Geld & Recht alle pijlers

Aanslag waterschapsbelasting/ gemeentebelasting

25-02-2012 15:47 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb zojuist de post binnen gehad. Er lag een aanslag afvalstoffenheffing voor ¤234,00 e een aanslag waterschapsbelasting van ¤ 120,42, ik heb een uitkering dus weet niet waarvan ik dit moet betalen. Is het normaal dat het zo hoog is? Ik woon hier alleen.
De diverse kosten voor Den Haag, je word er niet vrolijk van..

Afvalstoffenheffing Den Haag

Tarieven 2012

Huishouden Bedrag

1 persoon ¤ 236,28

2 personen ¤ 265,68

3 personen of meer ¤ 290,64

Hondenbelasting Bedrag 2012 Berekening bedrag per jaar

1e hond ¤ 111,96 ¤ 111,96

2e hond ¤ 175,44 ¤ 111,96 + ¤ 175,44 = 287,40

3e hond en meer ¤ 222,48 ¤ 111,96 + ¤ 175,44 + ¤ 222,48 = ¤ 509,88

Wie wil er een tissue?

Redbank: U gaat er uit van de mogelijkheid dat TS kwijschelding kan krijgen. Maar TS krijgt geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Dit omdat ze een auto heeft die meer waard is dan ¤ 2269. De gemeente checkt via het kenteken de waarde van de auto. Aanvraag kwijtschelding is dus zinloos in deze situatie.

TENZIJ er op de volgende vraag met JA kan worden geantwoord: Is de auto onmisbaar voor uw huishouding door ziekte of invaliditeit? Dit JA (het noodzakelijk zijn van de auto) moet natuurlijk wel door de gemeente worden geaccepteerd. Als er geen schrifteijke bewijsstukken tav de onmisbaarheid van de auto voorgelegd kunnen worden, zal afwijzing van het verzoek plaatsvinden.
quote:Pixiedust schreef op 25 februari 2012 @ 18:17:

[...]

Ben al bepaald niet erg anoniem hier, maar regio noemen is me dan toch even te direct zeggen "joh, ik ben eigen Truus Trut en mijn adres is.....". Toch maar even niet dus , blijf dan toch wat vager met plattelandsgemeente..

Het moet ook niet, het was maar een idee, wat jij online zet is jouw keze..

Al wil je zeggen dat je in een plaggehutje op de hei woont is het mij ook best
quote:fisbel schreef op 25 februari 2012 @ 18:30:

Redbank: U gaat er uit van de mogelijkheid dat TS kwijschelding kan krijgen. Maar TS krijgt geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Dit omdat ze een auto heeft die meer waard is dan ¤ 2269. De gemeente checkt via het kenteken de waarde van de auto. Aanvraag kwijtschelding is dus zinloos in deze situatie.

TENZIJ er op de volgende vraag met JA kan worden geantwoord: Is de auto onmisbaar voor uw huishouding door ziekte of invaliditeit? Dit JA (het noodzakelijk zijn van de auto) moet natuurlijk wel door de gemeente worden geaccepteerd. Als er geen schrifteijke bewijsstukken tav de onmisbaarheid van de auto voorgelegd kunnen worden, zal afwijzing van het verzoek plaatsvinden.

Vergeet er niet bij te melden dat de auto ouder dan 8 jaar moet zijn etc.

Die kleine letterjes kan To ook zelf lezen bij aanvraag formulier.
quote:redband schreef op 25 februari 2012 @ 18:21:

( even uit mijn gemeente site)

Vrijstelling

U hoeft geen hondenbelasting te betalen in de volgende gevallen:

;

voor honden, die door een stichting, als gehandicaptenhond aan een gehandicapte ter beschikking zijn gesteld;

Schijnt de uitzondering te zijn, als ik mijn hondenschool destijds mag geloven. Is hier sowieso niet van toepassing in elk geval.

quote:redband schreef op 25 februari 2012 @ 18:36:

[...]

Vergeet er niet bij te melden dat de auto ouder dan 8 jaar moet zijn etc.

Die kleine letterjes kan To ook zelf lezen bij aanvraag formulier.

Het kan verschillen, maar niet de norm. Zou ook wel heel gek zijn als je bedenkt dat nog steeds veel instanties de regel hanteren van "vervoersmiddel mag niet ouder dan 3 jaar zijn" wil men in aanmerking komen voor een (deel)vergoeding van noodzakelijke aanpassingen aan het vervoersmiddel. Zo kijkt de gemeente hier echt puur naar de noodzaak en is dat ondergeschikt aan waarde en/of leeftijd. Godenzijdank maar. Dit zijn echt van die dingen waarbij er echt even goed opgelet moet worden wat de eigen gemeente in verordening heeft opgenomen en in hoeverre dat ook mag.

Vooropgesteld; ik heb me niet verdiept in Utrecht. Geen zin in en blijf liever wat algemener mocht een meelezer er wat aan kunnen hebben.

quote:dunschiller schreef op 25 februari 2012 @ 18:32:

[...]

Het moet ook niet, het was maar een idee, wat jij online zet is jouw keze..

Al wil je zeggen dat je in een plaggehutje op de hei woont is het mij ook best Dat zou men nooi van me geloven. Ik hecht veel te veel aan luxe om een plaggenhut te kunnen verkopen. Doe mij dan toch maar een villa in het Gooi.
when you wish upon a star...
quote:Pixiedust schreef op 25 februari 2012 @ 18:47:

[...]

Dat zou men nooi van me geloven. Ik hecht veel te veel aan luxe om een plaggenhut te kunnen verkopen. Doe mij dan toch maar een villa in het Gooi. Maar ALS je een villa in het Gooi zou hebben zou je niet klagen over "een paar euro" toch ?
Wanneer kan ik deze rekening verwachten? Is dat altijd deze tijd van het jaar? Eerste huis gekocht dit jaar en ben benieuwd
quote:tartufone schreef op 25 februari 2012 @ 18:07:

[...]

Ik ben ook voor stadswachten en boa's maar daar wordt het geld natuurlijk niet alleen voor gebruikt he?Nee, tuurlijk niet, maar daar werd over geklaagd in de quote waar ik op reageerde. En dan nog, waarop zou de gemeente volgens jou op moeten besparen? (ik betaal het vijfvoudige aan gemeentelijke & waterschapbelastingen als TO, maar zie dus geen reden om te klagen over de bestedingen van gemeenten & waterschap)
quote:LadyPhoxy schreef op 25 februari 2012 @ 16:35:

Maar daarom zijn in Nederland over het algemeen dingen goed geregeld, en ligt niet zoals in Italie het afval op straat te rotten, maar wordt het gewoon opgehaald....in Haarlem NL, wordt, ondanks de hoge gemeentelijke belastingen, in sommige delen van de stad het afval ook niet, of veel te laat, opgehaald..

Niet alles in NL is zo goed geregeld en voor sommige zaken zijn de belastingen gewoon onevenredig hoog
quote:anno1984 schreef op 25 februari 2012 @ 18:19:

[...]

Jeetje wat een verschillen, ik krijg de rekening ook net binnen, 1 persoons huishouden in kleine huurwoning. Afval 207 en riool 199, ik moet dus 406 betalen.

Volgens mij heb ik tot nu toe de 'eer' van het hoogste bedrag voor een 1 persoonshuishouden zonder woz

Daar kom ik nog net overheen, maar weet niet of ik daar blij mee moet zijn;)

265.50 afval

149.41 rioolheffing

Dus 415 euro zonder de OZB. (in A'dam)

edit: Maar volgens mij staat dat nog los van de waterschapsbelasting, die krijg je toch nog eens apart? zucht...
quote:annie2 schreef op 25 februari 2012 @ 23:27:

Wanneer kan ik deze rekening verwachten? Is dat altijd deze tijd van het jaar? Eerste huis gekocht dit jaar en ben benieuwd

Ja, is altijd ongeveer nu.

(maar gemeentebelastingen heb je toch ook als je huurt? is je dat echt nog nooit opgevallen?)
Ik woon in een gemeente in west Brabant:

De belasting bedraagt per belastingjaar:

Hondenbelasting:

a. voor een eerste hond: ¤ 40,55

b. voor twee honden: ¤ 102,80

c. voor drie honden: ¤ 178,30

d. voor vier honden: ¤ 267,10

e. voor vijf honden: ¤ 369,2

f. voor elke hond boven het aantal van 5: ¤ 13,40

Afvalstoffenheffing:

De kosten van afvalstoffenheffing voor een perceel bewoond door een meerpersonenhuishouden zijn ¤ 275,50.

Rioolrecht:

De kosten van rioolrecht van een meerpersoonswoning zijn ¤ 226,45.

Komt wat dat betreft dus al op 506,50 maar daar komt dan onroerendzaakbelasting bij. VOrig jaar was de eindrekening ruim 800 euro.
regio 040 toevallig?

Hij is hier ook net binnen, alleen waterschapsbelasting, en ik vind het ook veel.
Hier is de aanslag al geruime tijd binnen en ik vind het eigenlijk nogal meevallen. T.o.v vorig jaar is hij zelfs lager geworden. Totaal 380 euro voor afvalstoffenheffing en waterschapslasten. Bovendien, ik mag hier in 10 termijnen betalen, dus dat is prima op te brengen ondanks mijn zeer lage inkomen.
quote:pinks schreef op 26 februari 2012 @ 08:29:

[...]

Ja, is altijd ongeveer nu.

(maar gemeentebelastingen heb je toch ook als je huurt? is je dat echt nog nooit opgevallen?)De meeste schrikken pas echt als ze een koopwoning hebben van gemeentebelastingen.
Hier is het 11 euro minder dan vorig jaar, we betalen het in 10 maanden.
In elke gemeente kun je het in 10 termijnen betalen.

Hier zijn de totale lasten gestegen (hoe verrassend...!).
quote:redband schreef op 25 februari 2012 @ 18:12:

Hondenbelasting is hier 60 euro.Ik betaalde in Groningen ¤90-100¤ per jaar aan hondenbelasting voor hond...
quote:Pauline65 schreef op 26 februari 2012 @ 13:55:

In elke gemeente kun je het in 10 termijnen betalen.

Hier zijn de totale lasten gestegen (hoe verrassend...!).Volgens mij niet hoor, maar iig wel in termijnen. Hier kan het in maximaal 8 termijnen.
Bij mij (1prs huishouden, randstad) bedroeg de rekening voor OZB, riool en afval totaal ongeveer 450 euro. Ik had hem vrijdag binnen. Waterschapsbelasting komt nog, die was vorig jaar rond de 211 euro. Ja het is een hoog bedrag, maar ik hou tegenwoordig goed bij wanneer ik welke rekening kan verwachten en was er dus op voorbereid. In termijnen betalen is dus niet nodig.
Hier ook de rekeningen binnen.

Weet iemand waarom ze voor kwijtschelding ook naar je spaargeld kijken? (in mijn geval gebruik ik dit voor het betalen van mijn studie...)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
neweve: iemand met spaargeld > paar duizend euro kan makkelijk die paar honderd euro ophoesten..
quote:zazu_ schreef op 26 februari 2012 @ 14:09:

[...]

Volgens mij niet hoor, maar iig wel in termijnen. Hier kan het in maximaal 8 termijnen.

ik had in Groningen ook de mogelijkheid in 10 termijnen te betalen (alleen via automatische incasso, anders waren het minder termijnen) maar nu kreeg ik een rekening met 4 termijnen....(rekening van ¤250 gebruikersdeel riool en nog iets...afvalstoffenheffing geloof ik....eigenaarsgedeelte hadden we bij overdracht huis al betaald)

wij betaalden altijd uit gemak in 10 termijnen...het was voor ons dus net als hypotheek, gas water licht een vaste last per maand.
Ah heb het even opgezocht, de rekening voor mij komt eind maart.

riool: 171

afval: 200

en woz geen idee nog,

Heb jaren niet helemaal legaal gewoond dus deze rekeningen zijn mij nieuw.
quote:neweve schreef op 26 februari 2012 @ 18:49:

Hier ook de rekeningen binnen.

Weet iemand waarom ze voor kwijtschelding ook naar je spaargeld kijken? (in mijn geval gebruik ik dit voor het betalen van mijn studie...)

Het maakt ze niet uit waar je je spaargeld voor gebruikt, in hun ogen is spaargeld hebben , kunnen betalen.

Het enige wat je kan doen, maar dat is fraude is je spaargeld bijtijds elders parkeren ze vragen bij kwijschelding je bankafschriften van 1 maand.

Maar het lijkt me voor je eigen gevoel ( normen waarden) slimmer eerlijk te zijn en in termijnen te betalen.

Ze bekijken het saldo van je betaal rekening ook, geen idee of ze dan kijken hoe je aan het totaal bedrag komt, immers kun je net je loon en je toeslagen gestort hebben gekregen tja dan ben je al snel krediet waardig.

Tel daar je spaarrekening bij op en je kan gewoon alles betalen.

Het zou eerlijker zijn mi als ze daadwerkelijk naar je inkomsten en uitgaven zouden kijken.

vb kennis heeft een aanvullende uitkering en spaart ( sinds ze niet meer rookt) tja dit geld kan ze nu aan de gemeentelijke belastingen gaan overmaken.

Oftewel zij gaat voortaan sparen in de ouderwetsche sok.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven