Dat stomme drenthse gelul, maakt nederlands moeilijker.

maandag 27 februari 2012 om 19:46
Ik schrijf niet goed nederlands om andere redenen.
Ik spreek zonder dialect, en als je met mij praat, zou je ook niet denken dat mijn spelling zo belabberd is.
Hier een bende spelfouten.
Het vervelende is, dat als je in drenthe woont, dat je kinderen ook een beetje zo gaan praten.
En dus ook zo gaan schrijven.
Ik heb al vaker gezegd dat ik liever heb dat er ABN gesproken word.
Hier word alles ingeslikt, een vreselijk dialect vind ik het, boers, en asociaal.
Maar mijn dochter zit in groep 3, en ze schrijft bepaalde dingen drents.
Wat moet ik daar aan doen?
Wat zouden jullie doen?
Ik bedoel het allemaal niet gemeen hoor, maar je wil toch niet dat je kind niet alleen met dialect spreekt, maar dan ook nog zo gaat schrijven.
En nee, mijn nederlands is niet geweldig.
Dus bij twijfel google ik het op zodat ik het haar niet verkeerd aanleer, en ik wil zelf een cursus nederlands gaan doen, zodat ik een hoop stomme spelfouten afleer.
Maar goed... Is dat nou zo erg dan dat dialect?
En wat zijn jullie ervaringen?
Ik weet het... het is geen super topic.
Maar ik hoop toch op reacties en tips.
Ik spreek zonder dialect, en als je met mij praat, zou je ook niet denken dat mijn spelling zo belabberd is.
Hier een bende spelfouten.
Het vervelende is, dat als je in drenthe woont, dat je kinderen ook een beetje zo gaan praten.
En dus ook zo gaan schrijven.
Ik heb al vaker gezegd dat ik liever heb dat er ABN gesproken word.
Hier word alles ingeslikt, een vreselijk dialect vind ik het, boers, en asociaal.
Wat zouden jullie doen?
Ik bedoel het allemaal niet gemeen hoor, maar je wil toch niet dat je kind niet alleen met dialect spreekt, maar dan ook nog zo gaat schrijven.
En nee, mijn nederlands is niet geweldig.
Dus bij twijfel google ik het op zodat ik het haar niet verkeerd aanleer, en ik wil zelf een cursus nederlands gaan doen, zodat ik een hoop stomme spelfouten afleer.
Ik weet het... het is geen super topic.
Maar ik hoop toch op reacties en tips.

maandag 27 februari 2012 om 20:08
quote:penelopeia schreef op 27 februari 2012 @ 20:03:
Heeft het feit dat ze slecht is in taal wel echt te maken met het feit dat jullie in Drenthe wonen vraag ik me nu af. Misschien is ze wel erfelijk belast haha Niet lullig bedoeld hoor! Maar omdat je schrijft dat je zelf ook moeite hebt met Nederlands, terwijl jij toch niet ergens bent opgegroeid waar ze in een zwaar dialect spreken.
Ik zou het niet weten, of dit zou kunnen.
Of het leeftijd is, dialect... of erfelijk belast.
Mijn moeder schrijft kat met een D
Die heeft hele erge dyslectie, en ech erg... die schrijft 1000 keer slechter dan ik.
Ze schrijft ik "word"... ik woord.
En met een beetje pech, ik woort.
Dus kun je nagaan!
Ik ben dr wat dat betreft redelijk goed uit gekomen.
Mijn broer schrijft slechter dan ik, maar mijn andere broer schrijft perfect Nederlands.
Kan dat???
Misschien is dat van mij op te lossen met een cursus.
Ik kan namelijk wel erg goed leren en schijn een erg hoog IQ te hebben... alleen valt dat niet af te lezen aan mn schrijffouten hahahahaa.
Maar goed, ik wil wel graag goed nederlands kunnen, en vooral schrijven.
Want dat staat wel zo netjes vind ik.
Op school vonden ze het ook al zo vreemd, dat ik overal hoge cijfers had, en voor Nederlands zo mn best deed... en zo zwaar zakte.
Heeft het feit dat ze slecht is in taal wel echt te maken met het feit dat jullie in Drenthe wonen vraag ik me nu af. Misschien is ze wel erfelijk belast haha Niet lullig bedoeld hoor! Maar omdat je schrijft dat je zelf ook moeite hebt met Nederlands, terwijl jij toch niet ergens bent opgegroeid waar ze in een zwaar dialect spreken.
Ik zou het niet weten, of dit zou kunnen.
Of het leeftijd is, dialect... of erfelijk belast.
Mijn moeder schrijft kat met een D
Die heeft hele erge dyslectie, en ech erg... die schrijft 1000 keer slechter dan ik.
Ze schrijft ik "word"... ik woord.
En met een beetje pech, ik woort.
Dus kun je nagaan!
Ik ben dr wat dat betreft redelijk goed uit gekomen.
Mijn broer schrijft slechter dan ik, maar mijn andere broer schrijft perfect Nederlands.
Kan dat???
Misschien is dat van mij op te lossen met een cursus.
Ik kan namelijk wel erg goed leren en schijn een erg hoog IQ te hebben... alleen valt dat niet af te lezen aan mn schrijffouten hahahahaa.
Maar goed, ik wil wel graag goed nederlands kunnen, en vooral schrijven.
Want dat staat wel zo netjes vind ik.
Op school vonden ze het ook al zo vreemd, dat ik overal hoge cijfers had, en voor Nederlands zo mn best deed... en zo zwaar zakte.

maandag 27 februari 2012 om 20:09
quote:dolores007 schreef op 27 februari 2012 @ 20:04:
[...]
Dat mag ook wel, maar buiten de deur.
Ik wil niet dat ze oma een "wichy" noemen en opa "mien jong"
Hierin ben ik een beetje bekrompen misschien, maar ik wil geen drents gezwets van kleine kinderen.
Ik vind het ten eerste erg lelijk uit een kindermondje.
En ten tweede wil ik het niet.
Als mn buurvrouw drents praat, heb ik daar geen problemen mee.
Maar half bakken drents... dat is zo lelijk.
En zeker uit het mondje van een meisje.. van 6Ik vind dat wel erg bekrompen. Alsof Rotterdams zo lekker fris klinkt. Als je geen kind wilt hebben dat Drents spreekt, moet je niet in Drenthe gaan wonen. Denk ik. Ze pikken er altijd iets van op.
[...]
Dat mag ook wel, maar buiten de deur.
Ik wil niet dat ze oma een "wichy" noemen en opa "mien jong"
Hierin ben ik een beetje bekrompen misschien, maar ik wil geen drents gezwets van kleine kinderen.
Ik vind het ten eerste erg lelijk uit een kindermondje.
En ten tweede wil ik het niet.
Als mn buurvrouw drents praat, heb ik daar geen problemen mee.
Maar half bakken drents... dat is zo lelijk.
En zeker uit het mondje van een meisje.. van 6Ik vind dat wel erg bekrompen. Alsof Rotterdams zo lekker fris klinkt. Als je geen kind wilt hebben dat Drents spreekt, moet je niet in Drenthe gaan wonen. Denk ik. Ze pikken er altijd iets van op.
maandag 27 februari 2012 om 20:10
quote:germanwings schreef op 27 februari 2012 @ 20:04:
[...]
Is het niet normaal voor een kind om woorden eerst zo te schrijven als je het uitspreekt?
Ja inderdaad, dat zie ik ze hier ook allemaal doen.
Zonder uitzondering.
Ze leren vanzelf wel schrijven hoe het echt hoort.
[...]
Is het niet normaal voor een kind om woorden eerst zo te schrijven als je het uitspreekt?
Zonder uitzondering.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe

maandag 27 februari 2012 om 20:12
quote:Ratteke schreef op 27 februari 2012 @ 19:59:
Pfff, ik kom uit Drenthe en spreek gewoon Nederlands. Je kan aan mij niet horen dat ik 'daar weg kom'. Ik kan wel plat praten, altijd handig als je dat kan. Zeker als je dus in Drenthe woont en werkt.
Maar ik geloof er niks van dat ze Drents op school 'leert'. Als je kind plat praat komt dat door vriendjes en vriendinnetjes. Die praat ze dan na. Ik woon nu in de buurt van Rotterdam en ik heb nu wél een accent. Ik probeer het niet te doen maar het sluipt er in.
Je zegt dat ze Drents schrijft? Hoe oud is ze? Schrijft ze niet gewoon nog niet zo goed? Want ik denk niet dat ze dan foutloos Drents schrijft. Ik weet dat de umlaut nog al vaak wordt gebruikt. Doet zij dat ook? Denk het niet. Ik denk dus eerder dat ze gewoon nog niet zo goed kan schrijven.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ik hoop ook dat ze dan af kan leren om zo te schrijven als ze het zegt... maar denk dat ik me gewoon te snel druk maak.
De anderen uit haar klas schrijven en lezen wel beter dan zij kan.
Maar iedereen heeft zo wel zn dingen.
Ik moet ook met haar oefenen, haar dingen laten doen anders gaat ze niet over.
Maar in de klas word zeker niet drents gesproken, niet door de juf.
De juf spreekt ook "netjes" ABN.
Ik denk dus dat je gelijk hebt en het van de vriendjes en vriendinnetjes komt.
Maar je zou denken dat ik meer invloed heb... Ze ziet mij vaker.
Pfff, ik kom uit Drenthe en spreek gewoon Nederlands. Je kan aan mij niet horen dat ik 'daar weg kom'. Ik kan wel plat praten, altijd handig als je dat kan. Zeker als je dus in Drenthe woont en werkt.
Maar ik geloof er niks van dat ze Drents op school 'leert'. Als je kind plat praat komt dat door vriendjes en vriendinnetjes. Die praat ze dan na. Ik woon nu in de buurt van Rotterdam en ik heb nu wél een accent. Ik probeer het niet te doen maar het sluipt er in.
Je zegt dat ze Drents schrijft? Hoe oud is ze? Schrijft ze niet gewoon nog niet zo goed? Want ik denk niet dat ze dan foutloos Drents schrijft. Ik weet dat de umlaut nog al vaak wordt gebruikt. Doet zij dat ook? Denk het niet. Ik denk dus eerder dat ze gewoon nog niet zo goed kan schrijven.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ik hoop ook dat ze dan af kan leren om zo te schrijven als ze het zegt... maar denk dat ik me gewoon te snel druk maak.
De anderen uit haar klas schrijven en lezen wel beter dan zij kan.
Maar iedereen heeft zo wel zn dingen.
Ik moet ook met haar oefenen, haar dingen laten doen anders gaat ze niet over.
Maar in de klas word zeker niet drents gesproken, niet door de juf.
De juf spreekt ook "netjes" ABN.
Ik denk dus dat je gelijk hebt en het van de vriendjes en vriendinnetjes komt.
Maar je zou denken dat ik meer invloed heb... Ze ziet mij vaker.
maandag 27 februari 2012 om 20:13

maandag 27 februari 2012 om 20:14
quote:achnein schreef op 27 februari 2012 @ 20:09:
[...]
Ik vind dat wel erg bekrompen. Alsof Rotterdams zo lekker fris klinkt. Als je geen kind wilt hebben dat Drents spreekt, moet je niet in Drenthe gaan wonen. Denk ik. Ze pikken er altijd iets van op.
Ik vind plat praten sowieso niet mooi klinken uit kleine mondjes.
Net als vloeken en schelden.
Niet dat dat hetzelfde is, maar bij een volwassene kijk je dr toch een beetje anders naar dan bij een kindje.
[...]
Ik vind dat wel erg bekrompen. Alsof Rotterdams zo lekker fris klinkt. Als je geen kind wilt hebben dat Drents spreekt, moet je niet in Drenthe gaan wonen. Denk ik. Ze pikken er altijd iets van op.
Ik vind plat praten sowieso niet mooi klinken uit kleine mondjes.
Net als vloeken en schelden.
Niet dat dat hetzelfde is, maar bij een volwassene kijk je dr toch een beetje anders naar dan bij een kindje.
maandag 27 februari 2012 om 20:15
Moet je niet eigenlijk gewoon terug naar Rotterdam als je Drenthe zo vervelend vindt? of zeg ik nu iets heel raars?
Hoe dan ook, ik ben in het Nederlands opgevoed in Drenthe en heb meer dan behoorlijk Nederlands leren schrijven en spreken. Ondanks dat ik bij familie wel 's een n inslik en graag naar Daniël Lohues luister.
Hoe dan ook, ik ben in het Nederlands opgevoed in Drenthe en heb meer dan behoorlijk Nederlands leren schrijven en spreken. Ondanks dat ik bij familie wel 's een n inslik en graag naar Daniël Lohues luister.

maandag 27 februari 2012 om 20:16
quote:Spininhoek schreef op 27 februari 2012 @ 20:10:
[...]
Zonder uitzondering.
Ik denk ook dat jullie gelijk hebben hoor... en ik het misschien "groter maak" dan het eigenlijk is.
Maar goed, ik ben ook aan het leren... haha, moeder zijn, wat is normaal en wat niet?
Maar haar nederlands was niet goed volgens de juf.
En toen dacht ik, is dit dan ook niet goed??
[...]
Zonder uitzondering.
Ik denk ook dat jullie gelijk hebben hoor... en ik het misschien "groter maak" dan het eigenlijk is.
Maar goed, ik ben ook aan het leren... haha, moeder zijn, wat is normaal en wat niet?
Maar haar nederlands was niet goed volgens de juf.
En toen dacht ik, is dit dan ook niet goed??

maandag 27 februari 2012 om 20:20
quote:Nachttrein schreef op 27 februari 2012 @ 20:15:
Moet je niet eigenlijk gewoon terug naar Rotterdam als je Drenthe zo vervelend vindt? of zeg ik nu iets heel raars?
Je zegt niet iets heel "raars"
Eigenlijk snap ik die opmerking wel.
En geloof me, daar heb ik geen eerlijk woord op te zeggen.
Ik vind Drenthe prachtig met al dat groen, vind het hier mooi en veilig.
Maar ik mis de mentaliteit van Rotterdam.
Ik mis Rotterdam, en mijn famillie.
Maar ik heb gekozen voor Drenthe, omdat mijn vent en zijn famillie hier woont.
En hij wil niet naar Rotterdam.
Dus ik weet eerlijk niet hoe ik hier eerlijk wat op moet zeggen.
Ik vind Drenthe verder wel mooi groen en natuurlijk... en rustig.
Dus ergens houd ik ook wel van Drenthe.
Je zegt niet iets heel "raars"
Eigenlijk snap ik die opmerking wel.
En geloof me, daar heb ik geen eerlijk woord op te zeggen.
Ik vind Drenthe prachtig met al dat groen, vind het hier mooi en veilig.
Maar ik mis de mentaliteit van Rotterdam.
Ik mis Rotterdam, en mijn famillie.
Maar ik heb gekozen voor Drenthe, omdat mijn vent en zijn famillie hier woont.
En hij wil niet naar Rotterdam.
Dus ik weet eerlijk niet hoe ik hier eerlijk wat op moet zeggen.
Ik vind Drenthe verder wel mooi groen en natuurlijk... en rustig.
Dus ergens houd ik ook wel van Drenthe.

maandag 27 februari 2012 om 20:20
quote:Maleficent schreef op 27 februari 2012 @ 20:13:
Mijn ouders spraken alleen in dialect met elkaar.
Tegen ons spraken ze ABN, ik kan hun dialect wel verstaan, maar niet spreken. Dus ik denk dat je thuis gewoon je best moet doen om ABN met haar te praten en dan komt het wel goed.
Oh wat leuk, die omschakeling.
Dat je ouders dat volhielden haha:)
Bedankt voor je reactie.
Mijn ouders spraken alleen in dialect met elkaar.
Tegen ons spraken ze ABN, ik kan hun dialect wel verstaan, maar niet spreken. Dus ik denk dat je thuis gewoon je best moet doen om ABN met haar te praten en dan komt het wel goed.
Oh wat leuk, die omschakeling.
Dat je ouders dat volhielden haha:)
Bedankt voor je reactie.

maandag 27 februari 2012 om 20:22
quote:Sagrera schreef op 27 februari 2012 @ 20:20:
Ik denk dat het wel meevalt want jullie praten thuis ''normaal'' dus weet ze wel hoe het anders uitgesproken wordt. Ik ben Friestalig opgevoed en spel niet slechter. TV, boeken, alles is gewoon ABN dus ze komt er genoeg mee in aanraking.
Ja, daar heb je ook wel een punt.
Het is mij wel duidelijk... mama-maakt-zich-druk-om-niks dag haha:)
Ik denk dat het wel meevalt want jullie praten thuis ''normaal'' dus weet ze wel hoe het anders uitgesproken wordt. Ik ben Friestalig opgevoed en spel niet slechter. TV, boeken, alles is gewoon ABN dus ze komt er genoeg mee in aanraking.
Ja, daar heb je ook wel een punt.
Het is mij wel duidelijk... mama-maakt-zich-druk-om-niks dag haha:)

maandag 27 februari 2012 om 20:23
maandag 27 februari 2012 om 20:25
Ik denk dat het sociaal gezien wel goed voor je kinderen is als ze net zo praten als hun klasgenoten. Ook al vind jij het niet mooi.
Mensen die echt heel Drents of Twents praten vinden ABN geloof ik heel raar.
Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken.
Mensen die echt heel Drents of Twents praten vinden ABN geloof ik heel raar.
Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

maandag 27 februari 2012 om 20:32
Je maakt je inderdaad ietsie te druk. Kom joh, ze is nog maar 6!!!
En wat ik al schreef, het is altijd handig als je plat kan praten. Ze kan later met iedereen praten! Dat is een voordeel ook al zie je dat nu misschien nog niet.
Mijn ouders spraken thuis Nederlands. Maar mijn broer niet. Kwam door zijn vriendjes. Eentje kon helemaal geen ABN spreken. Ik heb eens met hem geoefend. Hij kwam er niet uit. Dát vind ik triest. Dat als die jongen dus eens een dagje naar Amsterdam of Utrecht wil kan niemand hem verstaan! Jouw kind kan later gewoon Nederlands en plat praten. Scheelt een stuk. Ook dat ze later een Fries, een Groninger, Twent etc ook kan verstaan. Zie het als een voordeel. Ze wordt tweetalig opgevoed!
En correct Nederlands schrijven komt vanzelf. Dat moet ze gewoon op school leren. Al dan niet met hulp van jou of je man.
En wat ik al schreef, het is altijd handig als je plat kan praten. Ze kan later met iedereen praten! Dat is een voordeel ook al zie je dat nu misschien nog niet.
Mijn ouders spraken thuis Nederlands. Maar mijn broer niet. Kwam door zijn vriendjes. Eentje kon helemaal geen ABN spreken. Ik heb eens met hem geoefend. Hij kwam er niet uit. Dát vind ik triest. Dat als die jongen dus eens een dagje naar Amsterdam of Utrecht wil kan niemand hem verstaan! Jouw kind kan later gewoon Nederlands en plat praten. Scheelt een stuk. Ook dat ze later een Fries, een Groninger, Twent etc ook kan verstaan. Zie het als een voordeel. Ze wordt tweetalig opgevoed!
En correct Nederlands schrijven komt vanzelf. Dat moet ze gewoon op school leren. Al dan niet met hulp van jou of je man.
maandag 27 februari 2012 om 20:38
Min vader kwam uit Rotjeknar mijn moeder was een Tukker. Ik heb nog een klein poosje in R gewoont maar grotendeels in Twente. Ik vond als kind zijnde het zoo stoer om Twents te praten maar mijn moeder wou graag dat ik ABN sprak, zij was in R geplaagd toen ze hier kwam wonen. Toch vind ik zelfs nu Twents fijner klinken dat Rotterdams maar dat is puur mijn gevoel/smaak.
Onze kids zijn met name in Drenthe opgegroeid, hebben nooit een dialect gesproken. De scholen spraken allemaal keurig NL.
Onze kids zijn met name in Drenthe opgegroeid, hebben nooit een dialect gesproken. De scholen spraken allemaal keurig NL.
Optimist tot in de kist!
maandag 27 februari 2012 om 20:40
quote:dolores007 schreef op 27 februari 2012 @ 19:46:
Wat zouden jullie doen?
Je geeft zelf al antwoord. En jouw antwoord vind ik dom, boers en asociaal. Niet het dialect. Ik ben er trots op!
Wat zouden jullie doen?
Je geeft zelf al antwoord. En jouw antwoord vind ik dom, boers en asociaal. Niet het dialect. Ik ben er trots op!
Bazinga!
maandag 27 februari 2012 om 20:41
maandag 27 februari 2012 om 20:59
Het is maar net wat je jezelf aanleert.
Mijn man komt uit Suriname. Mijn schoonouders hebben een zwaar accent. Mijn man spreekt volledig accentloos ABN.
Hij is verder opgegroeid in Amsterdam, en kan ook plat Amsterdams spreken.
Hij heeft het zichzelf in de puberteit aangeleerd. Vooral ook vanwege kansen op de arbeidsmarkt.
Mijn man komt uit Suriname. Mijn schoonouders hebben een zwaar accent. Mijn man spreekt volledig accentloos ABN.
Hij is verder opgegroeid in Amsterdam, en kan ook plat Amsterdams spreken.
Hij heeft het zichzelf in de puberteit aangeleerd. Vooral ook vanwege kansen op de arbeidsmarkt.