Regels over computer gebruik

26-02-2012 23:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hier in huis zijn twee pubers 12 en 16. Waar ik steeds tegenaan loop is.... hoe lang mogen ze achter de computer. Ik vind 1,5 uur per dag genoeg. En in het weekend iets langer. Het probleem is dat de jongste nooit stopt, waardoor er steeds strijd ontstaat. Mijn ex man roept steeds positief belonen helpt beter dan straffen. Nou ik heb al van alles geprobeerd, maar strijd blijft er.

Welke regels hanteren jullie thuis en wat doen jullie als ze zich er niet aanhouden?

Groetjes
Don't worry be happy
Niet stoppen, stekker eruit. Ja sorry hoor maar jij bepaalt, niet de puber.
Ik denk even mee in het belonen:

Als ze door de week zelf op tijd stoppen (volgens de afspraak) kunnen ze daarmee de bonustijd verdienen in het weekend?

En als jij ze door de week zelf steeds moet zeggen te stoppen (of de stekker er uit moet doen), mogen ze in het weekend er dus niet langer op?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou de extra genomen tijd van de volgende dag afhalen.

Dus 1.5 uur per dag. Hij blijft er 2 uur op. Volgende dag max een uur. Die dag ook echt de stekker uit de pc trekken als het moet. (En de stekker meenemen natuurlijk)
Positief belonen? Het zijn toch geen kleuters?

Wat hierboven al gezegd wordt, stekker eruit en straftijd voor de volgende dag.
Als je de stekker eruit trekt verrop je binnen no time je hele harde schijf !! Zit ik niet echt op te wachten.

Ook Grote mensen willen positief beloond worden. Eigenlijk je levenlang! Dus vind ik niet echt alleen iets voor kleuters.

Die bonus tijd in het weekend vind ik wel een goeie Broedkippetje daar kan ik wel wat mee.
Don't worry be happy
Dan niet stekker eruit, maar het toetsenbord en de muis meenemen?

Ik las uit je bericht niet dat je alleen positieve benaderingen zocht eigenlijk.
Via Mijn kind online kun je (heel gemakkelijk) een tijdslot downloaden. Stel de maximale tijd in en na die tijd gaat de computer vanzelf uit. Wij hebben het ook en sindsdien nooit meer gezeur.

Overigens kun je het per dag instellen (dus weekenden langer) en een no-go tijd (dus na 22.00 bijvoorbeeld helemaal niet meer), en is er ook een optie Geschiedenis, waarop je dus alles kunt zien wat er bekeken is.

Werkt perfect!
http://www.ouders.nl/timeslot.htm

TimeSlot kan het probleem voor een belangrijk deel oplossen, omdat kinderen een melding van de computer minder vervelend vinden dan 'gedram' van hun ouders. Dat scheelt een hoop ruzie en discussie.

Zodra de eindtijd in zicht komt, geeft TimeSlot een seintje dat het kind nog even zijn bezigheden kan afronden. Daarna is het resoluut afgelopen. Dat scheelt enorm in discussies en ruzies. Kinderen weten waar ze aan toe zijn en ouders hoeven niet meer steeds de repeterende boeman te spelen.
anoniem_99946 wijzigde dit bericht op 26-02-2012 23:40
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Oke dat tijd slot lijkt me ook wel wat. Had ik weleens van gehoord, maar was ik weer vergeten. Lijkt me een prima oplossing . Ik ga het morgen meteen installeren. Maar wat doe je dan als ze bepaalde spelletjes targets nog niet hebben opgeslagen? Geeft je computer ook een waarschuwing dat het zo uitvalt zodat ze nog dingen kunnen opslaan? Of moeten ze dat gewoon zelf in de gaten houden?
Don't worry be happy
Ik zou ze wel mijn regels opleggen ja. Per slot van rekening betaal jij de computer, de verbinding en de stroom.
it's a big club and you ain't in it
Je kunt instellen hoe lang van te voren ze een waarschuwing krijgen, en deze krijgen ze 2x. Dus eerst "Na 10minuten is je tijd voorbij"(pop upje) en dan "Save nu je dingen want de computer schakelt nu uit". Zo iets.

Het werkt echt super, en ze kunnen ook de ingestelde tijd (bijvoorbeeld 1,5 uur) in delen opgebruiken, zodat ze niet 1,5uur achter elkaar hoeven. Al hoewel dat hier nooit aan de orde is.
Telt de tijd die voor school nodig is mee in die anderhalf uur? Toen ik op mijn 16de in 4 havo zat moest ik toch best wel veel power points en verslagen ed maken...
ALS ze de computer voor hun huiswerk nodig hebben Dan zou ik samen met hun de tijd bepalen. Voor spelletjes is het anders.

Hebben ze hobby's of vervelen ze zich als ze niet op de computer mogen?
Nee huiswek is wel wat anders. Dat heeft alleen mijn oudste en daar heb ik eigenlijk ook nooit problemen mee. De jongste geeft de meeste problemen en die hoeft nog geen verslagen voor school te maken. Die heeft ook minder hobbys en beiden vervelen ze zich wel sneller als ze niet kunnen computeren. maar meestal ontstaat er wel wat als het niet mag. Oja ze zitten allebei op voetbal dus dat is wel een hobby.

Klinkt als muziek in de oren coocoo. Ook het feit dat ze niet perse 1,5 uur achter elkaar erachter hoeven, maar het in delen kunnen gebruiken. Onthoud de computer dan hoelang je er al achter zit?. En dat pop upje helemaal fantastisch!
Don't worry be happy
ik vind het niet gezond klinken, dat als ze niet achter de computer mogen, zich gaan vervelen. kun je daar geen energie insteken dat ze meer hobby's gaan ontwikkelen? hebben ze wel vrienden?
Extra computer tijd in ruil voor klusjes?

De computer in principe aan voor schoolwerk, is het schoolwerk af? Dan pas "eigen tijd". Half uur als basis, de rest laten bijverdienen.
Ik had toen ze kleiner waren een kookwekker staan bij hun x box enzo...max een uur en dan wat anders doen.

Maar ja,of dat met pubers nog werkt?
quote:winterfeestjurk schreef op 27 februari 2012 @ 00:18:

ik vind het niet gezond klinken, dat als ze niet achter de computer mogen, zich gaan vervelen. kun je daar geen energie insteken dat ze meer hobby's gaan ontwikkelen? hebben ze wel vrienden?

Het zijn pubers.

Voor pubers is (enige gedramatiseerde) verveling vrij normaal, lijkt me.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik snap dat je regels opstelt om heibel tussen de oudste en de jongste te voorkomen. Maar waarom perse een maximumtijd instellen. Wat is er toch zo slecht aan computerende kinderen/jongeren/pubers? Zeker die van 16 wat maakt het uit of hij 'sa vonds voor de tv hangt of achter de computer? Dan is de computer een stuk (inter)activer.
quote:jojojanneke schreef op 26 februari 2012 @ 23:34:

Als je de stekker eruit trekt verrop je binnen no time je hele harde schijf !! Zit ik niet echt op te wachten.Dan schuif je de stoel+puber een end opzij, sluit je de pc af en neem je daarna de stekker mee. Wat een inventief brein heb jij zeg....
Ik zou er geloof ik ook niet al te moeilijk over doen, als 'ie thuis z'n anderhalf uur "op" heeft gaat ie straks naar een vriendje waar het langer mag...

Maarja, ik heb nog jonge kinderen, (die overigens ook meer tv kijken dan veel andere kinderen mogen), wie weet denk ik er over 10 jaar heel ander over en heb ik ook dagelijks dit soort discussies.
Vergeet niet dat kids op die leeftijd een stuk behendiger zijn dat de ouders. Time-out software is leuk bedacht, maar dat hebben ze natuurlijk al lang door.
quote:Sunemom schreef op 27 februari 2012 @ 08:55:

Ik snap dat je regels opstelt om heibel tussen de oudste en de jongste te voorkomen. Maar waarom perse een maximumtijd instellen. Wat is er toch zo slecht aan computerende kinderen/jongeren/pubers? Zeker die van 16 wat maakt het uit of hij 'sa vonds voor de tv hangt of achter de computer? Dan is de computer een stuk (inter)activer.Helemaal mee eens. Natuurlijk moeten ze er niet hun hele vrije tijd achter zitten maar ik zou liever hebben dat mijn kind 's avonds achter de computer zit dan dommig naar de tv zit te staren.
eleine jij hebt zeker nog geen pubers, want een stoel opzij schuiven en de stekker eruit tekken is niet zo eenvoudig als jij denkt :-) bovendien doe ik het liever op een andere manier.

Eigenlijk vind ik de computer tijd nog niet eens zo belangrijk. Alhoewel voor mijn jongste wel. Die is namelijk nogal gefixeerd op die computer. En idd ben ik vaak aan het investeren om wat andere dingen te verzinnen. Het ergellijke vind ik het niet zozeer de tijd maar het niet kunnen stoppen. Dus dat als je roept hij voor eten etc er stee vast te laat beneden is.

Mijn jongste zei al dat ie dat online ouderding zo kon kraken. We hebben nu samen een plan opgesteld hoe het beter kan. Ik vind het belangrijk om er een gezamelijk project van te maken met gedeelde verantwoordelijheid. Met inzicht waarom ik het belangrijk vind dat ik het computer gebruik aan banden leg.

Als ik iets ga opleggen dan heb ik alleen maar weer meer strijd.Ik heb een aantal punten samen afgesproken. Ben benieuwd of het werkt. Afspraak is elke dag 1,5 uur ik roep 8min (tja datwas zijn wens hahaha) van te voren dat hij moet stoppen. We doen er een pieper naast zodat we ook 1,5 uur kunnen nastreven. Als dat lukt verdiend hij in het weekend extra tijd als het niet lukt gaat de computer kamer een dag opslot.

Met dank aan jullie meedenken!! Ik ben benieuwd. vandaag is de eerste dag.
Don't worry be happy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven