Geld & Recht alle pijlers

Dat stomme drenthse gelul, maakt nederlands moeilijker.

27-02-2012 19:46 87 berichten
Ik schrijf niet goed nederlands om andere redenen.

Ik spreek zonder dialect, en als je met mij praat, zou je ook niet denken dat mijn spelling zo belabberd is.

Hier een bende spelfouten.

Het vervelende is, dat als je in drenthe woont, dat je kinderen ook een beetje zo gaan praten.

En dus ook zo gaan schrijven.

Ik heb al vaker gezegd dat ik liever heb dat er ABN gesproken word.

Hier word alles ingeslikt, een vreselijk dialect vind ik het, boers, en asociaal.

Maar mijn dochter zit in groep 3, en ze schrijft bepaalde dingen drents.

Wat moet ik daar aan doen?

Wat zouden jullie doen?

Ik bedoel het allemaal niet gemeen hoor, maar je wil toch niet dat je kind niet alleen met dialect spreekt, maar dan ook nog zo gaat schrijven.

En nee, mijn nederlands is niet geweldig.

Dus bij twijfel google ik het op zodat ik het haar niet verkeerd aanleer, en ik wil zelf een cursus nederlands gaan doen, zodat ik een hoop stomme spelfouten afleer.

Maar goed... Is dat nou zo erg dan dat dialect?

En wat zijn jullie ervaringen?

Ik weet het... het is geen super topic.

Maar ik hoop toch op reacties en tips.
Alle reacties Link kopieren
TO mijn dochter is 4,5 en wij wonen ook in Drenthe. Wij spreken thuis altijd ABN, dat is me vroeger ook zo geleerd door mijn ouders. Zij komen zelf uit Overijssel, maar zijn toen ze kinderen kregen naar Groningen verhuisd. Ik heb zelf ook een paar jaar in de randstad gewoond. Ik kreeg daar altijd de vraag of ik uit de achterhoek kwam hahaha. Maar na een tijdje sleet het accentje en kon niemand meer horen waar ik vandaan kom.

Wat betreft het schrijven, mijn dochter is er volop mee bezig en ook zij slikt letters in. Wat opvalt is dat het de klinkers zijn. Dus kikker wordt "kkr" en bordje wordt brdj. Dat is niet omdat ze Drents spreekt of schrijft, maar omdat ze begint te leren hoe schrijven werkt.

Ik zou me er als ik jou was niet al te druk over maken, je dochter begint pas net met lezen en schrijven. Je zou thuis samen met haar kunnen oefenen, bijv jij zegt een woord enzij schrijft het op en dan ga je samen kijken of het klopt. Maar leg niet te gauw te veel nadruk op het moeten, ze zit pas in groep 3!

Je vraagt je nog wat af over eten. Ik heb me ook een tijdje zorgen gemaakt omdat mijn dochter vanaf het begin al aan de onderkant van de groeicurve bungelt. Maar ze eet om het leven. Als zij aangeeft dat ze honger heeft, mag ze van mij eten. Er zijn de drie standaard eetmomenten elke dag en als ze daar tussenin nog meer honger heeft mag ze fruit, een extra broodje en natuurlijk ook wel eens iets lekkers (ze zweert bij ijsjes, ook in de winter...). ook is ze verslaafd aan toetjes en bekers melk, eigenlijk wel een ideaal kind wat dat betreft hahaha.

Maar terug naar jouw voorbeekd over dat broodje ei. Ik zou zelf gewoon aanbieden. Dus als ze een broodje ei heeft gehad en ze geeft aan nog meer te willen, dan is daar broodje ei nr 2. Zolang het gewone, gezonde voeding betreft (en daar schaal ik een broodje ei ook gewoon onder), kun je niet snel overvoeren v9olgens mij. Anders wordt het, wanneer ze steeds lekkere trek heeft en daar steeds om komt. Dus koekjes, chips en meer vand ie dingen.
quote:gewoonsuz schreef op 28 februari 2012 @ 08:23:

[...]

Hahaha, ik ben een Groninger die in Drenthe woont maar in Groningen werkt. Ik zit duidelijk in een identiteitscrisis.
quote:superstar_2 schreef op 28 februari 2012 @ 07:33:

Joh ik ben een Drent die in Groningen woont en werkt,hoe erg is dát? Oh gossie, ja dat is erg, heul erg!

Misschien nog wel erger dan dat ik als Drent in Friesland woon.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Misschien moet je je dochter zelf veel voorlezen. (Goed voor je eigen taalontwikkeling en ook voor de taalontwikkeling van je dochter)

En thuis boekjes met haar lezen op M3 niveau. Jij een blz, dan zij een blz. enz. Op die manier krijgt ze plezier in lezen en hoort ze hoe jij de woorden uitspreekt. Je kunt de verhaaltjes met haar bespreken voor het leesbegrip.

Heeft de juf dit niet verteld?
quote:jas schreef op 28 februari 2012 @ 08:52:

[...]

Oh gossie, ja dat is erg, heul erg!

Misschien nog wel erger dan dat ik als Drent in Friesland woon.

Weet je wat nóg erger is?

Een Fries van Drentse afkomst die in Groningen woont..
quote:superstar_2 schreef op 28 februari 2012 @ 09:16:

[...]

Weet je wat nóg erger is?

Een Fries van Drentse afkomst die in Groningen woont.. Baas boven baas he
Dit topic mocht wel bij entertainment staan.

TO, maak je vooral niet druk. Jammer van je taalgebruik, over "stom" "gelul" en dergelijke. Je titel geeft al aan hoe je in deze "discussie" staat.

Drents vind ik een mooi dialect, evenals het Gronings. Mijn opa&oma woonden op de grens van Groningen en Drenthe, en het Veenkolonioals versta ik daardoor het beste.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ben opgegroeid in Friesland en spreek vloeiend Fries en accentloos Nederlands. Toen ik op mijn 3e in het Friese gehuchtje kwam wonen sprak daar niemand Nederlands, ik had het Fries dus snel onder de knie.

Inmiddels woon ik al bijna 20 jaar in Drenthe. Ik spreek geen Drents. Mijn man is een geboren en getogen Drent, maar spreekt geen Drents. Wel Fries inmiddels, want hij werkt in Friesland.

Onze kinderen spreken ook geen Drents, op school hoor ik ook heel weinig dialect, het meeste is gewoon ABN.

Maarreh...je opa en oma met "wichie" en "mien jong" aanspreken heeft niets met Drents spreken te maken, maar alles met niet weten hoe het hoort. Ik neem aan dat het gemiddelde Rotterdamse kind zijn/haar opa ook niet met "wijffie" en "kerel" aanspreekt. Mijn Drentse schoonvader zou de klabatse tevoorschijn halen voor zulks een brutaliteit....
En mit de klabatse dan "van klitskletsklaandre, van't ene kadettie veur 't aandre".

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ben geboren en opgegroeid in Friesland, woon al jaren in Groningen en werk in Drenthe. Erger kan het bijna niet, zou je zeggen. Heel gek dat ik al meer dan tien jaar een beroep uitoefen waarin de Nederlandse taal centraal staat.

TO, ik vind de tip om je dochter veel voor te lezen een goede.
quote:snoesje666 schreef op 29 februari 2012 @ 12:53:

En mit de klabatse dan "van klitskletsklaandre, van't ene kadettie veur 't aandre".

Ik versta en lees het prima, maar met de uitspraak gaat mijn tong altijd in de knoop met het Fries. Matched niet goed, Fries en Drents spreken. Bij mij althans.

Ik denk ook niet dat het aan het Drents ligt. Meer een probleem van je dochter zelf, aangezien problemen met spellen in de familie zit. En een beetje opvoeding. Je opa en oma zo noemen kan natuurlijk niet, daar heeft het dialect niets mee te maken.
Ik snap dit echt niet, ik ben Limburgse en spreek(accentloos) en schrijf al vanaf mijn 5de gewoon Nederlands.

Maar als moeder al geen originele Nederlandse is en het kind hoort thuis een taal en op school Drents dan kan ik me voorstellen dat dat kind in de war raakt. Maar hoe dan ook, ik heb tegenwoordig in mijn vrije tijd een heuse Rotterdamse tongval, spreek na 35 jaar nog steeds foutloos Limburgs, spreek gewoon ABN in (semi)professionele gesprekken en ben heel goed in honds praten tegen mijn hond .

Beste basis is gewoon Nederlands, dialect is geen ziekte, dialect is een gewoonte en gewoontes zijn niet enkel te doorbreken maar ook af te leren. H het is gewoon netjes ABN te spreken daar waar nodig of gewenst. Bij sollicitatiegesprekken is het overigens niet echt een binnenkomer als men geen ABN spreekt, dat mag best met een accent maar meer ook niet.

En met ABN bedoel ik dus echt geen Algemeen Belabberd Nederlands waar de fora tegenwoordig zo enorm vol mee staan. Leer je moerstaal, wel zo netjes in het land waar je woont. Dialect is leuk maar enkel voor je dagelijkse beslommeringen, in een goede functie is het niet echt representatief.

En kindjes leren het heus wel, ooit, kinderen zijn flexibel en passen zich sneller en beter aan dan menig volwassene.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven