Geld & Recht alle pijlers

Dat stomme drenthse gelul, maakt nederlands moeilijker.

27-02-2012 19:46 87 berichten
Ik schrijf niet goed nederlands om andere redenen.

Ik spreek zonder dialect, en als je met mij praat, zou je ook niet denken dat mijn spelling zo belabberd is.

Hier een bende spelfouten.

Het vervelende is, dat als je in drenthe woont, dat je kinderen ook een beetje zo gaan praten.

En dus ook zo gaan schrijven.

Ik heb al vaker gezegd dat ik liever heb dat er ABN gesproken word.

Hier word alles ingeslikt, een vreselijk dialect vind ik het, boers, en asociaal.

Maar mijn dochter zit in groep 3, en ze schrijft bepaalde dingen drents.

Wat moet ik daar aan doen?

Wat zouden jullie doen?

Ik bedoel het allemaal niet gemeen hoor, maar je wil toch niet dat je kind niet alleen met dialect spreekt, maar dan ook nog zo gaat schrijven.

En nee, mijn nederlands is niet geweldig.

Dus bij twijfel google ik het op zodat ik het haar niet verkeerd aanleer, en ik wil zelf een cursus nederlands gaan doen, zodat ik een hoop stomme spelfouten afleer.

Maar goed... Is dat nou zo erg dan dat dialect?

En wat zijn jullie ervaringen?

Ik weet het... het is geen super topic.

Maar ik hoop toch op reacties en tips.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg Jas, dat je geen ABN kon verstaan.....
quote:norahdubois schreef op 27 februari 2012 @ 20:06:

Dus het probleem is eigenlijk dat je dochter in groep 3 nota bene nog niet goed genoeg schrijft?

Dat drents heeft er natuurlijk geen bal mee te maken.

Nee, ze schrijft zoiezo nog niet goed genoeg, en lezen gaat moeizaam.

Maar ze leest wel met 0 fout werd er gezegd, dus dat was best bizonder.
quote:Nachttrein schreef op 27 februari 2012 @ 20:23:

je hebt er wel eerlijke woorden over te zeggen, dat sowieso.

Maar ik snap je dilemma. Mentaliteitsverschil is groot, lijkt me. En ver bij je familie vandaan zitten niet heel relaxt. Hoe lang woon je er al? Lukt het een beetje om te aarden verder? (qua contacten en werk enzo?)

Ik woon hier nu 7 jaar.

Beide kinderen zijn hier geboren, en ik wil liever niet te vaak met ze verhuizen.

Ik heb hier 3 vriendinnen.

Verder heb ik weinig contacten.
Maar heb je dan niet gewoon een beetje angst dat dat niet goed komt?

Ze is nog maar 6, joh. Kan nog alle kanten op. Niet te druk maken :-)
quote:Moonlight82 schreef op 27 februari 2012 @ 20:25:

Ik denk dat het sociaal gezien wel goed voor je kinderen is als ze net zo praten als hun klasgenoten. Ook al vind jij het niet mooi.

Mensen die echt heel Drents of Twents praten vinden ABN geloof ik heel raar.

Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken.

Ja, daar heb je ook wel een goed puntje hoor!

Ik wil ook niet dat het een buitenbeentje word.

En ze hoort er op school helemaal bij!

Dus dat is wel het voordeel denk ik.
quote:norahdubois schreef op 27 februari 2012 @ 21:10:

Maar heb je dan niet gewoon een beetje angst dat dat niet goed komt?

Ze is nog maar 6, joh. Kan nog alle kanten op. Niet te druk maken :-)

Dat komt denk ik omdat dr juf het had over haar Lezen, en schrijven.

Niet zo geweldig dus.

De rest gaat prima! maar concentratie is niet zo goed.

En als ze slecht blijft lezen, en schrijven vergeleken met de andere kindjes, dan word dat uiteindelijk een probleem.
quote:ster89 schreef op 27 februari 2012 @ 21:01:

Wat erg Jas, dat je geen ABN kon verstaan.....

Ja was best wel zielig maar heb het ABN snel opgepakt, het ging snel beter en vervolgens ging ik zo mijn best doen dat later een aantal keren tegen me gezegd is dat ze niet geloofden dat ik uit Drenthe kwam.

Heb inmiddels een Fries accent en kan ook nog steeds een beetje Drents.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:tietanium schreef op 27 februari 2012 @ 20:27:

Willst 'm daip in de bek hebb'n?

Ah mien jong moeddie eem hiere komm ja...

Hahaha, dat leest en klinkt nergens naar bij mij... neeee ik houd het gewoon bij ABN,... soms mist de B een beetje...
Als andere kinderen, die Drents praten, minder moeite hebben met lezen en schrijven dan je dochter, dan denk ik dat het niet aan het dialect ligt.

Anders zouden die kinderen er toch juist meer moeite mee hebben?

Misschien heeft ze om andere redenen moeite met taal. Of ze heeft gewoon wat meer tijd nodig.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 27 februari 2012 @ 20:40:

Ik vind trouwens, en dan heb ik het niet over taalfouten, jouw taalgebruik allesbehalve charmant met woorden als "stomme" "de pest" en "gelul".

Ja, daar heb je dan ook wel een beetje gelijk in.

Dus ik spreek AN, algemeen nederlands... niks beschaafds aan!

Oei oei oei.... Ook geen goed voorbeeld.

Even afleren om te schelden, en aanleren om goed nederlands te schrijven:)
quote:Moonlight82 schreef op 27 februari 2012 @ 21:16:

Als andere kinderen, die Drents praten, minder moeite hebben met lezen en schrijven dan je dochter, dan denk ik dat het niet aan het dialect ligt.

Anders zouden die kinderen er toch juist meer moeite mee hebben?

Misschien heeft ze om andere redenen moeite met taal. Of ze heeft gewoon wat meer tijd nodig.

Dat klopt, maar zij neemt alles best letterlijk.

Dat kan natuurlijk de leeftijd zijn.

Naar haar toe maak ik er verder ook geen probleem van.

In fijte heb je gelijk dat de rest er dan ook last van moet hebben..

Maar niet ieder kind neemt alles even letterlijk natuurlijk...

Ik weet het zelf ook niet helemaal, de tijd zal het leren.

Weten jullie een leuke site? om kinderen sneller te leren lezen?

Want dat was 1 van haar problemen.

Of is dit een oefenen oefenen oefenen gebeuren?
Ik begrijp het eigenlijk niet zo. Ik kom uit Drenthe, spreek zelfs dialect met mijn ouders en sprak dit eerder, op de basisschool, ook gewoon met leeftijdgenootjes. Heeft mijn Nederlands op school nooit in de weg gestaan.

Na de basisschool zijn we naar het buitenland verhuisd. Met de Nederlanders daar (soort zoekt soort toch snel op blijkt..) sprak ik ABN en langzamerhand verloor ik mijn accent, waardoor ik nu redelijk accentloos ABN spreek. Ik zeg 'redelijk', want misschien hoort iemand die erop let nog wel iets...soit!

Maar nogmaals, ik begrijp gewoon niet waarom het spreken van een dialect, je Nederlands op school in de weg zou moeten zitten. Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat ze nog wat fonetisch haar woorden opschrijft, gewoon omdat ze nog maar pas is begonnen met schrijven en lezen? Volgens mij heb ik hier gelezen dat ze 6 jaar is, toch?
Ik heb nog iets, waar ik me bij afvraag hoe dit gaat bij een ander.

Mijn oudste eet erg veel als ze de kans krijgt, al heel lang is dit zo.

Het begint een beetje uit de hand te lopen vind ik.

Ze vraagt altijd mama mag ik eten, terwijl ze dan al gehad heeft.

Ze is niet dik, stevig of groot.. maar een normaal viguur, ze is ook niet dun, wel aan de kleine kant volgens het schema.

Maar goed, ze eet meer dan mij en mn man als ze de kans krijgt.

En mijn mag geeft haar die kans ook wel eens, eerder deed ik het zelf ook wel eens omdat ik het zielig vond, en dacht oh, ze zal wel een groeispurt hebben.

Maar stukje bij beetje lijkt het steeds meer of haar honger niet te stillen is.

Mijn broer zei ook dat ze veel kon eten, en verder heb ik geen kinderen waarbij ik het kan vergelijken.

Stel je voor, jullie eten een broodje ei, omdat jullie een hele drukke dag hebben gehad, net boodschappen hebben gedaan en je denkt, ik houd het lekker simpel.

Hoeveel broodjes, en hoeveel ei geef je een kind dan?

Ik heb CB om een voedingschema gevraagd.

Hebben ze mij een schema gestuurd voor de jongste... maar hoeveel mag mijn oudste hebben... wat is dan gezond?

Dus ik hoor graag ook meningen en ervaringen hierover, ik vind het een beetje vervelend als het hele Viva vol staat met mijn topic's.
quote:hatseklats schreef op 27 februari 2012 @ 21:28:

Ik begrijp het eigenlijk niet zo. Ik kom uit Drenthe, spreek zelfs dialect met mijn ouders en sprak dit eerder, op de basisschool, ook gewoon met leeftijdgenootjes. Heeft mijn Nederlands op school nooit in de weg gestaan.

Na de basisschool zijn we naar het buitenland verhuisd. Met de Nederlanders daar (soort zoekt soort toch snel op blijkt..) sprak ik ABN en langzamerhand verloor ik mijn accent, waardoor ik nu redelijk accentloos ABN spreek. Ik zeg 'redelijk', want misschien hoort iemand die erop let nog wel iets...soit!

Maar nogmaals, ik begrijp gewoon niet waarom het spreken van een dialect, je Nederlands op school in de weg zou moeten zitten. Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat ze nog wat fonetisch haar woorden opschrijft, gewoon omdat ze nog maar pas is begonnen met schrijven en lezen? Volgens mij heb ik hier gelezen dat ze 6 jaar is, toch?

Ja, dat had ik bij iemand anders ook al gelezen, en ik denk dat jullie gelijk hebben.

De rest schrijft in principe wel beter, maar het komt vast wel.

Eigenlijk had ik helemaal dat drentse er niet bij hoeven zetten, maar ik las laatst ook dat dialect nederlands bemoeilijkt, en toen ze vandaag opeens dingen in het drents opschreef, maakte ik me er een beetje druk over, vandaar dat ik het erbij heb gezet.
Opgooglen... Alleen de OP gelezen, maar wat een geweldig woord!
Joho, dat is lekker dan, wordt ik als Limburgse ook verbannen

Wat heerlijk dan dat ik de Nederlandse taal desondanks vele malen beter beheers dan to

En ik vind het Drentse dialect mooi.
Als je dochter echt slecht schrijft dan kun je misschien beter op school gaan navragen wat de mogelijkheden zijn om haar daarmee te helpen dan op internet te gaan zoeken.

Ik heb hier niet veel verstand van, maar ik weet wel dat toen het duidelijk werd op de lagere school dat mijn broertje dyslexie had, daar allerlei cursussen voor bestonden. Ik geloof ook dat externe mensen buiten de leraren om hem daarmee begeleid hebben.
Ik vind persoonlijk een dialect ook verschrikkelijk lelijk, dus dat deel snap ik wel (en echt alle dialecten, niet een specifieke, Rotterdams zo mogelijk nog lelijker ;))

Toen ik klein was woonde ik in een dorp waar ook een dialect werd gesproken. Uiteraard nam ik dat over als klein kind, maar mijn ouders hebben alles tot vermoeienis toe gecorrigeerd. Dat helpt zeker, want ook al weiger je dat natuurlijk om te doen als kind, in je hoofd weet je prima hoe het wel moet.

Dus als jij thuis gewoon Standaardnederlands tegen haar praat (ABN bestaat niet meer en AN ook niet meer :P) en woorden corrigeert waarvan je denkt dat ze echt niet weer wat het goede woord is, dan komt alles helemaal goed hoor.

Grote kans dat het dat sowieso wel komt, maar ik ken ook mensen waarbij dat niet zo is...

Om te oefenen, ik zou gewoon elke dag samen wat in een boekje lezen. Als je het maar genoeg ziet, blijft het wel hangen? Maar dat is pedagogie van de koude grond ;)
quote:thaorchid schreef op 27 februari 2012 @ 23:40:

Joho, dat is lekker dan, wordt ik als Limburgse ook verbannen

Wat heerlijk dan dat ik de Nederlandse taal desondanks vele malen beter beheers dan to

ja, dat punt maak je wel duidelijk met 'wordt ik', echt vele malen beter!
Joh ik ben een Drent die in Groningen woont en werkt,hoe erg is dát?
Hee Dolores, beetje off topic:

ik heb al meer van je gelezen ( ook o.a. in gedichtentopic) en me al vaker afgevraagd of je soms zelf dyslectisch bent. Je schrijft dat je moeder het heeft, dyslexie is erg erfelijk. Ben je ooit getest? Dyslexie heb je in allerlei vormen en gradaties, je kunt bv wel goed lezen maar niet goed spellen e.d. Als je wel aardig intelligent bent kun je het soms aardig verbloemen. Bij meisjes wordt diagnose vaker gemist.

Voor je aan een taalcursus begint zou ik dit eens laten bekijken. Mogelijk speelt dit bij je dochter ook.

On topic: veel kinderen worden tweetalig opgevoed, combinatie streektaal en ABN kun je ook zo zien. Uiteindelijk leren ze die twee keurig scheiden. Fijn dat jij dochter het drents zo makkelijk oppakt, zou misschien nog fijner zijn als jij het ook zo durft te bekijken. Als iets waar je rijker van wordt (2 talen, ik kan het niet!) ipv minderwaardig, boers, aso, dom of welke rare associatie dan ook.

Over je voedingsvraag: via GGD (van het CB) kun je ook goed voedingsadvies krijgen voor een 6 jarige. Bel ze gewoon eens.

Succes met alles!
En dat je dialect spreekt, wat heeft het te maken met geld en recht?

Heb je daardoor een financieel probleem, of heb je recht op extra omscholing?
quote:superstar_2 schreef op 28 februari 2012 @ 07:33:

Joh ik ben een Drent die in Groningen woont en werkt,hoe erg is dát?

Haha, ik heb 19 jaar in Drenthe gewoond, daarna 20 jaar in Zwolle en nu 4 jaar in de buurt van Rotterdam... Het is wel heel leuk om te merken dat als mensen me irriteren of zo ik terugval in plat praten. Moet je die gezichten zien! Ze verstaan er echt geen hol van.

Ik moet zeggen dat ik wel snel accenten overneem. Als mijn vriend in Limburg had gewoond dan had ik nu zo'n accent. Nu kan je wel horen waar ik weg kom.
quote:superstar_2 schreef op 28 februari 2012 @ 07:33:

Joh ik ben een Drent die in Groningen woont en werkt,hoe erg is dát? Hahaha, ik ben een Groninger die in Drenthe woont maar in Groningen werkt. Ik zit duidelijk in een identiteitscrisis.
Je dochter is zes? Dan zou ik me eerlijk gezegd niet druk maken. Op die leeftijd schrijven (bijna) alle kinderen nog fonetisch, en dat is in groep 4 meestal nog steeds het geval. Echt spellingsregels aanleren gebeurt pas vanaf groep 5.

Dat je dochter Drents schrijft zou je zelfs als positief kunnen beschouwen: ze heeft in ieder geval prima door hoe je de klanken die je hoort moet omzetten in letters (hakken en plakken), en dat is een heel belangrijke voorwaarde om goed te leren lezen en schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven