Wonen in Duitsland/Laar?

27-02-2012 15:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!

Mijn man en ik wonen nu nog in Nederland, en we spieken wel is op Funda, en komen daar altijd prachtige betaalbare vrijstaande huizen tegen!! Maarja.. dan zit je dus in Duitsland. Het is nog geen 1,5 km vanaf de grens.. dan zit je alweer in overijssel/Drenthe. We hebben drie kids.. oudste is 4 jaar. Maargoed, we willen de kids dan wel gewoon in Nederland naar school laten gaan en gewoon in Nederland blijven werken. Iemand ervaring op dit gebied? Viel het tegen, woon je in duitsland en wil je graag weer terug naar Nederland.. en waarom?

Groetjes!
Ik zag ook al een aardige woning voor een ton.. dus ik lees even mee.

http://www.verhuis.de/start/nadelen.html

Het krijgen van een hypotheek is lastig, dus ik spaar nog even door.
Wij hebben ook gekeken voor een huis in duitsland, prachtige huizen en goedkoper dan hier. We spraken daar ook mensen die vanuit nederland na duitsland zijn gegaan en die werken vaak ook nog hier en hebben de kids ook hier op school zitten.

Nadelen voor ons waren dat je er geen NHG kan krijgen, een hypotheek zit in duitsland anders in elkaar dan hier en geldden hele andere regels. Verzekeringen zijn stuk duurder. Benzine is wel goedkoper haha.

Tip: ga eens een dagje net over de grens kijken en stap op mensen af, vraag naar hun ervaringen. Dat hebben wij ook gedaan en heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Informeer ook bij makelaars. Wij zijn goed geholpen door nvm makelaar 'Mijn Makelaar'

Ook niet onbelangrijk, in duitsland word een huis veelal zonder keuken verkocht..!

Succes met je zoektocht
Ook belangrijk om in je achterhoofd te hebben is als je eenmaal in duitsland woont en je wil toch terug naar nederland kan dat erg moeilijk zijn omdat de huizenprijzen daar lager liggen dan hier, je hebt dus aardig wat eigen geld nodig om een vergelijkbaar huis terug te kopen in nederland.. Dat was een lange zin sorry
@cookie28

Dus jullie wonen inmiddels in Duitsland? Ik weet dat er in Laar veel Nederlanders wonen, ik ben wel nieuwschierig hoeveel het er zijn. Maargoed, je krijgt toch te maken met duitsers in je wijk, omgang vriendjes van de kids. Ja dat is inderdaad waar dat de huizenprijzen veel lager liggen.. dat maakt het ook zo verleidelijk. En als je dan weer terug wil naar Nederland, zul je toch heel wat ruimte moeten inleveren (in en om het huis). En ik denk ook niet dat je je huis snel weer kwijt raakt, mocht je toch weer terug willen naar Nederland. Dit huis is zo dicht langs de grens.. binnen een paar minuten zit je weer in Nederland. We zullen het er nog is goed over hebben samen.

Het huis ziet er in ieder geval heeeeeerlijk uit, ruimte en luxe!
Ik zou het niet doen als je je hele leven in Nederland wil houden, dan kun je beter in NL blijven.

Ik snap ook niet zo goed waarom je de kinderen naar een nederlandse school zou willen sturen, als ze nog zo jong zijn.
Nee hoor, wij wonen niet in duitsland. We vonden er teveel nadelen en risico''s aan zitten.

Ook al woon je 2km over de NL grens, het is wel Duitsland en dus gewoon emigreren. Een duitse bank nemen die je een hypotheek geeft, al je verzekeringen via duitsland. Werken in duitsland, of werken in NL maar daar zitten ook weer haken en ogen aan, daar lever je ook weer geld op in.

En wat als het je niet bevalt na een paar jaar? In duitsland heb je voor ong 120.000euro een groot huis, 6slaapkamers, 2badkamers en een hele grote tuin. Wat heb je in NL voor 120.000euro? Dus als je terug wilt moet je geld toe leggen. En weer overstappen naar NL bank en verzekeringen.

Wij vonden de risico's te groot, wij houden van een stukje zekerheid en een vangnet achter de hand stel dat er iets helemaal fout zou gaan, zoals de NHG want dat heb je in Duitsland niet.

Ga eens een dagje naar de plaats waar je wilt wonen en praat met de nederlanders die de stap gemaakt hebben. Wij kwamen mensen tegen die na 10jaar in duitsland te wonen graag terug willen naar NL, hun hadden zich toen laten leiden door de goedkope huizenprijzen, in NL krijgen ze voor dat geld een oud boerderijtje die ook nog eens voor een ton opgeknapt moet worden om het leefbaar te maken.

Zet goed de voor en nadelen op een rijtje en jullie wensen, wat is belangrijk voor jullie?

Succes en ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk besluiten.
Je kunt dan toch gewoon weer terug? Alleen niet naar net zo'n mooi/groot huis.
Wij wonen al een behoorlijke tijd in Duitsland. Bevalt prima. Onze kinderen gaan in Duitsland naar school. Hier in onze plaats relatief weinig Nederlanders. Met onze Duitse buren gaan we goed om. Niet extreem close, maar dat waren we in NL ook niet met onze buren.
Als je in Nederland al een huis hebt, dan kun je in Duitsland misschien al van de overwaarde een huis kopen. Ik ken genoeg mensen die een mooi vrijstaand huis hebben gekocht voor minder dan een ton. En neem je wel een hypotheek, dan krijg je -als je in Nederland werkt- ook nog je hypotheekrenteaftrek.

Afhankelijk van waar je gaat wonen kun je makkelijk in Nederland werken, zo ken ik meerdere mensen die langs de spoorlijn Groningen-Leer wonen, en hun werk naast het station Euroborg in Groningen hebben.

Best of both worlds.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik snap niet dat je in Duitsland wilt gaan wonen als je je hele verdere leven in Nederland wilt laten afspelen. Wij wonen ook aan de grens en het valt me op dat een aantal die de stap gemaakt hebben na een paar jaar toch weer terugkomen naar Nederland.
Laar is een klein boerendorpje met wel een mooie slager en bakker alles in een supermarkt.

En het heeft een nieuwe woonwijk waar alleen maar Ned.wonen.

De kinderen gaan in Ned.naar school ong.5 km.En iedereen werkt nog in Nederland.

In een oud huis tussen de Duitsers is lastig want ze kijken de kat uit de boom ,maar ze zijn wel aardig meestal.

Ik woon er niet maar kom heel vaak in Laar omdat ik er familie en vrienden heb wonen en die bevalt het allemaal goed.

Veel ruimte mooie huizen wel in Duitsland maar veel Nederlanders en de Duitsers praten en verstaan allemaal Nederlands in Laar in ieder geval.

Maar je kunt het beste zelf gaan kijken om de omgeving te verkennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven