Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee, wij hebben ook een lap grond over waar we niets mee doen. Ik heb zaadjes van witlof daar wil ik ook mee beginnen (wel een heel werk)..en wil graag tomaten, cougettes en boontjes. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet zo heel veel verstand van..
hmm heb de site 123zaden.nl niet kunnen weerstaan.

Heb sugarsnaps, peultjes, lente uitjes, koriander, platte peterselie, bieslook, schorseneer (nog nooit op maar ben zeer benieuwd) en de gratis peperzaadjes besteld.

Courgette zaadjes heb ik nog en voor de rest ga ik het dus geheel overandere boeg gooien!

Ik hou jullie op de hoogte!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
15 cent bij de Aldi?!?!??! Da's pas mazzel!

Ik had gehoopt vandaag de zaden in de post te vinden (kreeg donderdag een mail dat het was verzonden), maar helaas nog niets binnen.

Ik had nog basilicum, munt, bieslook en courgette en heb die maar vast geplant.

Kun je knoflook nu al in de volle grond doen?
He wat leuk zoveel enthousiastelingen ;) ik hoop dat we aankomende zomer een boel goede tips met elkaar kunnen uitwisselen .

Is het niet nog wat te vroeg voor courgette? Al kijk ik afgelopen dagen ook de eerste scheuten zowat de grond uit hoor ;) moet echt op mijn handen zitten.. Gelukkig wel al hier ook de eerste dingen fezaaid: afrikaantjes tegen de aaltjes, om tussen de groentenplantjes neer te zetten en watv bladgroenten en koolrabi. Dit jaar bij wijze van experiment volgens de kosmos-/zaaikalender.. De eerste zaden waren na 3 dagen al gekiemd ;)
Computer says nooooo
Ik wil dit jaar een vierkante meter moestuin maken met de kinderen en vind het leuk te lezen dat ik niet de enige ben die zich er al in aan het verdiepen is. Vorig jaar deed alles het slecht helaas, de bonen, tomaten en de pompoen, alleen wat courgettes gehad. Kan goed aan het weer en aan de volle (wellicht te harde) grond gelegen hebben.

Heeft iemand een tip hoe je problemen rond de zomervakantie kunt vermijden. Ik heb ooit een vrij grote moestuin gehad en dus elke dag 10 kroppen sla weg te werken, toen we terugkwamen van vakantie was alles bedorven. Nu gaan we de eerste 3 weken van juli op vakantie. Heeft iemand tips hoe ik daar een beetje omheen kan verbouwen, met dus ook vrij makkelijke groentes omdat ik geen tijd heb om water te geven in de zomer. Ze moeten dus ook in augustus of juist voor juli rijp zijn.
Nicolientje, niemand in je omgeving die 1of 2 x even wat rijpe groenten wil plukken en op eten??
Computer says nooooo
Verder zou je natuurlijk gewoon kunnen proberen eromheen te verbouwen met wat roenten als ( vroeg) raapsteeltjes, meiraap, spinazie, andijvie, (laat) pastinaak. Met uitzetten in de volle grond zou je zo kunnen proberen uit te kienen daf er zi rond juli weinig te doen is, maar het leuke van een moestuin is misschien juist ook de onvoorspelbaarheid he ;)
Computer says nooooo
12 twister, knoflook is het daar niet al net iets te laat voor juist?
Computer says nooooo
Hoi Nicolientje; dat probleem had ik ook vorig jaar. Net toen we op vakantie waren kwam alles tot rijping.

Ik had mijn buurvrouw/vriendin gevraagd af en toe te wateren en te plukken of oogsten (ook uitgelegd waarom ivm doorschieten) en dat ze er maar lekker van moesten eten maar helaas; we kwamen terug en de peultjes waren totaal doorgeschoten en verhard, mijn groenten in pot (paprika en aubergine) totaal verdroogd, courgettes zo groot als honkbalknuppels. Dat laatste was nog niet zo erg want daar heb ik 5 liter soep van kunnen maken .

Probleem is natuurlijk dat je nu niet weet wat voor weer we krijgen. Of je moet echt alleen groenten nemen die later in het jaar pas rijpen. Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed welke groenten dat zijn en wil ik ook eerder al van mijn moestuin kunnen eten.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:summer73 schreef op 26 februari 2012 @ 21:28:

12 twister, knoflook is het daar niet al net iets te laat voor juist?

Gegoogled en blijkbaar kun je knoflook 2 x per jaar poten:

Oogsten: normale oogstperioden zijn juli of augustus, naargelang de aanplantperiode.

Winterteelt (vanaf september t/m juli) ---> Geeft grotere bollen.

Lenteteelt (vanaf maart t/m augustus) ---> Geeft kleinere bolletjes.

Nicolientje, zou het werken om op verschillende tijdstippen (met een paar weken ertussen) te zaaien, om zo je oogst een beetje te verspreiden?

Mijn zaden waren binnen vandaag, postbode had blijkbaar een alternatieve route genomen. Vanmorgen meteen even de tomaat en paprika gezaaid.

Je kunt trouwens zelf je tomatenzaden winnen, al vraag ik me af of die zaden heel sterk zijn. Ik heb nu bij mijn keuze soorten uitgezocht die wat beter bestand zijn tegen schimmel en zo.
Ja het is wel wat vroeg voor courgette, maar ik kon me niet beheersen. Ik kan ze wel wat langer achter glas houden indien nodig, dus ik verwacht geen problemen.
Goede tip summer, ga eens kijken of ik om juli heen kan 'plannen'. Ik zou een buurvrouw kunnen vragen maar ben ook weleens thuis gekomen nadat ik de oppas van de hond had gevraagd of ze ook de groente wilde opeten, alles hing verdort aan de plant, zo zonde. Daar baal ik dan van, ik vind het niet eens zo heel erg als iemand anders het opeet maar als het wegrot daar baal ik van.
Oh dat is zeker zonde zeg!

Je zou kunnen overwegen om iets van een watergeefsysteempje aan te leggen? Mijn vader heeft iets simpels geknutseld van een tijdschakelaar en een tuinslang.

3 weken is best een tijd.. gelukkig zijn er een hoop groenten die eerder of later klaar zijn. Je zou eens op een goede zaaikalender kunnen kijken..

Cherrytomaten bijvoorbeeld staan dan als je ze zo rond 15 maart zaait, net in een pot of de volle grond, die hebben de maand juli wel nodig om te groeien voor er vruchten aan komen. Je kunt dan misschien zo'n "watergeef tuit" in de aarde erbij steken als je voor kamerplanten kunt kopen bij bv de intratuin.

Verder maakt het van sommige planten niet veel uit als er wat vruchten overrijp worden, maar bij bijvoorbeeld een courgette wel. Dan krijg je inderdaad zoals Louise had enorme courgettes, en die putten je plant uit.
Computer says nooooo
Hebben jullie binnen of buiten gezaaid?

Vorig jaar heb ik binnen gezaaid, maar pas vanaf half maart. Eind april heb ik ze toen naar buiten gedaan.

Als ik nu zaai dan zit ik 2 maanden met alles binnen, is niet handig, maar ook niet goed voor sommige groenten las ik.

Bij mij was juist de courgette heel goed gelukt.

De rest bagger. Ik had ook bosuitjes gezaaid, in potjes, maar dat is nooit iets geworden. Nu wil ik ze direct in de volle grond gaan zaaien, iemand ervaring?

Ik kan ook niet wachten om te gaan beginnen!!

We hebben een stuk van 7 x 7 en er staan nu zo'n 40 aardbeien planten nog in.

Ik wil zaaien: pompoen (voornamelijk om een groot stuk grond mee te bedekken)

courgette, mini paprika, mini komkommer, boontjes, peultjes, rucola, cherry tomaatjes, aubergines en bosuitjes.
Hoi janna, ik zaai nu binnen (bijna alles is warrmtekiemer) en dat gaat over ongeveer 1 maand naar buiten de koude (mini)kas in om af te harden. De maand erop de grond in. Behalve tomaat/paprika en aubergine, die blijven in de kas.

Ik heb van die vensterbankkasjes en nog 2 grotere bakken. Met de wisseling straks van binnen naar buiten gaat dat prima eigenlijk, dan kan hier binnen weer wat gezaaid - maar ik heb ook niet z'n heel grote tuin (wat fijn, 7x7!!)

Ik heb altijd begrepen dat binnen kiemen prima is, als het maar met veel licht is, en niet té warm, dan krijg je zwakke plantjes. En goed afharden dus, ik denk inderdaad niet te lang binnen.
Computer says nooooo
bosui trouwens geen ervaring..

Heb je al op plantaardig.com gekeken, dat is een heel fijne site.

En ik heb met de pompoen het omgekeerde wat jij doet, grappig! Ik heb erg beperkte ruimte en ben wel erg gek op pompoen, dus ga ze laten klimmen. Er komen per plant maar een stuk of 5 vruchten aan, dus wil er wel een paar hebben, eigenlijk.
Computer says nooooo
Een nieuw jaar, een nieuw (moes)tuin seizoen

Vorig jaar was de oogst van mijn moestuin niet echt om naar huis te schrijven. In het voorjaar deed alles het heel goed, de jonge plantjes schoten de lucht in totdat de zomer zijn intrede deed....Eigenlijk had ik van alles een beetje: een kleine emmertje aardbeien, sperciebonen en peultjes, een paar maiskolven, etc.

Dit jaar ga ik het weer anders aanpakken: alles wat zonminnend is (zoals bijv. aubergines) ga ik opkweken in bloempotten en deze blijven op mijn balkon staan.
En die 7 x7 is maar een klein stukje, we hebben een perceel van bijna 600 m2, zijn we erg blij mee....

ik zal eens verder gaan zoeken, bedankt voor de tips.
Ik ben ook gek op potten, verli. Alles doet het er bij mij zo goed in en je kunt eea makkelijk verplaatsen mocht dat nodig zijn.

Janna, echt heerlijk zoveel tuin! Heb je dan geen ruimte voor een kleine kas? Mijn vader heeft dat in zijn moestuin en dat is echt super. Een aantal dingen kun je er ook gewoon in laten staan, zoals tomaten etc.

Vandaag tomaten gezaaid, uit een zakje van vorig jaar tiny tim, die waren heerlijk en blijkt achteraf heel voordelig: zakje met wel iets van 50 zaden voor 99cent bij de supermarkt. Bij intratuin had ik voor 2,99 iets van 'micro tom' gehaald. Toen ik het zakje opende zaten er wel tadaaa.... 12 hele zaadjes in dus ik ben natuurlijk razend benieuwd naar de superplant die daar uit komt, haha
Computer says nooooo
Oh nog een tip voor de binnenzaaiers: de bakjes waarin AH de tasty tom tomaten verkoopt zijn super handig om in voor te zaaien
Computer says nooooo
He verdorie, had ik een lap tekst getikt, valt mijn internetverbinding weg...

Heb nog een paar tips voor diegene die ook altijd een chronisch tekort heeft aan opkweekbakjes:

ik verzamel nu van die kleine petflessen waar geen statiegeld op zit (denk aan AA flesjes), knip ze door midden en doe het bovenste gedeelte weer omgekeerd terug in het onderste gedeelte. Voordeel: het overtollige water loopt door, dus geen te natte grond meer.

Daarnaast kweek ik groente voor in van die plastic fruitbakjes (bijv. v.d. Aldi). Daar zitten aan de onderkant al gaatjes in, dus er moet wel een schotel eronder gezet worden. Over deze bakjes kun je keukenfolie heen spannen en dan heb je een mini kweekkasje.

Voor diegene die altijd een tekort heeft aan plantenstekers: Als je met een watervaste stift op Chinese houten eetstokjes schrijft, heb je prima en goedkope plantenstekers.
Ik kweek alleen nog maar cherry,- en Roma tomaten. Die laatste soort is niet zo gevoelig voor de aardappelziekte. Ik heb helaas geen kas en heb weinig zin om elke keer weer met een plastic zeil te gaan klungelen. Dus ook de tomaten komen op een beschutte plaats op het balkon te staan.
Ik wil dit jaar ook proberen groente te kweken. Heb gisteren online zaden besteld. Ik heb geen tuin, dus denk dat ik potten ga gebruiken. Deze kunnen in de serre en later op het dakterras. Zag vandaag bij Tuinland zo'n 1m2 moestuintje (Van hout met 16 vakken) voor maar 20 euro. Dat is misschien ook nog een optie.

Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Planten gaan namelijk nogal eens dood bij mij.
Bij mij is de postbode geweest!

heb nu de sugar snaps, schorseneren, peultjes, lente ui, knoflookbieslook, koriande, peterselie en de gratis paprika zaadjes binnen.

Moet even kijken wanneer ik kan gaan zaaien. De sugar snaps en peultjes kunnen direct de tuin in. Ben zeeeeeeer benieuwd, want bonen heb ik nooit gekweekt en die staan ook niet in mijn boek. Zal van het weekend eens wat info op het net zoeken hierover, hoe ik ze het best kan laten klimmen enzo.

Kweken jullie wel eens zelf kruiden op? Ik weet dat basilicum lastig is, daar begin ik dus niet meer aan. maar heb nu dus wel koriander en peterselie. Is het verstandig om deze meerdere te zaaien met tussenpozen of blijft het plantje uitschieten als je er regelmatig wat vanaf haalt?

Ik ga dit jaar een grote ronde pot vullen met kruiden, wil gaan kijken voor een 'volwassen' basilicum plant die niet 'dood' is. (dus niet van de supermarkt want deze gaan dood na een paar dagen ookal staan ze in de grond). en dan heb ik dus als het goed is ook peterselie, koriander en bieslook. Dat zijn de kruiden die ik het meest gebruik. Heb van vorig jaar ook nog munt, maar die was toen mislukt helaas, misschien is het wel weer een poging waard maar die moet denk ik in een aparte pot ivm het 'weglopen'.

Ohh spannend allemaal! Hopelijk wordt het dit jaar wel wat!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik heb een daktuin... ik hoop dat het dak het houd want ik ben van plan pompoenen te zaaien :D

Leuke oplossing als je geen tuin maar wel een (makkelijk bereikbaar) dak hebt wat niet al te schuin afloopt!

Met genoeg groen houd je het ook lekker koel zomers :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven