Jongensmoeders-juffen-leidsters

08-02-2012 12:12 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 dochters en 1 zoon en ben dus geen typische jongens of meisjes moeder. Jarenlang alleen meisjes gehad, en het was best even wennen, ineens een jongen erbij in huis.

Nu is mijn zoon een heel rustig mannetje, zeker als derde in de lijn met 2 zussen boven zich.

Maar wat ik de laatste tijd heb gemerkt, is dat ik persoonlijk veel beter door 1 deur kan ( over het algemeen dan) met zgn jongens moeders. Of jongens juffen. Het is natuurlijk geen officiële term, maar ik merk, is mijn persoonlijke perceptie natuurlijk, dat jongens moeders veel meer geduld hebben, niet snel iets of iemand druk vinden, van aanpakken weten etc.

Nu merk ik zelf omdat ik na 2 meiden een jongen heb gekregen, dat meiden gedrag toch vaak als norm geldt. Jongens zijn al snel te druk, of kunnen niet stil zitten, en meiden mama's vinden dat vaak maar vervelend. Jongens stoeien, draaien op hun stoel, willen rennen, en slopen en zijn niet van het urenlang knutselen of boekjes lezen ( over het algemeen dus, uitzonderingen daargelaten) Ik zie zelf in mijn werk ook dat de spanningsboog van veel kereltjes gewoon korter is. Je moet je daarop instellen, en je er op aanpassen. Het is niet minder leuk, maar ánders. Jongens zijn niet vervelend, maar ánders.

De juf die mijn zoon vorig jaar had, was een echte jongensjuf. Ze kon heel goed met die rouwdouwers. De meester die mijn dochter heeft is een echte meisjes-meester. Hij vindt dat tutten heerlijk. En vindt jongens al gauw te druk. Dat geeft ie zelf ook aan.

Enfin wat ik met dit topic wil aangeven, is a dat ik merk de laatste tijd dat ik beter op kan schieten met jongensmoeders ( niet allemaal, en ik wil daar niet mee zeggen dat ik niets met meisjes moeders heb, integendeel) en b dat ik het jammer vind dat meisjesgedrag vaak toch nog als norm geldt, terwijl meisjes geen jongens zijn.

En dat jongensgezinnen echt anders zijn, dan meisjes gezinnen. Er heerst een heel andere sfeer.

Wat is jullie ervaring?
Haha, Summer, nee, dat zouden ook niet mijn kinderen zijn geweest.

Over het algemeen jongens- of meisjesmoeder: Is het niet zo dat je een opvoeding kiest die bij jou en je kind past? Ik ben niet kordaat en streng voor mijn dochter, maar dat komt omdat dat (tot nu toe) niet hoeft. Ik geef de kaders aan en mijn dochter kan zich prima binnen die kaders gedragen.

Laatst kwam er een jongetje () spelen, die met al het speelgoed van mijn dochter ging gooien. De moeder vond dat blijkbaar goed. Toen mijn dochter dat later ook probeerde, heb ik wel ingegrepen en gezegd dat zij niet met speelgoed mocht gooien (andere kind was al weg). En dat doet ze dan ook niet meer.

Dus is dat dan typisch jongensgedrag of is dat een kwestie van opvoeden? Ik denk een kwestie van opvoeden. En iedereen maakt daar keuzes in. Het kan best zijn dat de moeder van dit jongetje hier geen strijd meer over voert, omdat dat niks oplevert.

Ik maak ook zo mijn keuzes, dus (zeker sinds ik zelf een kind heb), geef ik daar geen oordeel over.
quote:lughnasadh schreef op 08 februari 2012 @ 14:02:

Ze willen jurken aan en make-uppen, dus zijn het meisjemeisjes

Mijn jongens houden niet van sport en al helemaal niet van voetbal, ze zitten op paardrijden, vioolles en zwemmen. Ze houden niet van buiten spelen, vieze broeken en kapotte knietjes. Ze hebben ronduit een hekel aan schaatsen, terwijl de hele klas op het ijs staat deze dagen. Ze zitten met hun neus in een encyclopedie of in een boek, of zitten achter de computer. De oudste van 12 is bezig met Narnia in het Engels.

Zijn mijn jongens meisjesjongens?Ik denk dat jouw jongens hoogbegaafd zijn
quote:lughnasadh schreef op 08 februari 2012 @ 14:55:

Ik, als kordate moeder, had ze die hut uitgesleurd en een lesje in fatsoen gegeven. Er worden hier geen middelvingers opgestoken, elkaar ziektes toegewenst, met geslachtsdelen gegooid(figuurlijk dan he) of op andere wijze gescholden. En bavianengedrag alszijnde krijsen wordt ook niet getolereerd. Af en toe wat herrie is prima, niet structureel.

En bij de buren naar binnen gluren is uitermate onbeschoft.

Met andere woorden, je drie oud-buurjongetjes waren niet mijn zoons Letterlijk met geslachtsdelen gooien mag wel??
Hm, mijn laatste twee reacties waren een beetje melig, maar dat word ik ook wel van dit topic.

Ik heb de laatste jaren ook veel gehoord over de 'feminisering' van de maatschappij/het onderwijs, maar nog nooit echt een wetenschappelijk onderzoek erover gezien. Vind het zelf retejammer dat er bij ons KDV maar één jongen werkt, en dan pas voor de kinderen vanaf 2 jaar, omdat ik wel denk dat kinderen beide voorbeelden nodig hebben. Of het nou een meisjesman of een jongensvrouw is, dat maakt niet uit.

Als het echt waar is dat jongens in het algemeen wat drukker zijn (en als ik kijk naar de Scoutinggroepen die ik ken, moet ik zeggen dat de jongensgroepen inderdaad veel rouwdouweriger zijn dan de meisjes), vind ik ook wel dat jongens die ruimte moeten krijgen. Nee, niet tijdens een les waar ze stil moeten zitten of bij een bruiloft van een half uurtje ofzo, maar ik geloof best dat er ouders zijn die van hun kind verwachten dat het dan de hele dag rustig is, en ik kan me goed voorstellen dat er kinderen (jongens dus??) zijn waar dat gewoon echt te moeilijk voor is, opgevoed of niet.

In dat soort gevallen denk ik dat een goede opvoeding er in zit, je kind uit te laten razen op de momenten dat het kan, zodat het op andere momenten weer 'braaf' kan zijn.

Maar hier ging het topic misschien niet over? Of toch wel?
quote:Kastanjez schreef op 08 februari 2012 @ 15:19:

[...]

Letterlijk met geslachtsdelen gooien mag wel?? Nou ja, in de beslotenheid van de badkamer helikopteren ze wel eens met hun piemels, tot grote hilariteit en jaloezie van hun zusje, die ook een piemel wil. Valt dat onder gooien ?
quote:Kastanjez schreef op 08 februari 2012 @ 15:35:In dat soort gevallen denk ik dat een goede opvoeding er in zit, je kind uit te laten razen op de momenten dat het kan, zodat het op andere momenten weer 'braaf' kan zijn.

Dat ben ik helemaal met je eens. Natuurlijk moeten kinderen genoeg gelegenheid krijgen om hun energie kwijt te kunnen. Hup, naar buiten dus met je kinderen, ook als het regent of koud is . Meisjes evengoed als jongens, ook mijn meisjes worden erg vervelend als ze niet vaak genoeg gelucht worden.

Maar bijvoorbeeld op school moet je je toch echt rustig genoeg kunnen opstellen om instructies te krijgen en om anderen niet te hinderen in hun leerproces. Jongens hebben misschien meer moeite om stil te zitten, meisjes hebben waarschijnlijk meer moeite om hun mond te houden en niet te praten. Dat merk ik in ieder geval bij mijn kinderen, die van het vrouwelijk geslacht zijn. Het hoort bij een goede opvoeding dat je ze dan leert dat ze eenvoudigweg niet altijd mogen praten, net zoals je een druk jongetje leert dat er in de klas niet gestoeid of gesloopt wordt.
quote:kookwekkert schreef op 08 februari 2012 @ 13:45:

[...]

Bedenk ook dat er een hoop tegengeluiden zijn op dit soort opvattingen. Ook in de pedagogieksfeer.

Ik zelf heb op de basisschool toevallig voornamelijk strenge juffen en meesters gehad (die meestal ook liefdevol waren). Ook echt met armen over elkaar zitten enzo, het was behoorlijk ouderwets. Wij hadden echt een klas waar heel weinig gepest werd als je het vergelijkt met andere klassen/scholen. Kinderen die op andere scholen gepest werden kwamen in onze klas vaak tot rust. Juist omdat er zo weinig tolerantie was voor gesloop en geduw enzo (dat kon wel een beetje in de pauzes btw). Uiteindelijk zijn de kinderen uit die klas gemiddeld genomen bijzonder goed terecht gekomen. Twee jongens en een meisje verdienen nu hun brood met topsport. Nog drie anderen waren dik conservatorium materiaal (eentje was zo goed dat conservatorium weinig zin had). Het gemiddelde IQ was ook hoger van de klas.

Nu zeg ik niet dat dit komt omdat die docenten zo streng waren. Het was echter wel een klimaat waarin de drukste kinderen de minder drukke kinderen niet overschaduwden. Die energie kanaliseerden ze naar topsport o.i.d.

Ik heb zelf op een kinderdagverblijf gewerkt en heb daar ook gezien dat als je niet erg streng bent, dat het heel snel mis kan gaan. Sommige kinderen kunnen zichzelf of andere kinderen echt flink verwonden (kan ook perongelijk). De lijntjes moesten heel kort worden gehouden en ondertussen werd er ook uitleg en liefde gegeven.

Hier in de grote stad was het tijdens oud en nieuw op straat niet veilig. Vuurwerk werd soms door kinderen naar mijn hoofd gegooid!

Waar zijn dan die normen en waarden dan? Er is iets mis gegaan in ieder geval.

Maar goed dit zijn maar anekdotes natuurlijk...Maar het bepaalt zeker mijn standpunt.

Hey kookwekkert,

Ik vind streng zijn ook prima hoor.

Ben ik zelf ook.

Maar ik vind dat er binnen duidelijke bepaalde grenzen toch wat meer ruimte nodig is om jongens en natuurlijk ook meisjes die dat nodig hebben zich fysiek wat beter kunnen uiten.

Mijn zoontje is bijvoorbeeld heel onrustig aan tafel.

Na een tijdje kwam ik erachter dat als ik hem maar heel even van die stoel aflaat, bijv. Vragen of hij even iets wil pakken voor mij oid, hij daarna weer rustig gaat zitten en verder eet.

Toen ik de juf dat uitlegde ging het ook meteen veel beter in de kring, niet alleen voor hem maar ook voor andere jongetjes.

Hele kleine veranderingen in aanpak kunnen een heel groot verschil maken.

Mijn zoontje laat ik vrij om op te klimmen, druk te doen e.d onder de goede omstandigheden. Ik heb hem toen hij heel klein was geleerd hoe je goed valt en hij heeft daardoor nog nooit een ernstige klapper gemaakt. Ik betuttel hem niet en daardoor heeft hij veel zelfvertrouwen.

Maar hij weet ook dat je niks op straat gooit, netjes met twee woorden praat en als je langs iemand wil even zegt pardon mag ik er mss even langs.

Een bepaalde mate van fysieke vrijheid leid niet direct tot aso gedrag.
Ik ga hier toch even op reageren,

heb zelfs 2 zoons en mijn beste vriendin 3 meiden, ik merk ook dat het bij haar iets rustiger aan toegaat dan bij maar bij ons geen dagelange ruzie geen geniepige dingetjes.

Howel mijn ouste zoon vrij rustig is en ook urenlang kan lezen of knutselen, stop de vriendjes erbij en het is feest. Hier kan en mag veel maar er zijn een paar regels waar ze zich allemaal aan houden. Merk wel dat het idd op school wel waar is dat meisjes daar beter uit de verf komen bij bepaalde juffen.

Maar ja jongens en meiden zijn nou eenmaal anders en ik denk dat jongens het af en toe wel nodig hebben om flink uit te razen, ( vroeger moesten ze jagen he ) als ik 4 van die jochies mee neem op woensdag blijf ik express nog even 10 min hangen op schoolplein zodat ze lekker hebben gerend en dan rustig aan tafel blijven zitten!!

En ieder kind is anders , mijn 1e deed alles volgens het boekje als er iets niet mocht deed ie het niet , bij mijn jongste kost het beduidend meer moeite hahahaha

Ach ja het blijft leuk he die kids!!
Tja, ik heb 3 jongens en 1 meisje en eerlijk gezegd kan ik wel heel veel met de post van TO.

Jongens zijn (over het algemeen) drukker, lijfelijker, actiever, luidruchtiger, etc. Ook die van mij. Dat wil niet zeggen dat dochter van bijna 3 een engeltje is, maar het is gewoon anders. Een aantal moeders die ik ken via de klasgenootjes van jongste zoon hebben alleen meiden. En eerlijk gezegd, ik vind ze vaak zeuren als er een jongetje komt spelen, want die zijn altijd zo druk.... Hier is het ook vaak druk, vooral als ze alledrie een vriendje te spelen hebben. Ik moet ze vaak afremmen, even weer tot rust brengen en dan gaat het weer goed. Voordeel bij jongetjes is wel dat ze sneller weer vriendjes zijn. Ze blijven niet zo lang mokken (alhoewel oudste nu in die fase begint te komen...). En oudste heeft nu ook een meester. De jongens in zijn klas vinden het allemaal geweldig, vooral de gymlessen. De meester gaat ook met bepaalde problemen in de klas heel anders om, hij begrijpt de jongens meer. Klinkt een beetje wazig, maar zo is het wel....
Ik herken niks van je OP. Heb nu een peutermeisje van bijna 2. Ze kan niet stilzitten, is altijd maar bezig. Boekjes lezen? Alleen als ze 's avonds moe is. Dan zit ze even 5 min. op schoot.

Ze houdt van stoeien, voetballen in de kamer en ravotten buiten in de tuin.

Echt geen 'typisch' meisje dus.
Hoi

Hier een moeder van drie zonen van 6-8-10 jaar!

Heerlijke mannen vol testosteron maar oh zo lief. Dagenlang samen spelen en dan ineens slaat de vlam in de pan. Een hoop kabaal maar dat duurt maar kort en ze zijn het zó weer vergeten. Ze gaan voor elkaar door het vuur.

Helaas op school een heleboel juffen die absoluut het beste met ze voor hebben maar geen oprechte belangstelling hebben voor wat die jongens echt boeit: voetbal, star wars, cars auto's en uitdagingen. Nog nooit is er een juf geweest die op maandagmorgen aan ze vroeg hoe het voetballen was geweest. En het is toch zo makkelijk om die jongens voor je te winnen.

En dat is nou zo jammer van die overkill aan juffen voor de klas (ben er zelfs overigens ook één). Het blijven vrouwen die van venus komen en de mannen van mars.

Zoals in onderzoeken is aangetoond, is het gewoon zo dat er op school meer een beroep wordt gedaan op de schoolse vaardigheden en de talige kant van het brein. Die bij meiden (over het algemeen) wat beter is ontwikkeld dan bij jongens. De jongens daarin tegen zijn wat beter in ruimtelijk inzicht en gecijferdheid. Tja, en dat is helaas maar één vak op school: rekenen. Vandaar ook dat jongens oververtegenwoordigd zijn in het speciaal onderwijs. Gelukkig proberen de juffen van mijn zonen wel om ook andere vakken, zoals techniek in te voeren in de klas. Maar vooralsnog: ze moeten het ermee doen!
Ik heb 4 kinderen.

De oudste is een heel sociale, artistieke, slimme, rustige en lieve jongen. Hij kan zichzelf al van jongs af aan uren vermaken, leest en tekent graag, speelt goed piano en kan goed zingen, heeft enorm veel fantasie, maar houdt niet van voetbal of bomen klimmen of enige balsport. Op school is hij, bij periodes, overigens drukker dan thuis.

De tweede is een rustig meisje, hoewel iets pittiger dan haar broer, kan ik haar toch echt rustig noemen. Verder ook een sociaal, lief en slim kind, houdt van lezen, knutselen, met diertjes en poppetjes spelen en zit op ballet en is hier goed in.

De derde is een onstuimig meisje, zit nooit stil, echt een buitenspeelkind, heeft ruimte nodig. Zij is onze bomenklimmer, en motorisch zeer voorlijk (voor haar eerste lopen, zonder zijwieltjes fietsen toen ze twee-en-een-half was, kunnen zwemmen zonder ooit les gehad te hebben). Ze is niet geduldig, een opgewonden standje, erg koppig en ze luistert thuis ronduit slecht. Heeft altijd een hoop lawaai. Maar ze is wel erg origineel, handig en altijd vrolijk en heel energiek en behulpzaam. Op school wel meegaand gelukkig, maar minder sociaal dan de oudste twee, hoewel dus wel de behulpzaamste. En hoe goed ze kan leren weet ik nog niet, ze zit nog maar een half jaar op school. Ze is heel laconiek, leerdingen lijken haar lang niet te interesseren om dan, als je je af begint te vragen waarom haar broertje het al wel kan ineens te ontdekken dat ze het eindelijk weet.

De vierde is een mixje, een zoontje weer. Hij is minder rustig dan zijn oudste broer, kan zeer boevig zijn en is een enorme sloper. Maar vergeleken bij onstuimig zusje boven hem, is hij weer veel rustiger. Ook hij is een kleine slimmerik, houdt erg van puzzelen en boekjes en bouwen met duplo en zijn autootjes. En probeert bij nieuw speelgoed altijd eerst uit hoe het uit elkaar kan en hoe hard je er mee kunt gooien (dat laatste hebben we al bijna afgeleerd gelukkig). Is wel weer een allemansvriendje.

Ik heb dus achtereenvolgens een erg rustig jongetje, een rustig meisje, een erg druk meisje en een wat gemiddeld druk jongetje. Wat voor moeder maakt mij dat? Oja, ik ben ook nog juf
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
quote:teun74 schreef op 25 februari 2012 @ 14:49:

Hoi

Hier een moeder van drie zonen van 6-8-10 jaar!

Heerlijke mannen vol testosteron maar oh zo lief. Dagenlang samen spelen en dan ineens slaat de vlam in de pan. Een hoop kabaal maar dat duurt maar kort en ze zijn het zó weer vergeten. Ze gaan voor elkaar door het vuur.

Helaas op school een heleboel juffen die absoluut het beste met ze voor hebben maar geen oprechte belangstelling hebben voor wat die jongens echt boeit: voetbal, star wars, cars auto's en uitdagingen. Nog nooit is er een juf geweest die op maandagmorgen aan ze vroeg hoe het voetballen was geweest. En het is toch zo makkelijk om die jongens voor je te winnen.

En dat is nou zo jammer van die overkill aan juffen voor de klas (ben er zelfs overigens ook één). Het blijven vrouwen die van venus komen en de mannen van mars.

Zoals in onderzoeken is aangetoond, is het gewoon zo dat er op school meer een beroep wordt gedaan op de schoolse vaardigheden en de talige kant van het brein. Die bij meiden (over het algemeen) wat beter is ontwikkeld dan bij jongens. De jongens daarin tegen zijn wat beter in ruimtelijk inzicht en gecijferdheid. Tja, en dat is helaas maar één vak op school: rekenen. Vandaar ook dat jongens oververtegenwoordigd zijn in het speciaal onderwijs. Gelukkig proberen de juffen van mijn zonen wel om ook andere vakken, zoals techniek in te voeren in de klas. Maar vooralsnog: ze moeten het ermee doen!

Grappig. Mijn (oudste) zoon is talig reteslim, echt wel flink meerbegaafd op dat gebied. Rekenen doet hij ook niet slecht, maar wel beduidend minder. En hij moet er veel meer voor doen. Voor alle vakken als spelling, taal, lezen, begrijpend lezen scoort hij een A+. Voor rekenen een B.

Mijn tweede (dochter) doet het talig ook erg goed, maar in rekenen blinkt ze echt uit. Dus net andersom als zoon.

Mijn derde (dochter) lijkt ook beter te kunnen rekenen. Maar echt uitblinken doet ze tot nog toe in gym

Mijn vierde (zoon) is talig weer erg sterk, net als oudste broer, maar is ook al ver in rekenen. Nog even afwachten wat dat wordt (hij is net 3).

Mijn kinderen spreken de onderzoeken dus meer tegen dan mee
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
De mens laat zich maar moeilijk in hokjes stoppen ....

......... en gelukkig maar!!!!
Shit, ik ben een jongensmoeder (2 stuks zelfs), maar vind meisjesdingen veel leuker. Wat ben ik nou? Krijg spontaan een identiteitscrisis, haha.
..
Ik herken het ook, heb ook 2 dochters en 1 zoon, maar ben echt een jongensmoeder, en mijn meiden zijn dan ook halve jongens (wel in het roze). Maar ik merk ook dat zoon op school meer moeite heeft dan dochter.

Juf is echt meisje meisje en doet weinig tot niks actiefs of specifieks voor de aanwezige, 'drukke' jongens, ik word daar wel vaak verdrietig van.
Tuurlijk zijn jongens anders dan meisjes! Wij waren met 2 meiden thuis, en ik heb zelf nu een zoon. Mijn moeder zegt regelmatig dat hij veel anders is en doet dan wat wij deden op die leeftijd. Jongens zijn nou eenmaal anders dan meiden in hun doen en laten. Vind ik dan, en ik kan mij toch een klein beetje in TO vinden terwijl ik geen eens een dochter heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven