert in stapjes hoe je uit je automatische patroon van controle willen hebben kunt stappen. Het heeft voor een controlfreak als ik erg bevrijdend gewerkt, dus misschien ook wat voor jou?
bedankt voor jullie reacties!

Pancake, met de psycholoog ben ik ook bezig met Mindfulness.

dat wordt tegenwoordig in de psychologie ook gebruikt...

Molly: ik volg helemaal wat je zegt. dat bedoelde ik in principe ook met dat het niet de bedoeling is dat ik hier een missie van maak.

dus idd. niet bij iedere x dat ik weer van alles zit te plannen mezelf dwingen dat niet te doen maar ook idd. een beetje te laten gaan...
He missphoebe,

Welke therapievorm krijg je?
eeuuhhh cognitieve gedragstherapie en ze gebruikt ook wel mindfullness.
Controle afleren lukt mij pas sinds ik een vriend heb die de controle opeist. En dat nog maar ten dele. In tijden van ruzie (probeer) ik nog steeds over hem heen te walsen. Zonder succes, dat mag duidelijk zijn ....
bij cgt gaan ze uit van de oorzaak, weet je wat dit is? Vaak is het gebasseerd op een vorm van angst, alleen wanneer je weet wat de angst is werkt de RET.

Je kan ook aan de slag gaan met conditoneren, zorg dat je goede ervaringen krijgt met de momenten dat je wel de controlle los laat!
Soms de controle lekker laten varen, begint bij kleinere dingetjes.

Zodra je dit niet meer hebt leef je een stuk lichter.

Je hebt nu zo een enorme druk waar je in leeft.

Als jij ervaart dat het zo erg niet is als er een keer wat fout gaat, of dat je een keer niet aan je eigen eisen voldoet, en ook dat dr dingen goed gaan als je ze niet controleerd.

Dan krijg je meer vertrouwen.

Maar het is wel een grote klus.. is niet zo makkelijk als ik het laat klinken.
ik ben sinds de laatste sessie met de psych idd. bezig om wat minder te denken wat ik allemaal moet.

het zijn maar kleine dingetjes, maar het voelt inderdaad wel als een soort van opluchting.

ik weet dat ik er geen missie van moet maken (daar ben ik expert in) maar de vraag is dan wel hoe ik ga voorkomen dat ik dat wel doe..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven