Geld & Recht alle pijlers

Leven van een bijstandsuitkering

28-02-2012 14:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opdracht voor mijn opleiding om aan mensen te vragen hoe het is om rond te moeten komen van een bijstandsuitkering. Wat ik graag wil weten is met hoeveel personen je van de uitkering moet leven en wat je na aftrek van de vaste lasten overhoud. Ik hoop dat er mensen willen reageren uit verschillende gezinssamenstellingen, zodat ik een goed overzicht kan krijgen.
En jij denkt:

1. Dat dat hier mag~?

2. Mensen hun hele hebben en houden op een forum plempen zodat jij een werkstukje kunt maken?

3. Dat je met deze manier van schrijven een voldoende haalt voor je verslag?
Ik krijg er een punthoofd van!
Wat dacht je van de boemel op gaan met deze vraag. Iets harder werken voor je cijfer mag best.

Verder heeft Plokkie helemaal gelijk.
Wat dacht je van op straat gaan enqûeteren?
Weet je wel hoeveel een bijstand is, hoeveel gemiddeld toeslagen zijn etc, dan heb je alvast een beetje een beeld. Ik bedoel, ik ga jou huiswerk natuurlijk niet doen he?
volgens mij is je opdracht niet een post op een forum openen...
Het is heel goed rondkomen van de bijstand, allemaal toeslagen en hier en daar wat zwart binnenharken en een nieuwe led-tv van de gemeente.

Echt een luilekkerland, je zou nooit meer willen werken.

Antwoord genoeg voor je opdracht?
En je kan iedere dag Oprah Dr. Oz kijken!
ik wil wel antwoorden geef me je mail maar

oh ja voor iedereen met 1 kind in de bijstand is het easy rond komen en 2 gaat me straks ook makkelijk lukken (voor even dan daarnaar weer uit de bijstand)
.
Euhm.. mag ik zeggen dat sommige reacties hier, (en ik wil niemand aanvallen) een beetje té zijn?

Ik bedoel, ze moet natuurlijk wel zelf haar opdracht doen, maar ik snap ook best dat het vrij moeilijk is om personen te vinden die mee willen werken.

Als mensen hun hele hebben en houden al niet op een forum willen zetten, waarom zouden ze dat in "real life" wel doen dan?? Een forum is dan nog enigzins anoniem..

TO, wat voor een opleiding volg je?
Je móet in je berekening ook eens de toeslagen meenemen, de huurtoeslag is namelijk ook afhankelijk van de huur, probeer mensen te vergelijken met dezelfde situatie en inkomen van de bijstand en verschillende huren, wss krijg je dan toch een ander besteedbaar inkomen!
als je geen juist antwoord krijgt, kun je natuurlijk een schatting maken. stel je gaat uit van een alleenstaande moeder. eerst zoek je op hoeveel de bijstand (google op svb bijstand) bedraagt voor die situatie. dan zoek je op waar ze recht (toeslagen en kwijtscheldingen) op hebben en dan zoek je op hoeveel een gemiddelde huurwoning kost. dan kun je vast wel door te zoeken op topics met woonlasten uitzoeken wat gwl/verzekeringen/belastingen etc kost en wat ze dan evt moeten overhouden volgens jou...

dan zou t mooie zijn als je van minstens 2/3 personen de situatie hebt om te vergelijken. succes daarmee!

dus misschien als je bovenstaande doet en het dan nog eens vraagt???
Euhm.. mag ik zeggen dat sommige reacties hier, (en ik wil niemand aanvallen) een beetje té zijn?

Ik bedoel, ze moet natuurlijk wel zelf haar opdracht doen, maar ik snap ook best dat het vrij moeilijk is om personen te vinden die mee willen werken.

Als mensen hun hele hebben en houden al niet op een forum willen zetten, waarom zouden ze dat in "real life" wel doen dan?? Een forum is dan nog enigzins anoniem..

Bedankt voor je reactie mystic24. Ik heb het inderdaad op deze manier gedaan omdat dit redelijk anoniem is. Ik denk niet dat ik antwoord krijg als ik het aan iemand op straat vraag. Maar aan de reacties te zien heb ik me daarin vergist. Ik volg de post HBO opleiding "geld en schulden".
Volgens mij zijn er zat manieren om toch met deze doelgroep in gesprek te komen. Volgens mij zou jij dat juist moeten weten gezien je opleiding.

In het vervolg trouwens even beter de regels van het forum lezen, want dit mag hier dus gewoon niet.
Hoe het is om met een bijstand uitkering rond te komen.

Ik heb een tip voor je, ga even naar de gemeente site waar je woon, kijk bij werk en inkomen, en naar bijstand clientenraad

Leg daar je vragen neer.
Zou het een optie zijn om de vragenlijsten in een wachtkamer (of meerdere) van Sociale zaken te leggen. Ik zou het dan wel in overleg doen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Als ik op het profiel van denis16 klik, komt er een totaal ander profiel te voorschijn.Marianne38 Of ligt dat aan mijn pc?
quote:redband schreef op 28 februari 2012 @ 16:00:

Als ik op het profiel van denis16 klik, komt er een totaal ander profiel te voorschijn.Marianne38 Of ligt dat aan mijn pc?Dat ligt niet aan jouw pc.. Vreemd..
Goh ja, spookie is dat.

Jij bent trouwens wel gewoon redband.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:kopjekoffie70 schreef op 28 februari 2012 @ 16:04:

Goh ja, spookie is dat.

Jij bent trouwens wel gewoon redband.
Niet boos worden....

Ik keek gewoon of de andere posters wel hun eigen naam in het profiel hadden, en dat was dus zo.

Met al die bugs hier op het forum, weet je maar nooit. Het gebeurt ook weleens dat iedereen opeens als man in het profiel staat.

quote:kopjekoffie70 schreef op 28 februari 2012 @ 17:07:

Niet boos worden....

.Zo snel ben ik niet boos
Hoi Denise16. Ik heb ook ooit een werkstuk moeten maken over de (toen nog) ABW. Heb toen contact gezocht met een wat grotere gemeente hier in de buurt en verzocht om het telefoonnummer van iemand van de clientenraad. Ik heb dat nummer gekregen en diegene toen geintervieuwd. Ik raad je aan om niet naar de zeer grote gemeentes te bellen als Amsterdam/Utrecht/Rotterdam/Den Haag, want die krijgen volgens mij iedere dag wel studenten aan de lijn en zijn die soms een beetje moe. Ik werd met open armen ontvangen in bij de sociale dienst Amersfoort. Kreeg ook gelijk nog een beleidsmedewerker en iemand die de clienten onder zich had om te begeleiden uit de uitkering te spreken.
Nog een tip: Ga een paar editie's van de Mug lezen. Die liggen vast in de bib. En anders ook op mugweb.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven