Dat stomme drenthse gelul, maakt nederlands moeilijker.

maandag 27 februari 2012 om 19:46
Ik schrijf niet goed nederlands om andere redenen.
Ik spreek zonder dialect, en als je met mij praat, zou je ook niet denken dat mijn spelling zo belabberd is.
Hier een bende spelfouten.
Het vervelende is, dat als je in drenthe woont, dat je kinderen ook een beetje zo gaan praten.
En dus ook zo gaan schrijven.
Ik heb al vaker gezegd dat ik liever heb dat er ABN gesproken word.
Hier word alles ingeslikt, een vreselijk dialect vind ik het, boers, en asociaal.
Maar mijn dochter zit in groep 3, en ze schrijft bepaalde dingen drents.
Wat moet ik daar aan doen?
Wat zouden jullie doen?
Ik bedoel het allemaal niet gemeen hoor, maar je wil toch niet dat je kind niet alleen met dialect spreekt, maar dan ook nog zo gaat schrijven.
En nee, mijn nederlands is niet geweldig.
Dus bij twijfel google ik het op zodat ik het haar niet verkeerd aanleer, en ik wil zelf een cursus nederlands gaan doen, zodat ik een hoop stomme spelfouten afleer.
Maar goed... Is dat nou zo erg dan dat dialect?
En wat zijn jullie ervaringen?
Ik weet het... het is geen super topic.
Maar ik hoop toch op reacties en tips.
Ik spreek zonder dialect, en als je met mij praat, zou je ook niet denken dat mijn spelling zo belabberd is.
Hier een bende spelfouten.
Het vervelende is, dat als je in drenthe woont, dat je kinderen ook een beetje zo gaan praten.
En dus ook zo gaan schrijven.
Ik heb al vaker gezegd dat ik liever heb dat er ABN gesproken word.
Hier word alles ingeslikt, een vreselijk dialect vind ik het, boers, en asociaal.
Maar mijn dochter zit in groep 3, en ze schrijft bepaalde dingen drents.
Wat moet ik daar aan doen?
Wat zouden jullie doen?
Ik bedoel het allemaal niet gemeen hoor, maar je wil toch niet dat je kind niet alleen met dialect spreekt, maar dan ook nog zo gaat schrijven.
En nee, mijn nederlands is niet geweldig.
Dus bij twijfel google ik het op zodat ik het haar niet verkeerd aanleer, en ik wil zelf een cursus nederlands gaan doen, zodat ik een hoop stomme spelfouten afleer.
Maar goed... Is dat nou zo erg dan dat dialect?
En wat zijn jullie ervaringen?
Ik weet het... het is geen super topic.
Maar ik hoop toch op reacties en tips.

maandag 27 februari 2012 om 19:50
maandag 27 februari 2012 om 19:51
Ik woon ook in Drenthe, maar hier word op school gewoon ABN gesproken. En ik zeg ongetwijfeld wel eens iets in dialect, of slik een letter in, maar moet je je daar voor schamen?
Hoe gaat de school hier mee om? Ik neem aan dat ze bv 'proaten' niet goedkeuren als correcte spelling van het woord 'praten'?
Hoe gaat de school hier mee om? Ik neem aan dat ze bv 'proaten' niet goedkeuren als correcte spelling van het woord 'praten'?

maandag 27 februari 2012 om 19:54
TO, ben je zelf buitenlandse? Want je nederlands is wel heel slecht (zelfs voor een drent ).
Maar zonder gekheid, ik ben in drenthe opgegroeid en mensen die dat niet weten denken vaak dat ik uit het gooi kom qua "dialect".
Dus gewoon zelf abn met je kinderen spreken dan maakt dat beetje drents van de buurtkinderen niet uit.
Maar zonder gekheid, ik ben in drenthe opgegroeid en mensen die dat niet weten denken vaak dat ik uit het gooi kom qua "dialect".
Dus gewoon zelf abn met je kinderen spreken dan maakt dat beetje drents van de buurtkinderen niet uit.

maandag 27 februari 2012 om 19:55
@Jorina.
Dat ze thuis niet met dialect mag spreken, is puur omdat ik dat niet netjes vind.
Zelf spreek ik gewoon ABN, en ik kom uit Rotterdam.
Als ik een week in Rotterdam ben, dan praat ik wel "Rotterdams" tegen famillie.
Het eigenlijke probleem is, dat mijn dochter hierdoor in de war raakt.
Iedereen spreekt drents, dus ze schrijft dingen op zoals ze dat in drenthe hier zeggen.
En ja, een dikke rode streep kun je dan verwachten.
Het kan natuurlijk de leeftijd zijn, maar zij heeft ernstige concentratie problemen ook op school, dus dingen aanleren is moeilijker dan dingen afleren.
Vandaar dat ik ook een cursus nederlands wil volgen, ik erger me er aan dat ik zelf spelfouten heb... die IK niet zie... en een ander dus wel.
Ze schrijft naald, als nald.
En fouten zijn fouten, en kinderen mogen fouten ook maken, het kan de leeftijd ook zijn, maar ze spreekt het ook zo uit.
Ik spreek haar vaker aan op Drents geklets.
Dat ik het niet in huis wil, ik versta dr ook geen ruk van.
Dat ze thuis niet met dialect mag spreken, is puur omdat ik dat niet netjes vind.
Zelf spreek ik gewoon ABN, en ik kom uit Rotterdam.
Als ik een week in Rotterdam ben, dan praat ik wel "Rotterdams" tegen famillie.
Het eigenlijke probleem is, dat mijn dochter hierdoor in de war raakt.
Iedereen spreekt drents, dus ze schrijft dingen op zoals ze dat in drenthe hier zeggen.
En ja, een dikke rode streep kun je dan verwachten.
Het kan natuurlijk de leeftijd zijn, maar zij heeft ernstige concentratie problemen ook op school, dus dingen aanleren is moeilijker dan dingen afleren.
Vandaar dat ik ook een cursus nederlands wil volgen, ik erger me er aan dat ik zelf spelfouten heb... die IK niet zie... en een ander dus wel.
Ze schrijft naald, als nald.
En fouten zijn fouten, en kinderen mogen fouten ook maken, het kan de leeftijd ook zijn, maar ze spreekt het ook zo uit.
Ik spreek haar vaker aan op Drents geklets.
Dat ik het niet in huis wil, ik versta dr ook geen ruk van.

maandag 27 februari 2012 om 19:56
Op school zullen ze dat Drentse toch niet goedkeuren? En verder zit ze pas in groep drie. Niemand kan in groep drie perfect schrijven, of je nou in Haarlem woont, of in een of ander dorp in Drenthe. Uiteindelijk leert ze het vast wel. Bovendien spreken ze bijna overal wel met een accent dat enigszins afwijkt van het ABN. Soms zie ik fimpjes van mezelf terug van vroeger en dan zeg ik dingen als 'Ken je ff de gordijnen dichtdoen' ofzo, en dat is allemaal goedgekomen

maandag 27 februari 2012 om 19:57
quote:germanwings schreef op 27 februari 2012 @ 19:54:
TO, ben je zelf buitenlandse? Want je nederlands is wel heel slecht (zelfs voor een drent ).
Ik weet het ik weet het...
Ik ben geen buitenlandse haha:) Wel erg dat mn fouten blijkbaar zo erg zijn dat dit gedacht word.
Nog meer motivatie om die cursus te gaan doen.
Nee hoor, mijn Nederlands is altijd al slecht geweest
Ik hoop dat zo'n cursus hier wat aan veranderd.
Ik weet het ik weet het...
Ik ben geen buitenlandse haha:) Wel erg dat mn fouten blijkbaar zo erg zijn dat dit gedacht word.
Nog meer motivatie om die cursus te gaan doen.
Nee hoor, mijn Nederlands is altijd al slecht geweest
Ik hoop dat zo'n cursus hier wat aan veranderd.

maandag 27 februari 2012 om 19:59
quote:penelopeia schreef op 27 februari 2012 @ 19:56:
Op school zullen ze dat Drentse toch niet goedkeuren? En verder zit ze pas in groep drie. Niemand kan in groep drie perfect schrijven, of je nou in Haarlem woont, of in een of ander dorp in Drenthe. Uiteindelijk leert ze het vast wel. Bovendien spreken ze bijna overal wel met een accent dat enigszins afwijkt van het ABN. Soms zie ik fimpjes van mezelf terug van vroeger en dan zeg ik dingen als 'Ken je ff de gordijnen dichtdoen' ofzo, en dat is allemaal goedgekomen
Misschien heb je helemaal gelijk, en maak ik me weer eens druk om niks.
Maar de juf klaagt dan ook wel een beetje.
Haar rekenen is heel goed, alleen dr Nederlands.. Taal.. ik moet oefenen met letterflitsen en dergelijke.
En haar 3x een bladzijde laten lezen.
Misschien heb je helemaal gelijk, en maak ik me weer eens druk om niks.
Maar de juf klaagt dan ook wel een beetje.
Haar rekenen is heel goed, alleen dr Nederlands.. Taal.. ik moet oefenen met letterflitsen en dergelijke.
En haar 3x een bladzijde laten lezen.

Pfff, ik kom uit Drenthe en spreek gewoon Nederlands. Je kan aan mij niet horen dat ik 'daar weg kom'. Ik kan wel plat praten, altijd handig als je dat kan. Zeker als je dus in Drenthe woont en werkt.
Maar ik geloof er niks van dat ze Drents op school 'leert'. Als je kind plat praat komt dat door vriendjes en vriendinnetjes. Die praat ze dan na. Ik woon nu in de buurt van Rotterdam en ik heb nu wél een accent. Ik probeer het niet te doen maar het sluipt er in.
Je zegt dat ze Drents schrijft? Hoe oud is ze? Schrijft ze niet gewoon nog niet zo goed? Want ik denk niet dat ze dan foutloos Drents schrijft. Ik weet dat de umlaut nog al vaak wordt gebruikt. Doet zij dat ook? Denk het niet. Ik denk dus eerder dat ze gewoon nog niet zo goed kan schrijven.
Maar ik geloof er niks van dat ze Drents op school 'leert'. Als je kind plat praat komt dat door vriendjes en vriendinnetjes. Die praat ze dan na. Ik woon nu in de buurt van Rotterdam en ik heb nu wél een accent. Ik probeer het niet te doen maar het sluipt er in.
Je zegt dat ze Drents schrijft? Hoe oud is ze? Schrijft ze niet gewoon nog niet zo goed? Want ik denk niet dat ze dan foutloos Drents schrijft. Ik weet dat de umlaut nog al vaak wordt gebruikt. Doet zij dat ook? Denk het niet. Ik denk dus eerder dat ze gewoon nog niet zo goed kan schrijven.
Ik heb in Drenthe gewoond en mijn ouders leerden me het elke keer netjes weer af als ik Drenths begon te praten.
Niet echt tips, maar zo zou ik het ook doen bij mijn eigen kind.
Heb een hekel aan elk Nederlands dialect. Ik ben zelf ongetwijfeld niet geweldig, maar spreek redelijk ABN (voor zover dat al gedefinieerd kan worden).
Niet echt tips, maar zo zou ik het ook doen bij mijn eigen kind.
Heb een hekel aan elk Nederlands dialect. Ik ben zelf ongetwijfeld niet geweldig, maar spreek redelijk ABN (voor zover dat al gedefinieerd kan worden).

maandag 27 februari 2012 om 20:00
Er zijn maar heel weinig Nederlanders die ABN spreken, overal heb je een dialect. Op school moet ze uiteraard Nederlands leren schrijven en daar moeten ze op school dan ook alert op zijn. Dat is aan de school om haar dat goed aan te leren maar vind het wel heel goed van je dat je zelf ook daar iets aan wilt doen. Ook voor jezelf natuurlijk. Maar om het dialect de schuld te geven vind ik te ver gaan, m.i. ligt het probleem eerder bij de concentratieproblemen van je dochter.
maandag 27 februari 2012 om 20:01
Ik woon ook in Drenthe (Roden), maar heb het idee dat hier meer Gronings gesproken wordt, dan Drents. Ik spreek zelf normaliter ook gewoon Nederlands, maar met familie/vrienden onderling die Gronings of Drents praten, spreek ik dat ook gewoon. Ik stoor me er niet aan.
Het is erg vervelend dat jij het dialect niet mooi vindt. Toch vindt ik dat je je kinderen niet moet opleggen helemaal geen dialect te spreken en hun daar zelf hun eigen mening over te laten vormen.
Het is erg vervelend dat jij het dialect niet mooi vindt. Toch vindt ik dat je je kinderen niet moet opleggen helemaal geen dialect te spreken en hun daar zelf hun eigen mening over te laten vormen.

maandag 27 februari 2012 om 20:01
quote:datdus schreef op 27 februari 2012 @ 20:00:
Er zijn maar heel weinig Nederlanders die ABN spreken, overal heb je een dialect. Op school moet ze uiteraard Nederlands leren schrijven en daar moeten ze op school dan ook alert op zijn. Dat is aan de school om haar dat goed aan te leren maar vind het wel heel goed van je dat je zelf ook daar iets aan wilt doen. Ook voor jezelf natuurlijk. Maar om het dialect de schuld te geven vind ik te ver gaan, m.i. ligt het probleem eerder bij de concentratieproblemen van je dochter.Ik dacht dat, omdat bepaalde dingen werkelijk zo worden geschreven als ze worden uitgesproken, maar dat zij dat anders schrijft omdat je dat hier in drenthe anders uitspreekt.. en ik las ook dat Drents, of een ander dialect het Nederlands bemoeilijkt.
Er zijn maar heel weinig Nederlanders die ABN spreken, overal heb je een dialect. Op school moet ze uiteraard Nederlands leren schrijven en daar moeten ze op school dan ook alert op zijn. Dat is aan de school om haar dat goed aan te leren maar vind het wel heel goed van je dat je zelf ook daar iets aan wilt doen. Ook voor jezelf natuurlijk. Maar om het dialect de schuld te geven vind ik te ver gaan, m.i. ligt het probleem eerder bij de concentratieproblemen van je dochter.Ik dacht dat, omdat bepaalde dingen werkelijk zo worden geschreven als ze worden uitgesproken, maar dat zij dat anders schrijft omdat je dat hier in drenthe anders uitspreekt.. en ik las ook dat Drents, of een ander dialect het Nederlands bemoeilijkt.

maandag 27 februari 2012 om 20:03
Heeft het feit dat ze slecht is in taal wel echt te maken met het feit dat jullie in Drenthe wonen vraag ik me nu af. Misschien is ze wel erfelijk belast haha Niet lullig bedoeld hoor! Maar omdat je schrijft dat je zelf ook moeite hebt met Nederlands, terwijl jij toch niet ergens bent opgegroeid waar ze in een zwaar dialect spreken.

maandag 27 februari 2012 om 20:04
quote:tietanium schreef op 27 februari 2012 @ 20:01:
Ik woon ook in Drenthe (Roden), maar heb het idee dat hier meer Gronings gesproken wordt, dan Drents. Ik spreek zelf normaliter ook gewoon Nederlands, maar met familie/vrienden onderling die Gronings of Drents praten, spreek ik dat ook gewoon. Ik stoor me er niet aan.
Dat mag ook wel, maar buiten de deur.
Ik wil niet dat ze oma een "wichy" noemen en opa "mien jong"
Hierin ben ik een beetje bekrompen misschien, maar ik wil geen drents gezwets van kleine kinderen.
Ik vind het ten eerste erg lelijk uit een kindermondje.
En ten tweede wil ik het niet.
Als mn buurvrouw drents praat, heb ik daar geen problemen mee.
Maar half bakken drents... dat is zo lelijk.
En zeker uit het mondje van een meisje.. van 6
Hierin ben ik een beetje bekrompen misschien, maar ik wil geen drents gezwets van kleine kinderen.
En zeker uit het mondje van een meisje.. van 6

quote:dolores007 schreef op 27 februari 2012 @ 20:01:
[...]
Ik dacht dat, omdat bepaalde dingen werkelijk zo worden geschreven als ze worden uitgesproken, maar dat zij dat anders schrijft omdat je dat hier in drenthe anders uitspreekt.. en ik las ook dat Drents, of een ander dialect het Nederlands bemoeilijkt.Is het niet normaal voor een kind om woorden eerst zo te schrijven als je het uitspreekt?
[...]
Ik dacht dat, omdat bepaalde dingen werkelijk zo worden geschreven als ze worden uitgesproken, maar dat zij dat anders schrijft omdat je dat hier in drenthe anders uitspreekt.. en ik las ook dat Drents, of een ander dialect het Nederlands bemoeilijkt.Is het niet normaal voor een kind om woorden eerst zo te schrijven als je het uitspreekt?
quote:dolores007 schreef op 27 februari 2012 @ 20:01:
[...]
Ik dacht dat, omdat bepaalde dingen werkelijk zo worden geschreven als ze worden uitgesproken, maar dat zij dat anders schrijft omdat je dat hier in drenthe anders uitspreekt.. en ik las ook dat Drents, of een ander dialect het Nederlands bemoeilijkt.In het Drents schrijf je bepaalde dingen ook anders, wat knap dat ze dat al weet!
[...]
Ik dacht dat, omdat bepaalde dingen werkelijk zo worden geschreven als ze worden uitgesproken, maar dat zij dat anders schrijft omdat je dat hier in drenthe anders uitspreekt.. en ik las ook dat Drents, of een ander dialect het Nederlands bemoeilijkt.In het Drents schrijf je bepaalde dingen ook anders, wat knap dat ze dat al weet!
maandag 27 februari 2012 om 20:05
Toen ik in groep 3 zat, woonde ik in de Achterhoek.
Erg zwaar dialect werd er gesproken.
Ik heb gewoon leren schrijven. Als kind heb je snel genoeg door, hoe iets geschreven hoort te worden, en hoe het klinkt in dialect.
Dat verschil krijgen ze in de loop der tijd echt wel in de gaten.
Woon nu in het Westen, praten gewoon ABN, geen dialect en zie mijn nichtje de meest kromme woorden schrijven. Gewoon omdat ze nog in groep 3 zit.
In groep 4 en 5 zal dat weer heel anders zijn.
Erg zwaar dialect werd er gesproken.
Ik heb gewoon leren schrijven. Als kind heb je snel genoeg door, hoe iets geschreven hoort te worden, en hoe het klinkt in dialect.
Dat verschil krijgen ze in de loop der tijd echt wel in de gaten.
Woon nu in het Westen, praten gewoon ABN, geen dialect en zie mijn nichtje de meest kromme woorden schrijven. Gewoon omdat ze nog in groep 3 zit.
In groep 4 en 5 zal dat weer heel anders zijn.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe

maandag 27 februari 2012 om 20:06
quote:dolores007 schreef op 27 februari 2012 @ 20:04:
[...]
En zeker uit het mondje van een meisje.. van 6Opa 'mien jong' noemen heeft niks met dialect te maken. Meer met hoe je ouders je leren om oudere mensen aan te spreken.
[...]
En zeker uit het mondje van een meisje.. van 6Opa 'mien jong' noemen heeft niks met dialect te maken. Meer met hoe je ouders je leren om oudere mensen aan te spreken.